اقتصادیکسب و کار ایرانی

دلار بخریم یا طلا؟

خرید و فروش دلار، ارز دیجیتال و طلا زمینه های سرمایه گذاری محبوبی در بین مردم در سراسر جهان در عصر مدرن است. قیمت دلار، ارز دیجیتال و طلا تحت تاثیر بسیاری از عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان است. به عنوان مثال، در سال‌های اخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر منفی آن بر بازارهای مالی جهانی، بسیاری از شرکت‌ها با رکود مواجه شدند.

این امر باعث شده است که بسیاری از روش های سرمایه گذاری که در گذشته همیشه سودآور بوده اند، امروزه دچار تزلزل شده و با ریسک سرمایه گذاری مضاعف مواجه شوند. این امر باعث شده است تا افراد روش های سرمایه گذاری موجود را مرور کنند و مزایا و معایب هر کدام را مطالعه کنند. در زیر به مزایا و معایب سرمایه گذاری در سه حوزه دلار، طلا و ارز دیجیتال می پردازیم.

مزایای سرمایه گذاری در طلا

از گذشته تا به امروز، طلا همواره یکی از محبوب ترین منابع سرمایه گذاری در بین مردم بوده است. در گذشته خرید طلا فقط به صورت سکه و طلای فیزیکی انجام می شد اما امروزه علاوه بر خرید سکه و طلای فیزیکی می توان گواهی سپرده سکه طلا و صندوق های سرمایه گذاری طلا را نیز خریداری کرد.

مزایای خرید طلا: برای خرید طلا و سکه فیزیکی کافی است به یک طلافروشی بروید و طلای مورد نظر خود را با قیمت فعلی خریداری کنید. همانطور که مشاهده می کنید با این روش نیازی به ثبت نام در سایت خاصی و یا کسب دانش و تجربه خاصی ندارید و تنها با اطلاع از قیمت روز طلا می توانید اقدام به خرید یا فروش طلا نمایید. بنابراین خرید طلای فیزیکی یکی از ساده ترین روش های سرمایه گذاری است.

این روزها طلا بخریم یا بفروشیم

نقدینگی بالای طلا: در مبحث سرمایه گذاری با پول کم اشاره کردیم که نقدینگی یکی از ارکان مهم سرمایه گذاری است. خرید طلای فیزیکی یکی از روش هایی است که نقدینگی بالایی دارد و برای سرمایه گذارانی که نمی توانند در بلندمدت از سرمایه خود غافل شوند بسیار مناسب است. زیرا این افراد هر زمان که به پول خود نیاز داشته باشند می توانند طلاهای خود را بفروشند.

بازدهی بالای طلا: از آنجایی که قیمت طلا در بازارهای جهانی روند مثبتی دارد و هر ساله در حال رشد است، خرید طلای فیزیکی در افق بلندمدت می تواند سود خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.بنابراین، پس از مدتی، خریداران طلا می توانند بازده قابل توجهی را در سرمایه گذاری خود مشاهده کنند.

امنیت بالای گواهی سپرده سکه: یکی از راه های خرید طلا، خرید گواهی سپرده سکه طلا است. با خرید گواهی سپرده سکه طلا صاحب تعداد مشخصی سکه می شوید اما مزیت این روش این است که خطرات سرقت، مفقود شدن و آسیبی که با سکه های فیزیکی و طلا وجود دارد با این روش کاملا از بین می رود.

کارمزدهای پایین در صندوق طلا: صندوق سرمایه گذاری مشترک با پشتوانه طلا راه دیگری برای خرید طلا است. از جمله مزایای این روش می توان به کارمزد پایین صندوق نسبت به خرید طلای فیزیکی اشاره کرد. از جمله این صندوق ها می توان به صندوق سرمایه گذاری کیان گلد اشاره کرد.

تضمین بانک مرکزی از صندوق طلا: از آنجایی که فعالیت کلیه صندوق های سرمایه گذاری در ایران مستلزم اخذ مجوز و ضمانت نامه از بانک مرکزی است، بنابراین با خرید سهام صندوق طلا، سرمایه گذاران از تقلب های معمول با روش های دیگر مصون می مانند و خرید طلا از این طریق یک امر محسوب می شود. روش ایمن . .

فرصتی برای سرمایه گذاری با سرمایه اندک: فرصت سرمایه گذاری با پول کم، از جمله مزایای خرید طلا از طریق صندوق سرمایه گذاری مشترک با پشتوانه طلا، این است که شما نیازی به پرداخت مبلغ یک سکه کامل ندارید، اما می توانید سهام این صندوق را با مبالغ کم نیز خریداری کنید.

نگهداری مشکل است: از جمله معایب خرید طلای فیزیکی مشکل در نگهداری آن است. زیرا همانطور که می دانید طلا نیز مانند هر شی با ارزش دیگری با خطر سرقت و مفقود شدن مواجه است.

تاثیر عوامل جهانی: قیمت طلا در سطح جهانی تعیین می شود و از آنجایی که این قیمت تحت تاثیر عوامل مختلف و اخبار مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، خریداران طلا باید منتظر نوسانات قیمت طلا با توجه به وقوع حوادث مختلف در جهان باشند که می تواند یکی از معایب باشد سرمایه گذاری در طلا را در نظر بگیرید.

ریسک بالا: خرید طلا یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود و این روش سرمایه گذاری برای افرادی مناسب است که افق زمانی سرمایه گذاری بلندمدت دارند. زیرا اگرچه بازار طلا در بلندمدت سودآور است، اما در کوتاه مدت با ریسک های زیادی مواجه است.

نقدینگی پایین صندوق طلا: یکی از قوانین حاکم بر وجوه این است که پس از ثبت سفارش فروش، دو روز طول می کشد تا پول به حساب شخص واریز شود. این نشان دهنده نقدینگی نسبتا پایین صندوق طلا است. اما با توجه به مزیت های این روش و با توجه به اینکه دو روز زمان زیادی نیست، نمی توان ریسک نقدینگی را مشکل بزرگ و بزرگ صندوق طلا دانست.

مزایای خرید ارز دیجیتال

معامله سریع و آسان: اگرچه خرید ارزهای دیجیتال ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در واقع یک فرآیند بسیار سریع و آسان است و حتی می توانید تعداد زیادی ارز دیجیتال را به سرعت بفروشید.

امنیت بالا: مهمترین ویژگی ارزهای دیجیتال امنیت بالای آنها در برابر هکرها و موسسات دولتی و غیردولتی است. پروتکل مورد استفاده در ارزهای دیجیتال به قدری پیچیده است که نمی توان آن را دستکاری، کنترل یا هک کرد.

نوسان نامحدود: نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نامحدود است و همین امر آنها را به یک فرصت سرمایه گذاری جذاب تبدیل کرده است. سودی که سرمایه گذاران از خرید و فروش بیت کوین، دوج کوین، لایت کوین، اتریوم، ریپل و سایر ارزهای دیجیتال در یک سال گذشته به دست آورده اند، آنقدر باورنکردنی است که هیچ بازار مالی دیگری حتی نمی تواند با آن برابری کند.

عدم شفافیت: ماهیت رمزگذاری شده ارزهای دیجیتال باعث می شود هویت فعالان بازار پنهان بماند. برخی منابع مستقل معتقدند این بازار فاقد قوانین مشخص است و این بازار را پایگاه معاملات سیاه، مجرمانه و پولشویی عنوان می کنند.دولت ها رویکرد مثبتی به عدم شفافیت در قوانین و مقررات بازار ارزهای دیجیتال ندارند. فرار مالیاتی کمترین نگرانی دولت ها در مورد معاملات و سرمایه جذب شده توسط بازار ارزهای دیجیتال است.

ریسک بالا: در قسمت قبل به نوسانات نامحدود به عنوان یکی از مزایای ناخواسته ارزهای دیجیتال اشاره کردیم. اما در نظر داشته باشید که این تاب نامحدود مانند یک شمشیر دولبه است. از آنجایی که نوسانات نامحدود می تواند برای معامله گران حرفه ای سودآور باشد، برای معامله گران آماتور نیز مضر است.

مزایای خرید دلار

نقدینگی بالا: خرید دلار برای سرمایه گذاری این مزیت را دارد که نقدینگی آن بسیار بالاست و خریداران هر زمان که بخواهند می توانند به بورس مراجعه کنند و دلار خود را بفروشند و ریال بگیرند.

دسترسی: یکی دیگر از مزایای خرید دلار این است که شما سرمایه خود را به صورت نقدی و فیزیکی در اختیار دارید و برای دسترسی به آن نیازی به مراجعه به موسسه خاصی ندارید.

ریسک نگهداری: دلار یک کالای فیزیکی محسوب می شود و خرید آن به معنای دشواری محافظت در برابر خطراتی مانند خطر مفقود شدن، خسارت، سرقت و غیره است… برای خریداران.

تحت تاثیر عوامل جهانی: یکی از معایب سرمایه گذاری در دلار این است که تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است. بنابراین در صورت خرید دلار باید مدام منتظر تاثیر عوامل پیش بینی نشده بسیاری بر قیمت آن باشید.

مشاوره در مورد خرید ارز

هر وقت خواستید به خارج از کشور سفر کنید باید ارز تهیه کنید و برای این کار باید به صرافی متا مراجعه کنید.

نرخ ارز هر از گاهی تغییر می کند. نرخ ارز در ایران بر اساس بازار امارات تعیین می شود و صرافی ها قیمت های روز این بازار را رصد می کنند و بر اساس آن ارز را تغییر می دهند. بازار ارز امارات از ساعت 11 صبح باز می شود و قیمت ها در این ساعت اعلام می شود. بنابراین، نرخ ارز را در روزی که قصد خرید یا فروش دارید، بررسی کنید و قبل از ساعت 11 صبح برای دریافت ارز به صرافی متا مراجعه نکنید. این به این دلیل است که قیمت ها می توانند در یک روز معین نسبت به روز قبل به طور قابل توجهی تغییر کنند. پایان

برای خرید ارز بهتر است به صرافی های رسمی مراجعه کنید که زیر نظر مستقیم بانک مرکزی فعالیت می کنند. برای اطلاع از صرافی های مجاز در کشور به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید و لیست تمامی صرافی های مجاز را در آنجا مشاهده کنید. ضمناً صرافی ها دارای مجوزی هستند که توسط بانک مرکزی تهیه شده است.هنگام ورود به صرافی در اصفهان، حتماً مجوز بانک مرکزی قابل مشاهده برای مشتریان را یادداشت کنید. مصرف کنندگان در صرافی های رسمی در مقایسه با صرافی های غیر رسمی ایمن تر هستند.

اگر قصد خرید دلار در صرافی اصفهان را دارید، قیمت ها را از صرافی متا دریافت کرده و از قبل مقایسه کنید. ممکن است تفاوت های جزئی وجود داشته باشد که در این مقایسه قابل توجه نباشد. این اختلاف قیمت اندک مربوط به سود بورس است.

نرخ خرید و فروش ارز مبادلاتی

هنگام خرید دلار حداقل یک هفته قبل قیمت هایی که نرخ خرید و فروش ارز در بازار اعلام می شود را بررسی کنید و در نهایت قیمت ها را مقایسه کنید تا خرید هوشمندانه و بهتری داشته باشید. یکی دیگر از زمینه های نگرانی در مورد مبادله ارز، سفارش آنلاین است. زیرا در بسیاری از تراکنش های بزرگ آنلاین، افراد توسط هکرها کلاهبرداری می شوند. در صورت امکان، سعی کنید مستقیماً ارزها را بخرید و بفروشید.

اکنون که بازار ارز بیش از هر زمان دیگری متزلزل شده و قیمت دلار در حال افزایش است، بسیاری از افرادی که به دنبال سود هستند، در صدد خرید و فروش دلارهای تقلبی هستند.بنابراین در صورت امکان برای خرید دلار خود به صرافی مجاز یا شعبه ارزی بانک مراجعه کنید تا از اصل بودن دلار خود مطمئن باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با صرافی افشار تماس حاصل فرمایید.

ارز دیجیتال بخریم یا طلا؟

اگر بخواهیم بین طلا و ارز دیجیتال یکی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم، باید مزایا و معایب خرید هر کدام از آنها را بررسی کنیم. اگرچه خریداران طلا می توانند از کسب سود مطمئن باشند، اما باید چشم انداز سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشند. اگرچه ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت بسیار سودآور هستند، اما با ریسک بسیار بالایی همراه هستند.

دکمه بازگشت به بالا