اقتصادیکسب و کار ایرانی

دلیل خراب شدن ماشین ظرفشویی

قبل از اختراع ماشین های ظرفشویی، یکی از کار های سخت و زمان بر بعد از صرف غذا، شستن ظرف های کثیف بود. اما با وجود ماشین های ظرفشویی، این معضل برای ما حل شد و نظافت ظروف با کیفیت بیش تر و زمان کمتری انجام می شود. بر اساس تخمین ایالت متحده آمریکا، استفاده از ماشین ظرفشویی باعث می شود تا 230 ساعت در سال، در وقت افراد صرفه جویی شود. تا همین چند سال پیش، ماشین های ظرفشویی جز کالا های لوکس به شمار می رفتند یعنی بدون آن ها هم می توان زندگی کرد  و ظرف ها را با دست شست.

اما اگر روش جایگزین برای این کار باشد همه تمایل داند که از آن استفاده کنند. اما امروزه  ماشین های ظرفشویی دیگر یک کالای لوکس حساب نمی شوند، بلکه یک ضرورت به شمار می روند. با این حال این دستگاه مدرن نیز مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر می تواند خراب شود. درست است که ماشین های ظرفشویی گران قیمت از مواد بهتری ساخته می شوند و از دوام بیشتری برخوردارند.

اما سال ها تجربه ی ما در تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران ، را به این باور سوق داد که هیچ دستگاه با هر برندی عاری از مشکل نیست. ما بعنوان یکی از تخصصی ترین مراکز تعمیرات لوازم خانگی در تهران در  این مقاله به بررسی رایج ترین مشکلات در ماشین های ظرفشویی می پردازیم. به یاد داشته باشید که هر مشکلی در ماشین ظرفشویی به معنای تماس گرفتن با خدمات تعمیرات دستگاه نمی باشد.

بلکه بعضی از مشکلات ساده و واضح را خودتان به راحتی می توانید رفع کنید. اما در صورتی که از تخصص کافی برخوردار نیستید و در صورت نیاز به تعویض قطعات لازم است که حتما از تکنسین متخصص این کار کمک بگیرید. همراه ما باشید تا ما به شما بگوییم چه کار هایی را خودتان به راحتی می توانید انجام دهید تا آن ها را به شما آموزش دهیم، و چه کارهایی نیاز به وجود تکنسین می باشد و در صورت انجام آن ها ممکن است به خود و دستگاه آسیب برسانید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی

عدم روشن شدن دستگاه از ایرادات رایج ماشین ظرفشویی نیست. بلکه این اتفاق کمتر از دیگر موارد بروز می‌دهد. دلایل مختلفی برای روشن نشدن ماشین ظرفشویی وجود دارد. عمده‌ترین حالت، معیوب شدن پریز برق یا دو شاخۀ ظرفشویی است.

پیش از هر چیز دیگر ابتدا به بررسی این دو مورد بپردازید. همچنین ممکن است که ایراداتی در جعبه تقسیم و فیوزهای برق ساختمان نیز وجود داشته باشد. گاهی ممکن است قفل درب ظرفشویی دچار مشکل شده باشد.

بسته نشدن کامل درب مانع از روشن شدن دستگاه می‌شود. وجود مشکل در تایمر و کنترل الکترونیکی ظرفشویی نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود. ایراد در رله استارت،‌‌‌‌ سلکتور و فیوز حرارتی نیز می‌تواند باعث روشن نشدن دستگاه شوند.

تخلیه نشدن آب ظرفشویی

از ایرادات رایج ماشین ظرفشویی عدم تخلیۀ آب پس از اتمام فرآیند شست و شو است. مسدود شدن شلنگ تخلیه یا فیلتر ماشین از عمده‌ترین دلایل این اتفاق هستند. گیر کردن تکه‌های غذا و آشغال در بخش تخلیه مانع از خارج شدن آب کثیف از ظرفشویی می‌شود.

در صورتی که شیر تخلیه دچار مشکل شده باشد نیز این اتفاق ممکن است بیفتد. گاهی اوقات نیز خرابی پمپ تخلیه یا موتور نیز می‌تواند دلیل آن باشند. شکستگی پمپ تخلیه و معیوب شدن سنسور تخلیه نیز در این امر دخیل هستند.

 نشت آب در ماشین ظرفشویی

اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی واشر و درز درب ماشین ظرفشویی است. باید مطمئن شوید که هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر خرابی، شکستگی یا کثیفی وجود نداشته باشد تا مانع از بسته شدن کامل درب شود.

واشر درب را به کمک یک ماده ضدعفونی تمیز کنید تا ترک‌های آن مشخص شود، اگر ترک بزرگی داشت، باید آن را تعویض نمایید.

کلید شناور دستگاه، وسیله‌ای برای سنجش سطح آب در دستگاه است و میزان ورودی آب را مشخص می‌کند. گاهی این قطعه دچار مشکل شده و به‌درستی کار نمی‌کند؛ در نتیجه آب، بیش از حد نیاز به دستگاه وارد شده و سبب نشت آب می‌شود. پس اگر می‌خواهید یکی از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی را که نشت آب به بیرون است، برطرف کنید، باید عملکرد صحیح این قطعه را بررسی نمایید.

خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی

از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی، خشک نکردن کامل ظرف‌ها بوده که انجام صحیح آن برعهده قطعاتی در دستگاه است. قطعه‌ای که وظیفه خشک کردن ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی به عهده دارد، المنت حرارتی است اما این تنها قطعه برای خشک کردن نیست بلکه ترموستات و دیسپنسر (پخش کننده) نیز در این فرایند دخالت دارند و اگر برای هر کدام از آن‌ها مشکلی پیش بیاید، ظروف به صورت مناسب خشک نمی‌شوند.

اگر حین کار یا پس از اتمام فرآیند شستشو متوجه شدید بیرون دستگاه خیس شده و
آب به بیرون نشت کرده است، موارد زیر را برای عیب یابی ماشین ظرفشویی و پیدا کردن مشکل نشتی بررسی کنید:

  • میزان مواد شوینده

همواره برای مشخص شدن مقدار مواد شوینده دستورالعمل ها و توصیه های سازنده را رعایت کنید.

اگر از مواد شوینده بیش از مقدار تعیین شده استفاده کنید،
باعث می شود کف بیش از حد تولید شده که همین امر نیز باعث نشتی از دستگاه می شود.

  • مسیر آبرسانی

هرگونه نقص در بخش آبرسانی به دستگاه می تواند باعث نشت آب شود؛
بنابراین همه لوله ها را بررسی کنید تا خم یا تا نشده باشند.

همچنین بررسی کنید که هیچ گونه سوراخی روی لوله ها نباشد.

وضعیت واشرها و کانکتورها را بررسی کنید تا به خوبی دستگاه را آب بندی کرده باشند تا هیچ آبی به بیرون نشت نکند.

  • لاستیک های آب بندی درب ماشین

اگر هرگونه پارگی و یا خمیدگی در لاستیک های درب مشاهده کردید، به این معنی است که
نمی تواند از نشت آب به بیرون حین شستشو جلوگیری کند؛ بنابراین باید تعویض شود.

  • لوله فاضلاب

بررسی کنید که آیا لوله خروج آب کثیف کاملا به لوله فاضلاب منزل متصل شده است یا خیر.

همچنین اطمینان حاصل کنید که لوله پیچ خورده یا پاره شده نباشد.

برای اطمینان از این که نشت آب از این بخش است یا دلایل دیگری دارد،
می توانید از یک دستمال کمک بگیرید و روی بخش های مورد نظر بکشید تا منشأ خیسی را پیدا کنید.

یکی از علت های خرابی هیدروستات میتوان سفت یا شل شدن پیچ های روی هیدروستات و معیوب شدن پلاتین ها باشد که با تعویض و یا تنظیم آنها می توان رفع ایراد نمود.

یکی دیگر از علت های خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی شلنگ های ورودی میباشد؛ که اجازه ورود آب به داخل محفظه را نمیدهندو ما فکر میکنیم خرابی از هیدروستات است پس سریعا نسبت به تعویض شلنگ ها اقدام گردد، در غیر اینصورت اگر موارد بالا بررسی شد و ایرادی نداشت حتما هیدروستات ماشین ظرفشویی باید تعویض گردد.

دکمه بازگشت به بالا