سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

خواص داروی گیاهی ژل رویال

 

۱۲ خاصیت شگفت انگیز ژل رویال

ژل رویال خواص بسیاری را داراست که برای بیماری های متفاوتی استفاده می‌شود و چون ماده‌ای طبیعی است، هیچگونه عوارض جانبی مانند داروهای شیمیایی ندارد.

در اینجا تنها ۱۲ مورد از مهم ترین آنان را بیان می‌کنیم:

۱. خواص برای پوست

برای خرید ادویه کلیک کنید.

۲. خواص ژل رویال برای سرطان

۳. غنی بودن از نظر غذایی

چنان که پیش‌تر نیز ذکر شد، ماده اصلی رویال ژل پس از آب، پروتئین است. در این ژل همچنین کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب یافت می‌شود. اصلی‌ترین تأثیری که زل رویال بر سلامت و تقویت بدن می‌گذارد، نشأت گرفته از گروه پروتئین‌ها و اسیدهای چرب است. به طور کلی مواد مغذی در ژل رویال به این شرح است:

  1. گروهی از پروتئین‌های MRJP ( 9 پروتئین)
  2. دو اسید چرب مهم (شامل اسید ترانس-۱۰-هیدروکسی-۲-دکنوئیک و اسید ۱۰-هیدروکسی دکانوئیک)
  3. ویتامین‌های گروه B : شامل تیامین (B1)، ریبو فلاوین(B2)، نیاسین (B3)،  اسیدپانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین(B7)، اینوزینول (B8) و اسیدفولیک (B9)
  4. برخی از مواد معدنی ارزشمند و کمیاب

۴. کمک به کاهش کلسترول بد خون

در برخی موارد آزمایش شده انسانی و حیوانی، ژل رویال تأثیر جالب توجهی بر کاهش میزان کلسترول‌ های بد داشته است. در موارد حیوانی این تأثیر بیشتر بوده؛ برای مثال یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای روی تعدادی خرگوش نشان داده که مصرف ژل رویال، کلسترول‌های بد این خرگوش‌ها را تا ۲۸ درصد کاهش داده است.

این درحالی است که در مورد انسانی این کاهش حدود ۱۱ درصد بوده و البته ناگفته نماند که چنین تأثیری بر انسان با مصرف حدود ۳ گرم ژل حاصل آمده است. از سوی دیگر برخی از آزمایشات انسانی، تأثیر و تغییری نشان نداده‌اند؛ به همین دلیل، نمی‌توان در این مورد نیز نتایج را قطعی و کامل دانست اما آنچه تاکنون مشاهده شده، امیدوارکننده است.

۵. ژل رویال در درمان نا باروری

نا باروری یکی از رایج ترین مشکلات در دنیای امروز می‌باشد که راه حل های مختلفی برای رفع آن ارائه شده است. یکی از راه های طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی برای درمان این مشکل، استفاده از ژل سلطنتی می‌باشد.

با توجه به اینکه این ژل مانند هورمون استروژن عمل نموده و می‌تواند در درمان نا باروری موثر عمل کند. علاوه براین، ژل سلطنتی با بهبود رشد و تکامل فولیکول های موجود در تخمدان، میزان هرمون های موجود در تخمدان را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش باروری می‌گردد.

۶. ژل سلطنتی برای درمان دیابت

از دیگر بیماری های بسیار شایع در تمام دنیا، دیابت می باشد که عوارض بسیار زیادی داشته و روند عادی زندگی فرد را با اختلال مواجه می‌کند. یکی از درمان های طبیعی برای درمان دیابت، استفاده از ژل رویال می‌باشد. با توجه به اینکه ژل دارای خواصی شبیه به انسولین بوده و می‌تواند گلوکز را در بدن فرد تنظیم کند، لذا در درمان و بهبود دیابت نوع ۲ موثر است.

علاوه براین، استفاده از ژل سلطنتی می‌تواند در بهبود زخم های پا و التهابات ایجاد شده روی پوست آنها که از عوارض جانبی دیابت به شمار می‌روند نیز تاثیر مطلوبی ایجاد کند.

۷. خواص ژل رویال برای گردش خون

پروتئین های موجود در ژل رویال با ورود به بدن انسان تا حد زیادی سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند که این می‌‎تواند در درمان بیماری های قلب و عروق از قبیل فشار خون بالا کمک کند. با کاهش کلسترول خون، سلامت رگ ها و نحوه گردش خون در مغز نیز بهبود می‌دهد و از ابتلا به بیماری های متعدد و سکته جلوگیری کند.

