فرهنگ و هنر

سرانجام مردی که از شاملو کند و به اخوان نزدیک شد

سرانجام مردی که از شاملو کند و به اخوان نزدیک شد

مردی که به شدت صحبت می‌کرد و با مخالفانش بحث می‌کرد، می‌گفت که اندیشه آن زمان تحت تأثیر زبان احمد شاملو بوده و به تدریج زبان شاملو را حذف کرده و به زبان اخوانی‌ها رسیده است. مسعود احمدی در عین حال معتقد است که «ساختار تاریخی شعر ما از زمان نیما تغییر چندانی نکرده است».

“پیر می شویم / دیر خم می شویم / بارون را به یاد می آوریم / فقط در خیابان می بارد / در خیابان و چترها” (مسعود احمدی، آذر ۱۳۹۵)

به گزارش سی وی نت، شاید همه چیز درباره آهنگ مسعود احمدی در فروردین ماه به همین تصادف ختم شد. شاعر عام البته با نشستن در چهار گوشه خانه تغییر چندانی نکرد و قبل از رفتن از خواندن دست کشید.

در سه چهار سال اخیر به دلیل ضربه فیزیکی تصادف، نه تنها شعر، بلکه حتی جملات یا حداقل عکس هایی از مسعود احمدی منتشر نشده است. حتی پس از مرگش نیز به شیوه ای مرموز و منحصر به فرد دفن شد.

اما او قبل از اینکه کار شعر خود را به کلی ترک کند، ایده دیگری داشت.

از اینجا شروع شد. دو آهنگ او آوا 24 (برای کودکان) و ایگریگی نا چی جیری (برای نوجوانان) صدا و زبان منتشر می شود. پس از آن اولین مجموعه شعر او نام گرفت زنی دم در است اثری بسیار تند و تاریک منتشر شده در سال 1360. (مصاحبه با مسعود احمدی در هفتادمین سالگرد تولدش، سی وی نت، مرداد 1392)

وی گفت: ابتدا مانند بسیاری از شاعران «نو»، اندیشه زمانه تحت تأثیر زبان احمد شاملو قرار گرفت و به تدریج از زبان شاملو به زبان برادری و سپس به بعد رفت. او به طور کلی آزادی زبانی را به دست آورد. (یک)

احمدی معتقد است که شاعر باید علاوه بر شهرت به زبانی که می نویسد، از سوابق ادبی خود به ویژه شعر محیط و جهان آگاه باشد. او با مطالعه دقیق آثار قدیم و جدید «رفتار منعطف و صبور» به سطوح قبلی رفت و طرحی کوچک از شعر خود به دست آورد. (سوال مسعود احمدی آهنگساز مجموعه «دیگر نمرده ام مرده ام»، روزنامه اعتماد، شماره 4122، دوشنبه 28 خرداد 1395، ص 7)

وی در مورد شعر 1970 معتقد بود که گروهی از جوانان با وجود تاریخ و مناسبات اجتماعی سرزمین خود و تأثیر افکار فیلسوفان و نظریه پردازان پسا صنعتی، همواره با استعداد به سوی تولید می روند. گاهی غوردند تحت تأثیر شرایط خاص، مانند کشمکش و ذهن و زبان که قدرت اجدادشان را تغییر می‌داد، حامل پرچم نهضت یا به قول آزیتا قهرمان «غیرقابل اجتناب» می‌شدند. شورشی “که شکست خواهد خورد اما با همه انکارها و افراط گرایی مخالفت می کند.، در تأمل در مورد زبان غالب شرکت کرد. در پایان این دهه، بزرگسالان غیر مسن شروع به حرکت کرده اند. نام یا نام ناقص و ناقص “سادگی و شعر» که به عنوان یک نویسنده نیازی به تاریخ در جامعه ندارد و طبیعتاً وجود ندارد. 19، 2010)

مقاله مسعود احمدی در شعر او همیشه بر ساختارگرایی تکیه ندارد، اما در عین حال معتقد به ساده‌سازی شعر دهه‌های اخیر است. این شاعر مرده گفت: این فرمان جعلی و ساده و آفرینش امروزی جز در خیلی جاها ساده، آسان، ساده، تنبلی در مطالعه و رفتار، مستندسازی بیماری و در نهایت عقب ماندگی ذهنی، به ویژه در بین جوانان، چیزی به بار نیاورده است. نسل. به نظر می رسد که انگیزه های عقیدتی و سیاسی مبلغان این مکتب قدرت و تخریب بسیار قوی است. نمی توانم باور کنم که همه پیروان ملکه شعری که دستمزد همان ایدئولوژی سیاسی و یارانش به وجود آمده اند، کم سواد به زبان فارسی باشند و با وجود ضعف، شخصیت های شگفت انگیزی با موضوع و اشتباهات دستوری زیاد داشته باشند. نه می فهمند و نه حرف می زنند. البته بعید نیست که احزاب و تشکل های گمشده جایگاه مقدسی برای مؤسسان و اعضا و حامیان پیدا کنند و به نهادی مقدس تبدیل شوند و کسانی که معتقدند به چیزی تبدیل نمی شوند و حتی افتخار فرهنگی ملی را از دست می دهند. در کوه ها. (مصاحبه مسعود احمدی آهنگساز مجموعه «دیگر نمرده ام مرده ام»، روزنامه اعتماد، شماره 4122، دوشنبه 28 خرداد 1395، ص 7)

«به جنوب زمین نگاه نکن
جایی که جهل و خرافه وجود دارد
بدون شغل
بدون گرسنگی و بیماری
یا حتی
و آن
هنوز دارم خودمو میکوبم
ارزش
نگاه نکن
بدون چهره، جهل و گمنامی

چی
این فقط روزهای بد نیست که ارتش را تشکیل می دهد
فداکاری می کنند
سر و مهمات
ایده شکننده است
افکار و آرزوها »
مجموعه شعر من دیگر نمرده اممسعود احمدی، انتشارات مروارید، 1397)

حتی حمیدرضا شکارسری و بحث او با من نقد شعر جمعی «دو سه ساعت یاسمن مقدس» بود. انتقاد می کند «این رودخانه هم / که اینجا می گذرد / و این سنجاب ها / که از این درخت بلوط می افتند / سر می زند / فقط به خاطر ثریا / کسی که با او حرف نمی زند / پوستش بی عیب است / و صدایش حتی خال / مخصوصاً / وقتی از انرژی می افتد می کند / و به خاطر تو / می شوی مبارزه من / خدا سیاست» و ای از ساده سازی آن می نویسد: توضیح راوی شعر اصلاح شده. صدای شاعر در هر دو صدا شنیده می شود.

در حالی که مکالمه بخش مهمی از نوشتن چند صدایی است، اولین گام در این گفتگو گفتگوی بین نویسنده و نویسنده است که “م” را بین خود و دو متن بالا به صدای نویسنده می کشاند. در واقع، او قبلاً به شنوندگان خود صدایی غالب داده است و او همین است.

شکارسری در آن سوی همین داستان درباره دیگر اشعار احمدی می گوید: برای چرخاندن یکباره آن فانتزی کافی است، «وقتی این چیزها با تخیل ترکیب شود، احتمالا شعر ناب خلق می شود!»

احمدی در عین حال مخالفت شدیدی با عقاید شمس لنگرودی داشت: «من از مدافعان و منادیان سادگی در شعرم» و همچنین حافظ موسوی و ساده، و به بالاترین قسمت کیکاوس بن اسکندر (قابوس نامه) اشاره می کند. . گزیده)، به کوشش دکتر. غلامحسین یوسفی، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم 1362، فصل 35 «درباره شعر و فرهنگ شعر»، ص 138. 277) یادآور شد: «اما اگر شاعر هستید سعی کنید شاعر باشید، سخنان خود را ساده و ممتنع نگه دارید، از اظهار نظر بپرهیزید. [غامض] نگو آنچه را که می دانی دیگران باید توضیح دهند که این آهنگ به نفع مردم خوانده می شود نه به نفع خود آنها. برای سفارش [و] به صدا راضی نباش، نگو شعر بد است و شعر بد، ‌…»

به گفته کامیار عابدی، او در صحبت هایش و گاه سر سفره ای که سر آن می رفت، دست از مشاجره با همکارانش بر نمی داشت. (شاعری که از تعارض نمی ترسد، سی وی نت، خرداد 1401)

شاید اینها دلایل دفاع از سکوت احمدی علاوه بر سکوت شاعر در سالهای اخیر باشد. پیکر سزاوار جنازه مسعود احمدی ساعاتی پس از درگذشت وی بلافاصله در غیاب فرهنگیان و اسناد و مدارک در بیرون از بهشت ​​زهرای تهران تشییع شد.

ویدیو از صفحه نشر افراز

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا