حضور بیش از 20 میلیون زائر از ۳۰ کشور در کربلای معلی
به فرموده رهبر معظم انقلاب، همانگونه که در مسیر راهپیمایی اربعین با استحکام حرکت میکنیم باید در راه حاکمیت توحید هم حرکت کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موضوع برنامه گفتگوی ویژه نگاه تمدنی به حرکت جهانی اربعین بود که با حضور سرکار خانم دکتر قروی نائینی، استاد دانشگاه آقای قدیریان، هنرمند محترم و نقاش بررسی شد.
سؤال: در نشستهای بین المللی با همین موضوع یعنی موضوع اربعین حضور داشته اید. کدام نکات پررنگتر بود و کدام نکات و محورها در مورد اربعین و دانستیها در مورد این رویداد بزرگ کمتر به آن پرداخته شده است؟
قروی نائینی: خوشبختانه پنج نشست علمی در کربلای معلی برگزار شد در این ایام که البته از قبل فراخوان مقاله و همکاری نخبگان و اساتید و اهل قلم و اهل فکر بود مقالاتی را که انتخاب شده بود عرضه میشود در نشست ها، آنچه که یک جنبه مربوط به بیشتر خانمها بود که واحد فرهنگی خانمها ستاد اربعین عهده دار بودند که از مدتی قبل فراخوان داده بودند و یک نشست هم در اواخر ماه قبل مردادماه در دانشگاه تربیت مدرس داشته اند، این نشست دوم آنها بود که البته انشاالله یک نشست دیگری هم در اسفندماه خواهند داشت که بیشتر تأثیر اربعین و نقش خانمها در اربعین و خانواده و نکات مختلف از بحثهای هنری از بحثهای علمی و اینها در محورهای همایش آنها مطرح بود که بعضی از مقالاتی که مورد عرضه قرار گرفت معمولاً در ارائه مدت بسیار کوتاه بود و ما هنوز خود مقالات را البته من ندیده ام، ولی صحبتها بسیار کوتاه بود، ولی کلاً نکات بسیار خوبی بود از نظر نقش خانمها بعنوان الگوگیری از حضرت زینب (س) که اربعین را وجود زینب (س) به اربعین تبدیل کرد.
سؤال: خانم دکتر مطمعناً ابعاد دیگر و محورهای دیگری هم در این نشستها مطرح شده است که حتماً جزئیات بیشتری از آنها را از شما خواهم پرسید همچنین نگاه آقای قدیریان را در حوزه نقاشی با محوریت و موضوع اربعین.
سؤال: خانم دکتر اشاره کردید به محور خانواده و حضور زن در اربعین و بانوان. محورهای دیگری که در نشستها حتماً متفاوت بوده است و مختلف بوده است، کدام محورها مورد تأکید بوده است و البته نگاههایی که شاید مظلومتر بوده است و باید بیشتر به آنها پرداخته شود؟
قروی نائینی: در بحث خانواده مقالهای که راجع به خانواده باشد و نقش و اینها خیلی مطرح نشد، ولی در یکی از مقالات نقش حضرت زینب (س) در مسئله حیا و عفت مطرح شد و اینکه ما اربعین میرویم برای الگو گرفتن از حضرت زینب (س) و امام حسین و اهل بیت (ع) و نه فقط بعنوان راهپیمایی باشد، فقط بعنوان ادای حرکت آن بزرگواران اگر از شام آمدند به کربلا خواستند که برای رفتن از شام به مدینه از مسیر کربلا بیایند برای اینکه زیارتی از شهدای شان داشته باشند و تجدید دیداری را با شهدای شان داشته باشند. ما هم این مسیر را میرویم حالا هر کسی به حد توان خودش با پای قدم هایش یا به وسیله نقلیه رفتن و اینها اصل قضیه گرفتن الگو و بیعت بستن با این خانواده است با حضرت زینب، با درس گرفتن از خانم حضرت زینب (س) همان جمعی که مصیبت دیده بودند خانم ها، بچهها و مدیریت کردن این جمع که اینها را درکنار هم آوردن و همه را زیر یک خیمه جمع کردن، خودش اگر ما فکرش را بکنیم یک مسئله بسیار مهمی است بسیار مدیریت باارزشی است. مسئله امام مداری حضرت زینب (س) که تا وقتی که امام حسین (ع) زنده بودند مطیع امام شان بودند از زمانی هم که آقا امام سجاد امامت را بعهده دارند باضافه اینکه تازه در یک فاصله زمانی خود حضرت وصی امام حسین در امر امامت هستند، با این حال مطیع آقا امام سجاد هستند و این برای ما الگو است که از امام مان و از جانشین برحق امام اطاعت داشته باشیم تا بتوانیم جامعه مان را به سمت تمدنی درست هدایت کنیم.
سؤال: راجع به ظرفیتهای فرهنگی و این نگاه که چقدر همخوانی دارد، کجاها چالش داریم، کجاها باید به سراغ آن برویم، بیشتر و چه ابزارهایی را دراختیار بگیریم بیشتر صحبت میکنیم. آقای قدیریان یک نقاش وقتی که میخواهد نقاشی کند و دست به قلم ببرد و رنگ استفاده کند باید به یک نگاه و درک مفهومی برسد. ۱۳۹۴، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ شما یک نمایشگاهی با موضوع و محوریت اربعین برگزار کردید و آثاری را ارائه کردید در تابلوهای چه شما بعنوان یک نقاش و یک هنرمند و چه کسانی که دارند در این حوزه فعالیت میکنند، کدام نگاه به اربعین پررنگ است و کدام نگاهها شاید مغفول و مظلومتر واقع شده است؟
قدیریان: عرض کنم که در نگاه هنرمند، هنرمندی که میخواهد پیشرو باشد، به موضوعات بسنده نمیکند به علتها میپردازد. اگر یک واقعهای اتفاق میافتد این واقعه دارد اتفاق میافتد، علت و خاستگاه این اتفاق چه است، دنبال آن است، برای اینکه بتواند آن را ریشه یابی کند، برای چه، برای اینکه مهمترین نکته برای هنرمند منظر و جایگاه نگاه اش است یعنی آن فضا یا جایی که در فیلمبرداری میگوییم دوربین را میگذارد، در نقاشی میگوییم سه پایه را میگذارد، از چه زاویهای نگاه میکند. من در جنگ تحمیلی حضور پررنگ عاشورا را کاملاً با همه وجود حس کردیم و بعنوان یک اثرگذار عجیب و قریب فرهنگی که همچنان داریم از آن بهره میبریم. ولی بحث سر این بود که این همه انرژی ازکجا میآید. من خیلی شخصاً دنبال این بحث بودم که این را متوجه بشوم و در غالب جواب این سؤال بتوانم کار کنم، تا اینکه سال ۹۳ اربعین رفتم و آنجا متوجه شدم که آن کلام حضرت زینب (س) که هیچ ندیدم جز زیبایی، رمز اصلی فهم عاشورا است و وقتی از آن زاویه نگاه میکنیم دیگر واقعه ۶۱ هجری زیاد به چشم ات نمیآید آن واقعهای که در صحنه مادی اتفاق افتاد. در اصل حضرت زینب بعنوان بهترین شاگرد امام حسین (ع) دعوت میکند که به آسمان نگاه کنید به آسمان نگاه کنید که هرچه زیبایی است در آسمان دارد رخ میدهد. من که آنجا آن را متوجه شدم تا یک حدی در حد فهم و ظرف وجودی خودم، سال ۹۴ یک نمایشگاه گذاشتم به نام آسمان حسین حدود ۲۰، ۲۵ تابلو کشیدم که در آن مخاطب ام را دعوت کردم که راجع به عاشورا بود، ولی همه اش آسمان عاشورا، در آن یک قطره خون نبود هیچ جنازهای وجود نداشت همه اش زیباییها و کلام حضرت زینب بود. شما خودتان راجع به هر موضوعی که میخواهید فکر کنید میروید از آن کسی که صالحترین میگویید من از چه زاویهای نگاه کنم، در واقعه عاشورا واقعیت اش صالحترین کسی که میتواند باشد که به ما منظر بدهد غیر از حضرت زینب (س)، و ایشان به ما گفته است و من خودم شخصاً این تعبیر خودم است معتقد هستم که این کلام کلامی است برای زمان ظهور، یعنی برای این زمانی که الان ما هستیم که کسانی که در زمان ظهور هستید که درگیر مشکلات و فتنههای وحشتناک قبل از ظهور هستید، برای اینکه بتوانید این مسیر را سالم رد کنید بیایید در کاروان عاشورا، ولی از این منظر یعنی از منظری که زیباییها را ببینید. سال ۹۴ من این نمایشگاه را گذاشتم سال ۹۸ یک نمایشگاه دیگر گذاشتم مخاطب را دعوت کردم که در آسمان به دنبال نور اهل یت بگردیم. برای اینکه شما اربعین.
