جامعه و خانواده

درباره ذخیره‌گاه زیست‌کره «ارومیه» چه می‌دانید؟

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در مناطق غربی و شرقی آذربایجان واقع شده است. این رودخانه و جزایر اطراف آن که از سال 1346 مورد حفاظت قرار گرفته اند ، در سال 1975 به یک پارک ملی ارتقا یافت و در همان سال در لیست آب ملی کنوانسیون رامسر و میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

بر اساس سی وی نت ، دریاچه ارومیه که یکی از مهمترین پرندگان مهاجر است با بارش سالانه 400 تا 600 میلی متر با دمای 17- تا 36 درجه سانتیگراد و ارتفاع 1274 تا 1350 متر با هوای خنک بزرگترین پارک ملی کشور است. .

طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ، دریاچه ارومیه و مناطق اطراف آن بیشترین ارتفاع و سطح زمین را از نوع مدیترانه ای و رشته کوه از تالاب ها گرفته تا سرما و یخبندان دارد. حداکثر عمق دریاچه به ترتیب 5.4 و 13 متر است. محتوای آب حوضچه شور و محتوای نمک بیش از 200 ds / m است که با توجه به موقعیت و زمان آن متفاوت است. آب نمکی عالی آب فقط صدف های آرتمیا و چمن های سبز و آبی را برای زندگی در دریاچه فراهم می کند.

این منطقه دارای بیش از 102 جزیره بزرگ و کوچک است که بیشتر آنها در فصل سیل غرق می شوند. بزرگترین این جزایر جزیره شاهی است که در ورودی تلخرود به دریاچه واقع شده و برای چندین سال به ساحل شرقی پیوست و جزیره را ترک کرد. مهمترین گونه های گیاهی دریاچه ارومیه پسته ، بادام ، ارس ، داغداغان ، زالزالک ، کنگر فرنگی و موی بز است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وجود نه جزیره به عنوان یکی از معدود زیستگاه های پرندگان مانند فلامینگو و پلیکان و سوسک ها ، وجود بیش از 11 گونه در معرض خطر و همچنین تحت حمایت قانون ملی است ، چشم انداز در این منطقه همچنین بهترین و امن ترین مکان برای گوزن های طلایی و بزرگترین اقتصاد کشور است.

بزرگترین قسمت این منطقه از قسمت جنوب شرقی دریاچه ارومیه و جزایر آن و آبراه های جنوبی دریاچه ارومیه تشکیل شده است. دریاچه تکتونیکی ارومیه ، واقع در شمال غربی ایران و بین دو منطقه آذربایجان شرقی و غربی ، دارای مساحت 5000 تا 6000 کیلومتر با برآورد 150 در 35 کیلومتر است و حداکثر به 7150 کیلومتر می رسد. دریاچه ارومیه 44 هزار و 150 کیلومتر مربع مساحت دارد.

منبع آب دریاچه ارومیه ، رودخانه تولخه (آجی چای) – که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و همچنین زهکشی منطقه تبریز ، شهرهای ویران شده ، کارخانه ها و کشاورزی از سمت شرق ، رودخانه زرینه ، رودخانه سیمینه و دریاچه وارد دریاچه می شوند. رودخانه مهاباد. بزرگترین سرشاخه رودخانه است که از جنوب دریاچه به داخل جریان می یابد و چندین استخر کوچک در امتداد دهانه آن تشکیل می دهد که بیش از نیمی از آب را به دریاچه می دهد. رودخانه های صوفی چای ، لیلان چای ، قره چای و قلاچای نیز در شرق دریاچه جریان دارند و مهمترین رودخانه هایی که از غرب جریان دارند باراندوز چای ، شهر چای و ناز لوچای هستند که فقط آب لازم از شمال غربی زولا چای است.

ذخیره گاه زیست کره Resmia شامل مناطق کوهستانی ، شنی و ساحلی و آبهای شور است. این منطقه که دارای یک تالاب و مناظر مختلف و بسیاری از تالاب ها است شامل بسیاری از الگوهای طبیعی و نتایج جالب است. در دریاچه ارومیه به دلیل شوری زیاد آب گیاهان گلدار قادر به رشد نیستند و تاکنون فقط چند گونه جلبک از این رودخانه گزارش شده است.

زیستگاه های اصلی این منطقه شامل تالاب ها ، از جمله دریاچه ها و تالاب های دارای پوشش گیاهی غنی ، اقیانوس ها و زیستگاه ها (جزایر) است که زیستگاه جنگل ها ، کوه ها و تپه ها هستند.

حیوانات این منطقه شامل نیروگاههای کوچک ، جغد غاز ، آهوی دم سفید ، اردک سبز ، غاز خاکستری ، اردک سفید ، اردک بلوط ، اردک حنایی ، اردک سیاه ، فلامینگو و عقاب است. این گوزن های طلایی ایرانی ، روباه ، روباه ، گراز ، سنگ سور ، گرگ و قوچ است.

شاهزو شهید کلانتری کوهها و قسمت جنوبی دریاچه را به دو قسمت تقسیم می کند و در طی مراحل ساخت جاده در رودخانه ، با ایجاد چندین سد و رودخانه منتهی به دریاچه ، از سرریز شدن استخر جلوگیری می کند ، تغییر زمین ، شکار غیر قابل پیش بینی ، چرای بیش از حد دام ، سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی از زمین های کشاورزی اطراف در حوضچه ، معرفی آلاینده هایی مانند پتروشیمی ها ، یک پالایشگاه ، یک کارخانه سیمان و … طی دهه گذشته زندگی رودخانه ارومیه را تهدید کرده و آن را به سرزمین های بزرگ تبدیل کرده است. آستانه کم آبی کامل.

بهبودها شامل ایجاد ظرفیت مناسب آب برای دریاچه از رودخانه های منتهی به آن برای جلوگیری از خسارت آب و مدیریت بهتر زمین اطراف دریاچه برای تولید آب بیشتر است. ناامن و جلوگیری از سو mis استفاده از کودها و سموم دفع آفات ، کارهای آموزشی برای ترویج آگاهی عمومی از استانداردهای ویژه انبارها و رویدادها به منظور استفاده ایمن و استفاده از مردم طراحی شده اند.

به گزارش سی وی نت ، به دنبال اوضاع فاجعه بار دریاچه ارومیه ، پروژه احیای دریاچه ارومیه در سال 1390 آغاز شد و اقدامات احیای این دریاچه در اولویت 11 دولت است. به گفته مسعود تجریشی ، رئیس هماهنگی برنامه ریزی با راه اندازی پروژه بیابان دریاچه ارومیه ، طراحی شده برای احیای دریاچه ارومیه ، مهمترین آن کاهش 40 درصدی سطح آب است که بیش از 550 میلیون آن را از دست داده ایم. طی پنج سال آینده ، حدود 80 میلیون متر مکعب در سال از طریق برنامه ها و فرآیندهای لازم در سازمان جهاد کشاورزی ، وزارت نیرو و برنامه ها و سازمان بودجه در دسترس خواهد بود و توسط کنفرانس ها پشتیبانی می شود. و سازگاری برای کمبود آب. ما انتظار داریم که این رویدادها تا سال 1406 محقق شوند ، با شروع نهایی ما می توانیم به دریاچه ای با حجم حدود 15 میلیارد متر مکعب نمک دسترسی پیدا کنیم.

انتهای پیام

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا