سلامت و تندرستی

سرخ کردنی‌ها باعث افسردگی می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

محققان چینی در این مطالعه به بررسی بیش از ۱۴۰ هزار نفر در بریتانیا پرداختند. افراد می‌بایست پرسشنامه‌ای را در مورد آنچه که در ۲۴ ساعت گذشته خورده‌اند پر می‌کردند.

محققان این افراد را به طور متوسط ۱۱ سال پیگیری کردند تا ببینند آیا آن افراد علائم اضطراب یا افسردگی را نشان می‌دهند یا خیر.

به گزارش دیلی میل، محققان گفتند: آن‌هایی که گفته‌اند حداقل یک وعده غذای سرخ شده می‌خورند و این یک بخش معمولی از رژیم غذایی آنهاست، ۱۲ درصد بیشتر از کسانی که غذای سرخ شده نمی‌خوردند، دچار اضطراب می‌شدند. آنها هفت درصد بیشتر احتمال داشت که علائم افسردگی را نشان دهند.

کارشناسان معتقدند آکریل آمید(acrylamide) که یک ماده شیمیایی است که هنگام سرخ کردن و پختن غذاهای نشاسته‌دار مانند سیب زمینی در دمای بالا ایجاد می‌شود؛ ممکن است با التهاب در مغز مرتبط باشد.

سیب زمینی سرخ شده، چیپس و گوشت سفید سرخ شده مانند مرغ به طور قابل توجهی با اضطراب مرتبط بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که نتایج این مطالعه اهمیت کاهش مصرف غذای سرخ‌شده برای سلامت روان برجسته می‌کند.

نویسندگان خاطرنشان کردند: رژیم غذایی با خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب مرتبط است. رژیم غذایی غربی شامل غذاهای سرخ شده یا فرآوری شده، غلات تصفیه شده، محصولات قندی و آبجو با خطر بیشتر افسردگی و اضطراب مرتبط است. به طور معمول، غذاهای سرخ شده بخش عمده‌ای از رژیم غذایی غربی را تشکیل می‌دهند و مصرف غذاهای سرخ شده در سراسر جهان به ویژه در طول شیوع کووید افزایش یافته بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که مردان و افراد جوان‌تر تمایل بیشتری به خوردن غذاهای سرخ شده دارند.

محققان به بررسی افراد میانسال از مطالعه بانک زیستی انگلستان پرداختند و از آنها خواسته شد پرسشنامه‌هایی را در مورد عادات غذایی و وضعیت روانی خود پر کنند. ارتباط بین غذا و افسردگی و اضطراب به شدت در مردان و افراد زیر ۶۰ سال یافت شد.

سرخ کردنی‌ها شما را افسرده می‌کنند

افرادی که در پرسشنامه غذا گفتند حداقل یک وعده سیب زمینی سرخ شده یا گوشت سفید سرخ شده مصرف کرده بودند، چهار درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به علائم اضطراب بودند.

محققان این مطالعه گورخرماهی را در معرض آکریل آمید قرار دادند تا بتوانند تأثیر این ماده شیمیایی را در افرادی که غذای سرخ شده می‌خورند دریابند.

این ماهی رفتارهایی شبیه اضطراب و افسردگی مانند دوری کردن بیشتر از دیگران و کمتر کاوش کردن از خود نشان داد.

آکریل آمید که در نان تست سوخته نیز یافت می‌شود، قبلا با چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط بوده است.

آزمایش‌های حیوانی شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد این ماده شیمیایی ممکن است بر نحوه تنظیم کلسترول توسط بدن تأثیر بگذارد که این امر می‌تواند با اضطراب و افسردگی مرتبط باشد. همچنین ممکن است باعث التهاب در مغز شود که می‌تواند بر وضعیت روانی افراد تأثیر بگذارد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا