اقتصادیکسب و کار ایرانی

بهترین مارک قطعات گیربکس ال نود

سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ دنده های مختلف و با سرعت ها و قدرت های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم می سازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد.

The best brand of El Nud gearbox parts

The best brand of El Nud gearbox parts

تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه در گیربکس تندر 90 بدین صورت است که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.همان طورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود.

به طور مثال، در گیربکس تندر 90، یکی از پنج چرخ دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ ها منتقل می شود. اما در ادامه، قبل از این که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس های پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم.

شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس تندر 90 است که به وسیله کلاچ به موتور متصل می شود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان پذیر می سازد.همان طورکه در شکل زیر می بینید، وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می شود .

سپس زمانی که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل می تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها می کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می شود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می کند.میله و چرخ دنده های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می باشند و به طور مستقیم به چرخ دنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانی که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می باشند و نیروی خود را از موتور می گیرند.

چنان که در تصویر بالا دیده می شود، میله زرد رنگ به طور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخ ها را به حرکت در می آورد. بنابراین هرگاه چرخ ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ دنده های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می چرخند.گفتنی است، هنگامی که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده های آبی رنگ، هرز می چرخد. همان طورکه می بینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است.

نقش این قطعه این است که یکی از چرخ دنده های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند.بدین ترتیب که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه های آن وارد سوراخ های موجود در چرخ دنده های آبی شده و به آن ها قفل می شود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک می گذارید، چه اتفاقی می افتد.

همان طورکه در تصویر زیر مشاهده می شود، وقتی خودرو وارد دنده یک می شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ دنده های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ دنده های آبی رنگ شروع به چرخیدن می کنند.میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می کند. گفتنی است، چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد.

وقتی خودرو وارد دنده دو می شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می کند و به چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می شود. ازآن جاکه این چرخ دنده کوچک تر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش تر می شود. همین طور هرچه دنده بالاتر می رود، چرخ دنده کوچکتری از چرخ دنده های آبی رنگ، درگیر می شود و سرعت افزایش می یابد.زمانی که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ دنده های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.

اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می دانیم، باید ببینیم که گیربکس تندر 90 چگونه پنج دنده را تعویض می کنند.

حالت های دسته دنده: در این تصویر، دسته دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.
دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دنده ها درگیر نیستند.
دنده یک: وقتی دسته دنده را به سمت چپ حرکت می دهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می شود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می شود.
دنده دو: با حرکت دسته دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می شویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می شود.
دنده سه: در این حالت وقتی دسته دنده در وسط قرار می گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می شود.
دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می گیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می شود.
دنده پنج: با حرکت دسته دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می گیرد و مجدداً با فشار دسته دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می شود.
دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می شود.

گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه می باشد. ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرار دهیم. دو دلیل برای اهمیت بالای گیربکس وجود دارد؛

1) هر موتوری دور محدودی داراست و بیشتر از آن نمی تواند کار بکند.

2) گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید بکند.

گیربکس یا در عمل سیستم انتقال قدرت به موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود.وجود گیربکس به راننده اجازه می دهد که بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، آن را در حالت دلخواه و مورد نیاز کنترل نماید.

ویژگی‌های گیربکس ال نود

گیربکس خودروی ال نود مولفه اصلی سیستم انتقال قدرت محسوب می‌شود. این قطعه، نسبت دنده مناسب برای خودرو را ارائه می‌دهد. به منظور تبدیل سرعت موتور به گشتاور از گیربکس استفاده می‌شود. گیربکس جهت تقویت گشتاور موتور استفاده شده و در عین حال موجب کاهش سرعت موتور می‌گردد.محور خروجی گیربکس ال نود از سرعت چرخش میل لنگ موتور آهسته‌تر می‌چرخد. اختلاف سرعت موجب ایجاد قدرت و افزایش گشتاور موتور می‌شود. این قطعه درصورت مشکل، با بروز علائمی راننده را از خرابی خود آگاه می‌سازد. درصورت خرابی گیربکس باید فورا نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

عملکرد گیربکس ال نود

گیربکس تعادل میان سرعت و قدرت موتور را ایجاد می‌کند. در عملکرد گیربکس ال نود، چرخ دنده با دنده گرداننده به نام دنده محرک درگیر می‌شود. با حرکت دسته دنده توسط راننده از داخل کابین و گرفتن کلاچ، دو دنده با یکدیگر درگیر خواهند شد.جهت ایجاد قدرت بیشتر و بهبود عملکرد، دنده محرک در جهت عقربه ساعت و دنده متحرک برخلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد. گیربکس خودروی ال نود درصورت بروز عیب، مشکلات خطرناکی ایجاد می‌کند. بنابراین، پیش از آسیب به سایر اجزای خودرو به تعمیرگاه جهت سرویس دوره‌ای مراجعه کنید.

خرید و قیمت گیربکس اصل ال نود

جهت خرید گیربکس خودرو حتما نمونه اصلی آن را خریداری کنید. نه تنها گیربکس بلکه تمام قطعات مورد استفاده برای خودرو باید اصل باشند.

آشنایی با گیربکس ال 90

یکی از اصلی ترین اجزای تمام خودروها گیربکس خودرو می باشد. کار این قطعه به قدری حیاتی و مهم است که می توان آن را با موتور خودرو در یک جایگاه قرار داد. وظیفه اصلی گیربکس ال 90، ایجاد تعادل میان سرعت و نیرو، انتقال قدرت و ایجاد نسبت دنده های متفاوت در خودرو است. جعبه دنده در مسیرهای هموار، سرعت بالا مورد نیاز را تامین می نماید و در سربالایی ها نیروی کافی خودرو را.

در واقع با تعویض دنده های آن ، قدرت و سرعت موتور کم یا زیاد می شود.گیربکس در عمل سیستم انتقال قدرت به موتور  شما، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود.

وجود گیربکس به راننده اجازه می دهد که بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، آن را در حالت دلخواه و مورد نیاز کنترل نماید.پوسته گیربکس تندر نود از آلومینیوم خشک ساخته می شود و در داخل آن از چرخ دنده های برنجی نیز استفاده میشود.گیربکس دارای اهرم تعویض دنده است که این اهرم (دسته دنده) در جلوی راننده قرار دارد و راننده به وسیله ی این اهرم با توجه به وضعیت جاده ، سرعت و قدرت اتومبیل را کم یا زیاد می کند.

نحوه عملکرد گیربکس ال 90 اصلی

اصول کار در گیربکس ال 90 به این شکل است که یک دنده محرک با دنده دیگری که اندازه ی دندانه های آن با محرک مساوی نمی باشد ، درگیر می شود. با گرفتن پدال کلاچ و حرکت دسته دنده، دو چرخ دنده ( یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر ) با هم درگیر می شوند و دنده محرک در جهت عقربه های ساعت و دنده متحرک در جهت عکس عقربه های ساعت گردش می کنند. اگر دنده کوچک تر دنده ی بزرگتر را بگرداند، دنده بزرگ قدرت بیشتر و سرعت کمتری دارد. همچنین اگر دنده بزرگ، دنده کوچکتری را به گردش در بیاورد، قدرت دنده کوچک، کمتر و سرعت آن بیشتر می شود.

تعمیر گیربکس ال 90

نکات مهم در تعمیر گیربکس ال نود چیست؟ گیربکس نام دیگر جعبه دنده است. اهرمی که برای جعبه دنده در نظر گرفته شده در مقابل دست راننده قرار دارد که تغییر دنده ها بر حسب شرایط جاده و نیاز موتور انجام می شود. اگر تا به حال رانندگی کرده باشید به خوبی می دانید که خودرو در سرعت بالا نیاز به دنده بیشتری دارد و در سرعت ها کم یا سرپایینی ها باید با دنده پایین تر و سنگین تر حرکت کرد. سوال مهمی که در این بخش به وجود می آید این است که در چه مواقعی نیاز به تعمیر گیربکس ال 90 پیدا می کنیم؟

قبل از هر چیز بهتر است شما را با نحوه عملکرد گیربکس آشنا کنیم. در این قطعه یک دنده وجود دارد که به نام دنده گرداننده یا محرک شناخته می شود. این دنده با دنده دیگری درگیر می شود که با محرک مساوی نیست. هنگامی که کلاچ را می گیرید و دنده را تغییر می دهید دندنه اول و دوم که دارای دندانه های نامساوی هستند با یکدیگر درگیر می شوند. دنده محرک در جهت موافق عقربه های ساعت و دیگری بر خلاف آن شروع به گردش می کنند.

دکمه بازگشت به بالا