فرهنگ و هنر

سیاسی کردن شیر مادر! – سی وی نت

اکبر اکسیر که نمی خواست زبان باعث تفرقه شود و زبان فارسی را زبانی می دانست به درخواست وزیر آموزش و پرورش گفت: .. زبان فارسی ما نابود می شود.

در چند وقت اخیر با ورود برخی رسانه های خارجی، بحث و جدل بر سر مقایسه زبان فارسی با زبان های بومی و قومیتی که در گذشته گاه به بحث و جدل منجر شده بود، شکل دیگری به خود گرفته است و در قالب هشتگ هایی با عنوان «مونوفرسی» پیش می رود. “. خبرها حاکی از آن است که صفحه فارسی العربیه در توییتر اخیراً حسابی در توییتر به نام «رنج به خاطر هشتگ زبان #منوفرسی» به اشتراک گذاشته و پس از آن، خاکستر سفر قدیمی دوباره برخاست. . اینجاست که واکنش با یک بحث داغ شروع می شود. در عین حال هنوز دیر نشده است که بی بی سی پرشیا درهای خود را به روی داستان باز کند.

پس از این اتفاق، اکبر اکسیر، شاعر طنزپرداز، در گفت وگو با سی وی نت، درباره موضوع ممنوعیت زبان فارسی بر زبان نژادی و جنجال هایی که در این زمینه به وجود آمد، گفت: این صحبت جدیدی نیست. قبل از تغییر وجود داشت و برخی از تازه واردان همیشه فکر می کردند که اگر گویش فارسی و ترکی را معرفی کنند می توانند از آن استفاده کنند. اگر نه، اولین زبان دنیا زبان بومی است که همه ما بزرگ شده ایم و با آن صحبت می کنیم. علاوه بر این، در هر کشوری از جهان، زبان بومی با همه این زبان های بومی مطابقت دارد. زبان محلی ما در تحصیل، دانشگاه، مسائل فرهنگی و… همیشه مورد نیاز است تا بتوانیم از این طریق در همان جامعه بمانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا نماز به زبان عربی خوانده می شود، با بیان اینکه برای نشان دادن وحدت مسلمانان باید همه به یک زبان صحبت کنند، افزود: اکنون می گویند مردم همه نژاد ما چنین می گویند. به زبان خودشان صحبت کنند. . اگر روزی قانون این کار را منع کرد، شدیدترین ظلم و آزار را به زبان مادری خود انجام داده است. سیاست ما به وضوح بیان می کند که زبان مادری یک کشور و یک جامعه است. حتی آموزش می تواند یادگیری زبان را در محیطی که زبان خاص خود را دارد رایج تر کند. این در قوانین محلی ما وجود دارد، اما در نظر گرفته نشده است که این بحث دیگری است.

اکسیر سپس بیان می کند که فارسی همه زبان های بومی را ترکیب می کند و می افزاید: می توانم پارکی را مثال بزنم که در آن مردم از هر نژادی حضور دارند. اما آنها به زبان عامیانه صحبت می کنند و از این طریق می توانند در درک هدف خود موفق شوند.

این شاعر همچنین گفت: بهترین آهنگ استاد شهریار به زبان مادری اوست که به معنای «حیدربابا» است. جدا از این، موسیقی متن دارد و شعر فارسی ملودی زیبایی دارد. هیچ چیزی بین این دو به دست نمی آید، زیرا او زبان بومی خود را در سراسر جهان مستند کرده و آن را به بسیاری از زبان های جهان ترجمه کرده است. همچنین در سرودها، شعرهای توخالی و… آنقدر درباره شعر فارسی کار کرده است که حضار را متعجب کرده که آیا نویسنده این اشعار ترکی است و آذری صحبت می کند یا نه! بنابراین، اینها هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند. ما در منطقه خود فارسی صحبت می کنیم و کسانی که این زبان را تفرقه افکن می دانند ممکن است انگیزه های سیاسی داشته باشند. «ما هرگز داستان اسکندر و سقوط را نخوانده ایم/ جز داستان های عشق و وفا از ما بخواهید» (نوشته حافظ). او هرگز زبان مادری اش را نخواست، وقتی زبان را باز کرد، با مادر و خانواده اش به زبان مادری اش صحبت کرد، آن وقت می توانست ایده ملی خود را توسعه دهد و به زبان ملی عمل کند. منتها من می گویم در قانون اساسی کشور ما زبان محلی خیلی به درد می خورد اما خیلی جاها این کار انجام نشده است.

اکبر اکسیر افزود: بهتر است بزرگان و روسای دستگاه های فرهنگی بسیاری از جنبه های زبان محلی را در کنار زبان فارسی در کتاب درسی قرار دهند که در آن زبان محلی قوی و مهم است، همه بدانند که هرج و مرج در کار نیست. ;” علاوه بر همکاری با زبان مادری خود، آثار سنتی زیبایی مانند سرودهای استاد شهریار را می توان به زبان های قومی دیگر نیز تولید کرد که به زبان غنی محلی ما افزوده می شود، اینها با هم مغایرتی ندارند. مثل من و ملیحه (همسرم) و فرزندانمان در خانه ترکی صحبت می کنیم اما با نوه هایمان فارسی صحبت می کنیم. من همیشه به شما یادآوری می کنم که زبان فارسی برای بچه ها خوب است، زیرا وقتی به مهدکودک یا مدرسه می روند، می توانند مفهوم آموزش به زبان فارسی را درک کنند. اما در عین حال وظیفه اصلی والدین آموزش زبان محلی به فرزندانشان است تا بتوانند زبان مادری خود را بفهمند.

وی همچنین یادآور شد: فرهنگ هر کشوری مبتنی بر زبان مادری است و زبان مادری کشور ریشه در آن دارد و در ذیل این فرهنگ است که فرهنگ ملت ها باقی می ماند.

شاعر «رادیاتور» با بیانی طنز ادامه می دهد: من می گویم در ایران همه طنزپردازان اول ترک فکر می کنیم و بعد فارسی نوشتند. در ترانه می گویم مولانا ترکی می اندیشید و فارسی می نوشت و همیشه می گویم اکثر طنزپردازان ما ترک هستند یا پدر و مادرشان یا در نهایت اهل ورود به زبان ترکی جوان شیرین و شوخ طبع هستند. از آنها؛ کار ترجمه می کنند.

اکسیر با شوخی ادامه داد: «همه باید بدانند که تمام شعرهایی که نوشتم به فارسی فکر کردم، ابتدا به ترکی فکر کردم.» «ملیحه اکنون ترکی صحبت می کند و به فارسی آشپزی می کند!

وی در ادامه زبان های مختلف را جالب دانست و گفت: طعم و مزه زبان بومی مانند غذا است که تبدیل به یک غذای ملی می شود که همه از آن لذت می برند. هیچ کس نمی تواند سخن گفتن، نوشتن یا استفاده از زبان محلی را متوقف کند، زیرا طعم شیر را نمی توان فراموش کرد. زبان بومی و بومی طعم شیرینی از شیر دارد که هیچ علاقه مندی نمی تواند منکر آن شود. وقتی به زبان مادری خود بزرگ شدیم، ذهنمان می‌خواست روی اندیشه، هنر و فرهنگ متمرکز شود، آنجا به یک زبان فارسی با طراوت نیاز داشتیم که برای هر کشور و زبانی قابل ترجمه باشد.

این شاعر طنزپرداز همچنین از شهریار به عنوان بزرگترین نماینده اقوام ایرانی و فردوسی به عنوان نماینده سرود ملی یاد کرد. سیاست زبان عامیانه، سیاست جنون است. آن را به ذوق بی نظیرش می اندازد و پشت تریبون ها می کشاند. وقتی زبان محلی در قلمرو عواطف و احساسات پرواز می کند.

اکبر اکسیر خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: از وزیر آموزش و پرورش می خواهم حتی اگر امکان تعیین تکلیف یکی از مدارس ابتدایی به زبان محلی وجود داشته باشد و به یاد داشته باشید که با ترک مدرسه یا آموزش زبان محلی در مدرسه. .، عظمت، قدرت و ارزش زبان فارسی کم نیست، بلکه روز به روز شکوهمند می شود. نترسید اگر کردی و کردی، تالشی و تالشی، بلوچی و بلوچی و غیره فراتر از سطح اول زبان خودشان است. اینها راز دشمنان ما نیست یا زبان فارسی ما آنقدر شرم آور است که در رشد زبان بومی به فراموشی سپرده شود میراث ماندگار نیاکان ماست و ما آن را در قلب خود نگه می داریم پایتخت تخت جمشید.ایران به زبان فارسی می بالد و زبان بومی نیز رشد و بالندگی خود را خواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تا زمانی که به زبان مادری خود صحبت نکند نمی توان به زبان عامیانه صحبت کرد، می گوید: لطفا زبان را عامل تفرقه قرار ندهید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا