سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

درمان دیسک گردن با چه روش هایی امکان پذیر است؟

فتق دیسک گردن چیست؟

آسیب و بیرون‌زدگی دیسک موجود بین مهره‌های 5 و 6 و مهرهای6 و 7 رایج‌ترین نوع فتق دیسک گردن در بین مبتلایان به این ضایعه می باشد.

درد فتق دیسک گردن چگونه است؟

اغلب بیماران مبتلا به عارضه فتق دیسک گردن از درد یا بی حسی یا گزگز و مورمور در دست ها و تیر کشیدن  درد در آنها شکایت میکنند . بیشتر اوقات این درد به سمت دست چپ تیر میکشد و این امر موچب میشود عده ای ان را با درد قلبی اشتباه بگیرند و به دنبال درمان بیماری‌های احتمالی قلبی می‌روند. لازم به ذکر است درد دیسک گردن گاهی فقط در دست ها احساس می شود بدون انکه بیماران دردی را در گردن خود احساس کنند.

خوشبختانه عمده بیماران فتق دیسک گردن با ابزارهای جدید درمانی در کلینیک ما به روش های غیر جراحی درمان شده اند و رضایتمندی بیماران در درمان دیسک گردن بیشتر از دیسک کمر بوده است.

میتوانید برای بررسی و انجام مشاوره در مورد روشهای درمانی غیر جراحی فتق دیسک گردن در کلنیک تخصصی آدورامین با شماره‌های و تماس بگیرید.

علائم رایج و خطرناک دیسک گردن

از علائم مشخصه فتق دیسک گردن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

حس درد منتشره از بالا به پایین در دست‌ها به خصوص دست سمت چپ

از جمله علائم فتق دیسک گردن خصوصا وقتی تبدیل به دردی مزمن میگردد، درد دستها با حالتی انتشاری از بالا به پایین می‌باشد که بعضا بدون درد گردن است در این صورت بیمار ممکن است ارتباط آن با مشکل دیسک گردن  را به راحتی نپذیرد زیرا برای اغلب افراد ارتباط درد دست با مشکل دیسک گردن بدون وجود درد در گردن عجیب به نظر میرسد.

بسیاری از مراجعان به کلینیک تخصصی پیشگام  به دلیل درد انتشاری دست چپشان جهت پیگیری مسایل قلبی انژیوگرافی‌های متعددی انجام داده‌اند و بارها برای درمان مشکلات ناشی از عوارض قلبی بستری شده‌اند در حالیکه مشکل آنها ناشی از تحریک ریشه‌ای عصبی در کنار دیسک گردن  بدون درد گردن بوده است.

از دیگر علائم رایج تر فتق دیسک گردن میتوان به لاغر شدن بازوها، بی حسی و گزگز، حس مورمور یا خواب‌رفتگی در دست‌ها، کاهش قدرت دست‌ها به خصوص در بازوها و شانه‌ها، اخلال در حرکات ظریف دست مانند نوشتن اشاره کرد.

بی‌اختیاری ادرار و سفت شدن پاها

یکی از علایم بسیار خطرناک اما غیر شایع فتق دیسک گردن، ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و در موارد نادرتر ناشی از فشار بر روی نخاع است که میتواند موجب عوارضی مانند بی اختیاری ادرار و حتی سفت شدن پاها گردد.

آنچه دیسک گردن را از دیسک کمر خطرناکتر می کند آسیبی است  كه با فشار بر روی نخاع ایجاد می‌ شود. در این حالت بیماران با كاهش قدرت اندام‌های  فوقانی و علائم تحریک سیستم عصبی مرکزی مراجعه می‌كنند. بیمارانی که دیرتر و در مراحل پیشرفته‌تر دیسک گردن (یا دیسک کمر) مراجه کنند به تدریج دچار اختلال در راه رفتن و مشکلاتی در حركات پاها می شوند.

امروزه مراجعه بیماران با مشکل فتق دیسک گردن که با علائمی مثل فشار بر روی عصب روی دست سمت چپ که به خاطر تشخیص اشتباه مشکوک به ابتلا به بیماری قلبی عروقی و حتی سکته قلبی بودند کم نیستند .

دیسک گردن و سرگیجه

هرچند ارتباط صد درصدی  بین دیسک گردن و سرگیجه از نظر علمی وجود ندارد ، اما آنچه در سالها تجربه در درمان دیسک گردن داشته‌ایم ، بسیاری از بیماران بعد از مانورهایی که برای درمان دیسک گردن می‌دهیم ، سرگیجه شان کاملا خوب می شود. بنابراین توصیه می کنم اگر هم دیسک گردن و هم سرگیجه دارید ابتدا بیرون زدگی دیسک گردن را درمان کنید.

دیسک گردن و سردرد

برخلاف سرگیجه یکی از شایع ترین علل سردرد ، دیسک گردن و اصولا مشکلات مرتبط با گردن می باشد . بسیاری از این سردردها سالها با برچسب میگرن تحت درمان های دارویی زیاد و طولانی قرار گرفته اند که با درمان دیسک گردن، سردرد به طور معجزه آسایی درمان می شود.

مراحل و شدت دیسک گردن

  • انحطاط دیسک: تغییرات شیمیایی مربوط به پیری موجب می‌شود دیسک‌ها ضعیف شوند، اما بدون فتق.
  • افتادگی: شکل یا موقعیت دیسک با تغییرات جزئی در کانال نخاعی تغییر می‌کند. همچنین برآمدگی یا جلو آمدگی نامیده می‌شود.
  • بیرون زدگی: هسته گوشتی ژل مانند از طریق دیواره تایری شکل (فیبروز حلقه ای) بیرون می‌آید اما درون دیسک باقی می‌ماند.
  • جدایی بافت دیسک یا دیسک جدا شده: هسته خمیری از فیبروز حلقه ای عبور می‌کند و در خارج از دیسک در کانال نخاعی (HNP) قرار می‌گیرد.

فتق یا بیرون‌زدگی دیسک گردن چه شکلی است؟ 

در دو عکس MRI زیر میتوانید فتق دیسک گردن خفیف و شدید را مشاهده کنید:

فتق دیسک گردن خفیف

فتق دیسک گردن شدید

 علت فتق دیسک گردن چیست؟

با بالا رفتن سن افراد، دیسک‌ها محتوای مایع درون خود را از دست می‌دهند در این شرایط می‌توانند در حالی که بین مهره‌ها قرار دارند، کوتاه‌تر، کم انعطاف‌تر و از کار افتاده‌تر شوند. وقتی یک دیسک آسیب می‌بیند، لایه بیرونی ممکن است پاره شود در واقع فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که لایه بیرونی پاره شود و محتویات درونی دیسک از آن خارج شود.

اگر نشت محتویات درونی دیسک به کانال نخاعی گسترش یابد، موجب ایجاد فشاری روی اعصاب نخاعی می‌گردد. هنگامی که محتوای درونی در تماس با اعصاب نخاعی قرار می‌گیرد، با بروز واکنش‌های الکتروشیمیایی، اعصاب نخاعی تحریک و متورم شده که موجب درد و در شرایط وخیم‌تر از کارافتادگی سیستم عصب عضله‌ای و دیگر اعضای بدن می‌گردد.

فتق دیسک گردن بیشتر در میان افراد میانسال و مسن رایج است.

از موارد زیر نیز میتوان به عنوان دیگر عواملی که میتوانند به روند بیرون‌زدگی دیسک گردن کمک کنند نام برد:

  • اضافه وزن
  • استعمال دخانیات
  • موقعیت‌های بدنی نامناسب هنگام بلند شدن
  • انجام فعالیت‌های شدید مکرر

علاوه بر این، بیرون‌زدگی ‌دیسک می‌تواند به خاطر فشار ناگهانی، حتی کوچک، بروز یابد. این وضعیت می‌تواند در اثر ضربات حین درگیری فیزیکی، سوانح رانندگی یا آسیب های مربوط به ورزش مانند فوتبال یا موج سواری رخ دهد.

ارتباط بیرون زدگی دیسک گردن با شدت علائم فتق دیسک گردن

علایم و درد دیسک گردن لزوما با میزان بیرون زدگی دیسک گردن در ارتباط نیست و حتي اگر به ميزان كم اين بيرون زدگي اتفاق بيافتد به دليل خاصيت آنتي ژنيسيته بالاي آن موجب تحريك سيستم ايمني بدن و يك واكنش التهابي شديد در اين ناحيه مي شود كه بيشتر از اينكه خود ديسک گردن به صورت مكانيكال فشار بياورد، اين حالت تحريك شيميائي التهابي موجب تحريك اعصاب مي شود، كه از بين مهره هاي گردن خارج مي شوند و به دست ها عصب رساني مي كنند و معمولا درگيري ستون اين اعصاب موجب دردهاي شديد دست ها مي شود و در بعضي از موارد درد در خود ناحيه گرفتار (گردن) بسيار كم است يا حتي در مواردی اصلا وجود ندارند. این میزان تحریک پذیری بدن در برابر دیسک بیرون زده از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بنابراین ممکن است فردی با بیرون زدگی کم دیسک گردن، تحریک پذیری شدید، علایم شدید و بی طاقتی شدید داشته باشد، در حالیکه فردی که فتق دیسک حادتری دارد (حتی با وجود فشار بر روی نخاع)  ممکن است ابراز درد کمتری را عنوان کند وصد البته که مورد دوم بدتر و نیازمند مداخلات بیشتر است. لازم به ذکر است که درمان دیسک گردن به صورت غیر جراحی در هر دو حالت امکان پذیر است.

راه های تشخیص دیسک گردن

تشخیص فتق دیسک گردن با یک معاینه فیزیکی کامل گردن، دست‌ها و اندام‌های پایینی شروع می‌شود. پزشک ستون فقرات، گردن بیمار را برای بررسی انعطاف پذیری، دامنه حرکتی و علائمی که درگیر شدن ریشه‌های عصبی یا نخاع توسط فتق دیسک  را نشان می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌دهد. ممکن است از بیمار خواسته شود که نموداری را پر کند که در آن علائم درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف خود را نشان می‌دهد.

پس از معاینه اولیه، برای تشخیص بهتر فتق دیسک گردنی بهتر است از آزمایشات تشخیصی خاصی استفاده شود. پماد دیسک گردن را از سایت ما خریداری کنید

MRI

بهترین تست برای تشخیص فتق دیسک، اسکن ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) است. اسکن MRI می‌تواند هر گونه چرخش عصب ناشی از فتق دیسک گردنی را نشان دهد. ام آر آی به علت خطر پایین و عدم تهاجمی بودن روش، کیفیت تصویر، برای ارزیابی فتق دیسک گردن انتخابی بسیار عالی است.

نوار عصب عضله

سی تی اسکن

اسکن کامپیوتری پرتونگاری مقطعی (سی تی اسکن) تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس می‌باشد که در مشخص کردن بیرون زدگی دیسک گردن تاثیر بسزایی دارد.

میلوگرام

میلوگرام نوعی تصویر برداری اشعه ایکس از کانال ستون فقرات (همراه با تزریق یک ماده شفاف‌کننده  فضاهای نخاعی)؛ که می‌تواند فشار روی نخاع یا اعصاب در اثر فتق دیسک، فرو رفتن استخوان یا تومور را نشان دهد.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم ؟ 

اگر شما درد پشت و کتف دارید و درد پشت بازو و یا گزگز و مورمور دست حتما باید برای بررسی احتمال ابتلا به فتق دیسک گردن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان اولیه برای فتق دیسک گردن معمولا محافظه کارانه و غیر جراحی است. (پزشک ممکن چند روز تا چند هفته استراحت برای حفظ سطح فعالیت پایین و بدون درد را به بیمار توصیه نماید. این کار به کاهش التهاب عصب ستون فقرات کمک می‌کند. استراحت مطلق (بی حرکت بودن به طور کاملل) به جز در مواقعی خاص اغلب  توصیه نمی‌شود)

علی رغم انکه دیسک گردن یک بیماری بسیار دردناک و سختی است ولی خوشبختانه درمان بدون جراحی دیسک گردن در ۹۰ درصد مردم امکان پذیر است.روش های نوین درمان بدون جراحی دیسک گردن امروزه پیشرفت بسیار زیادی کرده است و موجب شده تا بیماران بی نیاز به روش های جراحی از شر درد خلاص شوند .‌

گردن بند طبی

پزشک ممکن است یک بریس گردن (گردن بند طبی) را به عنوان بخشی از برنامه درمانی تجویز کند. هدف از استفاده از بریس محدود کردن حرکت ستون فقرات، جلوگیری یا کنترل بد شکلی، کاهش بار، کنترل درد و بهبود عملکرد است.

ممکن است بریس پس از عمل جراحی ستون فقرات و برای محافظت بیشتر در زمان بهبوی ستون فقرات تجویز شود. بریس گردن می‌تواند در هنگام درمان فتق دیسک گردن و به شکل موقتی توصیه گردد. انواع و طرح‌هایی مختلفی از گردن بند برای درمان یک ناحیه یا ترکیبی از نواحی ستون فقرات موجود است.

دکتر  صرفا برای درمان دیسک گردن در طب سنتی فقط از گردن بند ابری نرم استفاده می کند آن هم حداکثر برای دوهفته ! بعد از دو هفته استفاده از گردن بند طبی برای کنترل درمان دیسک گردن در هنگام کار و رانندگی به شرط انجام ورزش دیسک گردن مجاز است .

دارو برای دیسک گردن

  • NSAID ها، مانند ایبوپروفن، به کاهش تورم و درد کمک می کنند باید در نظر داشته باشید داروهای NSAID می‌توانند باعث خونریزی معده یا مشکلات کلیه در افراد خاص شوند.
  • ممكن است داروهای مسکن تجویز شود.
  • آرامبخش‌های عضله، درد و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهند.

تزریق استروئید

ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. داروهای استروئیدی به فضای اپیدورال تزریق می‌شوند. فضای اپیدورال بین نخاع و مهره‌ها می‌باشد. ممکن است داروهای مسکن همراه با استروئید به بیمار داده شود.

 

دکمه بازگشت به بالا