اقتصادیکسب و کار ایرانی

بهترین قطره چکان آبیاری قطره ای

قطره چکان آبیاری قطره ای (دریپر)

قطره چکان یا درپیر، گسیلنده ای است که آب را به صورت قطره ای در اختیار ریشه ی گیاه یا درخت قرار داده و این مسئله باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.شما باید در خرید این محصول دقت کنید تا بتوانید بهترین قطره چکان آبیاری قطره ای را خریداری نمایید.

فیلم معرفی و نحوه عملکرد دریپر یا قطره چکان

امروزه به جهت استفاده عاقلانه از منابع محدود آب کشاورزی، استفاده از الگوی آبیاری قطره ای امری بدیهی است. آبیاری قطره ای نوعی از الگوی آبیاری است که در آن آب فقط در منطقه اطراف گیاه و اطراف ریشه ریخته می شود. این مدل آبیاری دارای بالاترین بازده و کمترین اتلاف و تبخیر آب می باشد. در این مدل آبیاری معمولاً آب توسط نوار آبیاری یا لوله 16 به پای گیاه رسیده و توسط قطره چکان (دریپر) به پای گیاه اسپری می شود.

لوله 16 از جنس پلی اتیلن می باشد و ممکن است قرار گیری قطره چکان آبیاری بر آن به صورت دریپر آبیاری روی خط یا دریپر آبیاری داخل خط باشد.

در مدل دریپر روی خط، دریپر آبیاری یا قطره چکان آبیاری بر روی خط و بر روی لوله 16 پلی اتیلن سوار می شود و قابل تعویض می باشد. ولی در مدل دریپر آبیاری داخل خط، دریپر آبیاری یا قطره چکان آبیاری از قبل در داخل لوله جایگذاری شده و به این مدل لوله 16، لوله آبیاری دریپر دار نیز می گویند.

تفاوت لوله دیپردار داخل خط و لوله 16 معمولی که دریپر آبیاری بر آن سوار می شود در این است که در مدل لوله دریپردار بیشتر امکان انسداد دریپرها وجود دارد. برای همین در کشت های منظم که فاصله بین بوته ها یا درختان فاصله منظم و مشخصی دارد، نظیر کشت های ردیفی مانند چغندر، صیفی و غیره مناسب است. اما در مورد قطره چکان های معمولی این مشکل وجود ندارد و به راحتی در هر نقطه که بخواهیم می توان لوله را با پانچ سوراخ کرد و قطره چکان آبیاری را روی آن تعبیه نمود.

از نقطه نظر دیگر چون دریپر ها روی لوله های دریپر دار از قبل توسط کارخانه سازنده تعبیه شده لذا منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه های کارگری می شود. دریپرهای آبیاری دارای دبی های مختلفی می باشد: دریپر آبیاری 2 لیتر، دریپر آبیاری 4 لیتر، دریپر آبیاری 6 لیتر، دریپر آبیاری 8 لیتر، 24 لیتر، 30 لیتر، از لحاظ پایه به دو مدل بلند و کوتاه تقسیم می شود. در بعضی از کشت ها نیاز به قطره چکان آبیاری بلند می باشد. این روش ها جدیدترین سیستم آبیاری قطره ای محسوب می شود.

انواع قطره چکان آبیاری از لحاظ مقاومت در برابر فشار

قطره چکان ها را از ابعاد گوناگون می توان تقسیم بندی کرد:

قطره چکان معمولی (Non Pc) یا تنظیمی

دریپر آبیاری معمولی یا تنظیمی، دبی ثابتی نداشته و میزان آب خروجی آن را با استفاده از پیچی که روی دریپر آبیاری قطره ای یا قطره کشاورزی هست می توان تنظیم کرد. دبی قطره چکان های تنظیمی یا دریپر قطره ای آبیاری تنظیمی از 2 تا 32 لیتر در ساعت متغیر است. مزیتی که این گونه دریپر ها نسبت به قطره چکان های دبی ثابت دارند، این است که اولاً قیمت مناسب تری دارند، دوما در جاهایی که میزان آب نامناسب است، می توان دبی را به راحتی با پیچاندن دریپر آبیاری تنظیم کرد. این دریپر آبیاری برای باغ ها و گلخانه های کوچک مناسب است. استفاده از آن در زمین های بزرگ و ناهموار به علت طاقت فرسا بودن عمل تنظیم کردن تک تک قطره چکان ها توصیه نمی شود و برای اراضی وسیع استفاده از دریپر آبیاری دبی ثابت توصیه می شود.

قطره چکان جبران کننده فشار (Pc) یا خود تنظیم

از این قطره چکان ها که در انواع مختلفی وجود دارد می توان در گلدان، گلخانه و یا حتی نهالستان و باغ ها استفاده نمود. این قطره چکان ها مناسب آبیاری در زمین های بسیار وسیع و یا زمین های شیبدار و ناهموار است. زیرا مسئله ثابت بودن فشار در طول مسیر بسیار مهم است. استفاده از این قطره چکان ها باعث صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از ایجاد رواناب می شود، زیرا اجازه نمی دهد دبی خروجی بیش از حد لازم فشار و مشخص باشد.

قطره چکان ها به دو صورت قطره چکان های روی خط و داخل خط موجود می باشند، که در حال حاضر انواع داخل خط کاربرد زیادی ندارند.

تک خروجی یا چند خروجی

میزان دبی از 2 تا 24 لیتر در ساعت

ویژگی های قطره چکان های pc

  1. تنظیم فشار دریپر آبیاری در محدوده ی فشار کارکرد که محدوده ی فشار کاری قطره چکان آبیاری pc بین 0.5 تا 4 اتمسفر می باشد.
  2. دریپر آبیاری دارای مکانیسم خود شویندگی مقاوم به گرفتگی است.
  3. تحت تأثیر قرار نگرفتن قطره چکان آبیاری یا دریپر قطره ای تا دمای 60 درجه
  4. کاربرد قطره چکان یا دریپر آبیاری در هر شرایط آب و هوایی به دلیل مواد با کیفیت به کار رفته در قطره چکان آبیاری که پلاستیکی بوده و در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم می باشند.
  5. قطره چکان آبیاری دارای خاصیت آنتی سیفون که مانع از مکش مواد خارجی به داخل قطره چکان آبیاری می شود، است.
  6. یکنواختی توزیع و پخش آب در فشار مناسب از وِیژگی های این نوع دریپر آبیاری است.

یک قطره چکان بیاری PC چگونه کار می کند؟

در جاهایی که تغییرات فشار داریم همچون زمین های ناهموار از دریپرهای pc استفاده می شود که دارای قابلیت تنظیم فشار هستند و توانایی این موضوع را دارند که دبی خروجی را در محدوده فشار خاصی ثابت نگه دارند. ضمن اینکه این دریپر های قطره ای نسبت به قطره چکان های NPC یا معمولی عمر بالاتری داشته و هزینه های تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

چگونه می توان قطره چکان های PC را از Non Pc تشخیص داد؟

در قطره چکان های PC دیافراگمی تعبیه شده است که آن را از انواع دیگر متمایز می کند. حال اگر قطره چکان آبیاری باز شونده باشد و PC باشد، می توان قطره چکان آبیاری را به راحتی باز کرد و دیافراگم داخل آن را مشاهده کرد، که این دیافراگم از جنس سیلیکون می باشد.

مزیت دیافراگم به کار رفته در نوع PC برای ثابت ماندن دبی خروجی خاص در فشارهای مختلف و در شرایط گوناگون می باشد. به این جهت که دیافراگم های داخل قطره چکان آبیاری انعطاف پذیری خوبی دارند و دربرابر تغییرات فشار در ثابت نگه داشتن دبی نقش به سزایی دارند.

تصویر زیر دیافراگم داخل نوع بازشونده PC را به خوبی نشان می دهد:

دیافراگم سیلیکونی داخل دریپر PC بازشونده

زمانی که قطره چکان آبیاری بازشونده نباشد و در واقع پرسی باشد، راه تشخیص این که داخل دریپر آبیاری دیافراگم وجود دارد این است که در این حالت می توان آن را به صورت عرضی برش داده و دیافراگمی که در داخل قطره چکان آبیاری هست را مشاهده نمود تصاویر زیر گواه این مطلب می باشد.

برش طولی قطره چکان pc دار

برش عرضی دریپر دارای دیافراگم و غیر دیافراگم

بنابراین وقتی قطره چکان آبیاری بازشونده باشد کار آسان تر می باشد. راه بسیار ساده تر برای تشخیص این که قطره چکانی آبیاری pc می باشد، این است که خود کارخانه ی سازنده علامت PC را روی دریپر آبیاری حک می کند.

قطره چکان های PC جبران کننده فشار هستند!

اینکه گفته می شود دریپر آبیاری نوع PC جبران کننده ی فشار است به این مفهوم می باشد که حتی تغییرات فشار همچون شیب، در میزان دبی دریپر آبیاری هیچ تأثیری ندارد به عنوان مثال اگر قطره چکان آبیاری با دبی 4 لیتر بر ساعت است، همان میزان دبی و آبدهی را در یک مسیر شیبدار هم دارد و تغییر فشار در محدوده ی مجازش تأثیری برآن ندارد. در واقع عملکرد جبران کنندگی فشار قطره چکان آبیاری های pc یعنی این که آبدهی (دبی) به ازای تغییرات فشار ورودی ثابت است.

تصاویر زیر به خوبی مطالب بالا را تایید کرده و تفاوت کارکرد دریپر آبیاری PC و NON- PC را نشان می دهد:

در تصویر اول، دریپر آبیاری نوع NPC می باشد و کاملا مشخص است که در زمین شیبدار عدم یکنواختی پخش آب وجود دارد ولی در تصویر دوم قطره چکان آبیاری به کار رفته PC می باشد که حتی در زمین شیبدار هم یکنواختی پخش به وضوح دیده شده است.

عدم یکنواختی پخش آب در زمین شیبدار با دریپر NPC

یکنواختی پخش آب در زمین شیبدار با دریپر PC

دلیل عدم یکنواختی توزیع آب در اراضی شیبدار این است که دریپر آبیاری نوع Non- Pc با تغییرات فشار ورودی میزان آبدهی شان تغییر می کند به عنوان مثال قطره چکان هایی که در پایین خط لوله و شیب باشند با توجه به افزایش فشار، آبدهی بیشتری نسبت به قطره چکان های بالای شیب دارند. بنابراین توصیه می شود که در زمین های ناهموار و شیبدار از قطره چکان های pc استفاده شود که باعث افزایش یکنواختی توزیع می شود و از کم آبیاری یا آبیاری بیش از حد می کاهد.

قطره چکان کوزه ای

از قطره چکان های کوچک محسوب می شود که به دلیل کاربرد در منازل با عنوان قطره چکان آبیاری گلدانی نیز شناخته می شود و می بایست بر روی لوله آبیاری پانچ شود.

قطره چکان ضد چکه

در این نوع از قطره چکان ها در صورت کاهش فشار آب به میزان 0.2 بار تمامی قطره چکان ها مسدود می شوند و پس از رسیدن فشار به حد مطلوب اقدام به باز شدن و آبیاری به صورت هم زمان می نمایند شایان به ذکر است سیلیکون های موجود در این قطره چکان ها موجب قطع جریان آبدهی می شود از مزایای آن می توان به ایجاد فشار منفی برای جلو گیری از ورود ذرات جامد به داخل قطره چکان آبیاری اشاره نمود همچنین در هنگام شروع به کار نیاز به پر شدن قطره چکان ها برای شروع به کار را از بین برده است.

شستشوی قطره چکان آبیاری کشاورزی

شستشوی قطره چکان ها با اسیدی کردن آب قابل انجام است. فقط در میزان اسیدی کردن آن توجه فرمایید تا موجب آسیب به گیاه نشود همچنین باید سیستم در زمان شستشو خاموش باشد تا رسوبات کاملا حذف شده توصیه می شود میزان آب موجود در خاک را به جهت ترکیب با آب اسیدی افزایش دهید.

کاربرد دریپر قطره ای آبیاری

  • آبیاری گلخانه
  • آبیاری باغات میوه
  • آبیاری گیاهان زراعی
  • آبیاری فضای سبز

نکات و مزایای دریپر آبیاری

  • قطره چکان آبیاری سبب افزایش راندمان و بازده می شود
  • افزایش عملکرد محصولات باغی و گلخانه ای به دلیل وجود دریپر آبیاری
  • صرفه جویی در مصرف آب و استفاده درست و بهینه از آب
  • کاهش شوری
  • کم شدن نیروی کارگری و کاهش هزینه های وابسته به آن
  • راحت و آسان شدن عملیات زراعی
  • مقاوم در برابر کود و سم و مواد شیمیایی

بهترین قطره چکان آبیاری

قطره چکان برتر یا بهترین قطره چکان، قطره چکانی است که از نظر مقاومت در برابر گرفتگی و پارامترهای هیدرولیکی در اولویت برتر باشد.

نحوه نصب قطره چکان

قطره چکان ها توسط پانچرهای مخصوص، روی لوله های پلی اتیلن به فاصله 40 تا 50 سانتی متر نصب می شوند. پانچرها انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

پانچر مکانیکی لوله، پانچر فشاری، پانچر لی فلت، پانچر میخی

نحوه نگهداری و مراقبت از قطره چکان ها

در نگهداری و مراقبت از دریپر آبیاری بایستی نکاتی رعایت شود:

حداقل فشار پشت قطره چکان آبیاری چقدر باشد تا آب از آن خارج شود؟

اگر قطره چکان تنظیم کننده فشار باشد حتما باید فشار 1 تا 4 بار باشد چون اگر فشار کمتر از 1 بار باشد، از محصول، آبی خارج نمی شود و دبی قطع می شود حال اگر دریپر آبیاری ساده باشد و تنظیم کننده فشار نباشد، دبی به تدریج کم می شود و با کم شدن فشار، خروج آب از قطره چکان آبیاری قطع می شود. در دریپرهای خود تنظیم و یا جبران فشار این مشکل حل می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا