سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

جرمگیری برای دندان ضرر دارد؟

آیا جرم‌گیری دندان ضرر دارد؟

جرم دندان یکی از عارضه‌هایی است که تقریباً همه مردم در طول دوران زندگی خود تجربه خواهند کرد. کافی است روبروی آینه بایستید و وضعیت دندان‌های خود را بررسی کنید. اگر یک‌لایه رسوبی مایل به قهوه‌ای‌رنگ را بر روی دندان‌های خود مشاهده کردید در این صورت باید مطمئن شوید که دچار جرم دندان‌ شده‌اید. این موضوع نه‌تنها باعث پوسیدگی دندان‌ها شده بلکه دهان شما را بدبو خواهد کرد به همین دلیل است که جرم گیری دندان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت؛ اما شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که آیا جرم‌گیری دندان ضرر دارد؟ در این مقاله ما قصد داریم تمامی نکات بسیار مهم پیرامون مزایا و معایب جرم‌گیری دندان و همچنین نحوه انجام آن را در اختیار شما قرار دهید تا با ذهنیت درست نسبت به انجام این اقدام زیبایی (که البته برای حفظ سلامت لثه و دندان‌ها نیز مفید است) برای بهبود وضعیت دندان‌ها تصمیم‌گیری کنید.

منظور از جرم‌گیری دندان چیست؟

شاید شما یکی از افرادی هستید که دچار جرم‌ دندان شده‌اید و این موضوع شما را نگران می‌کند؛ اما خوشبختانه متد‌های مختلفی برای جرم‌گیری دندان وجود دارد که کمک می‌کنند شما مجدداً از داشتن دندان‌های زیبا و تمیز لذت ببرید. متخصصان به کمک ابزار‌های دستی و یا به کمک ابزار‌های اولتراسونیک و لیزر دندان برای از بین بردن جرم و رسوب دندان‌ها اقدام خواهند کرد. رایج‌ترین روش برای جرم‌گیری دندان، استفاده از قلم جرم‌گیری است که به‌صورت دستی انجام خواهد شد؛ اما یکی دیگر از روش‌ها، قلم اولتراسونیک است که در آن از ارتعاشات صوتی برای پاک کردن جرم‌ها و رسوب روی دندان‌ها استفاده می‌شود.

برای اینکه متوجه شوید آیا جرم‌گیری دندان ضرر دارد یا خیر بهتر است نگاهی به مزایای این روش داشته باشید تا متوجه شوید که این کار چگونه می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها و همچنین زیبایی بیشتر دندان‌های شما کمک کند. زمانی که جرم بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، شرایط برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها بر روی دندان‌ها فراهم‌شده و در نتیجه درصورتی‌که این لایه برداشته نشود، شما زودتر از موعد دچار پوسیدگی دندان‌ها خواهید شد.

چرا باید جرم گیری دندان انجام شود؟

آیا می‌دانید چرا کسانی که دچار جرم دندان هستند دهان بدبویی دارند؟ وجود این جرم که مجموعه‌ای از مواد غذایی انباشته‌شده بر روی دندان‌هاست شرایط را برای رشد باکتری‌ها فراهم خواهد کرد؛ بنابراین پوسیده شدن مواد غذایی بر روی دندان‌ها توسط باکتری‌ها باعث تولید بوی بد شده و درصورتی‌که این جرم ماندگار شود بوی بد دهان شما نیز دائمی خواهد شد.

کسانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند باید زودتر از دیگران نسبت به جرم‌گیری دهان و دندان اقدام نمایند. کوچک‌ترین عفونت در ناحیه لثه باعث آسیب به قلب خواهد شد؛ بنابراین شما نه‌تنها باید به بهداشت دهان از طریق مسواک و نخ دندان اهمیت داده بلکه درصورتی‌که کوچک‌ترین علائم جرم را بر روی دندان‌های خود مشاهده کردید باید سریعاً به متخصص مراجعه کنید تا قبل از بروز عفونت و انتقال آن از طریق جریان خون به قلب، اقدامات لازم جهت جرم‌گیری انجام گیرد.

جلوگیری از درمان‌های هزینه‌بر

کافی است مقایسه‌ای بین هزینه جرم‌گیری دندان با هزینه‌ترمیم دندان ناشی از پوسیدگی داشته باشید. جرم‌گیری تنها یک روش بسیار ساده و البته کم‌هزینه است که کمک می‌کند با برداشتن لایه رسوبی روی دندان‌ها، خطر برطرف گردد؛ هم اینکه با این روش به سفید کردن دندان پرداخته ایم، اما درصورتی‌که این جرم پیشروی کند، به بافت دندان آسیب واردشده و درنتیجه نیاز به ترمیم و حتی در بعضی موارد عصب‌کشی‌ دندان خواهد بود. به همین دلیل است که اگر شما سریع‌تر برای جرم‌گیری اقدام کنید قطعاً از هزینه‌های سنگین برای ترمیم دندان نیز جلوگیری خواهد شد.

مهم‌ترین معایب جرم‌گیری دندان عبارت‌اند از:

  • اولین و مهم‌ترین عیب جرم‌گیری دندان، افزایش حساسیت دندان‌ها خواهد بود. تمام کسانی که جرم‌گیری دندان را انجام داده‌اند از افزایش درد و حساسیت دندان تا چند روز گلایه خواهند داشت. البته این عارضه کاملاً طبیعی بوده و بعد از چند روز برطرف خواهد شد.
  • عیب دیگر جرم‌گیری دندان، خطر بروز عفونت است. البته این مشکل برای افرادی رخ می‌دهد که ذاتاً سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بهتر است جرم‌گیری دندان را تحت نظر متخصص حرفه‌ای و در کلینیک‌های معتبر انجام دهید تا از استریل بودن تجهیزات مورد استفاده مطمئن شوید.
  • اگر پزشک در زمان جرم‌گیری مهارت کافی نداشته باشد، پس‌روی بیش‌ از اندازه و تحلیل لثه رخ خواهد داد.

آیا جرم‌گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟

اگر جرم‌گیری توسط دندان پزشک متخصص انجام شود، هیچ آسیبی به مینای دندان شما نمی‌رسد. در جرم‌گیری لایه جرم و کثیفی از روی دندان شما برداشته می‌شود و تلاش می‌شود که آسیبی به دندان شما نرسد. البته این موضوع به مهارت دندان پزشک نیز بستگی دارد و در صورت زیاده‌روی ممکن است به مینای دندان نیز آسیب برسد.

دقت داشته باشید که وجود جرم بر روی دندان‌ها علاوه بر اینکه ظاهر دندان شما را خراب می کند بلکه باعث بروز آسیبهای زیادی به دندان و لثه در بلند مدت می‌شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم حتما جرم گیری را انجام دهید و بعد از آن با مراقبت از دندان های خود (از جمله جداقل دو بار مسواک زدن در طول روز، استفاده از نخ دندان،‌پرهیز از استعمال دخانیات و …) مانع از جرم گرفتگی مجدد آن شوید.

آیا جرم‌گیری دندان ضرر دارد؟

اکنون‌که توضیحات کامل در مورد چگونگی انجام جرم‌گیری دندان، مزایا و معایب این روش ارائه شد، نوبت به پاسخ این پرسش می‌رسد که آیا جرم‌گیری دندان ضرر دارد یا خیر؟ در یک جمع‌بندی کلی لازم است این نکته را بیان کنیم که جرم‌گیری دندان یک روش کاملاً ایمن و استاندارد برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها بوده و از طریق برداشتن لایه رسوب ناشی از مواد غذایی بر روی دندان‌ها، به حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه مزایای این روش نسبت به معایب با آن بیشتر بوده و از طرفی جرم‌گیری دندان تاثیر غیرمستقیم بر سلامت قلب و عروق ‌خواهد داشت، بنابراین در پاسخ باید بگوییم که نه‌تنها جرم‌گیری دندان ضرر نداشته بلکه انجام آن جزء یکی از امور بسیار واجب برای کسانی است که دچار این مشکل شده‌اند. البته برای اینکه بتوانید از معایب جرم‌گیری دندان در ‌امان بمانید باید بهترین در این زمینه را پیدا کنید. عملکرد متخصص کمک می‌کند نه‌تنها دچار عفونت و پس‌روی بیش‌ازاندازه لثه نشوید بلکه از مزایای جرم‌گیری دندان نیز بهره‌مند خواهید شد.

دکمه بازگشت به بالا