سئو تکنیکال چیست
در جلسات پیش بلوک سئو آموختید و که بر روی سئوی سایت اثر دارند بررسی شدند. همان طور که پیش از این گفته شد، یکی از بخشهای مهم که باید در سئوی سایت به آن توجه کرد سئو تکنیکال یا سئو فنی است.
سئو تکنیکال به موارد فنی سایت شما اشاره دارد که بر روی ورودی گرفتن از جستجوی ارگانیک اثر دارند؛ مانند معماری سایت، بهینه بودن نسخه موبایل و سرعت سایت. این جنبه سئو ممکن است چندان به چشم نیایند، اما نتایج آن بسیار باورنکردنی است.
اولین قدم در بهبود سئو تکنیکال این است که بدانید وضعیت فعلی سایت چگونه است. مرحله دوم برنامهریزی برای پیادهسازی اصول سئو تکنیکال است که آن را قدم به قدم بررسی میکنیم.
سئو تکنیکال چیست؟
چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟
سئو تکنیکال چیست؟ بسیاری افراد سئوی فنی را نادیده میگیرند ولی نقشی که سئو تکنیکال برای دریافت ترافیک ارگانیک ایفا میکند، بسیاری بااهمیت است. ممکن است محتوای شما بهترین نوشته باشد اما اگر به درستی کراول نشود، افراد کمی آن را خواهند دید.
اگر سایت شما از نظر فنی بهینه نباشد، گوگل آن را نمیبیند و در صفحه نتایج گوگل دیده نمیشوید و از این راه ورودی کمی خواهید گرفت. بنابراین باید بدانید که چگونه میتوان محتوای خود را از طریق اینترنت منتشر کرد.
دانستیهای ضروری برای سئو تکنیکال
سئوی تکنیکال چند بخش دارد که میتوان آن را جداگانه بررسی کرد. به طور کلی میتوان اقدامات سئوی فنی را در ۵ دسته کلی جای داد. این اقدامات در هرم زیر نشان داده شدهاست. ترتیب انجام اقدامات از طبقات زیرین به سمت طبقات بالا است.
اصول پایهای سئو فنی
قبل از شروع به کار بر روی سئوی فنی سایت، چند اصل اساسی وجود دارد که باید آنها را اجرا کنید. قبل از پرداختن به دیگر موارد فنی وبسایت، این اصول را توضیح میدهیم.
۱. ثبت دامنه مورد نظر
دامنه شما URL است که افراد برای ورود به سایت شما، مانند ، تایپ میکنند. دامنه وبسایت روشی ثابت برای شناسایی سایت شما را فراهم میکند.
۲. پیاده سازی SSL
گواهینامه SSL توسط یک دامنه مشخص می شود که با “https: //” شروع می شود و برخلاف “http: //” است. علاوه براین نماد قفل در نوار آدرس URL قرار دارد که در شکل زیر نشان دادهشده است.
موتورهای جستجو سایتهای امن را در اولویت قرار میدهند. حتی گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد SSL یک عامل رتبه بندی محسوب میشود. به همین دلیل، حتماً نوع SSL صفحه اصلی خود را به عنوان دامنه مورد نظر تعیین کنید.
پس از تنظیم SSL، باید صفحات غیر SSL را از http به https انتقال دهید. برای این کار باید ارزش صفحات قدیم را به صفحات جدید منتقل کنید. برای این کار باید به اصطلاح صفحات قدیم را به صفحات جدید ریدایرکت (redirect) کرد. درباره ریدایرکتها و انواع آن در ادامه توضیح دادهایم.
۳. بهینه سازی سرعت سایت
از این نکات برای بهبود زمان متوسط بارگذاری صفحات استفاده کنید:
- همه فایلهای خود را فشرده کنید
- ریدایرکتهای خود را به صورت منظم بررسی کنید
ریدایرکت 301 برای پردازش چند ثانیه زمان میبرد و بر سرعت سایت شما تأثیر میگذارد. بنابراین از ریدایرکتهای پیاپی جلوگیری کنید. درباره ریدایرکت ۳۰۱ در ادامه متن توضیح بیشتر خواهیم داد.
کد نامرتب میتواند بر سرعت سایت شما تأثیر منفی بگذارد. کد نامرتب مثل نوشتن است؛ شاید در پیش نویس اول، در 6 جمله نظر خود را بیان کنید. اما در پیش نویس دوم ، آن را در 3 جمله مینویسید که بسیار موثرتر و مرتبتر است. برای کدها نیز همین اتفاق میافتد. هر چه کد کارآمدتر باشد، در صفحه سریعتر بارگذاری میشود.
- شبکه توزیع محتوا (CDN) در نظر بگیرید
CDN ها (Content Delivery Network) سرورهای توزیع وب هستند که نسخه کپی وبسایت شما را در مکانهای مختلف جغرافیایی ذخیره میکنند و سایت شما را بر اساس مکان جستجوگر نمایش میدهند. از آنجا که اطلاعات بین CDNها مسافت کمتری برای پیمودن دارند، سایت شما سریعتر بارگذاری میشود. در تصویر زیر شیوه عملکرد شبکه توزیع محتوا یا CDN نمایش داده شده است.
- پلاگینهای خود را به روز کنید
پلاگینهای منسوخ شده اغلب دارای آسیبهای امنیتی هستند که وبسایت شما را در معرض هکرهای مخرب قرار میدهند. این اتفاق میتوانند به رتبه وب سایت شما آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید که همیشه از آخرین نسخه های پلاگین استفاده میکنید.
پس از دانستن اصول سئوی تکنیکال سایت، لازم است قابلیت کراول شدن سایت را دقیق بررسی کنیم.
قابلیت کراول کردن سایت، پایه و اساس استراتژی سئوی شما است. رباتها صفحات را بررسی میکنند تا اطلاعات مربوط به سایت شما جمعآوری شود. اگر رباتها نتوانند به درستی به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند، در این صورت سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده نمیشود.
در ادامه برخی موارد مهم که لازم است برای کراول شدن درست سایت مد نظر قرار دهید، ذکر شده است.
۱. ایجاد نقشه سایت با فرمت XML
نقشه سایت با فرمت XML به رباتهای موتورهای جستجو ساختار سایت شما و ارتباطات آن را نشان میدهد. باید فایل نقشه سایت را در گوگل سرچ کنسول بارگذاری کنید. نقشه سایت باید به روز شود تا صفحات جدید را نشان دهد. در تصویر زیر بخش مربوط به نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول نشان داده شدهاست.
۲. بهینهسازی ساختار سایت
وبسایت شما چندین صفحه دارد. این صفحات باید به شکلی ساماندهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهند آنها را به راحتی پیدا و کراول کنند. اینجاست که ساختار سایت شما (که معمولاً از آن به عنوان معماری اطلاعات وب سایت شما یاد میشود) اهمیت میابد.
صفحات مرتبط با هم گروهبندی میشوند. به عنوان مثال صفحات مربوط به شبکههای اجتماعی میتوانند در یک دستهبندی قرار بگیرند. علاوه بر این لینکسازی و لینک دادن مطالب مرتبط نیز میتواند به شکلگیری ساختار بهتر سایت کمک کند.
معماری سایت و نحوه شکلگیری ساختار سایت اهمیت صفحات را مشخص میکند. به عنوان مثال، صفحهی فرضی «الف» را در نظر بگیرید. لینک از صفحه اصلی شما به صفحه «الف» اهمیت بیشتری نسبت به لینک یک پست وبلاگ به صفحه «الف» دارد. در کل، هرچه لینک به صفحه «الف» بیشتر باشد، آن صفحه برای موتورهای جستجو با اهمیتتر میشود. از سویی اگر صفحهای در دستهبندی در رده بالا قرار بگیرد، اهمیت بیشتر آن را نشان میدهد.
بنابراین اطمینان حاصل کنید که مهمترین صفحات کسبوکار شما در بالای سلسله مراتب با بیشترین تعداد لینکهای داخلی مرتبط قرار داشته باشند.
۳. تعیین ساختار نشانی اینترنتی (URL)
ساختار URL میتواند از طریق معماری سایت شما تعیین شود. در ادامه چند نکته در مورد نحوه نوشتن URL شما آورده شده است:
- از حروف کوچک استفاده کنید (برای URL انگلیسی).
- برای جدا کردن کلمات از خط تیره (-) استفاده کنید.
- URL را کوتاه و توصیفی بنویسید.
- از استفاده از کاراکترها یا کلمات غیر ضروری (مانند کلمات ربط) خودداری کنید.
- کلمات کلیدی اصلی خود را در آن ذکر کنید.
پس از تنظیم ساختار URL خود، لیستی از URLهای صفحات مهم را در قالب نقشه سایت با فرمت XML به موتورهای جستجو ارسال میکنید. انجام این کار به رباتهای موتورهای جستجو اطلاعات اضافه پیرامون موضوع محتوا میدهد.
۴. استفاده از robots.txt
وقتی یک روبات وبسایت شما را کراول میکند، ابتدا فایل robots.txt را چک مینماید. این پروتکل میتواند به روباتهای وب اجازه دهد یا اجازه ندهد که بخشهایی از سایت شما را بررسی کنند. اگر می خواهید از ایندکس شدن سایت های خود جلوگیری کنید، از یک متا ربات noindex استفاده کنید. ممکن است بخواهید برخی صفحات خود را ایندکس نکنید و دسترسی کراولر را به طور کلی مسدود کنید. این کار با robots.txt انجام میگیرد.
با توجه به ایندکس کردن صفحات، رباتهای جستجو سایت شما را برای جمعآوری سرنخها و یافتن کلمات کلیدی بررسی میکنند تا بتوانند صفحات وب شما را با جستجوی مربوطه جستجو کنند. اما، سایت شما بودجه کراول شدن دارد که بهتر است آن را برای صفحات کمارزش صرف نکنید. بنابراین، شما ممکن است بخواهید صفحاتی را که به رباتهای جستجو برای شناخت موضوع شما کمک نمیکنند را حذف کنید.
2) از دادههای ساختار یافته که به رباتهای موتورهای جستجو میکند تا متوجه موضوع شود استفاده نمایید. این کد در سایت در دسترس هستند.
روش کار بسیار ساده است. به
rel = “next”
تا به رباتها اعلام نمایید که صفحه دیگری در ادامه آمده است. نمونه کد آن در تصویر زیر قابل مشاهده است.
سپس در صفحه دو از rel = “prev” استفاده میکنید تا صفحه قبل را نشان دهید و rel = “next” را برای نشان دادن صفحه بعدی استفاده کنید.
برای صفحه دوم:
۷. بررسی فایلهای لاگ (log files) سئو
فایل log فایلی است که حاوی اطلاعاتی مانند درخواستهای سرور، زمان و مکان درخواستها، آی دی کاربر و URL درخواست شده هستند.
حال که با فایلهای log آشنا شدید، بهتر است کاربرد آن در سئو را نیز بدانید.
یکی از کاربردهای آن امکان بررسی چگونگی کراول شدن سایت شما است؛ زیرا رباتهای موتور جستجو اثری از خود در فایل log باقی میگذارند. در تصویر زیر به کمک این فایلها میتوان روند کراول شدن سایت را مشاهده کرد.
- تعداد بازدید کنندگان جستجوی ارگانیک
فایلهای log به شما کمک میکنند تا تعداد بازدید کنندگان جستجوی ارگانیک را بفهمید.
تجزیه و تحلیل فایلهای log میتوانند به ردیابی خطاهایی مانند خطاهای سرور یا خطاهای درون سایت کمک کند. دانستن این خطاها به میزان کروال شدن سایت شما نیز کمک میکند زیرا خطاهایی مانند خطای 404 میزان دفعات کراول شدن را کاهش میدهد.
- الویت کراول شدن و صفحات فعال
فایلهای log میتوانند صفحات پرطرفدار شما از نگاه گوگل را مشخص کنند. حتی میتوانید بدانید کراولرها کدام صفحات را به طور معمول میبینند.
شما می توانید از یک آنالیزور ورود به سیستم منبع باز استفاده کنید تا تجزیه و تحلیل فایل log را به صورت رایگان انجام دهید، مانند . این ابزارها به شما کمک میکنند تا اطلاعات زیر را جمعآوری کنید:
- صفحات بینظیری که توسط گوگل کراول شدهاند
- میزان کروال شدن صفحات
- مشاهده صفحات فعال و غیرفعال
در این جلسه کلیات سئوی تکنیکال و اهمیت آن شرح داده شد و همچنین با کراول کردن سایت آشنا شدید. در بخش دوم آموزش سئوی فنی به دیگر موارد هرم سئوی فنی میپردازیم و دیگر موارد مهم سئوی تکنیکایادم هست 3- 4 سال پیش که میخواستم تخصص SEO را یاد بگیرم، همیشه از چیزی به اسم سئو تکنیکال ترس داشتم. راستش را بخواهید آن روزها فکر میکردم برای یادگیری تکنیکال سئو نیاز به یادگیری برنامه نویسی دارم و همینطور تصور میکردم مسیر آموزش آن خیلی طولانی و سخت است.
سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال به بهینهسازی وبسایت از نظر فنی اشاره دارد. برخلاف یا ، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال میکنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و… هستند.
هدف اصلی اجرای سئو تکنیکال در وب سایت، آماده کردن سایتی است که در مرحله اول برای رباتهای موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله دوم سایتی که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخشهای مختلفش، لذت ببرد!
چرا سئو تکنیکال؟
راستش را بخواهید فکر میکنم سئو تکنیکال نسبت به چندین سال قبل در ذهن مخاطبان جایگاه و اهمیت کمتری دارد. چرا؟ چون امروز سیستمهای مدیریت محتوایی مثل وردپرس به صورت خودکار نیمی (یا شاید بیشتر) از سئو تکنیکال را در سایت پیاده میکنند. همین موضوع باعث میشود وبمستران تصور کنند این موضوع واقعاً قابل اهمیت نیست.
سئو تکنیکال جزو اولین قدمهایی است که هر سئوکار باید برای بهینه کردن وبسایت بردارد. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع بشوید یک مثال از تجربه 2 سال پیشم را برایتان بازگو میکنم:
2 سال پیش یکی از دوستانم تصمیم گرفت فروشگاه فیزیکیاش را جمع کند و وارد دنیای کسبوکار آنلاین شود. بعد از راهاندازی سایت و انجام اقدامات اولیه، به کمک یک نویسنده شروع کرد به تولید محتوا و انصافاً هم محتواهای جذاب و خوبی در وبسایتش بارگذاری میکرد. حدود 3 ماه که از این موضوع گذشته بود یک روز با من تماس گرفت و خواست وب سایتشان را بررسی کرده و دلیل اینکه در نتایج گوگل دیده نمیشود را پیدا کنم.
راستش نیاز به بررسی زیادی نبود! بعد از یک نگاه 5 دقیقهای گفتم در تمام این چند ماه وبسایت شما از دید رباتهای موتور جستجو مخفی بوده! در اصل در تمامی این مدت، گوگل وبسایت این بنده خدا را نمیدید و به هیچ کدام از محتواهایی که نوشته بود رتبه نمیداد.
این موضوع به دلیل وجود یک تکه کد یک خطی در میان کدهای سایت بود؛ در اصل این تکه کد، بخشی از همین سئو تکنیکال است. همین داستان کوتاه به خوبی نشان میدهد که چقدر این نوع SEO میتواند روی موفقیت یا حتی شکست وب سایت شما تأثیرگذار باشد.
آموزش سئو تکنیکال
خب به بخش اصلی مقاله برویم و ببینیم که این سئو تکنیکال را چطور باید یاد بگیریم؟ اصلا از چند بخش تشکیل شده و چطور میتوانیم آن را در وب سایت خودمان پیادهسازی کنیم؟ تمام سعیم را میکنم که در ادامه مقاله همه چیز را به سادهترین شکل ممکن برایتان توضیح بدهم :) خب، به سراغ اولین فاکتور برویم.
- سرعت سایت
شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که گوگل وقتی قرار است یک صفحه از وب سایتتان را به نتایج اول بیاورد، به عنوان یک فاکتور مهم سرعت آن را نسبت به سرعت صفحات رقبا بررسی میکند. این یعنی ممکن است سرعت لود پایین وب سایت شما؛ باعث شود محتوای جذاب و مفیدتان در مقابل دید کاربران قرار نگرفته و به قول خودمان «به پول تبدیل نشود!»
اما چرا سرعت؟ خب راستش گوگل به کاربران اهمیت زیادی میدهد و در ادامه هم کاربران از منتظر ماندن پای صفحات موبایل یا رایانه برای باز شدن صفحه سایت شما خوششان نمیآید. یادم هست در گذشته ما ایرانیها حتی حاضر بودیم برای خواندن یک مقاله 300 کلمهای در سایتی مثل ترفندستان، چند دقیقه به صفحه سفید رایانه در کافی نت نگاه کنیم و منتظر بمانیم؛ اما امروز حتی 10 ثانیه منتظر ماندن آزارمان میدهد.
اگر بخواهم کمی با آمار و اعداد صحبت کنم؛ باید زمان باز شدن هر صفحه از وب سایت شما چیزی بین 2 تا 7 ثانیه باشد. بنابراین به عنوان قدم اول از سئو تکنیکال باید شروع کنید به بهینه کردن سرعت وب سایتتان. چطور؟ یا با کمک آموزشهای سطح وب یا یک برنامه نویس حرفهای و خبره. پیشنهاد میکنم مقاله در وبلاگ نوین را هم برای آشنایی بهتر مطالعه کنید.
- ساختار بهینه شده برای رباتها
در اصل شما باید برای دیده شدن سایت و صفحات آن، به رباتها کمک کنید. چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت است.
خزندهها اصولاً برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینکها کمک میگیرند. یعنی اگر من اینجا به صفحه لینک بدهم، علاوه بر اینکه آن صفحه را به شمای کاربر معرفی کردهام، راهی هم ساختهام تا رباتها به آن صفحه دسترسی پیدا کرده و ایندکسش کنند. (منظور از ایندکس ذخیره صفحه در دیتابیس گوگل و نمایش در نتایج است).
با توجه به همین مثال، وب سایت شما باید به طور استاندارد دارای لینکهای داخلی باشد. اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم، باید برای همه صفحات وبسایتتان لینک داخلی وجود داشته باشد؛ در غیر اینصورت ممکن است خزندهها به صورت ناقص سایت را خزش کنند.
- فایل robot.txt
تا جایی که من میدانم رباتها موجودات زبان نفهمی هستند و به راحتی نمیشود حالیشان کرد که ربات عزیز این صفحه را ایندکس نکن!
اما خب با بعضی زبانهای برنامه نویسی میشود با آنها صحبت کرد. فایل متنی robot.txt که در هاست وبسایت شما بارگذاری میشود، حاوی یک سری دستور برنامه نویسی است که با رباتهای موتور جستجو ارتباط برقرار میکند. اما چرا؟
در اصل این فایل به شما کمک میکند نسبت به رفتار خزندهها در مورد وبسایتتان، کمی کنترل داشته باشید. مثلاً میتوانید به کمک فایل robot از آنها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و… سایتتان را ایندکس نکنند.
مثالی که از دوستم زدم را یادتان هست؟ دقیقاً مشکل اینجا بود که در حالت پیش فرض سایتهای وردپرسی یک خط کد در داخل فایل روبوت میگذارند تا رباتها نتوانند سایت ناقص را بررسی کنند و این وظیفه طراح سایت است که بعد از کامل شدن پروژه، این کد را از آن حذف کند. البته حذف کردن یا قرار دادنش هم کار سختی نیست؛ کافی است به بخش تنظیمات وردپرس بروید، سراغ گزینه خواندن رفته و تیک گزینهای که در پایین میبینید را حذف کنید:
اما در مورد خود فایل robot.txt به صورت پیشفرض وردپرس این فایل را برای وبسایت شما میسازد. اما پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر سراغ بروید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
- صفحات 404 و لینکهای شکسته
اگر همین حالا دچار یک خوددرگیری مزمن بشوم و تصمیم بگیرم مقاله آموزش سئو تکنیکال که در حال خواندنش هستید را حذف کنم؛ زمانی که بخواهید بار دیگر به آن وارد شوید، با یک صفحه 404 روبرو خواهید شد. در اصل صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده است.
در ادامه هر لینکی که از وبسایت شما به صفحات 404 سایت خودتان (یا دیگران) داده شود؛ یک لینک شکسته است. خب؟ در اصل تمامی این مقدمهچینیها برای این بود که بگویم رباتهای گوگل از این صفحات 404 متنفرند و وجودشان در سایت شما باعث کاهش قدرت سئو تکنیکالتان میشود.
راهکار چیست؟ راهکار استفاده از است. به کمک این ریدایرکت شما میتوانید رباتها و کاربرانی که وارد این صفحات حذف شده میشوند را به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلی سایت) هدایت کنید.
مشکل محتواهای تکراری اغلب مشکلی است که فروشگاههای اینترنتی با آن روبرو میشوند. مثلاً فروشگاهی که در محصولاتش، 5 تلفن همراه LG مدل k8 دارد و تنها تفاوت آنها در رنگشان است. در اصل تمامی این 5 صفحه یک محتوا و توضیحات محصول یکسان و جزئیات مشابه دارند.
گوگل در مقابل محتواهای تکراری درون وب سایت شما ساکت نمیشیند و ترجیح میدهد اعتبار سئوتان را کاهش دهد.
اما خب راه حل این مشکل چیست؟ چطور یک فروشگاه میتواند محصولات مشابه را هم در وب سایتش داشته باشد؟
راه حلی که خود گوگل برای این مشکل تعیین کرده، استفاده از است. با کمک این تگ شما میتوانید به گوگل بفهمانید که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی است و کدام را در نتایج ایندکس نکند.
- امنیت سایت!
گوگل نسبت به امنیت وب سایتهای سطح وب به شدت حساس است. یعنی کافی است رباتهای این موتور جستجو متوجه شوند یک جوجه هکر به سایت شما نفوذ کرده تا آبرو و حیثیتتان را ببرند! در اصل اگر وبسایت شما هک شود و گوگل آن را بفهمد، باید در مدت زمان کوتاهی منتظر کاهش رتبههای آن باشید.
چون در این حالت علاوه بر کاهش خودکار رتبهها، گوگل در نتایج هک شدن وبسایتتان را برای کاربران سطح وب هم بازگو میکند تا آنها وارد سایتتان نشده و عملاً یک برندسازی منفی برایتان شکل میگیرد. بنابراین پیشنهاد میکنم حتماً برای افزایش امنیت سایت خودتان اقدام کنید.
برای افزایش امنیت سایت بهتر است موارد زیر را حتماً رعایت کنید:
- هاست خود را از یک شرکت معتبر و مطمئن خریداری کنید
- یک رمز عبور قدرتمند داشته باشید و به هر کسی ندهید
- سیستم مدیریت محتوای سایت را از منابع اصلی بگیرید
- سطح دسترسی را برای افراد مشخص کنید و به اطلاعات مهم فقط صاحب سایت دسترسی داشته باشد.
- برای سایتتان گواهی امنیتی ssl بگیرید که در بخش بعد توضیح میدهیم که چیست
- از سیستم عامل و نرمافزارهای معتبر و اصلی استفاده کنید
گواهی امنیتی ssl
همان چیزی است که باعث میشود وب سایت نوین به جای آدرس http، با آدرس https نمایش داده شود. یعنی کل قضیه سر همان s آخر آدرس است. در اصل ssl یک پروتکل امنیتی است که از انتقال اطلاعات بین سایت و کاربرانتان حفاظت بیشتری میکند. چند سالی است که گوگل نسبت به وجود ssl در سایتها حساسیت زیادی نشان میدهد. یعنی اگر از این پروتکل امن استفاده نکنید، گوگل از ورود کاربران به سایتتان جلوگیری میکند. اگر قصد فعالسازی آن را دارید؛ باید به پشتیبانی هاستینگ خودتان پیام بدهید تا شما را راهنمایی کنند؛ همینطور میتوانید از مقالات رایگان آموزشی سطح وب کمک بگیرید.
- سایت مپ
سایتمپ سایت هم مثل فایل روبوت، یک فایل متنی با فرمت xml است؛ اما کارکرد آنها با هم فرق دارد. در اصل سایتمپ فایلی است که لینک همه صفحات وبسایتتان درون آن قرار میگیرد؛ از صفحات مقالات گرفته تا برگهها و… . اما چرا؟
چون رباتهای موتور جستجو به صورت خودکار همیشه سایتمپ سایت شما را بررسی میکنند. آنها با بررسی لینکهای درون این صفحه، راحتتر میتوانند صفحات را پیدا کرده و آنها را بررسی کنند. بنابراین با ساخت سایت مپ روند خزش رباتها روی سایتتان را راحتتر میکنید.
در مقاله «» وبلاگ نوین میتوانید یاد بگیرید که چگونه نقشه سایت بسازید و به گوگل معرفی کنید.
