کسب و کار ایرانیورزش

بهترین ورزش برای سم زدایی بدن

یک راه عالی برای سم زدایی بدن، ورزش است

بیشتر افراد وقتی کلمه سم زدایی بدن را می شنوند، روش های تغذیه ای به ذهن شان خطور می کند، اما یک راه عالی دیگر برای سم زدایی بدن، ورزش است که البته همه اش هم به عرق ریختن مربوط نمی شود. وقتی شما فعالیت ورزشی دارید، گردش خون تان افزایش می یابد و در نتیجه سیستم لنفاوی تان فعال می شود که ضایعات را از بدن خارج می نماید. هر نوع ورزشی می تواند فرآیند سم زدایی بدن را تحریک کند، اما یوگا با اضافه کردن حرکات چرخشی و پیچشی و تا شدن بدن که به آرامی ارگان ها را ماساژ داده و جریان خون را زیاد می کند، این فرآیند را بیشتر تقویت می نماید. شما هر چه عمیق تر نفس بکشید، بیشتر ضایعات سمی و مضر را دفع خواهید کرد.

هر چند حرکت واحدی در یوگا وجود ندارد که سم زدایی جادویی را انجام دهد، اما تمرین مداوم یوگا می تواند از فعالیت سیستم لنفاوی پشتیبانی نماید. برای گرم شدن بدن، حرکات سراسر بدن همراه با تنفس عمیق توصیه می شود. بعد از آن، وضعیت های خاصی می توانند فرآیند سم زدایی بدن را موثرتر و مفیدتر نمایند.

یوگا روشی جهت سم زدایی بدن است که در کنار استفاده از دستگاه سم زدایی به کار می رود. بدن با ورزش یوگا حرکت مثلث چرخشی به آرامی ارگان های شکمی را فعال می نماید. همچنین عضلات همسترینگ، باسن و ستون فقرات را کشیده و قفسه سینه را برای بهبود تنفس باز می کند. توصیه می شود پیش از اجرای این حرکت، یک سری از حرکات سلام بر خورشید به طور کامل یا نیمه انجام شوند.

گام اول
– بایستید و کف هر دو پای تان روی زمین باشد. با پای راست یک قدم بزرگ به جلو بردارید و پاهای تان را از هم فاصله دهید تا تعادل تان حفظ شود. کف پای چپ را حدود 45 درجه به سمت بیرون بچرخانید.

– نیم تنه تان را بچرخانید تا قائم بر باسن تان باشد.

– نفس عمیق بکشید و بعد بیرون بدهید و روی پای راست تان خم شوید. زانوی راست را به آرامی خم کنید.

– دست راست تان را روی باسن راست تان یا روی خط تای میان باسن و ران تان بگذارید. کمرتان باید صاف باشد.

– لبه ی بیرونی کف پای چپ تان را به زمین فشار دهید و قوس کف پا را به بالا بکشید. این حرکت از قوزک پا و زانوی تان محافظت می کند.

– استخوان انگشت بزرگ پای راست را به زمین فشار دهید تا پایه ای قوی ایجاد کنید.

گام دوم
– زانوی راست تان را صاف کنید و به کف پای تان فشار وارد نمایید. ستون فقرات تان را به سمت جلو بکشید.

– قفسه سینه راست تان را به سمت بالا بچرخانید و باسن تان را صاف نگه دارید (تصویر بالا).

– دست راست را به سمت بالا بلند کنید. شانه های تان را هم سعی کنید صاف نگه دارید.

– سرتان را بالا بیاورید، جوری که نگاه تان به بالا باشد. اگر گردن تان اذیت می شود، به طرفین یا پایین نگاه کنید.

– پنچ تا ده نفس عمیق با بینی بکشید. وقتی تمام شد، روی سمت چپ بدن این حرکت را تکرار کنید. برای عوض کردن سمت بدن، به پایین نگاه کنید و دست های تان را روی زمین بگذارید. زانوی راست را خم کرده و با بازدم بالا بیایید.

رژیم‌ سم زدایی که با نام دیتاکس نیز شناخته می‌شود، شیوه‌ای است که برای تصفیه خون و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هضم صاف  و جذب مواد مغذی همراه با پردازش موثر سموم توسط کبد برای سلامتی بسیار حیاتی است. به همین دلیل است که یک رژیم سم‌ زدایی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای جوان سازی بدن و پوست شما از درون به بیرون باشد. نکته کلیدی برای پاکسازی سموم این است که خودتان را در برنامه راحت کنید تا بدنتان دچار شوک نشود. پنج روز قبل از شروع برنامه رژیم غذایی سم زدایی، الکل،  قهوه، سیگار،  قندهای تصفیه شده،  چربی‌های اشباع شده  و تمام غذاهای فرآوری شده را به تدریج حذف کنید.

این غذاها می‌توانند به عنوان سم در بدن شما اضافه شوند و باید به هر قیمتی از رژیم غذایی حذف شوند. امروزه رژیم‌های دیتاکس در دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، اما بیشتر رژیم‌ها غیر ضروری هستند و حتی می‌توانند برای سلامت بدن خطرناک باشند. از این رو گرفتن مشاوره از متخصص تغذیه الزامی است. شما می‌توانید از طریق دکترتو با برترین متخصصان تغذیه مشاوره تلفنی داشته باشید. حتی می‌توانید از بخش نوبت مطب اقدام به رزرو نوبت کنید و رژیم سم زدایی خود را بسیار اصولی‌تر شروع کنید. در ادامه رژیم سم زدایی را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم‌های سم‌زدایی معمولاً رژیم غذایی کوتاه‌مدتی هستند که برای حذف سموم از بدن شما طراحی شده‌اند. یک رژیم سم زدایی معمولی شامل یک دوره روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت از میوه، سبزیجات، آب میوه و آب است. گاهی اوقات سم زدایی شامل گیاهان، دمنوش‌ها، مکمل‌ها و پاکسازی روده یا تنقیه (فرو کردن آب به درون روده بزرگ) می‌شود. به طور کلی عملکرد رژیم دیتاکس به شرح زیر است: با روزه به اندام‌های خود استراحت دهید. کبد خود را برای دفع سموم تحریک کنید. دفع سموم از طریق مدفوع، ادرار و عرق را تقویت کنید. بهبود گردش خون بدن خود را با مواد مغذی سالم تامین کنید. رژیم سم‌زدایی معمولا به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محیط یا رژیم غذایی شما توصیه می‌شود. این مواد شامل آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و سایر ترکیبات مضر هستند.

رایج ترین ر‌ژیم های سم زدایی بدن کدامند؟

انواع مختلفی از رژیم سم زدایی برای پاکسازی بدن وجود دارد. همه آنها تقریباً همیشه شامل روزه گرفتن، خوردن غذاهای خاص، اجتناب از مواد مضر و یا مصرف مکمل‌ها هستند. در ادامه به معرفی برترین و محبوب‌ترین رژیم‌های سم زدایی خواهیم پرداخت. ۱. رژیم سم زدایی لیمو دیتا‌کس لیمو شامل مصرف فقط یک مخلوط مبتنی بر آب لیمو به مدت ۱ یا ۲ هفته، بدون غذاهای جامد است. هدف این رژیم حذف سموم و پاکسازی بدن است. با این حال، دانشمندان هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها پیدا نکرده‌اند و رژیم غذایی ممکن است در برخی موارد مضر باشد.

مفهوم سم زدایی از روش‌های پزشکی نشات می‌گیرد که الکل، مواد مخدر یا سایر سموم را از بدن خارج می‌کند. این روش‌ها اغلب از درمان‌های مبتنی بر دارو برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند. اما خارج از این زمینه پزشکی خاص، مفهوم سم زدایی صرفاً یک گرایش رژیمی بدون پایه علمی است. حامیان رژیم سم زدایی لیمو معتقدند که این رژیم می‌تواند پوست و هضم را بهبود بخشد و باعث کاهش انرژی و کاهش وزن شود. البته این موارد درباره همه صادق نیستند و این رژیم می‌تواند برای برخی افراد بسیار مضر باشد. اما بیشتر افرادی که از این رژیم سم زدایی استفاده می‌کنند، گزارش داده‌اند که بعد از گذشت مدت زمان مشخص احساس شادابی و انرژی مجدد داشته‌اند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا