سلامت و تندرستی

خطر ابتلا به دیابت در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان

عضو ويژه مركز درمان ناباروري ابن سينا ​​با تاكيد بر اينكه سندرم تخمدان پلي كيستيك علاوه بر مشكل هورمون هاي جنسي جنبه ديگري مانند بيماري متابوليك نيز دارد، درباره مشكل متابوليك اين بيماري گفت: سندرم تخمدان پلي كيستيك، اکثر. بیماری های غدد درون ریز و بیماری های هورمونی در دختران شایع است و علاوه بر زایمان، فرآیند متابولیک بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد زیرا با چاقی و مقاومت به انسولین همراه است.

به گزارش سی وی نت، دکتر. حسین صمدانی فرد درباره مقاومت به انسولین توضیح می دهد: انسولین هورمونی است که باعث می شود قند خون (گلوکز) برای تامین انرژی وارد سلول ها شود. گاهی اوقات به دلایلی از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک، سلول های ماهیچه ای، چربی و کبد ممکن است نتوانند به درستی به انسولین پاسخ دهند، یعنی قادر به جذب یا ذخیره گلوکز در خون نخواهند بود. بنابراین، پانکراس برای مقابله با افزایش سطح گلوکز خون مجبور به تولید انسولین بیشتری می شود. این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده می شود و ادامه آن می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون (هیپرگلیسمی) شود و به مرور باعث دیابت شیرین و دیابت نوع 2 شود.

یکی از اعضای تیم ویژه مرکز درمان ناباروری ابن سینا ادامه داد: خطر ابتلا به مشکلات متابولیک مانند پیش دیابت و دیابت در زنان مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک و دارای اضافه وزن بیشتر است. این مشکلات می تواند هم در دوران نوجوانی و هم بعد از آن ظاهر شود. بنابراین بررسی میزان قند خون زنان مبتلا به این بیماری بسیار مهم است و ما برای مشتریان درخواست آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش گلوکز (A1C) داریم.

وی با اشاره به سندرم متابولیک به عنوان یکی دیگر از عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک، گفت: سندرم متابولیک بیماری با عوارضی مانند سیکل های قاعدگی سنگین، افزایش تری گلیسیرید خون، کاهش سطح HDL، فشار خون بالا و افزایش فشار خون، قند و نزدیک به پیش دیابت است. متصل. بیماری متابولیک یکی از خطراتی است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، به ویژه آنهایی که چاق هستند، هم اکنون و هم در آینده ممکن است با آن مواجه شوند.

یک متخصص غدد و فوق تخصص درمان متابولیسم درباره مدیریت این مشکلات بیان کرد: اغلب برای بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک متفورمین تجویز می کنیم که دارویی بی خطر و بدون عارضه است که به پیشگیری از دیابت و بهبود متابولیسم در این بیماران کمک می کند. همچنین این دارو می تواند به بهبود اختلالات هورمونی کمک کند. اما مهمتر از درمان دارویی، تغییر سبک زندگی است. اگر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سبک زندگی سالمی از جمله رژیم غذایی کم کالری، کاهش وزن و ورزش منظم داشته باشند، می توانند از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کنند.

بر اساس بیانیه اجتماعی پژوهشکده ابن سینا، وی در پایان تاکید کرد: همانطور که گفته شد در سندرم تخمدان پلی کیستیک تغییر سبک زندگی موثرتر از هر درمانی است. کاهش وزن در زنان دارای اضافه وزن یا چاق، حتی چند کیلوگرم، بسیار مفید است. همچنین تغذیه خوب یعنی کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده، چربی های اشباع شده و غذاها و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات تازه می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، دختران نوجوان باید ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانند. ما حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی، پنج روز در هفته، یا 30 دقیقه ورزش غیر هوازی یا استقامتی، مانند دمبل سبک، سه روز در هفته را توصیه می کنیم. این تغییرات می تواند به کمک و بهبود مشکلات متابولیک این بیماری و اصلاح مشکلات هورمونی و تولید مثلی این زنان کمک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا