سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

بعد از بوتاکس چه کارهایی نباید انجام داد؟

بوتاکس چگونه به زیبایی شما کمک می‌کند؟

زیبایی و برطرف کردن مشکلات چهره همواره از دغدغه‌های زنان و مردان بسیاری بوده است. با افزایش سن پوست حالت الاستیکی خود را از دست می‌دهد و چروک می‌شود. برای افرادی که به زیبایی ظاهر اهمیت زیادی می‌دهند از بین بردن این چروک‌ها بسیار مهم است. در ادامه با مراقبت های قبل و بعد از آشنا می شویم.

بوتاکس راهی برای از بین بردن چروک‌های پوست و جوان‌سازی آن که زیر نظر متخصص پوست در تهران انجام میگیرد. بسیاری از افراد از عوارض بوتاکس می‌ترسند و با وجود این که نیاز به انجام این دارند از انجام آن خودداری می‌کنند. بوتاکس جراحی پیچیده‌ای نیست و به‌سادگی انجام می‌شود‌. در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که بسیار رقیق شده است.

این سم به قسمت‌هایی از پوست که چروک شده است، مانند پیشانی یا اطراف چشم، تزریق می‌شود و عضلات آن ناحیه را فلج می‌کند. این کار باعث باز شدن چروک‌های پوست می‌شود. اثر بوتاکس دائمی نیست و متناسب با کیفیت ماده استفاده شده بین ۳ تا ۶ ماه و حتی گاهی تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد. مراقبت بعد از بوتاكس باعث افزایش ماندگاری اثر آن خواهد شد و زمان نیاز به ترمیم را افزایش می‌دهد.

بوتاکس چه تاثیری بر پوست می گذارد؟

پوست بر اثر انقباض ماهیچه‌های پوست به وجود می‌آید. انقباض ماهیچه پس از آزاد شدن ماده شیمیایی استیل کولین رخ می‌دهد.‌ در واقع این ماده شیمیایی دستور انقباض را از عصب به ماهیچه منتقل می‌کند. با تزریق بوتاکس ترشح این ماده متوقف می‌شود در نتیجه ماهیچه قادر به انقباض نیست و چروکی روی پوست شکل نمی‌گیرد. البته تاثیر بوتاکس دائمی نیست و با رعایت نکات مراقبت بوتاکس دو الی شش ماه پس از تزریق، ماهیچه با ترشح استیل کولین به حالت قبل از تزریق در می‌آید.

عوارض بوتاکس

زمان زیادی از ورود بوتاکس به فهرست جراحی‌های زیبایی گذشته و در این مدت عوارض قابل توجه یا خطرناکی از مشاهده نشده است. می‌توان گفت در مورد عوارض بوتاکس کمی اغراق شده است و بوتاکس اگر در محیط مناسب و همراه با مراقبت بعد بوتاکس و رعایت دستورالعمل‌های قبل آن انجام شود عوارض قابل توجهی نخواهد داشت. در بوتاکس از سم بوتولینیوم رقیق شده استفاده می‌کنند، این سم بسیار خطرناک است و در غلظت‌های بالا باعث بوتولیسم می‌شود. بوتولیسم نوعی خطرناک و کشنده است که بر اثر مصرف غذاهای آلوده یا مانده ایجاد می‌شود و ممکن است به فلج دائمی عضلات بیانجامد. کبودی و ورم پوست از عوارض شایع بوتاکس است که چند روز پس از تزریق از بین می‌رود. جالب است بدانید کاربرد بوتاکس تنها محدود به زیبایی و رفع نیست.

تحقیقات نشان داده است بوتاکس در درمان بیماری‌هایی مانند :

بسیاری از افراد در سراسر جهان از رنج می‌برند، بوتاکس درمانی جدید و بسیار موثر برای دردهای میگرنی است. بوتاکس با فلج کردن بخشی از عصب گردن و سر مانع انتشار و انتقال پیام‌های درد در این نواحی می‌شود و دردهای میگرنی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر مبتلا به میگرن هستید و سردردهای آزاردهنده میگرن شما را عذاب می‌دهد می‌توانید به جای تحمل این دردهای طاقت فرسا از بوتاکس برای درمان خود استفاده کنید.

مراقبت های قبل از بوتاکس

از می‌توان برای کاهش چین و چروک‌های نواحی مختلف صورت مانند پیشانی، بین ابروها و اطراف بینی استفاده کرد. برای کاهش عوارض بوتاکس و ماندگاری بیشتر آن بهتر است به مراقبت‌های قبل بوتاکس توجه کنید. در ادامه به بررسی دستورالعمل‌هایی که لازم است قبل از بوتاکس انجام دهید می‌پردازیم.

انتخاب پزشک مجرب

یکی از نکات مهم قبل از بوتاکس، انتخاب پزشک مجرب است. در سال‌های اخیر مراکز زیبایی رشد قابل توجهی داشته‌اند و افراد زیادی بدون داشتن مدرک معتبر و صرفا با چند دوره آموزشی اقدام به تاسیس مراکز زیبایی و انجام جراحی‌های زیبایی کرده‌اند. متاسفانه اکثر این مراکز از اعتبار و تخصص کافی برای انجام جراحی‌های زیبایی برخوردار نیستند و مراجعه به این مراکز عواقب جبران ناپذیری دارد. بهتر است برای انجام بوتاکس به پزشک یا که مجوز فعالیت در حوزه پوست و زیبایی دارند، مراجعه کنید. با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید از سالم بودن موادی که تزریق می‌کنید مطمئن باشید.

ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

بهتر است از دو هفته قبل از انجام بوتاکس، مصرف دخانیات و را ترک کنید. تحقیقات نشان داده است وجود ترکیبات سیگار یا مشروبات الکلی در خون افراد، اثربخشی بوتاکس را کم می‌کند. مصرف الکل و فراورده‌های الکلی ۲۴ ساعت قبل یا بعد از بوتاکس باعث کبودی ناحیه تزریق بوتاکس خواهد شد.

اپیلاسیون ممنوع

یکی از کارهایی که قبل از بوتاکس نباید انجام دهید اپیلاسیون یا بند انداختن پوست است. استفاده از محصولات موبر و بلچینگ پوست نیز ممنوع است و باعث آسیب دیدن پوست می‌شود. یکی از مراقبت های بعد از بوتاکس خط اخم پرهیز از اصلاح ابروها است. اصلاح ابرو باعث منقبض شدن عضلات پیشانی می‌شود و انجام آن تا ۴۸ ساعت پس از بوتاکس مجاز نیست. برای کسب نتیجه مطلوب بهتر است تا یک هفته پس از بوتاکس از انجام هر نوع اپیلاسیونی در ناحیه صورت خودداری کنید.

پیشگیری از تبخال

افرادی که مستعد تبخال هستند و زیاد دچار آن می‌شوند، ممکن است با انجام بوتاکس تبخال بزنند. اگر جزو این افراد هستید حتما یک هفته قبل از بوتاکس، پزشک خود را در جریان بگذارید تا با تجویز داروهای مورد نیاز از بروز تبخال پس از بوتاکس پیشگیری کند.

از آفتاب دور باشید

پیش از بوتاکس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید زیرا برای بوتاکس مناسب نیست. یکی از مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم استفاده مرتب از عینک آفتابی استاندارد و کرم ضد آفتاب است.

پرونده سلامت خود را در اختیار پزشک قرار دهید

بهتر است هنگام مراجعه به پزشک برای انجام بوتاکس، پرونده سلامت خود را در اختیار او قرار دهید و او را در جریان بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید قرار دهید. رعایت این نکات برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از تداخل دارویی حائز اهمیت است.

چیزی میل کنید

بهتر است هنگام انجام بوتاکس گرسنه نباشید و پیش از مراجعه به پزشک یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده میل کنید. تا چند ساعت پس از بوتاکس عضلات صورت ضعیف هستند و خوردن غذا چندان آسان نخواهد بود.

مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

برای کاهش عوارض بوتاکس و کسب نتایج مطلوب لازم است به نکات مراقبت بعد بوتاکس پیشانی توجه کنید. در ادامه به بررسی دستورالعمل‌هایی که بهتر است بعد از بوتاکس انجام دهید می‌پردازیم.

  • برای مراقبت بعد از بوتاکس صورت خود را به آرامی ورزش دهید، از انجام حرکات شدید خودداری کنید.
  • بقیه روز را استراحت کنید تا ضربان قلب نرمالی داشته باشید.
  • از لمس و فشار آوردن به ناحیه بوتاکس شده خودداری کنید تا سم در صورت شما پخش نشود.
  • ورزش بعد از بوتاکس سرعت جذب بوتاکس را افزایش می‌دهد. یک یا دو ساعت پس از بوتاکس، عضلاتی را که بوتاکس دریافت کرده‌اند به آرامی حرکت دهید، این کار به پخش بهتر بوتاکس در عضله مورد نظر کمک می‌کند.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی پرهیز کنید. یک یا دو روز پس از بوتاکس انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش ضربان قلب و افزایش گردش خون می‌شوند ممنوع است.
  • بوتاکس به رفع چروک‌های عمودی پیشانی که به خط اخم معروف هستند کمک می‌کند. برای رفع کامل این چروک‌ها لازم است به نکات مراقبت بعد از بوتاکس خط اخم توجه کنید.

۴ روز پس از بوتاکس خط اخم این چروک‌ها شروع به محو شدن خواهند کرد و دو الی سه هفته پس از بوتاکس کاملا محو می‌شوند. بهتر است در این مدت از انجام حرکاتی که باعث ایجاد خط اخم می‌شوند خودداری کنید.

  • یکی از نکات مهم در مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی استفاده نکردن از کلاه، هدبند و پوشش‌هایی است که به پیشانی فشار می‌آورد. این پوشش‌ها باعث انقباض عضلات پیشانی و پخش مواد تزریق شده می‌شوند.
  • مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم اهمیت زیادی دارد و در رفع چین و چروک‌های زیر چشم موثر است. برای کاهش کبودی یا التهاب ناشی از بوتاکس در اطراف چشم از داروهای ضد التهاب استفاده نکنید. استفاده از کرم‌های دور چشم باعث ماندگاری بیشتر بوتاکس می‌شود و بهتر است بعد از بوتاکس به صورت منظم از محصولات دور چشم استفاده کنید.

مراقبت در روز دوم تزریق بوتاکس

اطلاع از مراقبت‌های بوتاکس نقش بسزایی در نتایج درمانی خواهد داشت.  تبعیت از توصیه‌های پزشک می‌تواند مانع از ایجاد عوارض جانبی پس از بوتاکس شود. روزهای نخست این روش درمانی، نیاز به برخی مراقبت‌ها دارد که در آن میان ۲ روز نخست از بیشترین اهمیت برخوردار است. بنا بر توصیه متخصصین هلیا کلینیک مهم‌ترین مراقبت‌ها در ۲ روز نخست بوتاکس عبارتند از:

  • اجتناب از فعالیت سنگین: برای اجتناب از تحریک پوست، در ۲ روز اول از فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین پرهیز کنید.
  • نحوه استحمام: که توصیه می‌گردد در ۲ روز نخست از آن اجتناب گردد. پس از این مدت از قرارگیری در معرض آب داغ و بخار نیز پرهیز کنید.
  • اجتناب از ورود به استخر و سونا: در ۲ روز اول هرگونه فشار و تعریق در ناحیه موردنظر می‌تواند نتایج نامطلوبی ایجاد کند.
  • نحوه شستشوی صورت: که در ۲۴ ساعت نخست بهتر است از آن خودداری شود.
  • اصطلاح ناحیه صورت: که به دلیل اعمال فشار و افزایش جریان خون در اطراف ناحیه بوتاکس باعث جابه‌جایی مواد می‌شود.
  • نحوه خوابیدن: که در ۴ الی ۶ ساعت نخست پس از تزریق بوتاکس باید از آن خودداری کنید. پس از این مدت نیز نحوه دراز کشیدن خود را طوری تنظیم کنید که سر بالا باشد. در ۴۸ ساعت اول به پشت خوابیده و بدین ترتیب از عدم جابه‌جایی بوتاکس اطمینان حاصل شود.

مصرف الکل قبل و بعد از بوتاکس توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است در روند گردش خون اختلال ایجاد کند. توصیه می‌شود شستشوی مو پس از تزریق بوتاکس تا ۲۴ ساعت بعد به تعویق انداخته شود. برای کسانی که به شستشوی صورت اهمیت می دهند، این توصیه ضروری است که صورت را می‌توان ۴ یا ۵ ساعت پس از تزریق از بوتاکس شست. توصیه می‌شود بعد از شستشوی صورت، مراقب باشید که ناحیه مورد نظر را به اشتباه ماساژ ندهید.

بعد از بوتاکس چه کارهایی باید انجام داد؟

بعد از تزریق بوتاکس چکار کنیم؟ چه نکاتی را باید بعد از بوتاکس رعایت کرد؟ اقدامات بعد از بوتاکس بسیار ساده هستند. در زیر به برخی از کار‌هایی که می‌توان بعد از تزریق بوتاکس انجام داد اشاره می‌کنیم:

  1. شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق بوتاکس فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.
  2. ورزش سبک را می‌توان پس از گذشت ۴ ساعت از تزریق از سر گرفت (پیاده‌روی، آهسته دویدن).
  3. بلافاصله پس از تزریق به مدت ۲۴ ساعت سر خود را بالا و مستقیم نگه دارید (دولا و خم نشوید).
  4. تزریق بوتاکس به صورت، گاهی ممکن است موجب ایجاد برجستگی‌های کوچکی در مناطق تزریق شود. در صورت مواجهه با این موارد می‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید. به این ترتیب این برجستگی‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین ‌می‌روند.
  5. پس از گذشت ۲۴ ساعت به آرامی صورت خود را ورزش دهید.
  6. ریتم و شدت ضربان قلب خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید تا شدت جریان خون بالا نرود. این اتفاق کبودی و التهاب پوست را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا چند روز به سراغ فعالیت‌های سنگین نروید.
  7. شاید بهتر باشد پس از تزریق، باقی روز را استراحت کنید.
  8. به مدت ۴ ساعت به حالت ‌ایستاده قرار بگیرید.
  9. توصیه می‌شود بعد از بوتاکس از داروها و مواد رقیق‌کننده خون مانند چای سبز، ویتامین E و امگا ۳ استفاده نکنید زیرا آن‌ها حاوی موادی هستند که باعث خونریزی و کبودی پوست می‌شوند.
  10. بهتر است تا یک یا دو روز از حمام ترکی، سونا، استخر و دوش دوری کنید چون همانطور که همه ما می‌دانیم خطر ابتلا به عفونت از طریق استخر زیاد است.
  11. توصیه می‌شود شستشوی مو پس از تزریق بوتاکس تا ۲۴ ساعت بعد به تعویق انداخته شود. برای کسانی که به شستشوی صورت اهمیت می‌دهند، صورت را می‌توان ۴ یا ۵ ساعت پس از تزریق بوتاکس شست. توصیه می‌شود بعد از شستشوی صورت، مراقب باشید که ناحیه مورد نظر را به اشتباه ماساژ ندهید.
دکمه بازگشت به بالا