۸. تأثیر ژل رویال در درمان آلزایمر

با افزایش سن مشکلات و بیماری های متعددی در بدن انسان ایجاد می‌گردد و برای رهایی از آنها، بهترین کار پیشگیری می باشد. آلزایمر و از دست دادن حافظ کوتاه مدت که به مرور منجر به از دست رفتن حافظه بلند مدت نیز می‌شود، از رایج ترین و بزرگترین مشکلات برای افراد سالمند به شمار می‌رود.

با تقویت حافظه و حفظ سلامت مغز می تواند تا حد زیادی بر این مشکلات غلبه نمود. استفاده از ژل رویال در بهبود و تقویت حافظه کوتاه مدت موثر بوده و از این طریق می‌تواند از بروز آلزایمر در فرد جلوگیری کند.

۹. کاهش عوارض شیمی درمانی

درمان های بیماری سرطان که شیمی درمانی هستند، فرایند دشوار و پر آزاری برای بیمار دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نارسایی‌های قلبی، التهاب در بخش های گوناگون و مشکلات گوارشی شدید اشاره کرد. طبق آزمایشات، ژل رویال روند وقوع این عوارض را ملایم‌تر می‌کند و از این رو به بیماران سرطانی کمک کننده است اما درمورد خواص ضدسرطانی آن هنوز قطعیتی وجود ندارد.

۱۰. بهبود زخم ها و ترمیم پوست

مصرف ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی امکان پذیر است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال نقش مؤثری در تولید پروتئین‌های مربوط به ترمیم بافت دارد در نتیجه می‌تواند زخم‌های پوستی را بهبود بخشد.

مطالعات روی حیوانات و نیز برخی بررسی‌های آزمایشگاهی روی موارد انسانی، این ادعاها را اثبات کرده است، با این همه در خصوص زخم پای بیماران دیابتی هنوز نتیجه‌ای از رویال ژل حاصل نشده است. کمترین تأثیر ژل رویال بر زخم ها این است که می‌تواند سطح آن‌ها را تمیز و به دور از باکتری و عفونت نگه دارد.

۱۱. بهبود عوارض یائسگی

بانوان در سنین یائسگی با عوارض گوناگون جسمی و روانی روبه‌رو می‌شوند. از جمله این عوارض می‌توان به دردهای ناحیه کمر یا عضلات دیگر بخش‌ها، کاهش حافظه، افزایش اضطراب و افسردگی اشاره کرد. در یک مطالعه برخی بانوان با مصرف روزانه ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال توانسته‌اند بر برخی از این عوارض غلبه کنند.

۱۲. تقویت سیستم ایمنی

برخی تحقیقات که بازهم روی موارد حیوانی انجام شده نشان می‌دهد که وجود پروتئین ها و اسیدهای چرب خاصی که پیش‌تر به طور کامل معرفی شدند، فعالیت‌های ضد باکتری و ضدعفونی را در بدن افزایش می‌دهد. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که این ژل در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان نیز تأثیرگذار باشد که البته برای حصول اطمینان باید تحقیقات خاص انسانی آن صورت گیرد.

میزان و نحوه مصرف ژل سلطنتی

با توجه به نوع بیماری و شرایط جسمانی و سلامتی فرد، نحوه مصرف ژل متفاوت بوده و مقدار آن لازم است با دقت تعیین گردد. اما در حالت کلی، لازم است بدانید که نوع جامد ژل رویال از نظر خواص درمانی در سطح پایین تری از نوع مایع داشته و بهتر است تنها مایع ژله مانند آن را برای بهبود سلامتی بدن استفاده نمایید.

به طور معمول ژل رویال ماده ای کم ضرر یا بی ضرر تلقی می‌شود اما اگر تاکنون آن را امتحان نکرده اید، بهتر است از مصرف دوزهای بالای آن خودداری کنید.

گزارشاتی در خصوص برخی عوارض جانبی مصرف آن وجود دارد که بیشتر حول محور واکنش‌های آلرژیکی است بنابراین اگر مبتلا به هرنوع از آلرژی یا بیماری های آلرژیک هستید بهتر است از مصرف ژل رویال خودداری کنید.

برخی اخبار حاکی از آن است که مصرف ژل سلظنتی در بیماران مبتلا به آسم، آنافیلاکسی و درماتیت تماسی جدی است و حتی می‌تواند مهلک باشد.

در صورت مصرف، اگر با عوارضی چون اسهال، درد معده، اسپاسم، خس خس سینه یا تنگی نفس مواجه شدید از ادامه مصرف خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

ژل رویال روش های مصرفی متعددی دارد که به شرح زیر می باشد:

  • مصرف زیر زبانی: یکی از بهترین طریقه مصرف ژل رویال استفاده از این محصول به صورت زیر زبانی می باشد. در این روش خواص محصول به صورت مستقیم وارد بدن شما می شود. برای این کار به صورت ناشتا مقداری از این ژل را در زیر زبان خود قرار داده و سعی کنید تا جذب شود.
  • ترکیب با عسل: یکی از روش های دیگر مصرف ژل رویال ترکیب این محصول با عسل می باشد. همان طور که در بالا عنوان کردیم در این روش ماندگاری ژل رویال نیز افزایش می یابد.
  • به صورت کپسول: از دیگر طریقه مصرف ژل رویال مصرف این محصول به صورت کپسول می باشد. بدین صورت که شما می توانید این کپسول را به صورت آماده تهیه کرده و آن را قورت دهید.

طریقه مصرف ژل رویال برای بیماری های مختلف

برای این که بتوانید از خواص و فواید ژل رویال بهره مند شوید بهتر است که از میزان دوز و طریقه مصرف ژل رویال برای بیماری های مختلف اطلاع حاصل نمایید:

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که در صورت ابتلا به آن می تواند مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود بیاورد. به همین دلیل بهتر است از این بیماری جلوگیری شود. مصرف ژل رویال برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان بسیار مفید می باشد. طریقه مصرف ژل رویال بدین صورت است که برای تاثیرگذاری آن بر روی پوکی استخوان به مدت ۳۰ الی ۶۰ روز با توجه به سطح بیماری خود، ۰/۱ گرم از این محصول را مصرف نمایید.

بهبود سرطان

مصرف ژل رویال تاثیرات شگفت انگیزی بر روی بهبود سرطان دارد. به همین دلیل مصرف این ژل به مدت ۶۰ روز در هر دوره درمانی توصیه می شود. بهتر است در طی مصرف ژل رویال یک دوره گیاه خواری را نیز شروع کنید تا این محصول تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. خواص ژل رویال بر روی سرطان پروستات و سرطان سینه بیشتر خود را نشان می دهد.

آنفولانزا و سرماخوردگی

مصرف ژل رویال سیستم ایمنی بدن را در برابر حمله ویروس ها تقویت می کند. همچنین این محصول دارای خاصیت ضد ویروس بوده و با از بین بردن ویروس ها اجازه پخش شدن آن در بدن را نمی دهد.

بدین منظور در صورت ابتلا به بیماری آنفولانزا و یا سرماخوردگی یک دوره مصرفی ۷ روزه را شروع کنید و در هر روز مقدار ۲ الی ۴ گرم از این ژل را مصرف نمایید. در صورتی که به صورت دقیق با طریقه مصرف ژل رویال آشنا باشید و بتواند به بهترین شکل آن را مصرف کنید، در مدت زمان کوتاهی سلامت خود را بدست خواهید آورد.

رفع افسردگی

یکی از تاثیرات مهم ژل رویال، تاثیر آن بر روی پیشگیری و درمان افسردگی است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ثابت شده که ژل رویال به بیماران مبتلا به افسردگی کمک می کند تا خواب راحت تری داشته باشند و خستگی کمتری را در خود احساس کنند. همچنین این محصول باعث ترشح کورتکس که یکی از فرستنده های عصبی است که موجب ایجاد خوش بینی در افراد می شود را افزایش داده و بدین طریق از نظر روحی برای بیمار بسیار مفید می باشد.

برای تاثیرگذاری بیشتر این ژل به مدت یک ماه روزانه ۲ الی ۴ گرم از این ژل را مصرف کنید. برای این که این محصول بتواند به خوبی افسردگی را درمان کند باید به طریقه مصرف ژل رویال توجه داشته باشید.

ترک اعتیاد به مصرف دارو

یکی از ویژگی های بسیار مهم ژل رویال که باعث شگفتی بسیار پزشکان شده است، خاصیت سم زدایی این محصول می باشد. برخی از بیماری ها نیاز به دوره مصرف دارویی طولانی مدتی دارند و پس از اتمام دوره بدن به مصرف دارو اعتیار پیدا کرده و در صورت قطع آن عوارضی را به دنبال دارد. بنابراین بیماران می توانند با مصرف ژل رویال سم و اثرات دارو را از بدن خود خارج کرده و بدین طریق اعتیاد به مصرف دارویی خاص را ترک کنند.

بهبود فقر آهن

کم خونی و فقر آهن یکی از بیماری هایی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد شده است. ژل رویال باعث افزایش شکل گیری سلول های قرمز شده و بدین طریق از ابتلا به بیماری فقر آهن جلوگیری خواهد کرد. طریقه مصرف ژل رویال برای بهبود فقر آهن بدین صورت است که تا ۴ هفته به صورت روزانه و مرتب مقداری بین ۲ تا ۵ گرم از این ژل را بسته به سطح کم خونی، مصرف نمایید و از تاثیرات آن شگفت زده شوید.

بهبود زخم

ژل رویال را نه تنها می توان به عنوان خوراکی مصرف کرد، بلکه برای التیام زخم می توان آن را به صورت مستقیم بر روی پوست قرار داد. خاصیت ضدمیکروبی این محصول باعث از بین بردن عفونت زخم می شود. بنابراین برای ترمیم بافت های پوست مقداری از این ژل را بر روی پوست خود قرار دهید و پس از مدتی آن را با آب ولرم بشویید. در صورتی که طریقه مصرف ژل رویال را بدرستی رعایت کنید، در مدت زمان کوتاهی هیچ گونه ردی از زخم را بر روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد.

بهبود شکستگی ها

برای این که شکستگی استخوان شما بهبود پیدا کند بهتر است در طول دوران نقاهت خود ژل رویال مصرف کنید.

طریقه مصرف ژل رویال برای بهبود شکستگی استخوان بدین صورت است که به مدت ۴۵ روز، روزانه ۲ گرم از این ژل را به صورت ناشتا میل کنید. با این کار روند بازسازی استخوان سریع تر شده و شما در مدت زمان کوتاه تری سلامت خود را باز خواهید یافت.

قیمت ژل رویال

ژل سلطنتی با توجه به منطقه‌ای که کندو زنبور عسل در آن قرار داشته و نوع گل و گیاهی که از شهد آن استفاده شده است متفاوت می باشد. عسل بهار یکی از ارائه دهندگان ژل رویال با کیفیت مرغوب می باشد و برای اطلاع و استعلام قیمت ژل رویال می توانید بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

روش نگهداری ژل رویال

در حجم وسیع معمولا باید در دمای  منفی ۱۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری و ذخیره کرد تا خواص آن حفظ شود. مدت زمان این ذخیره‌سازی می‌تواند به مدت دوسال (۲۴ ماه) باشد. پس از خرید ژل رویال به صورت خرد، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید؛ این نگهداری تا یک سال مقدور است پس از آن بهتر است از مصرف ژل خودداری نمایید. این روش نگهداری ژل رویال اصل و خالص است.

برای محصولات دیگری که بر پایه ‌ژل رویال تولید می‌شوند، نگهداری در فریزر توصیه شده است. همچنین محصولاتی که به صورت خشک تهیه می‌شوند (مثل قرص‌ها و کپسول‌های رویال ژل) برای چندین سال در دمای معمول خانه قابل نگهداری هستند.

ژل رویال در صورتی که به صورت تازه مصرف شود تاثیرات بیشتری را بر روی بدن شما می گذارد. به همین دلیل همواره متخصصین توصیه می کنند که این ژل به صوت تازه مورد استفاده قرار گیرد. از آن جا که نمی‌توان به راحتی این محصول را از کندو جدا کرده و سپس مصرف نمود، برای استفاده از آن بهتر است که این محصول را در داخل فریزر قرار داد.

مدت زمان ماندگاری این محصول به صورت زیر می باشد:

  • ۳ الی ۵ روز در داخل کندو
  • ۲ سال در داخل فریزر در صورت دمای زیر ۱۸- درجه سانتی گراد
  • ۶ ماه ماندگاری در صورت نگهداری در داخل یخچال

برای این که مدت زمان نگهداری ژل رویال را افزایش دهید و از فساد آن جلوگیری کنید، این ژل را با مقداری عسل ترکیب کنید.

کلام پایانی

در این مقاله درباره ژل رویال و مهمترین خواص آن صحبت کردیم. همچنین قیمت آن و نحوه نگهداری و مصرف آن نیز به شما آموزش داده شد تا در صورت تهیه بدانید که بهترین روش نگهداری و مصرف این نوع ژل طبیعی زنبور عسل به چه نحو باید باشد.

به خاطر داشته باشید برای تهیه ژل رویال اصل و ۱۰۰% طبیعی لازم است که به فروشنده معتبر و با تجربه مراجعه نمایید.

گالری عسل بهار عرضه کننده ژل رویال کاملاً طبیعی و با ضمانت ۱۰۰% می‌باشد که برای تهیه ژل سلطنتی مرغوب در کوتاه ترین زمان در هر نقطه از کشور می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

  • آیا این ژل برای کاهش وزن مفید است؟

همانگونه که اشاره گردید یکی از خواص ویژه ژل رویال بالا بردن سطح متابولیسم بدن است. مصرف مداوم از این ماده با ایجاد گرمای لازم، باعث بالا رفتن سوخت و ساز در بدن و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. بنابراین با استفاده از آن به عنوان یک ماده طبیعی می توان از چاقی و بیماری های حاصل از آن مانند چربی خون، قند خون و کبد چرب جلوگیری به عمل آورد.

  • آیا ژل سلطنتی عارضه ای نیز دارد؟

طبق آزمایشات و بررسی های به عمل آمده یکی از کم‌ خطرترین و کم عارضه ترین مواد موجود در طبیعت است. با این وجود بهتر است در صورت وجود سابقه هر نوع بیماری به خصوص بیماری هایی مانند حساسیت و آلرژیک مصرف آن با احتیاط و زیر نظر پزشممکن است شما هم به واسطه دوستان یا نزدیکان خود در مورد خواص ژل رویال برای درمان بیمارهایی نظیر دیابت، سرطان، ام اس، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات پوستی و… چیزهایی شنیده باشید. یا اینکه صرفا اسم ژل رویال را شنیده اید و کنجکاوید تا بدانید واقعا ژل رویال چیست و چگونه تولید می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا با یک نگاه دقیق و علمی به بررسی سوالات زیر بپردازیم.

ژل رویال که به آن ژل سلطنتی، شاه انگبین، رویال ژل و ژل زنبور عسل نیز گفته می‌شود، در کنار و از مهمترین فرآورده‌های زنبور عسل به شمار می‌رود. که داری خواص بی‌نظیری چه از نظر درمانی و چه از نظر تقویتی و زیبایی است.

به طور کلی زنبور عسل ژل رویال را به دو منظور تولید می‌کند. اول اینکه ژل رویال ماده‌ی غذایی اصلی برای پرورش لاروها (نوزدان زنبور) در ۳ روز ابتدایی است و دوم اینکه غذای ملکه زنبور تا آخر عمر همین ژل رویال است.

اگر چه عجیب به نظر می‌رسد اما لاروهایی که ۳ روز از رویال ژل تغذیه کنند به زنبور کارگر تبدیل می‌شوند و لارو‌هایی که ۵ روز از آن تغذیه کنند به زنبور ملکه تبدیل می‌شوند. همین ۲ روز کافی است تا ملکه از نظر جثه ۴۳ درصد بزرگتر و از نظر وزنی ۶۰ درصد سنگین‌تر شود.

و عجیب‌تر اینکه ملکه با وجود این که در فصول تخم‌ریزی در طول روز بیش از ۲۰۰۰ تخم‌ می‌گذارد اما باز هم عمر بسیار بیشتری نسبت به زنبور کارگر دارد. زنبور کارگر در حدود چند هفته زنده می‌ماند (حدودا ۶۰ روز)، در حالی که ملکه می‌تواند تا ۷ سال هم زنده بماند.

ژل رویال چگونه تولید می‌شود

ژله رویال ماده‌ای ژلاتینی، چسبناک و کرم رنگی است که از غدد حلقی زنبوران کارگر جوان ۳ تا ۱۱ روزه که مسئول پرورش لارو‌ها هستند ترشح می‌شود و در شاخون‌هایی که در کندو وجود دارد ذخیره می‌شود.

بر خلاف تصور عامه منبع تولید ژل رویال شهد یا عسل نیست. یعنی اینکه زنبوران کارگر جوان با مصرف شهد گیاهان یا عسل، ژل تولید نمی‌کنند بلکه گرده گل عامل اصلی تولید ژل رویال است و زنبور با مصرف گرده گل و فعل و انفعالاتی که روی آن انجام می‌دهد رویال ژل تولید می‌کند.

زنبورداران با قرار دادن نوزدان یک روزه در شاخون‌ها، زنبوران کارگر جوان را تحریک می‌کنند تا در این سلول‌ها ژل رویال تخلیه کنند. پس از گذشت ۷۲ ساعت بیشترین ژل در این سلول‌ها ذخیره شده و زنبوردار بعد از برداشتن لاروها، ژل رویال را داخل ظرف مخصوص ریخته و آن را ذخیره می‌کند.

بهترین زمان تولید ژل رویال

همانطور که گفتیم زنبور عسل برای تولید ژل رویال به منبع غنی از گرده گل نیاز دارد تا بتواند ژل رویال با کیفیت تولید کند. در نتیجه بهترین زمان برای تولید رویال ژل و همچین برداشت آن فصل بهار است. چرا که فصل بهار فصل گرده‌افشانی گل‌ها است و حجم گرده در طبیعت بسیار بالاست که این شرایط برای تولید ژل رویال بسیار مساعد است.

به همین دلیل است که گفته می‌شود باکیفیت ترین نوع ژل رویال، ژله رویال بهاره است. هر چه به سمت تابستان برویم جریان شهد جای گرده را می‌گیرد و میزان ژل دهی زنبور کاهش پیدا می‌کند.

طعم و رنگ ژل رویال اصل

اگر شما هم هنوز از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، شاید دانستن این که چه رنگی است و چه طعم و بویی دارد بتواند به شما در شناخت ژل رویال طبیعی کمک کند. به طور کلی مشخصات ژل رویال ایرانی به شرح زیر است.

رنگ: سفید تا لیمویی، تیره شدن بیشتر نشان دهنده‌ی زمان ماند بیشتر آن است
بو: ترش و سوزنده
طعم: ترش همراه با شیرینی
غلظت: ژلاتینی و چسبنده. البته اگر در فریز باشد به صورت یخ زده خواهد بود
خواص ظاهری: همراه با مقداری گرده گل، موم و در بعضی مواقع حتی لاور داخل آن است

اگر به دنبال ژل رویال اصل و طبیعی هستید که توسط زنبورداران معتمد تولید شده باشد، می‌توانید از طریق لینک زیر ژل رویال طبیعی را مشاهده و در صورت علاقمندی خرید کنید.

ترکیبات مهم ژل رویال

بخش زیادی از ژل رویال زنبور عسل را آب تشکیل می‌دهد که چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را شامل می‌شود. همچنین در حدود ۱۷ تا ۴۵ درصد وزن خشک (بدون در نظر گرفتن آب) ژل را پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. ویتامین‌ها، عناصر معدنی و چربی‌ها سایر اجزاء این ماده را تشکیل می‌دهند

کربوهیدرات‌ها و عناصر معدنی

از قند‌های اصلی در ژل می‌توان به فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز اشاره کرد. همچنین از جمله عناصر معدنی موجود در این ماده می‌توان پتاسیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، منگنز، روی و آهن را نام برد.

ویتامین‌های ژل رویال

همچنین ژل سلطنتی غنی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است که ریبوفلاوین (B2)، بیوتین (B7)، نیاسین (B3)، تیامین (B1) و اسید فولیک (B9) از جمله مهمترین‌های آنها هستند.

خواص ژل رویال از نظر درمانی، تقویتی و زیبایی

باید توجه داشت که بیشتر خواص ژل رویال که در مقالات و کتاب‌ها برشمرده می‌شود معمولا حاصل تحقیقات بر روی سایر حیوانات و در محیط آزمایشگاهی است و تاثیر بعضی از آن‌ها بر روی انسان ثابت شده نیست. اگر چه به صورت تجربی کاملا موثر بوده‌ است.

به همین دلیل نباید آن‌ها را به عنوان درمان قطعی مورد استفاده قرار داد و در مورد بیماری‌های خاص حتما با مشورت پزشک مصرف شود

۱. عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی همراه هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به نارسایی قلبی، التهاب، زخم دهان و مشکلات دستگاه گوارش اشاره کرد.

رویال ژل ممکن است برخی از عوارض جنبی مرتبط با برخی از درمان های سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف ژل رویال به طرز چشمیگری می‌تواند آسیب‌های قلبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد. ()

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نیز نشان می‌دهد که اگر از ژل رویال به صورت موضعی استفاده شود. می‌تواند از التهاب مخاط که یکی از عوارض جانبی درمان سرطان است و باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود جلوگیری کند. ()

  1. تاثیر ژل رویال بر سرطان

نخستین بار اثرات ضد سرطانی ژل رویال بر روی کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم حاد مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مثبتی همچون افزایش وزن و بهبود شرایط عمومی کودکان، افزایش تعداد گلبول‌های سفید را به همراه داشت.

اگر چه ژل رویال خواص ضد سرطانی دارد اما در کل به عنوان یک مکمل باید استفاده شود و نقش درمانی ندارد.

۳. موثر در تعدیل سیستم ایمنی بدن

۴. موثر بر سیستم عصبی

ژله رویال عاملی موثر در تحریک سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. این ماده همچنین عاملی امیدوار کننده برای فعال شدن مجدد سلول‌های بنیادین عصبی در مغز افراد بالغ است.

همچنین ممکن است با مصرف ژل رویال، شاهد مرگ نورون‌ها و افزایش رشد نورون‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون باشیم.

۵.کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

ژل رویال همچنین تاثیر چشمگیری بر روی پارامتر‌های خونی مانند کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون دارد. در نتیجه ژل رویال باعث اثرات حفاظتی از قلب می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده بر روی برخی از بیماران نشان می‌دهد که مصرف رویال ژل برای چند هفته، به بهبود بیماری آنژین صدری ( درد قلبی قفسه سینه) کمک می‌کند. البته بهبودی به وسیله ژل رویال مانند داروی نیتروگلیسیرین بلافاصله نیست و طی چند هفته بهبود حاصل خواهد شد.

یک مطالعه یک ماهه بر روی افراد نشان داد که مصرف ۳ گرم رویال ژل باعث کاهش ۴ درصدی کلسترول‌های بد در افراد تحت آزمایش شده است. ()

همچنین تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که ژل سلطنتی می‌تواند برای درمان تصلب شرایین نیز مفید باشد.

۶. تاثیر پروتئین‌های ژل رویال بر فشار خون

ژل رویال زنبور عسل ممکن است با کاهش فشار خون شما از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که پروتئین‌های خاص موجود در ژله رویال باعث شل شدن سلول‌های عضلانی در رگ‌ها و عروق شده و در نتیجه‌ی آن فشار خون را کاهش می‌دهد()

۷. خاصیت ضد دیابتی ژل رویال

اگر چه ما در یک مطلب جداگانه در مورد صحبت کرده‌ایم اما به طور خلاصه این ماده با کاهش استرس‌های اکسیداتیو و التهاب، حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و باعث کنترل قندخون در افراد شود.

یک مطالعه کوچک ۶ هفته‌ای در افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه ژل رویال می‌تواند قند خون ناشتا را در این افراد تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

۸. ژل رویال برای درمان ناباروری مردان و زنان

بر طبق تحقیقات انجام شده ژل رویال می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ناباروی هم برای مردان و هم برای زنان داشته باشد.

خواص ژل رویال برای مردان

در مطالعه‌ای که در دانشگاه پزشکی مشهد بر روی خواص ژل رویال بر ناباروری مردان انجام شد. نشان داده شد که اسپرم‌های گروهی از مردان که با رویال ژل درمان شده‌اند چه از نظر تعداد و چه از نظر قدرت نسبت به گروه دیگری که از این مکمل استفاده نکرده اند بیشتر شده است. ()

خواص ژل رویال برای زنان

همچنین دریک مطالعه آزمایشگاهی که توسط محققان ایرانی انجام داده شد نشان داده شد که مصرف ژل رویال باعث رشد فولیکول های تخمدان و افزایش هورمون های استروئیدی در موش های نابالغ می شود. ()

از آنجایی که ژله رویال باعث باروری ملکه نسبت به سایر زنبور‌ها می‌شود محققان روسی طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که در انسان نیز ژل رویال اثرات مثبتی بر روی زنان یائسه و با اختلالات جنسی دارد.

[مطلب مرتبط: ]

۹. باعث بهبود برخی از علائم یائسگی

یائسگی باعث کاهش چشمگیر برخی هورمون‌ها در بدن می‌شود که در نتیجه آن اختلالاتی نظیر درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضظراب به وجود می‌آید.

مطالعه‌ای که بر روی ۴۲ زن یائسه انجام شد نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته در کاهش کمر درد و اضطراب ناشی از یائسگی مفید خواهد بود.()

۱۰. محرک رشد و اثرات ضد پیری

خواص ژل رویال ممکن است به چند روش روند پیری را کُند کند.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ژله رویال ممکن است باعث تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش شود.()

شاید به همین دلیل است که از این ماده در محصولات آرایشی مختلف برای جوان سازی پوست استفاده می‌شود.

آزمایش‌های مختلف بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ژل رویال با افزایش سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن، باعث رشد بدن می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را تسریع می‌کند و باعث استقامت آن‌ها می‌شود.

همچنین به دلیل وجود هورمون‌های جوانی در ژل رویال که طول عمر بالای ملکه را نیزبه آن نسبت می‌دهند این احتمال وجود دارد که این مواد برای انسان نیزمفید بوده و باعث به تعویق انداختن پیری شود.

۱۱. اثرات ضد باکتریایی و بهبود زخم‌ها

اثبات شده است که این ماده خاصیت ضدباکتریایی دارد که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. ()

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی تحت درمان با ژل رویال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.()

۱۲. بهبود روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

رماتیسم مفصلی یا آرتریت رماتوئید یکی از بیمارهای خود ایمنی است که در آن بدن به خودش حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب و درد در مفاصل می‌شود.

همچنین رویال ژل علاوه بر اینکه می‌تواند از ایجاد روماتیسم مفصلی در سالمندان جلوگیری کند به کسانی که با این بیماری روبه رو هستند نیز کمک می‌کند تا با کاهش التهابات و تورم مفاصل آن‌ها، باعث تسکین درد آن‌ها شود.

۱۳. بهبود خشکی چشم با ژل رویال

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف خوراکی ژل رویال می‌تواند باعث بهبود خشکی چشم شود.

در یک مطالعه انسانی کوچک، نشان داده شد که افرادی که از ژل رویال استفاده کرده‌اند بیماری خشکی چشمشان رو به بهبودی رفته است. این امر شاید به علت تحریک غدد اشکی در چشم به واسطه مصرف رویال ژل باشد.

از آنجا که عوارض جانبی ژل رویال بسیار اندک است در نتیجه استفاده از ژل رویال برای بهبود خشکی چشم یک راه کم خطر و ساده است که ممکن است نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

۱۴. پیشگیری و بهبود پوکی استخوان

اگر چه مطالعات اندکی در مورد فواید ژل رویال برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان انجام شده است اما برخی از تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به بهبود و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

این خاصیت ژل رویال برای استخوان ها را به ویتامین B12 و همچنین کلسیم موجود در ژل رویال مربوط می‌دانند که هر دو اثرات پیشگیرانه و درمانی برای پوکی استخوان دارند.

خواص تایید شده ژل رویال از نظر سازمان غذا و داروی اروپا

همانطور که گفته شد تمامی خواص گفته شده برای انسان ثابت نشده است، بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی اروپا فواید ژل رویال برای انسان در موارد زیر اثبات شده است.

۱. بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به رژیم غذایی: مصرف طولانی مدت ژل رویال می‌تواند بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود بخشد و غلظت پارامتری‌های خونی نظیر کلسترول و چربی را کاهش دهد.

۲. عملکرد فیزیکی و تناسب اندام: مصرف ژل رویال، باعث بهبود فعالیت‌های بدنی و تناسب اندام به خصوص در افراد سالخورده می‌شود. به عبارت دیگر ژل رویال نوعی داروی ضد پیری است

۳. سرطان‌های مرتبط با رژیم غذایی: مصرف ژل رویال می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

۴. عملکرد ذهنی و وضعیت روانی: ژل رویال وضعیت جسمی و روانی انسان را بهبود می‌بخشد، این اثر به طور قابل توجهی در افراد کهنسال مشاهده می‌شود و مانع از ایجاد آلزایمر می‌شود.

مقدار و طریقه مصرف ژل رویال

اگر چه ما در یک مطلب مستقل به طور کامل در مورد صحبت کرده‌ایم اما به طور کلی می‌تواند گفت که ژل رویال را به ۴ طریقه ‌ی ۱. زیر زبانی (بهترین روش) ۲. خوراکی ۳. مخلوط با عسل ۴. به صورت کپسول می‌توان مصرف کرد.

در مورد مقدار مصرف نیز می‌توان گفت که اگر چه بسته به دلیل استفاده‌ی شما از ژله رویال، میزان و طریقه‌ی مصرف آن می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت که دز مصرفی این ماده برای افراد بالغ چیزی در حدود ۲ تا ۱۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز است.

به عبارتی برای یک انسان بالغ که وزنی حدود ۷۵ کیلوگرم دارد، میزان مناسب مصرف ژل رویال چیزی در حدود ۰.۲ تا ۱ گرم در روز خواهد بود.

معمولا توصیه می‌شود که مصرف ژل رویال را به طور مداوم برای سه هفته ادامه دهید، و این کار را دوبار در سال، یکبار در فصل بهار و دفعه بعد در فصل پاییز انجام دهید.

موارد منع مصرف ژل رویال و عوارض احتمالی آن

اگر چه عوارض ژل رویال نسبت به داروهای متداول بسیار کمتر است و هر کسی می‌تواند از فواید سلامتی آن بهرمند شود. اما مانند هر ماده‌ی طبیعی دیگری ممکن است برای برخی از افراد ایجاد مشکل کند، که در صورت بروز هر یک از آنها باید مصرف این ماده به سرعت قطع شود.

برخی از این علائم عبارت‌اند از

  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • تورم گلو و افت فشار خون
  • التهاب و خارش پوست

چه کسانی نباید ژل رویال مصرف کنند مگر با مشورت پزشک

  • در افراد مبتلا به سابقه آلرژی و آسم، ژل رویال ممکن است منجربه ایجاد اسپاسم‌های تنفسی و تنگی نفس شود.
  • افراد حساس به نیش زنبور نباید به صورت مستقیم ژل رویال مصرف کنند. چون برخی از ترکیبات نیش زنبور در ژل نیز یافت می‌شود
  • زنان باردار و شیرده نیز باید تنها با مشورت پزشک از این ماده استفاده کنند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا