جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

راهنمای استفاده از صندلی اداری

خرید یک صندلی اداری ارگونومیک به شما این امکان را می دهد که موقعیت هایی را که برای سلامتی شما مضر است اصلاح کنید، زیرا پشتیبانی بهتری از پشت ارائه می دهد و آن را راحت تر از یک محصول استاندارد می کند. برندهای بزرگ در حال حاضر طیف گسترده ای از صندلی های راحتی طراحی شده را با متریال پارچه یا چرم و در رنگ های مختلف ارائه می دهند. بیشتر صندلی‌های کار ارگونومیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با طیف وسیعی از مخاطبان سازگار شوند، زیرا هر عنصر با توجه به قد و وزن کاربر خود کاملاً قابل تنظیم است.

در ادامه همه مواردی که لازم است از نظر ارگونومی بدانید تا صندلی اداری ارگونومیک خود را به درستی برای راحتی و سلامت خود تنظیم کنید ارائه خواهیم داد:یک صندلی اداری ارگونومیک با توجه به ابعاد بدن کاربر و همچنین با توجه به ایستگاه کاری تنظیم می شود. برای تنظیم صحیح ارتفاع صندلی اداری ارگونومیک، باید جلوی صندلی بایستید. ارتفاع صندلی چرخدار باید طوری تنظیم شود که درست زیر زانو باشد. پس از نشستن در پایین صندلی، پشت شما به خوبی در پشتی قرار می گیرد، پاهای شما باید بدون فشار روی ران ها روی زمین صاف باشد و زانوهای شما یک زاویه قائمه تشکیل دهند.

Guide to using an office chair

اکثر میزها قابل تنظیم نیستند، با این حال اگر مدل شما این امکان را ارائه دهد، به لطف حالت بهتر بدنه، راحتی و ارگونومی را به دست خواهید آورد. برای انجام این کار، پس از نشستن بر روی میز خود در موقعیت کاری، ارتفاع مناسب را انتخاب کنید، بازوهای شما باید زاویه راست تشکیل دهند.در صورت لزوم از آنجایی که صندلی اداری ارگونومیک کاملاً قابل تنظیم است، تنظیم صندلی موقعیت راحت تری را تضمین می کند.

روی یک صندلی اداری ارگونومیک، اغلب شکل خاصی با شیب از جلو به پایین (در زانوها) دارد تا گردش خون را تسهیل کند. برخی از محصولات یک صندلی کشویی ارائه می دهند که عمق آن به خوبی مطابق سلیقه کاربر قابل تنظیم است. به طوری که پشت زانو را مسدود نمی کند، یا برای کج کردن کمی به سمت جلو، به این صندلی منفی می گویند. ممکن است برای یک کاربر با ابعاد فیزیکی کوچکتر لازم باشد که یک زیرپایی برای تکمیل ارگونومی ایستگاه کاری خود اضافه کند.

صندلی های اداری ارگونومیک، برخلاف محصولات معمولی، مزیت اصلی مجهز بودن به پشتی قابل تنظیم را دارند که علاوه بر این، دارای مزیت داشتن شکل گرد طراحی شده برای حمایت خوب از قسمت بالایی بدن، به ویژه با وجود یک تکیه گاه کمری است… این بخش یک «برآمدگی» در پایین پشتی، نزدیک صندلی است. برای تنظیم صحیح صندلی اداری ارگونومیک، باید صاف بنشینید و در عین حال مطمئن شوید که زانوهایتان با صندلی تماس نداشته باشد. سپس با استفاده از مکانیزمی که در کناره پشتی قرار دارد، شیب متناسب با موقعیت پشت خود را انتخاب کنید. تنظیم حمایت از کمر گاهی اوقات در برخی محصولات برای تنظیم آن بر روی قوس پشت کاربر در دسترس است. اگر نسخه صندلی شما پشتیبانی کمری را ارائه نمی دهد، می توانید پشتیبان اضافی به آن بیفزایید.

در نهایت، پشتی صندلی اداری ارگونومیک مجهز به یک سیستم مورب است، این اغلب یک مکانیسم سنکرون است (حرکت صندلی با تکیه گاه هماهنگ می شود)، به منظور جلوگیری از نشستن مهره ها در موقعیت ایستا؛ تنظیمی که اغلب فراموش می شود یا نادیده گرفته می شود و در عین حال برای یک وضعیت خوب مهم است، توصیه می شود که مقاومت پشتی را با توجه به وزن کاربر تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر صندلی اداری ارگونومیک شما پشت شما را به جلو هل می دهد، به این دلیل است که سیستم مقاومت آن به درستی تنظیم نشده است.

از نظر ارگونومی، دسته های ثابت برای صندلی اداری توصیه نمی شود. برای نسخه قابل تنظیم، تکیه‌گاه‌ها باید در قسمت داخلی میز یا میز کار قرار گیرند، بدون اینکه مانع از عبور شما از زیر میز شوند؛ بنابراین، آرنج‌های شما باید زاویه‌ای قائم داشته باشند و مچ ها باید در راستای آرنج باشند تا فشار روی عصب تونل کارپال هنگام استراحت روی پیشخوان یا صفحه کیبورد محدود شود.

طیف محصولات لوکس صندلی اداری ارگونومیک همچنین امکان تنظیم عمق و عرض دسته‌ها را فراهم می‌کند، این دسته‌ها حتی می‌توانند قابل جابجایی باشند، به طوری که بازوها نزدیک بدن باقی بمانند. اما اگر تکیه‌گاه‌های صندلی اداری ارگونومیک شما قابل تنظیم نیست و مانع حرکات شما می‌شود یا مانع از اتخاذ موقعیت مناسب می‌شود، بهتر است آن‌ها را بردارید یا محصول مناسب‌تری خریداری کنید. این کار از درد بازوها، به خصوص در شانه ها، جلوگیری می کند.

در حالی که برخی از صندلی‌ها دارای یک تکیه‌گاه بلند هستند که امکان استراحت سر را فراهم می‌کنند، سایر محصولات را می‌توان به پشتی سر با مکانیزم قابل تنظیم ارتفاع یا حتی قابل جابجایی مجهز کرد. تنظیم صحیح پشت سر، گردن را در وضعیت طبیعی و راحت نگه می دارد. او نباید فشار بیاورد. استفاده از صندلی اداری ارگونومیک راه حلی موثر برای مبارزه با اثرات مضر نشستن طولانی مدت و ایجاد راحتی است. با این حال برخی از عادات خوب اضافی وجود دارد که می توانید با انجام آنها از درد ناشی از نشستن طولانی مدت پشت میز کار جلوگیری کنید و یا آن را کاهش دهید. این عادات عبارتند از:

  • هر ساعت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید، به خصوص اگر با کامپیوتر کار می کنید.
  • پاهای خود را به طور منظم دراز کنید.
  • موقعیت ها را در ایستگاه کاری خود تغییر دهید.
  • بالاتنه و بازوهای خود را بکشید.
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید یا حداقل سی دقیقه در روز پیاده روی کنید.

در زمان استراحت ناهار هوای تازه بگیرید و بیرحتی اگر بهترین صندلی اداری موجود در بازار را خریداری کرده باشید، تا زمانی که با نحوه تنظیم صحیح صندلی اداری آشنا نباشید، نمی توانید از قابلیت های ارگونومیک آن بهره ببرید. برای اینکه صندلی خود را به خوبی تنظیم کرده و عوارض ناشی از نشستن های طولانی مدت را به حداقل برسانید، با ما در این مقاله از چیدمان برتر همراه باشید.

اهمیت تنظیم صحیح صندلی های اداری

پیش از اینکه به نحوه تنظیم بپردازیم، کمی درباره اهمیت این موضوع بحث می کنیم. شما به عنوان یک کارمند اداری، بیش از 8 ساعت از زمان خود را در محیط شرکت می گذارنید. به احتمال زیاد فعالیت شما به انجام امور اداری در پشت میز و بر روی صندلی اداری محدود می شود. حال تصور کنید صندلی شما برای فرد دیگر و در تناسب با نیاز او تنظیم شده باشد. در این حال مشخصاتی همچون ارتفاع صندلی، محل قرار گیری بالشت پشتی و حتی ارتفاع دسته ها نیز در تناسب با قد کاربر قبلی در آمده اند. مشخصاً وقتی بر روی این صندلی می نشینید، احساس راحتی نمی کنید.

عدم احساس راحتی از یک سو و بروز حس درد از سوی دیگر، شما را کلافه می کند. چرا که در این حالت صندلی نمی تواند از بدن شما در برابر عارضه های ناشی از نشستن محافظت کند. در حالیکه با تنظیم قابلیت های صندلی، بخش های مختلف جهت پشتیبانی از کمر و گردن شما، وارد عمل می شوند. زمانی که ارتفاع صندلی را در تناسب با قد خود تنظیم می کنید، دیگری نیازی به خم شدن بر روی میز و یا بالا کشیدن بدن خود نخواهید داشت. شما می توانید به راحتی و بدون احساس درد بر روی صندلی تکیه زده و به فعالیت بپردازید. قابلیت های دیگر صندلی های ارگونومیک نیز به همین شکل موجب تأمین آسایش و راحتی شما می شوند.

چگونه صندلی اداری را تنظیم کنیم؟

حال که با اهمیت تنظیم صحیح صندلی آشنا شدیم، سراغ آشنایی با مکانیزم صندلی اداری و نحوه تنظیم قابلیت های آن می رویم. در بسیاری از صندلی های ارگونومیک قابلیت هایی جهت تغییر ارتفاع صندلی، ارتفاع دسته ها و زاویه تکیه گاه، تعبیه شده است. اما در صندلی های غیر استاندارد، این قبیل امکانات وجود ندارد. روی صحبت ما، صندلی های ارگونومیک هستند که به خوبی از خواص ارگونومی، بهره یافته اند. برای تنظیم صحیح این نوع صندلی های اداری، مراحل زیر را دنبال کنید.

ارتفاع کلی صندلی را تنظیم کنید

چیدمان برتر توصیه می کند در وهله اول سراغ تنظیم ارتفاع کلی صندلی بروید. چرا که ارتفاع صندلی اداری، از جمله اصلی ترین آیتم های تأثیرگذار در حفظ سلامت بدن است. با تنظیم ارتفاع صندلی، از عارضه های فیزیکی همچون دیسک کمر در امان می مانید. برای تنظیم دقیق ارتفاع صندلی، لازم است بر روی آن نشسته و از طریق جک موجود در قسمت زیرین، ارتفاع را تغییر دهید. در حین تنظیم ارتفاع، کف پاها را کاملاً بر روی زمین قرار داده و یک زاویه 90 درجه در بخش زانوها بسازید. زانوهای شما می بایست هم تراز با ران پا و اندکی پایین تر از آن قرار بگیرند.

پس از قرارگیری در این وضعیت، اهرم تغییر ارتفاع را قفل کرده و مشخصات صندلی را در همین حالت حفظ کنید. در صورتی که ارتفاع صندلی را دقیق تنظیم کرده باشید، هیچگونه احساس دردری در کشاله ران و یا جلوی پا نخواهید داشت. در غیر اینصورت لازم است مجدداً اقدام به تنظیم ارتفاع کنید. در حالت اول ارتفاع صندلی را افزایش داده و با بروز حالت دوم، ارتفاع را کاهش دهید.

زاویه تکیه گاه را تنظیم کنید

همه انسان ها پس از فعالیت های طولانی مدت، تمایل به خم کردن کمر و آزاد کردن فشار از روی ستون فقرات دارند. از نظر محققان، انجام این فرآیند تأثیر بسیار مثبتی بر روی سلامت ستون فقرات می گذارد. همچنین موجب توزیع فشار بر روی عضلات مختلف شده و روند گردش خون را بهبود می دهد.

به همین خاطر چیدمان برتر توصیه می کنید، زاویه تکیه گاه را به خوبی تنظیم کرده و در فواصل زمانی مختلف، با تکیه بر پشتی صندلی، به کمر خود استراحت دهید. در صورتی که صندلی اداری شما دارای اهرم تغییر زاویه و محدودکننده حرکت پشتی است، اهرم را آزاد کرده و تا جایی که دوست دارید به پشتی تکیه دهید، سپس اهرم را برای تثبیت این وضعیت، قفل کنید. بهترین زاویه برای تکیه به پشتی صندلی و استراحت بر روی آن زوایای 110 الی 130 درجه است. توصیه می شود برای انجام فعالیت های اداری از این زاویه استفاده نکنید. چرا که نه تنها کمکی به بهبود سلامت ستون فقرات نمی کند، بلکه در طولانی مدت، موجب آسیب به کمر می شود.

دسته ها را در ارتفاع مناسب تنظیم کنید

انجام فعالیت هایی مانند تایپ، نیاز به تنظیم دقیق ارتفاع دسته ها دارد. انجام اینکار، ریسک ابتلا به انواع آرتروز و یا دیسک گردن را کاهش می دهد. برای تنظیم ارتفاع دسته، شرایطی را مهیا کنید که آرنج با برقراری یک زاویه 90 درجه، به راحتی بر روی دسته ها بنشیند. ذانجام اینکار نباید موجب ایجاد فشار مضاعف بر روی شانه ها شود. در صورتی که دسته صندلی پایین تر از حد استاندارد باشد، ناخودآگاه فرم طبیعی بدن شما تغییر کرده و به حالت غوز در می آید. اینکار موجب ایجاد حس درد در ناحیه گردن و شانه نیز می شود. لذا در هنگام استفاده از صندلی های ارگونومیک، تنظیم ارتفاع دسته را نیز در اولویت قرار دهید.

عمق نشیمن گاه را تنظیم کنید

عمق صندلی به فاصله میان نشیمن گاه تا پشتی گفته می شود. در بسیاری از صندلی های اداری، امکان تنظیم عمق نشیمن گاه وجود دارد. اگر صندلی شما از این قابلیت پشتیبانی می کند، می توانید از آن برای راحتی بیشتر بهره ببرید. برای اینکار لازم است دکمه مخصوص تنظیم عمق نشیمن و یا فلکه موجود در کنار صندلی را چرخانده و عمق را بر اساس تناسبات بدن خود تنظیم کنید. در شروع کار بر روی صندلی بنشینید و پاها را با زاویه 90 درجه بر روی سطح زمین بگذارید..

سخن پایانی

با دستکاری کردن قابلیت های صندلی های ارگونومیک، می توانید وضعیت بهتری برای نشستن و انجام فعالیت های اداری فراهم کنید. در این مقاله از چیدمان برتر به اهمیت تنظیم مشخصات صندلی و نحوه انجام آن پرداختیم. با دنبال کردن این دستورالعمل ها می توانید ریسک بروز عارضه های جانبی را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

دکمه بازگشت به بالا