حذف اسپانسرهای شرط بندی از لیگ برتر/ درآمد نجومی تیم های انگلیسی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار آنلاین اسامی و برندهای سایت های شرط بندی و قمار به بخشی جدایی ناپذیر از لباس های بازیکنان در لیگ برتر فوتبال انگلیس تبدیل شده است. قراردادهای سودآور اسپانسرینگ این صنعت به باشگاه ها کمک کرده تا در دوران رقابت های مالی شدید از نظر اقتصادی تقویت شوند. اما به نظر می رسد که دوران این اسپانسرها به پایان رسیده و تیم های لیگ برتر تصمیم به لغو اسپانسرهای شرط بندی روی لباس های خود از ابتدای فصل ۲۰۲۶-۲۷ گرفته اند.
پایگاه خبری «اتلتیک» در گزارشی مفصل به آینده اسپانسرینگ در لیگ برتر انگلیس و تغییراتی که به دنبال حذف سایت های قمار و شرط بندی از اسپانسرینگ جلوی پیراهن تیم ها ایجاد می شود پرداخته است.
در گزارش «اتلتیک» آمده است:
چه تغییراتی در پی این تصمیم اتحادیه فوتبال انگلیس ایجاد خواهد شد؟ آیا باشگاه ها قادر خواهند بود خلاءهای مالی ناشی از این ممنوعیت را پر کنند یا اسپانسرها به طرق دیگری برای دور زدن قوانین جدید عمل خواهند کرد؟ پروفسور «تیلو کُنگل» از دانشگاه تمپل در فیلادلفیا معتقد است که پر کردن این خلأ مالی جالب خواهد بود و به رقابت های عظیم در بخش های مالی و فناوری اشاره دارد که برخی از آنها مانند شرط بندی به عنوان گزینه هایی تلقی می شوند که به لحاظ اخلاقی مشکلاتی دارند.
تبلیغات لباس های ورزشی به طور قابل توجهی از زمان ظهور آن در فوتبال انگلیس تغییر کرده است. باشگاه کترینگ تاون در سال ۱۹۷۶ با اضافه کردن نام یک کسب وکار محلی به لباس های خود اولین قدم ها را در این زمینه برداشت. با گذشت زمان توافق های اسپانسری با رشد بین المللی فوتبال متناسب شدند و حالا برندهای جهانی جایگزین کسب وکارهای محلی شده اند.
سایت های شرط بندی دو برابر شرکت های دیگر هزینه می کنند
علت اصلی تسلط اسپانسرهای شرط بندی در سال های اخیر پیشنهاد پول بیشتر از سوی این برندها بوده است. به عنوان مثال یک باشگاه تازه صعود کرده به لیگ برتر می تواند انتظار داشته باشد که حدود ۵ تا ۶ میلیون پوند از فروش فضای تبلیغاتی روی لباس های خود به دست آورد. این در حالی است که اگر به دنبال اسپانسرهای غیرشرط بندی باشند ممکن است این رقم به ۲.۵ تا ۳ میلیون پوند کاهش یابد.
از آنجا که لیگ برتر انگلیس به دنبال تطابق با دیگر کشورها در اروپا است که در آنها اسپانسرهای شرط بندی ممنوع شده اند به نظر می رسد که آینده ای متفاوت در انتظار اسپانسرهای شرط بندی باشد. با این حال این تصمیم ممکن است بر درآمد باشگاه ها تأثیر منفی بگذارد و آنها را مجبور کند تا برای جذب اسپانسرهای جدید خلاقانه تر عمل کنند.
پیش بینی می شود که در این دوره جدید برندهای جدیدی مانند شرکت های فناوری مالی شرکت های مسافرتی و حتی رمز ارزها به بازار اسپانسرینگ فوتبال وارد شوند. برخی از این برندها ممکن است با هدف استفاده از محبوبیت لیگ برتر در سطح جهانی به این عرصه وارد شوند. با این حال برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که اسپانسرهای شرط بندی به راحتی خواهند توانست در قالب های دیگر مانند اسپانسرهای آستین لباس ها باقی بمانند و به همین دلیل تغییرات اساسی در فوتبال انگلیس رخ نخواهد داد.
با توجه به اینکه اسپانسرهای شرط بندی قرار نیست به طور کامل از عرصه فوتبال حذف شوند باشگاه ها باید به روش های خلاقانه تری برای جذب درآمد فکر کنند. شاید در نهایت آنچه که در حال حاضر به عنوان یک ممنوعیت به نظر می رسد به فرصت های جدیدی برای اسپانسرها و باشگاه ها تبدیل شود.
وضعیت کنونی اسانسرینگ سایت های شرط بندی
در حال حاضر ۱۱ تیم از ۲۰ تیم لیگ برتر انگلیس اسپانسرهای سایت های قمار و شرط بندی را روی پیراهن های خود دارند.
درآمد تجاری
میانگین درآمد تجاری برای ۶ تیم بزرگ لیگ برتر: ۲۵۵ میلیون پوند (سال ۲۰۲۲-۲۳).
میانگین درآمد تجاری برای ۱۴ تیم دیگر: ۳۱ میلیون پوند.
کمترین درآمد تجاری: بورنموث با ۱۳ میلیون پوند.
بیشترین درآمد تجاری: منچسترسیتی با ۳۴۷ میلیون پوند.
پیامدهای مالی
تیم های تازه صعود کرده به لیگ برتر انگلیس می توانند حدود ۵ میلیون تا ۶ میلیون پوند برای اسپانسری در قسمت جلوی پیراهن دریافت کنند در حالی که این درآمد برای اسپانسرهایی غیر از سایت های قمار و شرط بندی ۲.۵ الی ۳ میلیون پوند است..
اسپانسرهای شرط بندی معمولاً حدود ۲۰ درصد بیشتر از اسپانسرهای غیر شرط بندی پیشنهاد می دهند.
دهه ۱۹۹۰: تسلط شرکت های الکترونیکی بر بازارهای اسپانسری.
دهه ۲۰۰۰: شرکت های مخابراتی مانند وودافون و O۲ بر اسپانسرینگ لیگ برتر انگلیس غالب شدند.
دهه ۲۰۱۰: شرکت های مالی و سایت های شرط بندی رایج تر شدند و جای شرکت های دیگر را گرفتند.
مقررات و گزینه های جایگزین:
اقدامات کشورهای دیگر: کشورهایی مانند ایتالیا (از ۲۰۱۹) و اسپانیا (از ۲۰۲۱-۲۲) نیز اسپانسری شرط بندی را محدود کرده اند.
گزینه های بالقوه:
ممکن است اسپانسرهای ارزهای دیجیتال شرکت های فناوری شرکت های هواپیمایی و نهادهای گردشگری برای پر کردن خلأ اسپانسرهای شرط بندی وارد عمل شوند.
اسپانسرهای آستین
این ممنوعیت اسپانسرهای آستین را دستخوش تغییر نمی کند و ممکن است شاهد ورود برندهای شرط بندی به این بخش باشیم.