بهترین روغن برای گیربکس کوییک
کوییک ، SAIPA QUICK ؛ روغن کوییک و روغن موتور SAIPA QUICK ؛ در سایت آنلاین گیر بکس طی رسالت آگاه سازی و سپس خرید محصولات روانکاری خودرویی برای اکثر خودروهای پر تیراژ و پرطرفدار داخلی و وارداتی تحلیل جامع ارائه نموده است .
بهترین روغن موتور برای کوییک ، SAIPA QUICK
1.شاخص API:
این شاخص بر اساس حروف الفبای انگلیسی SJ/SL/SM/SN می باشد که نشان از سطح کیفیت و تکنولوژی ساخت روغن می باشد، هر چه حروف صعودی تر باشد نشان از تکنولوژی بالای ساخت روغن موتور دارد آخرین تکنولوژی موجود SN می باشد.
2.شاخص SAE:
این شاخص بیانگر گرانروی روغن موتور در بازهای دمایی مختلف می باشد که رعایت این استاندارد منجر به کارکرد نرم تر موتور خودرو می شود.
برای روغن موتور کوییک شاخص 10W-40 که مناسب برای آب و هوای اکثر مناطق ایران می باشد. در مناطق خیلی سردسیر می توان از روغن موتور با شاخص 5W-40 نیز استفاده نمود.
مشخصات گیربکس کوییک ، SAIPA QUICK:
گیربکس خودروی QUICK از نوع 5 دنده دستی و از نوع اتوماتیک CVT می باشد.
روغن گیربکس با توجه به دفترچه راهنمای خودرو 75W-90 GL5 میباشد.
حجم روغن گیربکس قابل تعویض :2/5 لیتر می باشد.
بهترین روغن گیربکس برای کوییک ، SAIPA QUICK:
با توجه به شرایط اب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید و درجه حرارت هوا روغن گیربکس دستی مناسب خودرو خود را انتخاب کنید. برای مثال روغن گیربکس دستی 75W-90 در بازه دمایی 22- درجه سانتی گراد تا 104 درجه سانتی گراد عملکرد مطلوبی از خود نشان میدهد.
امروزه ماشین کوییک یکی از ماشین های مورد پسند برای جوانان میباشد اگر شما قصد با خبر شدن از قمیت گیربکس اتوماتیک کوییک را دارید میتوانید از ما بپرسید.
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعتهای مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام میدهد. مانند:
پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد.
تنظیم جهت حرکت خودرو: به کمک گیربکس میتوان جهت حرکت خودرو را به جلو و عقب کنترل کرد و به خودرو قدرت حرکت معکوس داد.
کار کردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی لازم است که موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی صورت نگیرد. به کمک گیربکس میتوان انتقال نیروی موتور به چرخها را متوقف و این امکان را فراهم کرد.
اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن
گیربکسها به همان اندازه که مهم هستند از قطعات متعددی نیز تشکیل میشوند. مهمترین بخش یک گیربکس چرخدندههای آن هستند که بسته به نوع گیربکس در اشکال و جنسهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار میشوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخها مشخص میشود. هریک از چرخ دندهها نشانگر یکی از دندههای روی دسته دنده (سرعت دنده) داخل کابین هستند.
وجود این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر میکند. اگر میخواهید تصوری از چرخدندههای داخل یک گیربکس داشته باشید، چرخدندههای مختلف یک دوچرخه دندهای را تصور کنید که احتمالا آن را زیاد دیدهاید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در درجه کمتر اهمیت قرار دارند عبارتند از:
جنس این بخش از چدن ریختهگری است و چرخ دندهها، یاتاقانهای گیربکس و محورها را در خود جای میدهد.
این محور که به شافت کلاچ نیز معروف است محور محرک گیربکس محسوب میشود. این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است.
این محور وظیفه انتقال گشتاور از محور محرک به محور متحرک را بر عهده دارد. روی آن تعدادی چرخ دنده تعبیه شده است که با محور یک پارچه هستند. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. چرخ دندههای روی این شافت اندازههای متفاوتی دارند.
این محور که به واسطه چرخدندهها و یاتاقانها با محور واسط در ارتباط است، نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سمت میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت میکند. روی این محور نیز چرخ دندههای مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یکپارچه. در واقع چرخ دندههای روی این محور که قطرهای متفاوتی هم دارند، به کمک یاتاقانها روی آن حرکت دورانی دارند. حرکت این چرخ دندهها به واسطه درگیر شدن آنها با چرخدندههای شافت واسط امکانپذیر میشود.
این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانهدار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود.
این بخش، بیرونیترین جزء سیستم گیربکس است. دسته دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف شده است، عموما مسیری H شکل را برای تغییر دندهها مختلف در جعبه دنده طی میکند. کنترل این دسته اهرمی شکل ممکن است به صورت خودکار صورت بگیرد یا در دست راننده باشد همه ما میدانیم که هنگامی که گیربکس ماشین به مشکل بر میخورد باید به فکر تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک خود باشیمم که تیم ما همیشه در کنار شما است تا مشکل شمارا رفع کند .
میل ماهک رابط بین دسته دنده و ماهک است و راننده با حرکت دسته دنده در واقع میل ماهک را حرکت میدهد. عملکرد این میله فلزی براساس نوع گیربکس متفاوت است. مکانیزم آن میتواند دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در حالت دستی، با حرکت دست راننده حرکت میکند. در این حالت همچنین تعداد میل ماهک با تعداد دندهها تغییر میکند. برای مثال در یک جعبه دنده ۴سرعته ۳ میل ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر پایه روابط الکترو مغناطیسی و ارتباط مگنتهای متصل به آنها با هستههای آهنی و سیمپیچهای موجود در جعبه دنده موجب حرکت آنها میشود.
قطعهای خمیده و فلزی است متصل به انتهای میل ماهک. نیروی وارده بر میل ماهک توسط دسته دنده به آن منتقل شده و موجب حرکتش میشود. حرکت ماهک نیز کشویی دنده را درگیر کرده و در نتیجه چرخ دنده مورد نظر فعال شده و سرعت خودرو تنظیم میشود. به تعداد هر میل ماهک یک ماهک در گیربکس وجود دارد.
قطعهای است که از دو جهت شیار دارد و از یک سمت ماهک در یکی از این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن میشود و از جهت دیگر در جعبه دنده برنجی و یاتاقان در شیار دیگر آن قرار میگیرد و دنده انتخاب شده وارد مدار میشود. کشویی روی قطعهای با نام توپی حرکت رفت و برگشت را انجام میدهد.
برای درگیر شدن دندههای کشویی و یاتاقانهای گیربکس و انجام هرچه سریعتر و دقیقتر این درگیری، از دنده برنجی که بین این دو قطعه قرار میگیرد استفاده میشود. دنده برنجی که جسمی فلزی و حلقهای است در اطراف خود فرم دندانهدار دارد و به دلیل اصطکاک بیشتر با یاتاقان با سرعت بیشتری با این قطعه چفت میشود. همچنین در کنار یاتاقانها، نیروهای دورانی و طولی وارد آمده به آنها را کاهش میدهد.از یاتاقانها و روغن درون آنها در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار محافظت میکنند.
چرخ دندههای گیربکس
چرخ دندهها مهمترین و اصلیترین قطعه در گیربکس یک خودرو هستند و بدون آنها جعبه دنده معنا و کاربرد خود را کامل از دست میدهد. چرخدندهها که اساسیترین قطعات مکانیکی موجود در پوسته جعبه دنده به شمار میروند هر یک نماینده یکی از دندههای خودرو هستند.
در واقع اگر خودرو جعبه دنده ۶ سرعته داشته باشد، ۶ جفت چرخ دنده مربوط به این سرعتها در گیربکس تعبیه میشود. چرخ دندهها، حلقههایی فلزی با دیواره بیرونی دندانهدار و در قطرهای متفاوت هستند که روی محورهای خود سوار میشوند. ارتباط بین محورها از طریق درگیری دندانههای این چرخ دندهها برقرار میشود.
همچنین چرخدندهها، انتقال گشتاور را با حرکت خلاف جهت آن کنترل میکنند. با تفاوت در قطر چرخ دندهها و در نتیجه ایجاد تفاوت در سرعت حرکت آنها روی محور نیز تغییر در گشتاور منتقل شده از موتور به چرخها ایجاد میشود. به این ترتیب که چرخ دنده قطورتر به دلیل وزن بیشتر سرعت کمتری دارد و بالعکس. این چرخ دندهها عامل تفاوت بین دنده سنگین و سبک هستند.
به این ترتیب که نحوه چرخش و انتقال گشتاور توسط آنها منجر به سرعت و قدرت بالاتر در دندههای سنگین (چرخ دندههای قطورتر) و سرعت بیشتر و قدرت کمتر در دندههای سبک (چرخ دندههای نازکتر) میشود. بنابراین چرخدندههای قطورتر مربوط به دندههای ابتدایی و برای شروع حرکت هستند و چرخدندههای باریکتر مربوط به دندههای بالاتر هستند که در سرعتهای بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.
اما برای درگیر شدن چرخدندهها با هم باید حتما اندازه دندههای آنها دو به دو برابر باشد. البته نیازی نیست که قطر این چرخ دندهها یکی باشد. چرخ دندهها دارای دو نوع فرم دندانه ساده و مارپیچ هستند. همچنین این قطعات مهم براساس جهت انتقال قدرت به سه دسته عمود محور، موازی محور و افقی محور تقسیم میشوند.
آشنایی با انواع گیربکس
گیربکس از سادهترین شکل در اولین خودروی مدرن جهان، تولید بنز، تنها به صورت دو سرعته مورد استفاده قرار گرفت و با پیشرفت علم مکانیک این سیستم نیز پیشرفتهای فراوانی کرد و به مرور به انواع آن اضافه شد. اکنون سه دسته بزرگ جعبه دنده وجود دارد؛
∗ گیربکسهای دستی
∗ گیربکسهای اتوماتیک یا خودکار
∗ گیربکسها نیمه خودکار
امروزه به طور کلی مردم با دو نوع اتوماتیک و دستی گیربکس آشنایی دارند و تنها به ذکر دستی یا خودکار بودند جعبه دندهها در بیان خصوصیات فنی یک خودرو اکتفا میکنند. همچنین اطلاعات در این زمینه در این کلیات خلاصه میشود که درگیر کردن دندهها برای حرکت و تغییر آنها در مدلهای گیربکس دستی نیاز به دخالت راننده و حرکت دسته دنده توسط او دارد، ولی در مدلهای اتوماتیک تغییر دندهها به صورت خودکار، توسط خودرو و بدون نیاز به دخالت نیرویی بیرونی انجام میشود. حال اینکه این سه دسته بزرگ، خود انواع مختلفی دارند که عملکرد و راندمان و نتیجه متفاوتی ارائه میدهند. با هم برخی از مهمترین آنها را بررسی میکنیم.
درباره قیمت گیربکس اتوماتیک CVT
گیربکس اتوماتیک CVT، یا گیربکس متغیر پیوسته، یک نوع گیربکس اتوماتیک است که برای بیشتر خودروهای هیبریدی و کوچک استفاده میشود. در ادامه، به بررسی عملکرد، قیمت و مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک CVT پرداخته خواهد شد. گیربکس اتوماتیک CVT برای انتقال قدرت از موتور به چرخها، از بدنه کمک میگیرد. در این گیربکس، دو صفحه فلزی روی هم قرار گرفتهاند که باعث انتقال قدرت از موتور به چرخها میشوند. این گیربکس باعث بهبود عملکرد خودرو در حین حرکت شده و از مصرف سوخت کمتری نیز برخوردار است.
یکی از ویژگیهای اصلی گیربکس اتوماتیک CVT، عدم وجود دنده است. در واقع، گیربکس CVT به طور مستمر فشار را بر روی صفحات فلزی افزایش میدهد تا به انتقال قدرت از موتور به چرخها کمک کند. این ویژگی به علت عدم نیاز به تعویض دنده، مانند گیربکسهای اتوماتیک دیگر، باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان خودرو میشود.
علاوه بر این، گیربکس اتوماتیک CVT باعث افزایش سرعت خودرو بدون نیاز به تعویض دنده میشود. همچنین، این گیربکس باعث بهبود رانندگی خودرو در مسیرهای بلند و کوهستانی میشود. قیمت گیربکس اتوماتیک CVT: قیمت گیربکس اتوماتیک CVT معمولاً بیشتر از گیربکسهای اتوماتیک دیگر است. با این حال، با توجه به تفاوتهای طراحی و تکنولوژی، قیمت گیربکس اتوماتیک CVT میتواند بین خودروهای مختلف متفاوت باشد.