حوادث

سرقت بزرگ پایتخت از زاویه‌ای دیگر

یکی از مهمترین حوادثی که در روزهای اخیر تاریخ شهر را رقم زده است، سرقت بیش از 160 صندوق امانات بانک ملی پردیس دانشگاه در پایتخت است. سرقتی که به گفته پلیس 48 ساعت پس از گزارش ماجرا، 13 نفر از کارکنان وی دستگیر شدند و در واقع هیچ یک از کارکنان بانک شناسایی نشده اند، نقشی در آن ندارد. علاوه بر این، بانک اعلام کرد که با وجود عدم برخورد قانونی، غرامت قربانیان را پرداخت خواهد کرد.

صادق کرمیان، یکی از مدیران ارشد خبرگزاری سی وی نت، در یادداشتی نوشت: به دلیل کار یکی از اقوام که مدیر سابق یکی از بزرگترین شرکت های بانک ملی مستقل در تهران بوده، به خوبی می شناسم و اخیرا .دزدی شعبه بانک ملی، بسیاری از آن نوع حالات را در محل کار و حتی بازنشستگان بزرگترین بانک کشور پیدا کرده اند!

در چند روز اخیر علاوه بر برخورد با سارقان دردمند، با تک تک کارکنان و بازنشستگان این بانک صحبت می کنم، آنها هم قبول دارند که حال روحی آنها کمتر از این قربانیان و مراجعین نیست. بانک، چون این مناسب است، آنها به سطح جلسه قبلی خود اعتماد کرده اند.

البته کارکنان این بانک نه در کوتاه مدت بلکه به دلیل فداکاری بسیاری از کارکنان همین بانک در طول بیش از 90 سال فعالیت بانک ملی و در هر صورت به اعتماد عمومی به بانک ملی اعتقاد دارند. . این سرمایه همچنان حفظ خواهد شد. موضوعی که البته سرقت اخیر از شعبه دانشگاه و از دست دادن بیش از 160 مشتری این بانک، آسیب جدی به بانک ملی وارد کرده است.

وی ادامه داد: من سال ها رئیس بانک یکی از شعب مستقل و بسیار مهم بانک ملی در تهران بودم، باور کنید در طول این سال ها فکر و اندیشه من همواره حفظ امنیت بانکی این بانک بوده و از آن محافظت می کند. اموال و امانت مردم در این بانک به طوری که گاهی از خانواده ام می خواهم به آن خدمات رسیدگی کنند و شرح وظایفم را به یاد دارم چند سال پیش در شب عروسی دخترم و یک سال پیش در شب عروسی دخترم یلدا اعلامیه شعبه تلفنم دریافت کردم و در شرایط خاص بلافاصله عزیزانم را رها کردم و به پژوهشگاه رفتم.البته این میزان دزدی که البته هیچ وقت برای خدا اتفاق نیفتاد و فریاد زدم. برای گربه ها و پرندگان و با این حال شعبه ما خانه بزرگی داشت و این حیوانات می توانستند از هر پنجره یا پنجره ای در طول روز وارد ساختمان شوند و وقتی بانک بسته می شود در داخل و خارج از محل قفل می شوند. GE. سنسورهای هشدار بانک. حرکات آنها را ثبت کنید و در نهایت از دزدگیر شعبه استفاده می شود.

اینها سخنان یکی از مدیران بازنشسته بانک ملی است که رئیس بانک یکی از بزرگترین واحدهای بانک ملی است که در یک سال گذشته مستقل شده است.

وی در جای دیگری از سخنان خود می گوید: «شعار «هرجا صحبت از اعتماد به میان می آید نام بانک ملی ایران می درخشد» در سال هایی که روی آن کار می کنیم این بانک البته همیشه و در هر مورد موضوعی است. همه چیز. کار ما چون بانک یکی است یکی از مهم ترین و حتی مهم ترین بخش بانک ملی ایران است. «در واقع، تا آنجا که من می دانم، هم اکنون هم همکاران من در بانک ملی دائماً در تلاش هستند تا از این موضوع محافظت کنند. موضوع و اعتماد مردم و حالا که این اتفاق افتاده است، همه ما به شدت عصبانی هستیم و از احساس خودمان، نام و این جریان دیگر وجود نخواهد داشت، هرچند هنوز بخشی از این سارقان شناسایی نشده و نیازمند هستند. بررسی بیشتر، اما اگر واقعاً در برخی از اقشار مردم سهل انگاری شده باشد، هیچ یک از کارکنان بانک ملی را نمی پذیرد که در دوران بازنشستگی کار کنند، زیرا نام ما در خطر افتاده است؛ برای بانک ملی ایران.»

اگرچه او سال‌هاست که از بانکداری بازنشسته شده است، اما این اظهارات نهایی را به شیوه‌ای بسیار نفرت‌انگیز بیان می‌کند. انگار دزدی وارد خانه اش شده بود، راز خانواده اش را از بین برده بود و سعی می کرد آن را مخفی نگه دارد.

رئیس اداره سپرده یکی دیگر از شعبه های مستقل بانک ملی، روز بعد از اعلام خبر سرقت بانک ملی، واحد دانشگاهی، در تشریح وضعیت شعبه محل کار خود گفت: همه ما از این حادثه شوکه شده ایم. با وجود اینکه این سرقت در شعبه دیگری رخ داده است، اما از اینکه اعتبار بانک ملی مورد تجاوز قرار گرفته است، بسیار متأسفیم، این جلسه که سالها در روزهای جوانی برای آن وقت گذاشتیم، اکنون به پایان رسیده است، پس از این همه سال خانواده و نمی‌توانیم ببینیم که این اتفاقات این‌طور به چهره او آسیب می‌زند.» در هر صورت امیدوارم دیگر شاهد این اقدامات در بانک ملی ایران نباشیم.

یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد این رویداد وجود دارد این است که چرا شعبه بانک ملی ایران، سیستم امنیتی این بانک ضعیف و ناکارآمد است به طوری که هر دو شوک غیربانکی توسط سارقان مورد استفاده قرار گرفته است تا به سرعت و با خیال راحت در داخل سیستم امنیتی بانک ، آیا فقط برای یک نفر ( واحد دانشگاهی ) پیام اخطار ارسال می شود؟

در این مورد البته می توان سخنان یکی از کارمندان اداره حراست بانک یکی دیگر از شعبه های بانک ملی را نیز شنید: همانطور که حتی در صورت آتش سوزی، بلافاصله پیام هشدار به تلفن های مشخص شده در سیستم امنیتی ارسال می شود. . به عنوان مثال، اگر هر سنسوری در داخل بانک هنگام بسته شدن شعبه به چیزی حساس باشد، بلافاصله زنگ هشدار به صدا در می‌آید و در ابتدا دستگاه همراه با وام‌دهنده، سرقت را بلافاصله گزارش می‌دهد و اگر شخص به‌صورتی که توسط هر فرد اعلام شده باشد، اگر دلیل اخطار را نمی بیند یا به آن توجه نمی کند، بلافاصله دیگری را دزدی می کند که معمولاً رئیس شعبه است و در صورت بی توجهی به اخطار دستگاه آماده است. به پلیس یا رئیس پلیس منطقه ای که بانک در آن قرار دارد می فرستد، می فرستد، اگر عملیات به این حد برسد، روز بعد پلیس گزارش حادثه را می نویسد، این باید توسط متخلفان پاسخ داده شود. برای این عدم توجه به مراجع ذیصلاح. به همین دلیل، اغلب پس از دریافت این هشدارهای نادر، خود کارکنان شعبه اجازه بررسی کار را نمی دهند و دلیل تماس را به پلیس می گویند، به جز مواردی که واقعاً از شعبه به سرقت رفته است. »

در هر صورت، اگرچه باید منتظر بررسی های بیشتر پلیس و کارشناسان باشیم تا درباره سرقت اخیر از صندوق امانات دانشگاه شعبه بانک ملی به روشنی برسیم، اما مهم ترین نکته در حال حاضر اعتماد عمومی را در کل خدشه دار کرد. نظام بانکی: دولت باید به هر نحو ممکن و در اسرع وقت آن را ترمیم کند.

حفظ پرچم و سیستم حفاظتی قوی در شعب دارای صندوق امانات یکی از اولین و بارزترین موارد می باشد و به نظر می رسد با نظارت مستقیم نیروی انتظامی ذیصلاح و پرسنل حراست بلافاصله مورد توجه قرار گیرد. و ساختار سیستم

اما در طول این سال‌ها، هرگاه سارقان به اموال شهروندان در منازلشان نفوذ می‌کردند، پلیس همواره بر سطح آنها تاکید می‌کرد و هشدار می‌داد که مردم به‌جای کنترل کردن اموالشان در خانه، آن را در گاوصندوق نگهداری کنند. صندوق امانات این اموال از دست سارقان در امان است، اما با یک اتفاق ناگوار اخیر در سیستم بانکی به دلیل برخی سهل انگاری ها در ایجاد صندوق امانات، مشخص است که سیستم بانکی کشور باید در خانه کار کند.خدمات امنیتی و انتظامی برای همگام شدن با جدید روندها و موارد دیگر اقدامات ایمنی برای حفاظت از اموال عمومی تعریف و اجرا شود.

از سوی دیگر به نظر می رسد علاوه بر موارد فوق، بانک ها باید همکاری با شرکت های نوین بیمه را جدی بگیرند تا مردم در چنین شرایطی و پیش بینی های مثبت بیمه ای حداقل سرمایه خود را از دست ندهند. همکاری سیستم بانکی و سیستم بیمه در ایران می‌تواند قابلیت اطمینان صندوق امانات را افزایش دهد.

در واقع در چند روز گذشته کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد قوانین حاکم بر صندوق امانات و اینکه چرا بانک ها نقش محتویات صندوق امانات را نمی پذیرند و به عنوان مثال اگر بانک به همان قوانین امنیتی پایبند باشد، ابراز کرده اند. به عنوان صندوق امانات.حفاظت از اموال عمومی، شرکت های بیمه مانند بیمه نامه خودروهای شخصی که هزینه های بیمه آن توسط شرکت بیمه با ریال های مختلف پوشش داده می شود، هر ارز دارای مبالغ و وجوه متفاوتی در برابر بلایای طبیعی، سرقت یا هر رویداد دیگری را بیمه می کند. از افرادی که از وجوه استفاده می کنند نه تنها کاهش می یابد، بلکه استقبال عمومی از این وجوه نیز بیش از گذشته خواهد بود.

بنابراین برای انجام این کار باید ضوابط و مقررات آن در اسرع وقت توسط بانک مرکزی و بیمه مرکزی رعایت و به بانک و شرکت بیمه اعلام شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا