اقتصادیکسب و کار ایرانی

تفاوت بین چیلر و برج خنک‌کننده

اگر به دنبال تفاوت بین چیلر و برج خنک‌کننده هستید این پست برایتان مناسب است. مقایسه قیمت برج خنک کننده  با رقبا و تحلیل ارزش افزوده آن اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد . در حالی که هر دو نقش مهمی در ساختمان‌های تجاری و یا فرآیندهای صنعتی ایفا می‌کنند، مشاغل مختلفی برای انجام و کار با یکدیگر دارند.

تفاوت بین چیلر و برج خنک کننده چیست

هر دو برج‌های خنک‌کننده و چیلر برای پاک کردن گرما از مایعات طراحی شده‌اند. مایعات برای خنک کردن فرآیندهای صنعتی مانند نیروگاه‌های برق یا در برنامه‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌های تجاری بزرگ به کار می‌روند. هر دوی این قطعات، بسته به نقش خود در یک محیط، که اجزایی هستند که از آن‌ها تشکیل شده‌اند و نوع تجهیزاتی که قدرت دارند و خنک نگه می‌دارند، متفاوت هستند. چیلرها که معمولا در سیستم خنک‌کننده موجود هستند  با هم تفاوت دارند ،گرما را از خنک‌کننده جذب می‌کنند، و آن را به هوای اطراف منتقل می‌کنند.

، که با نام‌های “برج خنک‌کن” و “خنک‌کننده صنعتی آب” نیز شناخته می‌شود، برای کاهش دمای آب در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه، از مکانیزم تبادل حرارت برای خنک‌سازی آب از طریق تبخیر و تبادل گرمای نهان استفاده می‌کند. آب گرم از طریق پمپ به بالای برج رسانده شده، و پس از پخش شدن بر روی ، به واسطه تماس با هوای مکیده‌شده توسط فن، تبخیر و خنک می‌شود، و در نهایت دوباره به چرخه برمی‌گردد. برای خنک کردن، برج‌های خنک‌کننده از آب تخلیه می‌شود و سپس گرما را از بین می‌برد. این کار از طریق تماس مایع هوا با پاشش آب بر روی سطوح با پنکه که هوا را از طریق برج به هوا می‌فرستد، انجام می‌شود. با انجام این کار، گرمای داخل مایع به هوای عبوری از برج انتقال داده می‌شود.

انواع برج خنک کننده و چیلر: برج‌های خنک‌کننده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: انواع طبیعی و انواع مکانیکی. سازه‌های بسیار بزرگی هستند که معمولاً با نیروگاه‌های هسته‌ای در ارتباط هستند که در آن هوای اگزوز به یک دودکش بلند تبدیل می‌شود. همانطور که هوا بالا می‌رود، به طور طبیعی به منظور خنک کردن هوای خنک از بیرون به سیستم برای انتقال حرارت از مایع استفاده می‌کنند. چیلرها  مانند رادیاتورها هستند و می‌توانند بوسیله هوا و یا آب سرد شوند. خنک کردن آب ممکن است به تعمیرات بیشتری نسبت به خنک شدن هوا نیاز داشته باشد، با این حال آن‌ها از قدرت کمتری استفاده می‌کنند.

اجزای اصلی یک پکینگ برج خنک کننده ، لگن و پمپ هستند. حوضچه توزیع آب تخلیه شده از سیستم آب را جمع‌آوری می‌کند. پمپ‌ها آب را به برج‌های خنک‌کننده پمپ می‌کنند و جریان آب را ایجاد می‌کنند که خنک‌کننده را تسهیل می‌کند. در این تحقیق از کمپرسور، حرارتی و مبدل‌های حرارتی کندانسور استفاده می‌شود. مبدل حرارتی متراکم یک جز اصلی است که گرما را از به هوا رد می‌کند. یکی دیگر از مواردی که تفاوت بین چیلر و برج خنک‌کننده را مشخص می کند برنامه های آنها می باشد. به طور کلی از برج‌های خنک‌کننده برای تامین آب سرد به تولید برق و فرآیندهای مکانیکی استفاده می‌شود.

در حقیقت گرمای اضافی برای گرم کردن در طول زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین کاربرد چیلر شامل استفاده در صنعت پلاستیک و کاربردهای یخچال است. میزان مصرف برق: یک برج خنک‌کننده از پمپ‌ها برای گردش آب استفاده می‌کند. پمپ سوخت بسیاری را مصرف می‌کند و نیز توان الکتریکی را نیز مصرف می‌کنند؛ با این حال، برج‌های خنک‌کننده ظرفیت خچیلر و برج خنک کننده دو نوع مختلف از تجهیزات خنک کننده هستند، اگرچه هر دو آنها قادر به حذف گرما از مایع هستند. درک بهتر تفاوت های آنها ممکن است به ما در انتخاب سیستم خنک کننده و تجهیزات مناسب تری که بتواند نیازهای خنک کننده را بهتر برآورده کند، کمک کند. بیایید تفاوت های بین چیلر و برج خنک کننده را عمیق تر بررسی کنیم.

انواع متفاوت سیستم های خنک کننده

با شناخت و برج های خنک کننده می توان بیشتر به تفاوت این دستگاه ها در کاربرد و انتخاب پی برد. بر اساس نوع کندانسور ، سه نوع چیلر اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:  همانطور که از نام آنها مشخص است، چیلرهای هوا خنک از هوا برای حذف حرارت در کندانسور با استفاده از فن ها برای وادار کردن هوا به لوله های در معرض کندانسور استفاده می کنند. در حالی که چیلرهای آب خنک از آب برای حذف گرما با استفاده از پمپ ها برای ارسال آب از طریق کندانسور آب بندی شده استفاده می کنند. به طور کلی نسبت به چیلرهای هوا خنک از نظر مصرف، انرژی بیشتری مصرف می کنند.

چیلرهای تراکمی می توانند با خنک کردن یک ماده را از حالت گاز به حالت مایع متراکم کنند. سپس گرما توسط ماده آزاد شده و به محیط اطراف منتقل می شود. معمولاً به عنوان یک دستگاه جایگزین چیلرهای هوا خنک یا آب خنک در نظر گرفته می شود. عمدتا دو وجود دارد که شامل درفت های طبیعی و مکانیکی است. اجسام طبیعی گرما را با فرایند همرفت طبیعی رد می کنند. آنها عموماً مربوط به نیروگاه های هسته ای با ساختار عظیم هستند. درفت های مکانیکی از فن های بزرگ برای کشیدن هوای سردتر به داخل برج استفاده می کنند. پس از سرد شدن مایع خنک کننده داخل برج ، هوای محیط در سراسر نیروگاه یا سایر تجهیزات به گردش در می آید.

طرز کارهای متفاوت

سیستم چیلر در مورد انتقال و دریافت انرژی گرمایی است. از این رو ، تبدیل انرژی گرمایی اصل اساسی کار سیستم چیلر است. در فرآیند کار سیستم چیلر ، انرژی گرمایی از نوعی ماده یا هر چیز دیگر به حلال یا ماده میانی منتقل می شود.  خرید پکینگ رندوم اسپلش به عنوان یک انتخاب استایلی، به محصولات شما طراوت و زیبایی افزوده و جلوه خاصی به آنها می‌بخشد . در فرآیند انتقال انرژی گرمایی ، انرژی گرمایش مواد نوک تیز جذب می شود و به وضعیت سرد تبدیل می شود ، که مقصد سیستم چیلر است. یک با ترکیب آب گرم و هوا کار می کند. در فرآیند کار ، آب حاصل از یک فرآیند صنعتی می تواند به یک برج خنک کننده پمپ شود تا با هوا در یک برج خنک کننده برخورد کند. پس از استخراج گرما ، دمای آب را می توان سرد کرد زیرا آب در حجم کم تبخیر می شود. آب خنک شده را می توان برای ادامه روند صنعتی ارسال کرد.

کاربرد های مختلف

یکی دیگر از تفاوت های چیلر و برج خنک کننده در کاربردهای آن هاست. چیلرها می توانند آب خنک کننده در دمای مایع یا آب ترموستاتیک با دمای پایین را برای خنک کردن تجهیزات و یا نگهداری تجهیزات در دمای ثابت ، مانند اواپراتور چرخشی، مخزن تخمیر، میکروسکوپ الکترونی، راکتور شیمیایی با دمای پایین و سایر تجهیزات را فراهم می کند. به به طور کلی در صنایع پلاستیک و برنامه های تبرید استفاده می شود. یک برج خنک کننده می تواند آب خنک را برای تولید برق و فرایندهای مکانیکی تامین کند. به عنوان مثال، برج های خنک کننده عموماً برای خنک کردن آب در گردش توسط نیروگاه های واقع در نزدیک رودخانه ها و دریاچه ها استفاده می شوند. نک کنندگی بیشتری را فراهم می‌کنند که به خنک سازی بهره‌وری انرژی بیشتر کمک می‌کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا