اقتصادیکسب و کار ایرانی

صرافی LBank یا Toobit؟

مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال راه آسانی برای درک مزایا و کشف معایب صرافی‌هاست و می‌تواند کار تریدرهای ایرانی را در مسیر تصمیم‌گیری آسان کند. با این حال، اولویت‌ها و نیازهای کاربران ایرانی مشخص می‌کند که کدام صرافی را انتخاب کنند. اما مقایسه ال بانک و توبیت نشان می‌دهد که ال بانک بر اساس چند معیار مهم، نسبت به توبیت برتری دارد.

معرفی ال بانک و توبیت صرافی ال بانک در سال 2015 در جزایر ویرجین بریتیش (BVI) به ثبت رسید و دفتر مرکزی آن در هنگ‌کنگ قرار دارد؛ هرچند که در سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد. ال بانک تحت مالکیت و هدایت شرکت سوپر چین نتورک تکنولوژی قرار دارد، دفتر عملیاتی آن در اندونزی واقع شده و دفاتری هم در آمریکا، کانادا، استرالیا، سنگاپور، لیتوانی و امارات دارد. با توجه به سابقه مقبولی که ال بانک دارد، توانسته در مدت کوتاهی با ارائه مزایای رقابتی، خیل انبوهی از مشتاقان ارزهای دیجیتال را به خود جذب کند. از جمله مزایای رقابتی این صرافی می‌توان به کارمزدهای رقابتی، خدمات متنوع و امکان معامله بدون احراز هویت اشاره کرد.

از اعضای صرافی ال بانک اطلاعات زیادی در دست نیست جز اینکه اریک هی ال بانک را تأسیس کرد و از سال 2020 هدایت صرافی را به آلن وی واگذار کرد. ال بانک حدود 6 میلیون و به روایتی دیگر 9 میلیون کاربر جهانی دارد که 100 هزار نفر از آنان ماهانه فعال هستند.

صرافی توبیت برخلاف ال بانک، تازه‌تأسیس است و پس از تأسیس در 2021، رسماً در 2022 کار خود را آغاز کرد. توبیت در نظر داشت در عرصه خدمات مالی ارزهای دیجیتال طرحی نو دراندازد و در حال حاضر با تیمی متشکل از متخصصان نت و بلاکچین در مسیر توسعه صنعت مالی کریپتو گام برمی‌دارد. توبیت در جزایر کیمن به ثبت رسیده، تحت مالکیت شرکت Hopeful Technology قرار دارد و گویا دفتر عملیاتی‌اش هم در ویکتوریای استرالیا واقع شده است. اعضای توبیت همان اعضای سابق هوبی هستند و عمدتاً از کشورهای نیجریه، ترکیه، سنگاپور و هنگ‌کنگ گرد هم جمع شده‌اند.

مقایسه امنیت و رگولاتوری ال بانک با توبیت امنیت ابعاد گوناگونی دارد و از سابقه امنیتی صرافی گرفته تا اعتبار و اقدامات حفاظتی و رگولاتوری‌ها را هم در بر می‌گیرد. ما برای مقایسه امنیتی دو صرافی ال بانک و توبیت جنبه‌های مختلفی را لحاظ می‌کنیم.

مقایسه ال بانک و توبیت از نظر اعتبار اعتبار یک صرافی در گروی خوش‌نامی و اعتباری است که کاربران و متخصصان عرصه کریپتو برای صرافی قائلند. برای ارزیابی اعتبار صرافی‌های ال بانک و توبیت می‌توانیم از امتیاز و رتبه‌بندی سایت مرجع کوین‌مارکت‌کپ استفاده کنیم. کوین مارکت‌کپ در بخش مخصوص صرافی‌ها لیستی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال دارد که در دو بخش مجزای اسپات و مشتقات به دسته‌بندی و رتبه‌بندی صرافی‌ها می‌پردازد. این مرجع برای رتبه‌بندی صرافی‌ها از معیارهایی مانند امتیاز، حجم معاملات روزانه، میانگین نقدینگی، بازدید هفتگی وب‌سایت، تعداد بازارها، تعداد ارزهای دیجیتال و تعداد ارزهای پشتیبانی‌شده در بخش اسپات استفاده می‌کند. همچنین در بخش مشتقات نیز برترین صرافی‌های ارز دیجیتال را بر اساس معیارهایی مانند حجم قراردادهای مشتقه، کارمزدهای میکر و تیکر معاملاتِ فیوچرز، تعداد قراردادهای تسویه‌نشده و تعداد قراردادهای مشتقه رتبه‌بندی کرده است.

صرافی ال بانک در رتبه‌بندی سایت کوین‌مارکت‌کپ، در بخش اسپات، در جایگاه 17 بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال قرار گرفته و در بخش مشتقات نیز در جایگاه 32 واقع شده است. صرافی توبیت در بخش اسپات رتبه‌بندی سایت مرجع، در جایگاه 39 و در بخش مشتقات در رتبه 28 قرار دارد که این نشان می‌دهد صرافی توبیت در معاملات فیوچرز جایگاه شایسته‌تری دارد.

مقایسه ال بانک و توبیت از نظر امنیت برای ارزیابی و مقایسه امنیت ال بانک و توبیت می‌توانیم امنیت را در سه بخش بررسی کنیم: اول امتیاز امنیت سایت CER.LIVE به صرافی؛ دوم ابزارها و اقدامات امنیتی به‌کار گرفته شده از سوی صرافی جهت حفاظت از دارایی‌ها و اطلاعات خصوصی کاربران و دست‌آخر بررسی مجوزها و مجوزهای صرافی‌ها.

سایت cer.live به صرافی ال بانک امتیاز امنیتی 10077 داده است. ال بانک برای حفاظت از دارایی‌ها و داده‌های کاربران از ابزارها و پروتکل‌های امنیتی ذخیره‌سازی سرد، تأیید دومرحله‌ای (2FA)، اثبات ذخائر (PoR)، درخت مرکل و صندوق بیمه استفاده می‌کند. در زمینه رگولاتوری هم باید اشاره کنیم که صرافی ال بانک در جزایر ویرجین بریتیش ثبت شده است و موفق شده گواهینامه MSB را از کارگروه اقدام علیه جرائم مالی آمریکا و کانادا دریافت کند؛ یعنی دو نوع مجوز MSB دارد. ضمناً مجوز خدمات دارایی‌های مجازی (VASP) را از سازمان نظارت بر نمایندگان اعتباری و واسطه‌های مالی ایتالیا (OAM) أخذ کرده و علاوه‌بر دریافت گواهینامه از «انجمن ملّی فیوچرز» (NFA)، تحت قانون کشور لیتوانی فعالیت می‌کند.

صرافی توبیت نیز از سایت cer.live امتیاز امنیتی 73100 گرفته و در شرح نکات آمده که از بیمه وجوه برخوردار است. همچنین توبیت برای حفاظت از دارایی‌ها و اطلاعات کاربران از ابزارها و پروتکل‌هایی مانند سیستم امنیتی چندلایه، اثبات ذخائر دارایی‌ها (PoR)، ذخیره‌سازی آفلاین، تأیید دومرحله‌ای (2FA)، کدهای ضدفیشینگ و پایش لحظه‌ای استفاده می‌کند. همچنین توبیت در زمینه رگولاتوری خود را پایبند به رعایت قوانین گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) می‌داند و مدعی است که استانداردهای مقابله با پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم (AMLCTF) را رعایت می‌کند. همچنین از کارگروه اقدام علیه جرائم مالی (FinCEN) آمریکا مجوز کسب‌وکارهای خدمات پولی (MSB) را دریافت کرده است.

مقایسه ال بانک و توبیت از نظر امکانات و خدمات محصولات و خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال به همراه امکانات و ویژگی‌های اختصاصی تأثیر بسزایی در انتخاب از سوی کاربران دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های ال بانک می‌توان به امکان معامله بدون احراز هویت اشاره کرد. ال بانک اپلیکیشن اختصاصی موبایل دارد که در دو نسخه اندروید و iOS عرضه کرده است. همچنین کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از کارت ملی در ال بانک فرآیند KYC را تکمیل کنند و قرار است به‌زودی زبان فارسی را به اعلانات خود اضافه کند.

ال بانک (LBank) بابت ارائه گسترده خدمات معاملاتی و مالی شناخته شده است. این صرافی از معاملات اسپات، فیوچرز و توکن‌های اهرم‌دار پشتیبانی می‌کند. همچنین، امکانات دیگری مانند معاملات NFT، استیکینگ، وام‌دهی، تراکنش‌های P2P و معاملات گرید را ارائه می‌دهد. حساب دمو نیز برای کاربران تازه‌کار در دسترس است که به آن‌ها امکان می‌دهد بدون ریسک مالی، به تمرین معاملات بپردازند.

معاملات پرپچوال فیوچرز ال بانک یکی از مزایای اصلی این بازار است که رتبه مشتقات این صرافی خود گویای برتری این محصول است. کاربران می‌توانند در بازارهای نزولی نیز از این امکان ال بانک سود کنند. ال بانک همچنین از حدود 800 رمزارز مختلف و 1200 جفت‌ارز معاملاتی در اسپات، فیوچرز و معاملات توکن‌های اهرم‌دار پشتیبانی می‌کند و تا سقف 200 نیز اهرم ارائه می‌دهد. توکن‌های اهرم‌دار نیز یکی دیگر از محصولات جالب صرافی ال بانک است که جانشینی برای معاملات مارجین به حساب می‌آید و در عین حال نیز فاقد ریسک لیکویید شدن است.

امکانات و خدمات صرافی ال بانک در ادامه محصولات و خدمات و همچنین امکانات و ویژگی‌های ال بانک به‌اختصار معرفی می‌شود:

  • رابط کاربری و ناوبری: صرافی ال بانک رابط کاربری خود را طوری طراحی کرده که ساده و سرراست باشد و هم برای کاربران مبتدی و هم برای کاربران حرفه‌ای مناسب باشد. بخش‌های اصلی پلتفرم شامل داشبورد، بازارها، سفارش‌ها و تنظیمات امنیتی است.
  • بازارگاه NFT: هنرمندان می‌توانند در این بخش از ال بانک آثار هنری خود را در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خرید و فروش کنند.
  • DBX: پلتفرم DBX یک صرافی غیرمتمرکز برای معامله جفت‌ارزها در قالب قراردادهای آپشن است که می‌توانید در آن رمزارزهایی مثل بیت‌کوین را با استفاده از اهرم‌های بزرگ و در بازه‌های زمانی کوتاه خریدوفروش کنید.
  • گرید تریدینگ (Grid Trading): گرید تریدینگ ال بانک نوعی معاملات استراتژیک است که با تعیین محدوده قیمتی خاص توسط تریدر، چندین مرتبه خرید و فروش در سطوح قیمتی خاص و به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود و از طریق نوسان‌گیری برای کاربر سود ایجاد می‌شود. تنظیمات استراتژی معاملاتی می‌تواند هم به‌صورت دستی و هم به‌صورت اتوماتیک انجام شود.
  • اپلیکشن LBank: ال بانک در میان محصولات خود یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی‌های همراه هم طراحی کرده که در دو نسخه اندروید و iOS عرضه شده است.
  • معاملات اسپات: معاملات اسپات محصول اصلی صرافی ال بانک است که در آن بیش از 700 رمزارز و 853 جفت‌ارز برای معامله وجود دارد. همچنین امکان استفاده از سفارش‌های مختلف در این بازار وجود دارد و به انواع ابزارهای ترسیمی و نموداری نیز مجهز است.
  • توکن‌های اهرم‌دار (LTs): ال بانک در معاملات اسپات خود توکن‌های اهرم‌دار نیز عرضه می‌کند. این دارایی‌ها با ضریب مشخصی (2، 3، و 5) از بازدهی رمزارز پایه پیروی می‌کند و علاوه‌بر اینکه بی‌نیاز از مارجین است، ریسک لیکویید شدن هم برای تریدرها ندارد.
  • معاملات فیوچرز: در بخش مخصوص معاملات پرپچوال فیوچرز یا قراردادهای آتیِ دائمی در ال بانک، حساب جداگانه‌ای وجود دارد که از حدود 250 قرارداد پرپچوال فیوچرز پشتیبانی می‌کند. همه قراردادها بر پایه USDT تنظیم شده‌اند و می‌توانید حداکثر از اهرم ضریب 200 استفاده کنید.
  • استیکینگ (Staking): کاربران ال بانک می‌توانند توکن‌های تحت پروتکل گواه اثبات کار (PoS) خود را در بخش «LBank Earn» استیکینگ ثابت و منعطف را تجربه کنند و درآمد منفعل داشته باشند.
  • وام‌های رمزارزی (Crypto Loans): وام‌دهی و استقراض یکی دیگر از خدمات مالی صرافی ال بانک است و می‌تواند برای کاربران درآمدسازی کند. از طرف دیگر، کسانی که برای ترید نیاز به رمزارز دارند می‌توانند وام بگیرند.

همین الان در صرافی ال بانک ثبت نام کنید

امکانات و خدمات صرافی توبیت امکانات و ویژگی‌های متنوعی در پلتفرم صرافی توبیت تعبیه شده تا بتواند جوابگوی نیازهای خاص تریدرهای متفاوت باشد. علاوه‌بر اسپات، توبیت محصولات دیگری مانند پرپچوال فیوچرز، کپی تریدینگ، حساب دمو و معاملات OTC نیز ارائه می‌دهد. هر کدام از این محصولات به نیازهای متفاوتی جواب می‌دهند؛ مثلاً معاملات OTC انجام معاملات در حجم‌های هنگفت و کلان را آسان می‌کند. توبیت با ارائه API امکان شخصی‌سازی معاملات را هم برای کاربران فراهم کرده است.

پلتفرم توبیت از تنوع رمزارزی مناسبی برخوردار است؛ به‌نحوی که از 218 رمزارز مختلف و 288 جفت معاملاتی پشتیبانی می‌کند و کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از 20 ارز فیات به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. در معاملات آتی دائمی توبیت امکان استفاده از مارجین کراس و ایزوله وجود دارد و تا سقف 150 اهرم نیز در اختیار تریدرها قرار می‌گیرد. ساختار کارمزدی توبیت لایه‌ای و شناور است و بسته به سطح کاربری تریدر تعیین می‌شود. ارتقای سطح کاربری نیز بسته به حجم معاملات سی‌روزه و ارزش دارایی‌ها تا 7 سطح قابل ارتقاست. به‌صورت خلاصه، کارمزد اسپات در میکر و تیکر 0.2 درصد و کارمزد معاملات فیوچرز نیز در حالت میکر 0.04 درصد و در حالت تیکر 0.06 درصد است.

دکمه بازگشت به بالا