اقتصادیکسب و کار ایرانی

درمان فوری کیست دندان

آیا این مطلب برای شما مفید است؟

تلاش برای استفاده از روش‌های مرسوم خانگی برای بسیاری از مشکلاتی که به وجود می‌آید، همواره نخستین راهکار برای اغلب افراد است. کیست دندان از آن دسته مشکلاتی است که برای درمان آن در خانه راه حل های متعددی وجود دارد. اما نکته این است که آیا درمان خانگی برای کیست دندان، روشی مطمئن است یا خیر؟
در صورت درمان کیست دندان در منزل، چه عوارضی ممکن است به وجود بیایند؟
در این مقاله مختصر و مفید، با دکتر فاطمه لبافی همراه خواهیم بود تا در ادامه، نکات مربوط به درمان این مشکل در خانه را در اختیارمان قرار دهند.

کیست دندان چیست؟

، یک کیسه سر بسته بوده که ممکن است محتویات درون آن، هوا، مایعات و یا حتی بافت نرم باشند. خیلی از کیست‌های دندانی علائم خاصی نداشته و به مرور زمان تشکیل می‌شوند. علت تشکیل چنین کیستی ممکن است در برخی افراد به چندین سال قبل برگردد؛ به همین دلیل و با توجه به عدم وجود علائم مشخص، شاید کمتر کسی متوجه تشکیل آن شود.
علاوه بر این، این عارضه معمولا در اطراف دندانِ عامل تشکیل آن ایجاد می‌شود. این یعنی عدم اقدام برای درمان آن، ممکن است مشکلات جدی برای دندان بیمار ایجاد کند.

آیا می‌توان کیست دندان را در خانه درمان کرد؟

کیست دندان مشکلی نیست که بتوان در خانه برای درمان آن اقدام کرد. معمولا برای درمان کیست در یک مطب، با توجه به نوع آن، از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. حتی گاهی نیاز است در مطب، کیست دندان را تخلیه کرد. اما انجام چنین کارهایی در خانه امکان پذیر نیست.
درست است که برخی از روش‌های خانگی ممکن است جلوی پیشرفت رشد کیست را بگیرند، اما اینکه بتوان با آنها این مشکل را به طور کامل درمان کرد، یک تصور اشتباه است. ضمن اینکه روش‌های خانگی، صرفا روی کیست‌های کوچک اثر داشته و نمی‌توانند از رشد کیست‌های بزرگ‌تر جلوگیری کنند.

درمان‌های خانگی و موثر برای از بین بردن کیست دندان

در گذشته برای اینکه این مشکل را درمان کنند، از یکسری روش‌های سنتی استفاده می‌کرده‌اند. اما به نظر شما این روش‌ها واقعا کیست دندان را از بین می‌برند؟
مطمئنا پاسخ منفی است. هیچ یک از دندانپزشکان نیز استفاده از این روش‌ها را تایید نکرده‌اند. با این حال، در ادامه برخی از این روش‌ها را معرفی کرده‌ایم:

  1. روغن درخت چای روغن درخت چای یکی از روش‌های سنتی است که برای از بین بردن کیست دندان در منزل از آن استفاده می‌شده است. البته این ترکیب به دلیل خواص ضد باکتریایی خود، بیشتر برای کاهش علائم این عارضه موثر بوده است.
  2. آب نمک آب نمک نیز در گذشته برای درمان هر گونه تورم در صورت به کار گرفته می‌شده است. این ترکیب نیز بیشتر ضد باکتریایی است. کیست دندان با توجه به اینکه اغلب ماهیت غیر عفونی دارد، با چنین ترکیباتی از بین نخواهد رفت. صرفا ممکن است علائم به وجود آمده کمتر شوند.
  3. روغن میخک استفاده از روغن میخک نیز از دیگر روش‌های سنتی پرکاربرد برای درمان کیست دندانی است. روغن میخک بیشتر برای کاهش بار عفونی موثر است و می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند. البته، در صورت داشتن علائمی مثل درد، روغن میخک می‌تواند برای تسکین آنها موثر باشد.
  4. زردچوبه زردچوبه از جمله ترکیباتی است که خاصیت ضد التهابی دارد. این یعنی می‌تواند برای کاهش علائمی مثل درد و تورم به صورت موقت موثر باشد. اما برای درمان و از بین بردن کیست، تاثیری نخواهد داشت.
  5. سرکه سیب این ماده در گذشته برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

توجه: در گذشته کسی تفاوت کیست و را نمی‌دانست و مردم برای درمان هر دوی آنها از موارد ذکر شده استفاده می‌کردند. به همین دلیل ممکن بود این ترکیبات برای افرادی که دچار آبسه دندانی هستند، تاثیرگذار باشند. اما در مقابل استفاده از چنین ترکیباتی برای درمان کیست، ممکن بود تاثیر قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد.

جهت مشاهده سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان کلیک کنید.

آیا می‌توان در خانه کیست دندان را تخلیه کرد؟

کیست دندان گاهی اوقات نیاز به تخلیه شدن دارد. این کار باید در مطب با استفاده از ابزارهای مخصوص و استریل انجام شود. اما بعضی از افراد هستند که این کار را در خانه امتحان می‌کنند. دقت داشته باشید، تخلیه کیست دندان در خانه می‌تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
اولین نکته در تخلیه آن، داشتن وسایل استریل است. این در حالی است که وسایل موجود در خانه، چنین ویژگی ندارند. در صورت تخلیه کیست با چنین ابزارهایی، نه تنها این مشکل درمان نمی‌شود، بلکه عفونت نیز به عوارض آن اضافه خواهد شد.

عوارض تلاش برای درمان کیست دندان در منزل

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، استفاده از روش‌های سنتی ممکن است تاثیر آنچنانی در درمان کیست نداشته باشد. حتی گاهی اوقات ممکن است اثر معکوسی روی روند درمان بگذارد. در خیلی از مواقع نیز، با انجام این روش‌ها، صرفا فرصت درمان به موقع کیست را از دست خواهید داد. در ادامه برخی از عوارض تلاش برای درمان کیست دندان در خانه را بیان کرده‌ایم:

  1. احساس درد یا حساسیت در دندان‌ها
  2. در صورت رشد بیشتر کیست، احتمال لق شدن و از دست رفتن دندان وجود دارد.
  3. گاهی اوقات ممکن است بعد از رشد بیشتر کیست، فشاری به اعصاب صورت وارد شود. در این صورت احتمال بی‌حسی قسمتی از آن وجود دارد.
  4. ایجاد تورم در قسمتی از لثه و صورت
  5. در صورت تورم، بافت لثه ممکن است نسبت به لمس و فشار حساس شده و سبب درد شود.
  6. رشد کیست می‌تواند به دندان‌ها فشار وارد کرده و سبب حرکت و ایجاد فاصله بین آنها شود.
  7. فشار بیش از حد کیست به ریشه دندان‌ها، می‌تواند سبب تحلیل این قسمت از دندان شود.
  8. ممکن است قسمتی از استخوان دچار شکستگی و تحلیل شود.

سوالات متداول

  1. آیا داروهای گیاهی در درمان کیست دندان موثر هستند؟

داروهای گیاهی با اینکه ممکن است علائم ناشی از تشکیل کیست را کاهش دهند، اما نمی‌توانند این مشکل را درمان کنند. با توجه به وجود انواع مختلف کیست، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان مورد نیاز برای هر یک را دریافت کنید.

  1. آیا کمپرس گرم در خانه برای کاهش حجم کیست دندان موثر است؟

در بین تمام روش‌های خانگی، استفاده از کمپرس گرم می‌تواند موثرترین راه برای کاهش تورم کیست باشد. با این حال، استفاده از این روش به تنهایی، نمی‌تواند کیست را به طور کامل از بین ببرد.

  1. آیا کیست دندان خود به خود از بین می‌رود؟

خیر، کیست دندان عارضه‌ای نیست که بدون انجام هیچ درمانی از بیندرمان خانگی کیست دندان

 

آیا می دانید کیست دندان چیست؟ آیا با درمان خانگی و گیاهی کیست دندان آشنایی دارید؟ در ادامه با دندانپزشکی همراه باشید.

از زمان های بسیار دور که هیچ گونه داروی شیمیایی وجود نداشته است، تمامی مردم جوامع مختلف از راهکار های درمانی خانگی و گیاهی استفاده می کردند و هر گیاهی برای درمان یک نوع بیماری مورد استفاده قرار می گرفته است که همچنان نیز با وجود پیشرفت بسیار تکنولوژی و پیدایش وکشف دارو های بیشمار شیمیایی که به سرعت بیماریهای مختلف را درمان می کنند، همچنان استفاده از دارو های گیاهی و یا درمان های گیاهی رواج دارد و در زمینه های مختلف همچنان از این دارو ها استفاده می شود و افراد در بسیاری از مواقع پیش از مراجعه به پزشک از این دارو ها و راهکار ها استفاده می نمایند.

یکی از موارد استفاده داروهای گیاهی، درمان کیست دندان است که در این خصوص در ادامه بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

از جمله بیماری های شایعی که برای دندان ها به وجود می آید، کیست دندان است که بسیاری از افراد این عارضه دندانی را همان عفونت و آبسه می دانند در حالی که کیست دندان با آبسه و عفونت تفاوت دارد.

علائم و درمان فوری کیست دندان، لثه، دهان و ریشه دندان - دکتر سید احمد رضا هاشمی

کیسه ی پر از مایعی می باشد که در داخل بافت به وجود می آید. با وجود اینکه تشکیل کیست می تواند در هر نقطه از بدن تشکیل شود اما خوشبختانه سرطانی نیستند. نقاط شایع تشکیل کیست اطراف صورت، دهان، زیر پوست، زیر غشاء مخاطی دهان، درون استخوان فک و غدد بزاقی خواهد بود. شاید از خود بپرسید که درمان خانگی و گیاهی کیست دندان چیست؟ هر چند درمان خانگی برای رفع کیست وجود دارد اما سعی کنید برای درمان حتما به مراجعه کنید.

انواع کیست دندان کدام است؟

کیست دندان از مشکلاتی است که بر اثر عفونت ریشه دندان ایجاد می شود و دارای انواع مختلفی است که انواع آن از قبیل زیر هستند:

  • کیست لثه (کیست پریفرال): این نوع کیسه ها در اکثر مواقع بر روی لثه فرد ایجاد می شود و به ساختار استخوان بدن تاثیر مستقیمی نخواهند داشت.
  • کیست پریودنتال: در این نوع عارضه های پلاک تاثیر بسزایی دارند. زمانی که پلاک ها به لثه آسیب می رسانند و ساییدگی دندان ایجاد می شود؛ فاصله های بین لثه و دندان به مرور ایجاد می شود. همین فاصله محل ایجاد کیست پریودنتال می باشد.
  • کیست رادیکولار: در صورتی که نوک ریشه های دندان عفونت می زنند کیست رادیکولار نیز ایجاد خواهد شد.
  • کیست دنتی ژروس: زمانی که دندان عقل به صورت نهفته رشد می کند احتمال ایجاد کیست دنتی ژروس در اطراف آن زیاد است.
  • کیست کراتوسیست: کیست کراتوسیست یا کیست فک پس از درمان ایجاد می شود.

درمان های خانگی کیست دندان

همچنین علاوه بر انواع کیست های دندانی ذکر شده در قسمت فوق، انواع دیگری از کیست دندانی نیز وجود دارد که کیست کراتوسیست، کیست آملوبلاستوم تک کیستی می باشند.

در صورت ایجاد   دندانپزشکان توصیه می کنند حتما به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا نوع کیست را تشخیص بدهند اما چنانچه دسترسی به دندانپزشک ندارید می توانید از روش های خانگی زیر برای درمان کیست دندان کمک بگیرید.

کمپرس آب گرم

با ایجاد تورم کیست دندان می توانید از کمپرس آب گرم برای کاهش تورم استفاده کنید. با قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی لثه یا پوست مایع داخلی با سرعت در بدن جذب می شود. درحالتی که تورم از بین نرفت حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

روغن درخت چای

یکی دیگر از درمان خانگی کیست دندان استفاده از روغن درخت چای می باشد. طبق مطالعات علمی روغن درخت چای حاوی خواص ضدباکتری بوده و برای رفع عامل عفونی تاثیر بسزایی دارد. شما می توانید مقداری از روغن را با اب رقیق نمایید و با استفاده از پنبه یا پارچه کتانی محلول را بر روی کیست قرار دهید.

سرکه سیب

از سرکه سیب برای انجام امور بسیار زیادی از زمان های قدیم تا کنون استفاده می شده است. به عنوان مثال: سرکه سیب برای درمان خارش سر، برای ضد عفونی کردن مواد و محصولات مختلف و برای شست و شوی ظروف بسیار کارامد و موثر است.

سرکه سیب دارای کارایی های بیشمار دیگری نیز می باشد که یکی از این امور درمان کیست دندان است.

ترکیب سرکه و آب برای رفع کیست دندان معجزه می کند. سرکه سیب که همانند روغن چای دارای خواض ضدباکتری می باشد می تواند یک روش خانگی موثر برای کاهش درد و تورم کیست دندان به حساب آید. سعی کنید چندین بار در طول روز از این ترکیب استفاده کنید.

آب نمک

آب نمک یک معجزه گر همیشگی می باشد که در بیشتر مواقع یکی از بهترین روش های درمان خانگی بوده که حلال خیلی از مشکلات دهان و دندان است. محلول آب نمک همانند یک دهانشویه طبیعی بوده که زخم های لثه، روی لب و دندان را خیلی سریع برطرف می نماید. روزانه سه مرتبه شست و شوی دهان با آب نمک بهترین گزینه برای رفع کیست دندان خواهد بود.

زردچوبه

ادویه هایی که خواض ضدباکتری و ضدالتهابی دارند برای رفع کیست دندان تاثیر گذار هستند. با مخلوط کردن یک قتشق چای خوری زردچوبه با مقداری شیر خمیری ساخته می شود که مرهم عالی برای کاهش درد و تورم است. علاوه براین استفاده از آب زردچوبه برای پیشگیری از بزرگ شدن کیست های دهانی گزینه مناسبی خواهد بود.

روغن میخک

از روزگاران قدیم روغن میخک به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش درد دندان طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. تنها کافی است که روغن میخک را با کمک یک توپ پنبه بر محل کیست دندان قرار دهید.

بهترین راه حل برای کیست دندان

طبق نظر دکتر فراز تیموری و ، کلیه روش های گفته شده خانگی و گیاهی تنها میتوانند به صورت موقت تاثیر بگذارند و درمان قطعی را به همراه ندارند. همچنین باید به این نکته توجه نمود که هر کیست علت و زمینه مشخصی داشته و نوع  کیست هر شخصی متفاوت می باشد. از این رو درمان متفاوتی را می طلبند. در همین خصوص افراد در صورت داشتن کیست دندان حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمایند تا علت را جویا شده و درمان خود را آغاز کنند.

ذهنیت اشتباه اینکه «داروهای گیاهی هیچ گونه عوارضی ندارند» را به وادی فراموشی بسپارید و در صورت وخیم شدن کیست دندان در اسرع وقت خود را به دندانپزشکی برسانید.

سخن پایانی

همراهان عزیز در انتهای این مقاله لازم است که به شما این نکته را یادآور شویم که در صورتی که درمان خانگی و گیاهی کیست دندان به شما پاسخگو نبود و درمان شما عزیزان حاصل نشد، آنگاه حتما برای درمان خود به پزشک مراجعه کنید تا در زمان کوتاهی تحت درمان قرار بگیرید و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا