فرهنگ و هنر

شناسایی ۱۰۸۰ شهید غریب در اسارت در کشور

سی وی نت/خراسان شمالی معاون امور استان‌های کنگره یادواره شهدای غریب در کشور از شناسایی ۱۰۸۰ شهید غریب در اسارت خبر داد.

هوشیار امروز (سوم اردیبهشت ماه) در ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در اسارت خراسان شمالی که در بجنورد برگزار شد، با اشاره به آمادگی خراسان شمالی برای برگزاری کنگره استانی شهدای غریب، گفت: این کنگره تیر ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۱۷۰۰ اسم که احتمال شهادت آنها در اسارت وجود داشت، ۱۰۸۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند.

هوشیار با بیان اینکه شهدای اسارت در مظلومیت به شهادت رسیده‌اند، اظهار کرد: این کنگره با دستور مستقیم رئیس جمهوری آغاز شده است و بنا داریم کنگره‌ای در حد اجلاسیه در تهران را برگزار کنیم و در استان‌ها هم یادواره استانی تعریف شده است.

وی به تهیه شیوه‌نامه مدون و خاص برای برگزاری یادواره اشاره و بیان کرد: این کنگره دوسالانه است و شناسایی این شهدا و معرفی به جامعه حتی در سطوح بین‌المللی هدف و رسالت اصلی ماست.

هوشیار افزود: ۲۱ پیشنهاد در شیوه‌نامه اجرایی درج شده است که براساس اقتضائات استان‌ها می‌توان این بندها کاهش یا افزایش یابد. چاپ کتاب شهدای غریب از هر استان هم در دستور کار است.

یادواره شهدای غریب در اسارت خراسان شمالی برگزار می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه، گفت: برگزاری کنگره‌های شهدا بهترین محمل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

حسن ناهیدی ادامه داد: تاکنون از طریق روایت آزادگان، ۱۴ شهید غریب اسارت در خراسان شمالی شناسایی شده‌اند و هدف اصلی از برگزاری این کنگره شناسایی و معرفی این شهداست.

وی تولید سند و مستند از یادواره‌های شهدا را اقدام مهم و موثری برای آیندگان در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و تاثیرگذار دانست.

ناهیدی تاکید کرد: امروزه بیش از گذشته به فرهنگ ایثار و شهادت نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه جنگ‌ها دوره فشرده تاریخ هستند که هم تاثیر در گذشته و هم در آینده یک کشور دارند، اظهار کرد: شهدا محصول معادلات طولانی‌مدت جنگ هستند، شهدا مبانی دینی، مذهبی، تاریخی و ملی کشور را ترویج داده‌اند.

ناهیدی بیان کرد: خراسان شمالی از دورترین مناطق به جنگ بود، اما حضور رزمندگان و تعداد شهدا به نسبت جمعیت آن زیاد است.

وی افزود: دخیل کردن دستگاه‌های اجرایی استان در اجرا و برگزاری بهتر این کنگره هم در دستور کار باید قرار گیرد.

دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت استان نیز گفت: اگر بخواهیم کمترین هزینه را برای حفظ نظام و انقلاب انجام دهیم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. ترویج این فرهنگ بدون تکریم شهدا و خانواده آنها، جانبازان و آزادگان معنا ندارد.

عابدی‌مقدم اظهار کرد: خراسان شمالی از استان‌های برجسته در انجام امور فعالیت‌های فرهنگی است که در صحنه‌های مختلف هم حضور دارد. امیدواریم این کنگره به بهترین شکل برگزار شود.
انتهای پیام

انتشارات فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا