فرهنگ و هنر

دست‌هایی که از نمایشگاه کتاب کوتاه می‌مانند

در عین حال، برای اولین بار در 40 سال گذشته، فضای مجازی از جمله گسترش شهری و حمل و نقل بین شهری، مخاطبان نمایشگاه بین المللی کتاب را با محوریت تقسیم دیجیتال و قلمرو ملی به مصلای تهران آورده است. که نمی شد به نمایشگاه مجازی کتاب تهران برد.

به گزارش سی وی نت، مدت‌ها پیش که صحبت از افتتاح سی و سومین نمایشگاه تهران و برپایی آن برای اولین بار می‌شد، حضوری و حضوری برای عموم آزاد خواهد بود. ما فقط سخنان خوشایند از حاکمان شنیدیم. یاسر احمدوند، معاون فرهنگی و اسلامی اداره کل و مدیر نمایشگاه چند روز پیش در نشست خبری هر دو بخش این نمایشگاه را «گامی بلند در توسعه» فرهنگ بومی توصیف کرد. وی ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده، ناشران بتوانند از طریق نمایش چهره به چهره از طریق کمپین‌های بازاریابی، همکاری و ارتباط داشته باشند و رویدادهای فرهنگی را انجام دهند.

اما به گفته رسانه‌های این مراسم، «در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از 175 هزار عنوان کتاب از حدود 2100 ناشر بین عزیزان سراسر ایران توزیع شده است.»

این در حالی است که به گفته برگزارکنندگان نمایشگاه، با هدف «درک و توزیع عادلانه اعتبارات اعتباری خرید»، در این زمان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، این پول صرفاً برای خرید از آن اختصاص می یابد. دامنه مجازی

در صورتی که از طریق دامنه ketab.ir که ممکن است هیچگاه عده ای را به نمایشگاه نیاورند (چون دامنه اعلام شده آدرس سایت آموزشگاه می باشد و علاقه مندان به نمایشگاه باید در هنگام ورود به نمایشگاه از طریق https: // book. icfi ir/ برویم سراغ کتاب، مثلاً می‌رسیم به منطقه محلی دست‌کوچک فناوری‌های مدرن که باعث می‌شود کمتر محلی‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب در دسترس باشند.

بررسی آمار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه (در سایت وزارت ارتباطات) نشان می دهد که به استثنای تهران، یزد، سمنان، البرز و اصفهان، سایر مناطق کشور در وضعیت خوبی قرار ندارند. در مورد کلمات توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

دست های کوتاه مقاله ارائه

وضعیت توسعه ICT محلی

در استان سیستان و بلوچستان که از این نظر در چراغ قرمز قرار دارد، تنها 56.39 درصد خانوارها به اینترنت و حتی 54.12 خانوار به رایانه دسترسی دارند. آمارها حاکی از آن است که در این منطقه تنها 50.35 درصد جمعیت از اینترنت، 3.20 درصد از مشترکین اینترنت پهن باند ثابت و 82.71 درصد از مشترکان فعال کاربران پهن باند تلفن همراه استفاده می کنند (این تعداد در کشور 106.85 است).

دست های کوتاه مقاله ارائه

این در حالی است که تعداد خریداران بسته به منطقه مسکونی و اولین بار نمایشگاه مجازی نشان داد که سیستان و بلوچستان یکی از کم خریدهاست. حتی ایلام که طبق آماری که پیش از این در ادبیات مجازی منتشر شده بود، کمترین خرید را به خود اختصاص داده است، از نظر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو مناطق زرد محسوب می شود.

دست های کوتاه مقاله ارائه

مقایسه تصویر بالا با نمودار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که تقریباً در هر منطقه ای که رنگ سبز یا نارنجی را مشاهده می کنیم، می توانیم خریدهای زیادی را از صفحه نمایش کتاب mebere مشاهده کنیم.

ارقام وزارت ارتباطات نشان می دهد که سیستان و بلوچستان، کرمان، اردبیل، لرستان، آذربایجان غربی و کردستان به ترتیب با 90.22، 105.63، 110.32، 112.11، 113.45 و 115.49 بیشترین رتبه های کشور را به خود اختصاص داده اند. اینترنت پهن باند این مقادیر کمتر از 127.20 درصد است که به صورت مجموع این عدد بیان می شود.

در حال حاضر البرز، تهران، سمنان و قزوین به ترتیب با 154.22، 150.32، 139.87 و 134.86 بالاترین نرخ اینترنت پهن باند را در کشور دارند.

البته این تنها بخش دیجیتالی نیست که فقیرترین مناطق را بدون دسترسی به آموزش رها می کند. تحقیقات سی وی نت درباره پراکندگی کتابفروشی ها در مناطق مختلف که پیش از این منتشر شده بود، نشان می دهد مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، ایلام و … از نظر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در وضعیت نامناسب (زرد) قرار دارند. کمترین تعداد کتابفروشی را در منطقه خود دارد.

دست های کوتاه مقاله ارائه

پخش کتابفروشی در نقاط مختلف ایران

حتی تعداد و درصد کتاب های منتشر شده در اولین شماره منتشر شده در اسفند 1400 (از جمله گزارش مدرسه) نشان می دهد که بسیاری از آنها هنوز سهم خود را از مناطق سبز و توزیع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در چنین مناطقی دارند. مانند سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، گلستان، کرمانشاه و… که از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات کمترین امتیاز را دارند و از نقاط اصلی تنوع فرهنگی محسوب می شوند.

دست های کوتاه مقاله ارائه

این مثال‌ها نشان می‌دهد که در تبلیغات مژده یا وعده برگزاری نمایشگاه مجازی، نباید تنها به مناطقی مانند تهران، مناطقی که در پایین‌ترین سطح تنوع فرهنگی آن کشور قرار دارند و همچنین فضای دیجیتال موجود در آن نگاه کرد. این نیازها با تبلیغ خود با استفاده از نمایش واقعیت مجازی برآورده نشد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که در درجه اول در مناطقی که دائماً در قعر تفاوت های فرهنگی و دیجیتالی هستند و تفاوت های اقتصادی باعث می شود غم نان مانع از جستجوی کتاب نشود!

پ.ن: سی وی نت در گزارش قبلی به بررسی تاثیرات منفی واقعیت مجازی در منطقه آذربایجان غربی و ارتباط آن با وضعیت منطقه دیجیتال در این منطقه پرداخته بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا