اقتصادی

حکمرانی اسلامی مردم محور و ولایت پایه است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، آیت الله عباس کعبی شامگاه چهارشنبه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حکمرانی یعنی پیشبرد امر حکومت، انجام وظایف و پیشبرد اهداف و سیاست‌ها و خطی مشی‌ها و تلاش برای حل مسائل جامعه بر اساس مبانی و سازکارها و قواعد و معیارها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حکومت دارای سه مؤلفه اقتدار، ساختار و وظایف است و حکمرانی اعمال این حکومت است در راستای تحقق وظایف و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و همه افراد ذینفع در حکم.

آیت الله کعبی افزود: مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف جامعه بسیار مهم است که نظارت همگانی در قالب امر به معروف و خیرخواهی برای نظام اسلامی و لزوم حلب رضایت عمومی و توجه به افکار عمومی در حکمرانی اسلامی از جمله معیارها است.

وی گفت: حاکم باید به حرف‌های مردم توجه کند و نقش عامه مردم در انسجام و پیوستگی باید دیده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حکمرانی مردم باید در محورهای عقلانی، هدایت دینی و آگاهی‌های عمومی و بصیرت افزایی رشد داده شوند و انسجام اجتماعی و تعالی اخلاقی از وظایف حاکم است.

وی ادامه داد: مردم باوری عرصه‌هایی دارد که باید در حکمرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه حکمرانی اسلامی مردم محور و ولایت پایه است افزود: کارآمدی و فساد ستیزی از جمله دیگر مواردی است که باید در حکمرانی اسلامی مورد توجه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: پیشرفت و عدالت گرایی در حکمرانی اسلامی باید مورد توجه باشد و امانت نیز باید ملاک باشد و قدرت در نظام اسلامی برای پیشرفت کشور و امانتی برای تحقق هیأت طیبه است.

وی بیان داشت: کرامت انسان در رشد و توسعه باید دیده شود و احیای ظرفیت‌های مردمی در تمامی عرصه‌ها باید دیده شود.

آیت الله کعبی گفت: مدیریت جهادی و تلاش خستگی ناپذیر برای خدمت به مردم و قاطعیت برای مبارزه با جرم و فساد و فتنه از اصول حکمرانی اسلامی است.

وی بیان داشت: رسول اکرم قتل و غارت را در جامعه نمی‌تابیدند و حکمت و تدبیر در حکمرانی ایشان همواره وجود داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حکمرانی یعنی پیشبرد امر حکومت که این امر صرفاً با دستورالعمل محقق نمی‌شود بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید بر اساس حکمت و تدبیر رخ دهد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: آینده نگری و پیش بینی برای کادر سازی و جوان گرایی از ملزومات حکمرانی اسلامی است.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا