اقتصادیکسب و کار ایرانی

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال شیبا اینو

در بازار ارز دیجیتال، هیچ مانعی برای رشد و توسعه میم کوین‌ها وجود ندارد. این امر دلایل متعددی دارد، اما علت اصلی آن، حمایت جامعه و چهره‌های تأثیرگذار است. به عنوان مثال، ایلان ماسک از حامیان سرسخت دوج کوین (Dogecoin)، با توییت‌های مکرر خود درباره این میم کوین باعث افزایش قیمت شدید آن شد. حال، یکی دیگر از میم کوین‌های معروف که توجه بسیاری از کاربران ارز دیجیتال و اینفلوئنسرها را به خود جلب کرده شیبا اینو است. در این مقاله، خواهیم دید که ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) چیست؟ چه هدفی دارد و همچنین به تاریخچه شیبا می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) چیست؟

قبل از پرداختن به تاریخچه ارز شیبا بهتر است ابتدا با ماهیت این میم کوین آشنا شویم. یک توکن مبتنی بر اتریوم است که محبوبیت و موفقیت آن عمدتاً به خاطر جامعه بزرگ حامیانش و اینفلوئنسرهاست که به افزایش قیمت آن کمک کردند. به عنوان مثال، حساب رسمی توییتر (اکس) این ارز دیجیتال توسط ۲.۲ میلیون نفر دنبال می‌شود که بیشتر از سایر توکن‌های برتر مانند سولانا (۱ میلیون دنبال کننده) یا کاردانو (۱.۱ میلیون دنبال کننده) یا حتی اتریوم (۱.۹ میلیون دنبال کننده) است. به طور کلی، قیمت شیبا امروز از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ بیش از ۲۷۰۰۰۰۰۰ درصد افزایش یافت.

برای مدت‌ها، توکن SHIB به عنوان یک توکن پامپ و دامپ شناخته است، عمدتا به این دلیل که درک کاربرد آن برای کاربران در دنیای واقعی دشوار بود. با این حال، وب‌سایت آن اشاره می‌کند که شیبا «یک توکن میم غیرمتمرکز است که به یک اکوسیستم فعال تبدیل شده است».

ارز شیبا که در آگوست ۲۰۲۰ توسط شخصی ناشناس به نام ریوشی (Ryoshi) راه اندازی شد، اولین توکنی است که به طور صددرصدی توسط جامعه خود اجرا می‌شود و هدف آن ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز است.

 توسعه دهندگان شیبا برای سوزاندن یا اهدای توکن‌ها به بوترین برنامه‌ریزی نکرده بودند. از این رو، صندوق کرونا باید نحوه استفاده از این کمک‌های مالی را بدون تاثیر گذاشتن بر تعیین می‌کرد.

تاریخچه شیبا از چه زمانی شروع شد؟

تاریخچه ارز شیبا اینو به آگوست سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد، زمانی که یک فرد یا گروه ناشناس به نام «ریوشی» این توکن را به عنوان یک پروژه غیرمتمرکز آزمایشی ایجاد کرد.

در ابتدا، توکن شیبا اینو ارزش بسیار کمی داشت و تا حد زیادی به عنوان یک شوخی یا یک توکن میم تلقی می‌شد. با این حال، در اوایل سال ۲۰۲۱ که سرمایه‌گذاران خرد برای کسب سودهای سریع به بازار ارزهای دیجیتال هجوم آوردند، قیمت آن به طور سرسام‌آوری شروع به افزایش کرد. قیمت SHIB در عرض چند هفته بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافت و به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال سال تبدیل شد.

افزایش ناگهانی ارز شیبا را می‌توان به ترکیبی از عوامل، ازجمله افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خرد، تبلیغ افراد مشهور و هیاهو در شبکه‌های اجتماعی نسبت داد. در تاریخچه ارز شیبا ، چهره‌های بانفوذی مانند ایلان ماسک و ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، علناً حمایت خود را از SHIB اعلام کردند و به محبوبیت آن دامن زدند.

با این حال، علیرغم افزایش نجومی شیبا، این توکن به دلیل عدم کاربرد و خطرات احتمالی مرتبط با سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها با انتقادهایی از سوی برخی مواجه شد. منتقدان استدلال می‌کردند که ارزش SHIB صرفاً بر پایه سوداگری و هیاهوی تبلیغاتی بالا رفته و نه کاربرد واقعی.

در پایان، تاریخچه ارز شیبا گواهی بر قدرت شبکه‌های اجتماعی و پروژه‌های جامعه محور در شکل دادن به فضای آینده ارزهای دیجیتال است. اینکه آیا SHIB در نهایت موفق خواهد شد یا خیر، باید دید، اما یک چیز مسلم است: ها توجه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال در سراسر جهان را به خود جلب کرده‌اند و موج جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال به راه انداخته‌اند.

توکنومیک ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

حال که به تاریخچه شیبا پرداختیم، وقت آن است که به توکنومیک این پروژه بپردازیم. اولین ویژگی منحصربه‌فرد شیبا اینو، عرضه کل آن است. یک کوادریلیون (۱۵ صفر) توکن SHIB در آغاز در آگوست ۲۰۲۰ ضرب شد که بالاترین تعداد توکنی است که تا کنون در فضای کریپتو تولید شده است.

همانطور که گفتیم، ریوشی نیمی از عرضه توکن شیبا را به ویتالیک بوترین منتقل کرد. او ظاهرا امیدوار بود که بوترین آنها را برای همیشه قفل کند. این تصمیم انتقاداتی را در اکوسیستم کریپتو برانگیخت: چرا مبلغی به این بزرگی را به فردی به این ثروتمندی منتقل می‌کنیم و او با آن چه می‌کند؟

بوترین زمانی که نیمی از دارایی خود را به صندوق امداد کرونای هند واگذار کرد، طرفداران را خشنود کرد. با این حال، او همچنان ۴۵ درصد از کل عرضه SHIB را در اختیار داشت، که باعث ایجاد شک و تردید در مورد غیرمتمرکز بودن SHIB و حساسیت آن نسبت به نوسانات آتی شد.

پس از اعتراضات قابل توجه، بنیان‌گذار اتریوم رکورد یک ارز دیجیتال را با سوزاندن ۴۱۰.۲۴ تریلیون SHIB (حدود ۶.۶ میلیارد دلار و معادل ۴۰ درصد از عرضه کل) را شکست. در مجموع حدود ۴۱ درصد از توکن ها سوزانده شد، به این معنی که دیگر در گردش نبودند.

تاریخچه شیبا از نظر قیمتی

در اکتبر ۲۰۲۱، قیمت SHIB به بالاترین حد خود رسید، افزایش خیره کننده ۱۵۴۰۰۰۰۰۰ درصداز راه‌اندازی آن. این توکن برای مدت کوتاهی از نظر ارزش بازار از DOGE پیشی گرفت و به ۶.۸ میلیارد دلار نزدیک شد. اما قیمت بعداً با نزولی شدن بازارهای ارزهای دیجیتال کاهش یافت.

علاقه عموم به SHIB در اوایل سال ۲۰۲۲ شروع به کاهش کرد. تیم توسعه با راه‌اندازی یک DEX بین‌زنجیره‌ای و اعلام برنامه‌هایی برای ساخت یک متاورس با محوریت شیبا قصد داشت دوباره علاقه به این توکن را برانگیزد. در آوریل ۲۰۲۲، اولین توکن سوزی SHIB، ۲.۴۱ میلیارد توکن SHIB را از گردش خارج کرد.

جمع‌بندی تاریخچه ارز شیبا

در این مقاله به تاریخچه ارز شیبا پرداختیم. ارز شیبا معروف‌ترین میم کوینی است که از دوج کوین (Doge) الهام گرفته و هنوز به نقطه عطف قابل توجهی نرسیده است. با وجود این، تلاش می‌کند تا تاریخ‌سازی کند. این ارز دیجیتال در زمان ساخت خود هیچ کاربرد یا ارزشی نداشت؛ اما اکنون در سال ۲۰۲۴ در حجم زیادی معامله و به عنوان روش پرداخت نیز استفاده می‌شود. شیبا توسط یک جامعه فعال به طور مداوم در حال توسعه و بهبود است، بنابراین احتمال اینکه همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار باقی بماند بالاست.

 

دکمه بازگشت به بالا