سؤال: خودتان به این نگاه و نگرش رسیده بودید، چون اشاره کردید که در خلق آثار در سال ۹۴، رسیدید به یک نگاهی که هیچ چیز ندیدم جز زیبایی، سال ۹۸ نگاه شما مفهومی که درک کرده بودید بعنوان هنرمند چه بود؟
قدیریان: برای همین من میگویم که تیتری که ما برای حرکت مان انتخاب میکنیم خیلی مهم است در هر اثر هنری آن اسمی که برای فیلم میگذاریم در اصل دارد مخاطب را دعوت به یک مسیر نگاه میکند. من در ۹۴ تیتر آسمان حسین را داشته ام بعد که یک مدت در این مسیر رفتم سه چهار سال به این نتیجه رسیدم که من در آسمان به دنبال چه بگردم نکند اینجا فقط بگردم و از زیباییها لذت ببرم. آنجا متوجه شدم که باید به دنبال نور بگردم، نور اهل بیت، بعد یک حدیث معرفت به نورانیت را من که حضرت مولا علی میفرمایند که؛ بر هر شیعهای واجب است که ما را با نورمان بشناسد. این حدیث را که خواندم دیگر راغب شدم که این نمایشگاه را بزنم و این نمایشگاه سال ۹۸ زده شد یک مجموعهای از تابلو تا سال ۱۴۰۱. نمایشگاهی که در همین شلوغیهای پارسال اتفاق افتاد یعنی نمایشگاه در همان فضا من گذاشتم به نام نور هدی نور حسین است و بس، آنجا این را مطرح کردم که آن نور اهل بیت را که من دعوت به شناخت آن کردم باید آنقدر با آن مأنوس شویم که بتوانیم از آن بهره ببریم. یکی از علتهایی که من خودم شخصاً معتقد هستم که تیتر راهپیمایی اربعین اگر تبدیل شود به اینکه اربعین نورانی مسیر حرکت فکری جامعه مخصوصاً جوانها میرود به طرف آسمان میرود به طرف نور و صرفاً در راهپیمایی نمیماند. در نمایشگاه ۱۴۰۱ در اصل من از نور اهل بیت برای نابودی اسرائیل دعوت کردم که بشود از آن بهره برد.
سؤال: یک نکتهای گفتید گفتید که همه اینها و آن چیزی که حالا از اربعین حاصل میشود یک دستاوردی میشود در زمان ما و اینک همقدمات ظهور را فراهم کند.
سؤال: خانم دکتر بپردازیم به آن چیزی که در مقدمه صحبتهای شما اشاره شد از درسهایی که میشود از اربعین و از عاشورا و از واقعه کربلا گرفت تا آن چیزی که جناب آقای قدیریان به آن اشاره کردند که میشود مقدمات ظهور. اربعین چه نظام تربیتی را به ما میدهد که ما را آماده کند و مقدمات ظهور را فراهم کند؟
قروی نائینی: همراهی، هم قدمی و کمک کردن به همدیگر در مسیر نور و همانطور که آقای دکتر فرمودند در مسیر نور و در مسیر اهل بیت و درس گرفتن از اهل بیت. یعنی همین مسئله اینکه پیغمبر اکرم فرمودند ان الحسین مصباح الهدی و السفینه نجات، الان بیشتر ممکن است انسانها حس کنند بعد از شهادت کربلا، بسیاری از مسلمانها اصلاً از دین خارج شدند برای اینکه همین کلام پیغمبر اکرم را چیزی اصلاً نمیدیدند اگر حسین (س) پس چرا کشته شد و چرا خانواده اش اینطوری شدند. اگر انسان بخواهد اینطور نگاه کند به قضیه خیلی صریح اینطوری قضاوت کند مشکل خودش پیدا میکند و نمیرسد به مسئله، ولی همین که این چراغ هدایت الان دارد خودش را نشان میدهد که جماعت از حدود ۳۰ کشور دنیا در این راهپیمایی در رفتن به سمت حسین ابن علی قدم برمی دارند و اینکه با هم باشند و آنهایی هم در خدمت اینها هستند یعنی وسایل را برای اینها آماده میکنند در ثوابی که اینها میخواهند ببرند، در این مسیر نوری که اینها میخواهند قدم بردارند که نوری از این وجود بگیرند آنها هم شریک باشند. یعنی اینها دارند دست به دست همدیگر میدهند. در این مسیر ما باید رعایت حال همدیگر را بکنیم درک همدیگر را باید داشته باشیم. اینکه فقط برای خودمان حرص بزنیم یا برای خودمان فقط جمع کنیم یا همدیگر را هول بدهیم این نمیتواند ما را به یک راه برساند ما باید رعایت حال همدیگر را کنیم. در این مسیری که میخواهیم برویم به طرف جامعه جهانی حضرت حجت (س) و اینکه حسین ابن علی، چون حضرت با آمدن شان میفرمایند اعلام میکنند که من فرزند حسین هستم این نام حسین در تمام دنیا الان پخش شده برای این است که همه مردم دنیا آشنا شوند و دیگر جای عذری برای کسی نباشد یعنی همه بشناسند که حقانیت این آقا که آمده است دعوت میکند همه را برحق است برای اینکه حسین ابن علی برحق بوده است و هر کس که در این زمینه مطالعهای داشته است به حقانیت حسین ابن علی و مظلومیت حسین ابن علی حداقل اش با حد درک احساسی شهادت طفل چند ماهه برای اش حتمی شده است و این حقانیت این خانواده را دیگر درک کرده است و این هست که ما از این مسیر باید بتوانیم با همدیگر بهتر باشیم. اینکه میفرمایند در زمان آمدن حضرت میتوانیم دست در جیب همدیگر کنیم بدون اینکه مشکلی ایجاد شود به اندازه نیازمان برداریم، یعنی اینقدر بتوانیم با هم صمیمی و نزدیک باشیم و درک کنیم نیاز همدیگر را برای ساختن مسیر و این تمدن اسلامی باید همین الان و در همین راه رفتنها چه در تهران، چه در کربلا، چه در هر نقاط عراق یا در هر شهر دیگر ایران که الحمدالله امروز سیما نشان میداد همه باید تمرین کنند این هماهنگی و هم نوا و یکدست شدن را برای اینکه در مسیر نور حرکت کنند تا بتوانند از این چراغ هدایت نور هدایت را بگیرند.
سؤال: شما ظهر برگشتید ایران، حس اش کردید در مسیر، آن چیزی که الان اشاره میکنید هم نوایی و این هم صدایی که برمی گردد به آن نظام تربیتی و ایجاد آن چیزهایی که ما بعنوان دستاوردهای فرهنگی اربعین حس اش میکنیم.
قروی نائینی: بله. آدم تعداد قابل توجهی از افراد را میبیند و فکر میکند که بقیه هم نیاز است که بیشتر معرفت پیدا کنند و بیشتر شناخت پیدا کنند. نکتهای که آقای قدیریان فرمودند مسئله ما رایت الا جمیلا، این یک درس بزرگ برای همه ما است که با تمام فتنهها با تمام مشکلاتی که پیش آمده است که اینها خودش امتحانات ما است بتوانیم اینها را زیبا ببینیم از جانب الهی تا این سختی هایش برای ما سبک شود.
سؤال: آقای قدیریان من برگردم به گزارشی که پخش شد، بخشی از صحبتهای آقای دکتر کلانتری که دیشب مهمان ما بودند و اشاره کردند به ظرفیتهای تمدنی اربعین و آن چیزی که بعنوان بعد تمدنی و تمدن ساز اربعین میشود از آن برداشت کرد با مؤلفهها و مختصاتهای متفاوت. نقاش و هنرمند باید چه روایت تمدنی را از اربعین داشته باشد، در نگاه اش، در قلم اش، کجاها باید، چه بایدهایی را باید حتماً لحاظ کند؟
قدیریان: نقاش به اصطلاح یک تکنسین است یعنی یک فنی را بلد است. نقاشی مهم نیست مهم آن منظر نقاش است، مهم آن تبیینی که از موضوع دارد. همین بحث تمدنی که الان این روزها خیلی راجع به آن صحبت میشود تمدن اربعینی یک بحث خیلی جدی است خیلی جدی است. فقط نکات ظریفی دارد. ببینید من بعنوان یک کسی که کار هنری میکند یکی از چیزهایی که برای من خیلی مهم است جنس مفاهیم است چه در کار سینما که کار میکنیم و چه در نقاشی، جنس مفاهیم، یک مفهومی دنیایی است یک مفهومی شیطانی است، دخانی است، یک مفهومی برزخی است، یک مفهومی ملکوتی است، اینها جنس هایش با هم فرق میکند. شما وقتی دارید راجع به تمدن صحبت میکنید تمدن اربعینی، ما از دید خودمان داریم تحلیل میکنیم ما یک ضعف عمدهای در بحث معرفت داریم که کلاً اپیدمی است یعنی در بحث جامعه مان از نظر معرفتی متأسفانه خیلی نیاز داریم که روی معرفت مان کار کنیم. برای همین شما دقت کنید عموماً ما با آموزههایی که از تمدن و شکلهای مختلف تمدن که در غرب تدوین شده است، با همان آیتم ها، با همان عناصر تعریف شده، میآییم شروع میکنیم اربعین را تحلیل کردند در صورتی که نگاه خدا یک جنس دیگری باید باشد قاعدتاً، چرا، برای اینکه اصلاً جنس وجودی، جنس ورای دنیا است. باید از منظر خدا نگاه کرد برای همین من خودم به این نتیجه رسیده ام که حداقل مسئولیت من بعنوان هنرمند اینکه بعدهای اجتماعی، سیاسی، امنیتی، در اربعین تحلیل میشود خیلی چیز خوبی است در جای خودش، من بعنوان هنرمند باید بعد نورانیت اربعین را پررنگ کنم و دعوت کنم مخاطب خودم را.
سؤال: تا این جایی که آثار خلق کرده اید، کرده اید و آن چیزی که شما خلق کرده اید، مردم حس اش کردند در جاهای مختلف؟
قدیریان: در نمایشگاه آخر که خیلی خوب بود نمایشگاه آخر عموم اهل علم و تفکر هم آمدند یعنی از دانشگاهها دانشگاه امام حسین، دانشگاه امام رضا، دانشگاه حضرت زهرا.
سؤال: آثارتان را در جاهای مختلف هم نمایش دادید؟
قدیریان: در اربعین در نیاوران بود و دوستان آمدند.
سؤال: نه به جز این نمایشگاه در یک مکان مقدس جاهای دیگر از آن استفاده شد؟
قدیریان: یعنی مثلاً در اربعین، نگاه من با نگاهی که الان نگاه فرهنگی نه نگاه اجتماعی وصل نکنید به این راهپیمایی، این راهپیمایی جایگاه خیلی رفیعی دارد، ولی به نگاه کسانی که دارند راهبری فرهنگی اربعین میکنند یک مقدار متفاوت است. یعنی من مبنای کارم را گذاشته ام روی نور اهل بیت و معتقد هستم که خداوند اگر یک چنین حماسه و عظمتی را راه انداخته است صرفاً برای اینکه ما با هم دوست شویم ارتباط برقرار کنیم نیست که هست این هم هست، فراتر از این است برای اینکه ما با نور اهل بیت آشنا شویم، برای اینکه مولا اجبار کرده است و واجب کرده است که شیعیان با نور اهل بیت باید آشنا شوند، چرا برای اینکه در آخر زمان یکی از ابزارهای مهم همین است. من این کار را کردم در تابلوهایم همه اش از نور صحبت کردم، چون فضای اجتماعی الان ما متمرکز بر راهپیمایی اربعین است، طبیعتاً تابلوهای من هیچ جایگاهی ندارد یعنی اگر بگذارند یعنی چه، باید شما مسافت نشان بدهید باید پاهایی را نشان بدهید که دارد راه میرود، باید پرچمهایی را نشان بدهید که در یک مسیری دارد میرود…
سؤال: شما حلقه آخر را به آن پرداخته اید که حلقههای اولیه آن …
قدیریان: من چیزی را پرداخته ام که در آینده جامعه به آن نیاز پیدا میکند برای همین معتقد هستم که انشاالله سال دیگر که باز هم در خدمت شما در رابطه با اربعین هستیم انشاالله کارهای من به نمایش درمی آید در جامعه برای اینکه ما هرچه جلوتر برویم به نور اهل بیت بیشتر نیازمند میشویم و جامعه نیاز دارد راجع به این بداند. هر چقدر که اهل فرهنگ و مدیران فرهنگی ممانعت کنند به دلایل مختلف، ولی ما نیازمند خواهیم شد و میرویم به آن طرف.
سؤال: آن چه که باید یک نگاه هنرمند داشته باشد برای روایت تمدنی از اربعین را الان نقاشان و هنرمندان ما دارند به آن رسیده اند یا کجای راه هستند؟
قدیریان: الان بیشتر هنرمندان به همین ظواهر اربعین بسنده میکنند به دلیل اینکه تبیینی داده نمیشود. اگر من وارد این فضا شدم نه برای اینکه من محقق هستم یا مثلاً علوم دینی خوانده ام، نه، من رفته ام دو سه فیلم دینی کار کرده ام، در این فیلمهای دینی همنشین شده ام با علما، در آنجا من متوجه شده ام که خیلی از مباحث در بحث دین ما هنرمندان میتوانیم وارد شویم و مباحث آن را حل کنیم خیلی از چیزهایی که اهل علم به دلیل حجاب علم که دارند و متوجه نمیشوند هنرمند میتواند بیاید و این فضا را بشکافد و سهل کند برای همین من وارد این فضا شده ام.
سؤال: میرسیم به آن تفاوت نگاه هنرمندان و خلق آثارشان که هر کدام از خودشان آثاری را خلق میکنند. خانم دکتر ما میگوییم اربعین تمدن ساز، اصلاً شاید برای خیلیها سؤال پیش بیاید، یک آئین چند روزه چرا باید اینقدر اهمیت پیدا کند که بیایند راجع به آن بگویند اربعین تمدن ساز، بیایند ابعاد فرهنگی اش را بررسی کنند، ظرفیتهای اجتماعی اش را بالا ببرند و نظام تربیتی اش بلد بشود و پررنگتر بشود؟
قروی نائینی: وعده حکومت جهانی که خداوند داده است و فرموده است؛ و نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ، این وعده چیزی است که غربیها و دشمنان اسلام هم قشنگ گرفتن و تلاش داشتند بر اینکه یک حکومت جهانی راه بیندازند، ولی خداوند آن مسیری را که میخواهد البته که غالب است و مکر دشمنان دین نمیتواند مؤثر باشد و مسیر خودش را پیدا خواهد کرد با کمک الهی و مردم و قدمهای مردم و حرکت مردم و بالا رفتن معرفت مردم. اینکه آقای قدیریان در مورد نور صحبت میکنند این از درک وجود خودشان است و البته تعدادی از تابلوهای ایشان را دیده ام و واقعاً برخی از این تابلوها معنای بسیار زیبایی را دارد. منتها این حکومت جهانی که باید اراده الهی است، با این حرکت مسیری است که خداوند در دلها انداخته است و نور حسین ابن علی و محبت حسین ابن علی که مورد حب خداوند هم است حسین را در دل مردم انداخته است که همت کنند و ما بالاخره شرایط مختلف آدمها را میبینیم. با چرخ، با پای لنگان، با عصا با ناتوانیها با داشتن بچهها به این راه قدم میگذارند اینها همه خودش یک انگیزه درونی اثر آن محبت اهل بیت و نور اهل بیت است که به جامعه اثر کرده است.
سؤال: آقای قدیریان رهبر معظم انقلاب یک تعبیری را مطرح کردند و اشاره کردند همان گونه که در مسیر راهپیمایی اربعین با استحکام حرکت کردید در راه حاکمیت توحید هم حرکت کنید. نکته و موضوعی که شما اشاره کردید انتهای مسیر و آن نورانیت و آن نگاه شما به سمت آسمان در خلق آثارتان جایگاه اربعین را اگر بخواهیم در مسیر حاکمیت الله بررسی کنیم چه است؟
قدیریان: شما مجری خوبی هستید سؤال هم خوب میتوانید طرح کنید انشاالله یک فرصتی بشود تا بنشینیم راجع به اربعین با نگاه توحیدی صحبت کنیم. ببینید ما الان یک نقشه بزرگی شما فرض کنید ما الان برداشته ایم یک قسمت پنج سانت در پنج سانت آن را داریم هی نگاه میکنیم و راجع به آن حرف میزنیم. در صورتی که اگر بیاییم و ببینیم نقشه کلان چه است اصلاً نگاه مان کاملاً متفاوت میشود، خیلی از این بحثها حذف میشود، بحثهایی که ما داریم هی جدل میکنیم در صورتی که نقشه را که نگاه کنیم قشنگ میبینیم داریم این مسیر را میرویم اگر داریم این مسیر را میرویم طبیعی است که این اتفاقات بیفتد. این چیزی که خانم دکتر گفتند خیلی به نظر من نکته مهمی است اینکه ما با نگاه آخر زمانی باید به این پازل نگاه کنیم. یک پازل و یک نقشه راهی که منتهی میشود به آخر زمان که قاعدتاً به صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم میرویم به جلو همانطور که ما الان ما وارد گام دوم انقلاب شده ایم. حضرت آقا فرمودند که گام دوم، ما یعنی یک پله رفته ایم به جلو، رفته ایم به جلو داریم میرویم به مرحله بعد، حالا در یکی از این مرحلهها که خداوند تبیین کرده است و ما داریم به طرف ظهور، خداوند اربعین را گذاشته است برای یک مجموعه آموزشهای فرهنگی که ما یاد بگیریم که بتوانیم برای مراحل بعد از آن استفاده کنیم برای همین است که من میگویم که ما از اربعین که کامل نور است باید به جوانان مان تیتر اربعین نورانی را بگوییم که این جوانان سؤال کنند این نور چه است و سعی کنند در آن فضا دنبال نور اهل بیت بگردند، دنبال این مسافتی که میروند را نروند صررفاً فقط دنبال عشق ورزیدن نروند. قرآن مدام میگوید تفکر، تعمق، تدبر، مدام خداوند از ما انتظار دارد که نسبت به آیات اش تفکر، تدبرف ما چرا این فضا را برای جوانان باز نمیکنیم، برای اینکه فضا باز شود باید تیتر درست را انتخاب کنیم در کار فرهنگی، یعنی شما به محضی که میگویید اربعین نورانی، شما میتوانید بروید به طرف اینکه فضاهای زیاد فکری را برای جوانان و جامعه باز کنید.