کسب و کار ایرانی

ترفند جلوگیری از ویروسی شدن فلش

جلوگیری از ویروسی شدن فلش ، هارد اکسترنال و کامپیوتر ( مخصوص ویندوز ۷، ۸٫۱ و ۱۰ )

 

در حالی که ممکن است دیروز تمام فایل ها را روی فلش ذخیره سازی کرده بودید و با انجام باز هم مشاهده کنید اطلاعات فلش شما پاک یا ناقص شده است؛ در این مواقع مشکل پاک شدن و از دست رفتن اطلاعات می تواند ناشی از همین ویروسی شدن فلش مموری باشد.

در این مطلب می آموزید:

جلوگیری از ویروسی شدن فلش USB

استفاده از حالت Write Protection

خرید آنتی ویروس نود: یکی از راه های سریع برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها به فلش فعال کردن حالت write protected می باشد. با استفاده از این حالت فلش وارد حالت read only می شود که به واسطه آن هر چه قدر هم که به سیستم های آلوده متصل شود تاثیر نمی پذیرد و بنابراین اگر آن را به کامپیوتر خود نیز وصل نمایید می توانید مطمئن باشید که هیچ ویروسی منتشر نمی شود. قبلا در انزب وب

write protection فلش را به عنوان یک مشکل مطرح کرده بودیم و را نیز بررسی نمودیم. البته تمام فلش مموری ها قابلیت write protected شدن را ندارند.

اسفاده از نرم افزار Ntfs drive protection

یکی از بهترین ابزار ها برای جلوگیری از ویروسی شدن فلش با قرار دادن آن در حالت read only می باشد. برای استفاده از این برنامه بعد از نصب مراحل زیر را طی کنید:

حال زمانی که بخواهید هر فایلی را به درایو حافظت شده USB منتقل کنید با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

البته می توانید از فولدر unprotected که ساختیم برای برای انتقال دیتا استفاده کنید. تنها کافی است گزینه Stop Protection را انتخاب نمایید.

جلوگیری از ویروسی شدن فلش و هارداکسترنال به صورت دستی

استثنا کردن IP آدرس‌ها در نود 32: در کنار که صرفا از دسترسی افراد غریبه به فایل هایتان جلوگیری می کند  برای حفاظت از درایو USB در مقابل ویروسی شدن می توانید خودتان با تبدیل فرمت درایو ها از pen drive به NTFS این کار را انجام دهید. اگر ظرفیت فلش شما از  ۲ گیگابات کم تر است برای اجرا بهتر فایل های داخل آن بهتر است تبدیل فرمت انجام ندهید. کاربران مک، لبنوکس و ویندوز به راحتی می توانند از این روش برای واکسینه کردن درایو USB خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از ویروسی شدن فلش مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

 جلوگیری از انتشار ویروس فلش درایوها و هارد اکسترنال در کامپیوتر

تنظیمات دستی

همیشه امکان ایمن سازی فلش وجود ندارد. بنابراین بهترین راه تنظیم محیط ویندوز برای جلوگیری از آلوده شدن توسط فلش های ویروسی است. اغلب فلش ها دارای فایل اجرا خودکار یا autorun.inf هستند. هیچ وقت فلش را با این گزینه باز نکنید تا ویروس های احتمالی پخش نشوند. برای این که به صورت کلی این فایل را غیرفعال کنید از راهنما زیر استفاده کنید:

 استفاده از نرم افزار

به جای استفاده از روش گفته شده می توانید از ابزار استفاده کنید. با این برنامه هر USB که وصل شود در حالت read only قرار می گیرد.

استفاده از نرم افزار USB Disk Security

برنامه یک دیگر از نرم افزارهای رایگان است که دسترسی USB را برای جلوگیری از ویروسی شدن محدود می کند. به این شکل که فقط کاربرانی با دسترسی مدیریت و شناخته شده اجازه کپی و پیست اطلاعات را خواهند داشت. حتی USB های ناشناسی که توسط افراد ناشناس متصل می شوند خوانده نمی شوند و اصلا اطلاعات آن ها بارگذاری نمی شود.

به علاوه گزینه دیگری تحت عنوان Safe Open در این برنامه مشاهده خواهید کرد. بخشی که دقیقا مشابه به یک آنتی ویروس قوی عمل می کند و اجازه باز کردن برنامه بدون انتشار ویروس در کامپیوتر را به شما می دهد.

تجربه و پیشنهادات شما؟

در این مطلب سعی شد راه های جلوگیری از ویروسی شدن فلش و انتقال ویروس ها به کامپیوتر و هارد اکسترنال به صورت خلاصه و جامع معرفی شود. شما چه راه های دیگری در این زمینه پیشنهاد می دهید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

امروزه یکی از راه های بسیار پرطرفدار برای انتقال اطلاعات استفاده از حافظه های فلش USB می باشد. اما حتما به خوبی می دانید که استفاده از این حافظه امکان انتقال های کامپیوتری بین سیستم های مختلف را افزایش می دهد که این موضوع باعث خرابی های بسیاری در سیستم خواهد شد. اما راهکاری که مانع از ویروسی شدن حافظه فلش در این مواقع خواهد شد چیست؟ همانطور که می دانید فلش مموری ها به صورت پیش فرض از فرمت FAT32 پشتیبانی می کنند و این فرمت بدین معناست که اطلاعات در تکه های 32 بیتی ذخیره می شوند. اما این فرمت دیگر امروزه به صورت عادی استفاده نمی گردد و فرمت NTFS که مخفف New Technology File System می باشد و سیستم فایل با فناوری جدید محسوب می شود جایگزین آن ها شده است که به عنوان سیستم فایل اصلی در ویندوز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از معایت FAT32 می توان به امنیت پایین آن اشاره کرد بدین معنی که این نوع سیستم فایل تنها در حالت شبکه می‌تواند از فایل ‌ها محافظت کند و این یکی از بزرگترین معایب آن محسوب می شود. همچنین یک درایو با فرمت FAT32  حداکثر می‌تواند 8 ترابایت حجم را پشتیبانی کرده و حداکثر قادر به انتقال یک فایل 4 گیگابایتی است که این یکی از محدودیت های آن به حساب می آید. به طور کلی فرمت FAT32 شاید گزینه مناسبی برای یک حافظه فلش USB و یا سایر دستگاه‌های ساده به حساب بیاید اما شما به هیچ عنوان برای درایوهای یک سیستم کامپیوتری، به دلیل محدودیت های گفته شده نمی‌توانید روی آن حساب کنید. حال در این مطلب قصد داریم تا نحوه جلوگیری از ویروسی شدن حافظه فلش را به کمک فرمت NTFS به شما آموزش دهیم.

هم اکنون شما می توانید برای دیدن این جذاب به ادامه مطلب مراجعه کنید…

How to Protect Flash Drive from Virus

روش کار:

1. ابتدا حافظه فلش مورد نظر خود را به سیستم وصل کنید. سپس در قسمت سرچ ویندوز Device Manager را جستجو کرده و آن را باز کنید.

  1. حال در صفحه باز شده از لیست مقابل خود گزینه Disk Drives را باز کرده و بر روی حافظه فلشی که به وسیله سیستم شناسایی شده است راست کلیک کنید. حال گزینه آخر یعنی Proprties را انتخاب کنید.
  2. در صفحه جدید به تب Policies رفته و سپس گزینه Better Performance را انتخاب کرده و بر روی دکمه OK کلیک نید.
  3. در این مرحله به قسمت This PC و یا My Computer رفته و بر روی آیکون حافظه فلش خود راست کلیک کرده و گزینه فرمت را انتخاب کنید.
  4. در صفحه فرمت در بخش File System خواهید دید که به صورت پیشفرض گزینه FAT32 انتخاب شده است حال منوی آن را باز کرده و گزینه NTFS را انتخاب کنید. در نهایت بر روی دکمه Start کلیک کنید تا عملیات فرمت و تغییر سیستم فایل حافظه فلش به NTFS برای شما صورت بگیرد. اما دقت داشته باشید با انجام عمل فرمت تمام اطلاعات موجود بر روی حافظه فلش شما پاک خواهند شد.
  5. پس از پایان عمل فرمت، فلش مموری را باز کرده و پوشه ای با نام دلخواه داخل آن ایجاد کنید. سپس بر روی حافظه فلش USB خود کلیک راست کرده و اینبار گزینه Properties را انتخاب کنید. در صفحه باز شده به تب Security رفته و بر روی دکمه Edit کلیک کنید.
  6. حال در قسمت Permmisions for Everyone تمام دسترسی ها به جز Read یعنی خواندن را غیرفعال کنید. یعنی تیک قسمت Allow را بردارید و فقط قسمت Read تیک داشته باشد. سپس بر روی OK کلیک کنید. با اینکار فقط اجازه خواندن اطلاعات داخل فلش وجود خواهد داشت.
  7. در نهایت داخل حافظه فلش شده و بر روی پوشه ای که از قبل ساخته بودید کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید و مانند مرحله قبل وارد تب Security شده و بر روی دکمه Edit کلیک کنید. حال دسترسی هایی که در مرحله قبل غیر فعال کرده بودید برای این پوشه فعال کرده و بر روی دکمه OK کلیک کنید. با اینکار اجازه خواندن و نوشتن داخل این پوشه را خواهید داشت.

با انجام تمام این مراحل دیگر ویروس هایی مانند ویروس Shortcut قادر نیستند تا داخل شاخه اصلی حافظه ی فلش نوشته شده و در نتیجه امکان دسترسی به آن را از دست خواهند داد و شما می توانید اطلاعات خود را داخل پوشه ای که درست کردید ذخیره و نگهداری کنید

منبع : nodeset

دکمه بازگشت به بالا