- استراکچر دیتاها
به طور عادی، گوگل به کمک یکسری الگوریتم و فاکتورهای از پیش تعیینشده تشخیص میدهد که محتوای وبسایت شما چقدر باکیفیت است. مثلاً با بررسی چگالی کلمه کلیدی، وجود کلمات مرتبط، تصاویر و… در متن محتوا میفهمد که صفحه شما چقدر برای بودن در نتایج اول لیاقت دارد؛ اما به طور کلی توانایی تشخیص محتوای خود صفحه را ندارد.
در ادامه یک سری کدهای برنامهنویسی که به آنها استراکچر دیتا میگویند؛ میتوانند در شناخت خود محتوای صفحه هم به گوگل کمک کنند. اگر شما از کدهای استراکچر دیتا در برنامهنویسی وبسایتتان کمک بگیرید، گوگل محتوایتان را بهتر درک کرده و در ازای زحمتی که میکشید؛ علاوه بر بر افزایش اعتبارتان، نحوه نمایش سایتتان در نتایج را هم تغییر میدهد. مثلا به تصویر پایین نگاه کنید:
نمایش قیمت، ستاره و… در نتایج گوگل یکی از مزایای استفاده از کدهای استراکچر دیتا است. پیادهسازی این کدها در سایت بهتر است به کمک یک متخصص سئوکار انجام شود.
پس اسکیما چیست؟
در مقاله «» به طور کامل درباره این نشانهگذاری و نحوه پیادهسازی آن در سایت توضیح دادهایم.
- آدرس صفحهها را ساختارمند کنید
یکی دیگر از فاکتورهای سئو تکنیکال، موضوع URLهاست. در واقع گوگل به زیبایی و کوتاه بودن آدرس صفحات سایت شما هم اهمیت میدهد. البته نه آنقدر زیاد ولی در هر حال این موضوعی است که میتوانید با توجه به آن، سایتتان را نسبت به قبل بهینهتر کنید. برای ساخت URL صفحات به این موارد دقت داشته باشید:
- در URL از حروف بیمعنی استفاده نکنید
- از کلمه کلیدی به فارسی یا انگلیسی در URL استفاده کنید
- ترجیحا آدرس صفحاتتان کوتاه باشد
لینکهای بردکرامب همان لینکها یا مسیری هستند که در بالا یا پایین صفحات وب سایت، به کاربر نمایش میدهند دقیقاً الان در کدام نقطه سایت قرار گرفته. به عنوان نمونه به تصویر پایین نگاه کنید تا بهتر متوجه منظورم بشوید:
همانطور که میبینید، بردکرامب از چند لینک داخلی ساخته شده. پس در مرحله اول به ایجاد یک ساختار لینک سازی در سایتتان کمک میکند و در مرحله دوم باعث بهینه سازی تجربه کاربران از کار با سایت شما میشود.
- قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل
قالب ریسپانسیو سایت در اصل قالبی است که نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربر واکنش نشان میدهد. مثلاً زمانی که شما با رایانه به سایت نوین سر بزنید، سایت را متفاوت از زمانی میبینید که با تلفن همراه یا تبلت وارد آن شوید. این به خاطر ریسپانسیو بودن سایت است که نسبت به اندازه صفحه نمایش شما کوچک و بزرگ میشود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن همه اجزای آن را مشاهده کنید.
در حال حاضر گوگل نسبت به ریسپانسیو بودن وبسایتهای شما حساسیت خیلی زیادی نشان میدهد. بنابراین اگر هنوز از قالبهای قدیمی استفاده میکنید که با صفحه نمایش کاربر تناسب ندارند؛ حتماً فکری به حال سایتتان کنید.
شما الان با روشهای سئو تکنیکال آشنا شدید و میدانید که بخش فنی سایت چطور بهینه میشود. اما خب برای رسیدن سایت به رتبههای بالای گوگل باید اجرای این تکنیکها را یاد بگیرید و در کنارش سیئوی داخلی و خارجی را هم بلد باشید. اگر میخواهید یک متخصص سئو شوید، میتوانید با شرکت در ، تمام آموزشهای تخصصی سئو داخلی و تکنیکال و خارجی، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول را یاد بگیرید.
https://sepidacademy.com/منابع: