سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

برگشت گوش بعد از اتوپلاستی

اتوپلاستی ، حالات غیرعادی یا نقوص موجود در گوشهای خارجی را تصحیح نموده و زیبایی گوش را افزایش خواهد داد. این اصطلاح به پین گذاری گوش یا شکل دهی مجدد به گوش با نزدیک تر کردن گوش به سر اشاره دارد. این روند زیبایی صورت به نسبت ساده بوده و به طرز قابل توجهی وضعیت احساسی و ظاهر بیمار را تغییر خواهد داد. عمل اتوپلاستی گوش برای زیبایی صورت انجام می شود البته روش های دیگر زیبایی مثل هم می تواند کمک کننده باشد.

عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) چیست؟

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی به انگلیسی Otoplasty (اتو به معنای گوش و پلاستی به معنای تغییر شکل)، یک عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر گوش‌ها است. در عمل اتوپلاستی برآمدگی گوش‌ها تغییر می‌کند. اتوپلاستی (جراحی تغییر شکل گوش) عموماً برای درمان گوش‌هایی که فاصله زیادی از سر فاصله دارند، استفاده می‌شود. عمل زیبایی گوش همچنین می‌تواند با روش‌هایی به نام اتوپلاستی کاهشی (Reduction Otoplasty) هم ترکیب شود و گوش‌هایی که به طور بسیار بزرگ هستند را اصلاح کند.

عمل زیبایی گوش مناسب چه کسانی است؟

یک بیمار ایده‌آل برای انجام این جراحی باید از سلامت خوبی بهره‌مند باشد، نیکوتین مصرف نکند و به بیماری‌هایی که ممکن است روند درمان را مختل کند، مبتلا نباشد. این که بیمار دیدگاه مثبت و اهداف مشخصی برای بهبود ظاهر خود داشته باشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در مورد کودکان به دو دلیل بهتر است حداقل تا ۵ سالگی برای انجام اتوپلاستی صبر کنید:

اجازه دهید سایز گوش کودک تقریباً به سایز گوش بزرگسالان برسد تا مطمئن شوید که قسمت اصلاح شده با اتوپلاستی، بعد از اتمام رشد گوش هم طبیعی به نظر می‌رسد. گوش کودکان در پایان سن ۵ سالگی به ۸۵% از رشد نهایی خود رسیده است. در اتوپلاستی لازم است در غضروف گوش (زیر پوست) بخیه انجام شود تا بتوان شکل و موقعیت گوش را تغییر داد. غضروف گوش، قبل از ۵ سالگی بسیار نرم و ضعیف است و نمی‌تواند بخیه‌ها را نگه دارد. به این صورت احتمال موفقیت عمل زیبایی گوش بعد از سن ۵ سالگی بسیار بیشتر خواهد بود.

عمل زیبایی گوش در کودکان

برای اینکه کودک بتواند اتوپلاستی انجام دهد باید شرایط زیر را داشته باشد؛

  •     سلامت عمومی خوب
  •     حداقل سن ۵ سال با غضروف گوش توسعه‌یافته (در طول غربالگری اولیه می‌توان دراین‌خصوص تصمیم‌گیری کرد)
  •     دارای روحیه‌ی همکاری (و حرف‌گوش‌کن بودن)
  •     توانایی بیان احساسات در طول فرایند درمان.

عمل زیبایی گوش در نوجوانان و بزرگسالان

برای اینکه فرد نوجوان یا بزرگسال بتواند اتوپلاستی انجام دهد باید شرایط زیر را داشته باشد؛

  •     عدم مصرف سیگار
  •     سلامت عمومی خوب، بدون بیماری یا اختلال زمینه‌ای
  •     توانایی تصمیم‌گیری بالا
  •     مشتاق برای رسیدن به نتایج مطلوب.

مزایای عمل زیبایی گوش چیست؟

ظاهر غیرطبیعی گوش‌ها می‌تواند برای برخی افراد جالب نباشد. افراد ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به تغییر ظاهر گوش‌هایشان بگیرند. فارغ از اینکه دلیل شما برای انجام این عمل چه باشد، عمل زیبایی گوش مزایای زیر را برای شما خواهد داشت.

۱. ظاهر زیبا و متقارن گوش

بهبود ظاهر دلیل اصلی متقاضیان عمل زیبایی گوش است. شاید این افراد تنها به‌خاطر بیرون‌زدگی گوش‌هایشان، به طور بی‌رحمانه‌ای مورد تمسخر و اذیت و آزار قرار بگیرند. یا اینکه ممکن است حس کنند به این دلیل که گوش‌هایشان به‌قدر کافی به سرشان نزدیک نیست، ظاهر چندان جذابی ندارند. درهرصورت، افراد برای نزدیک کردن گوش‌ها به سر و ایجاد ظاهر متعادل‌تری در چهره، تصمیم به انجام عمل زیبایی گوش می‌گیرند. برای بیشتر افراد، گوش‌ها در زاویه‌ی بین ۲۵ الی ۳۵ درجه از سر قرار گرفته اند. اگر زاویه‌ی بین گوش و سر از ۳۵ درجه بالاتر برود، گوش‌ها بیرون‌زده به نظر می‌رسند.

۲. افزایش اعتماد به نفس

کودکانی که به‌خاطر ظاهر گوش‌هایشان خجالت می‌کشند تبدیل به بزرگسالانی می‌شوند که همچنان در خصوص ظاهر خود نگران‌اند. اصلاح ظاهر گوش در هر سنی می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس افراد کمک کند.

۳. نتیجه عمل دائمی

همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، سایر راه‌حل‌ها برای اصلاح بیرون‌زدگی گوش‌ها، بیشتر بر پنهان کردن گوش‌ها تمرکز دارند. سایر راه‌حل‌های موقت شامل استفاده از چسب یا سایر روش‌هایی هستند که گوش‌ها را به سر نزدیک می‌کنند و در آنجا نگه می‌دارند. بااین‌حال، این روش‌ها نتیجه موقتی دارند (حتی گاهی هیچ نتیجه‌ای ندارند) و شما باید همیشه از این ابزار استفاده کنید که همان‌طور که می‌دانید این کار به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اتوپلاستی می‌تواند نتایج دائمی را برای گوش‌های بیرون‌زده ارائه دهد. بعد از اتمام این عمل، دیگر گوش‌هایتان ظاهر بیرون‌زده نخواهند بود.

۴. سریع نتیجه عمل را می بینید

این جراحی نتایج فوری برای شما دارد. بااین‌وجود برای دیدن نتایج عمل زیبایی گوش باید کمی منتظر بمانید تا پانسمان‌ها برداشته شوند. منتظر بمانید که ورم از بین برود تا متوجه تفاوت چشمگیر در ظاهر گوش‌ها شوید. بعد از اتمام این جراحی و برداشتن بانداژها، خواهید دید که گوش‌ها کاملاً صاف هستند و به‌خوبی در اطراف سر قرار گرفته اند. بلافاصله بعدازاین که پانسمان را برداشتید، علی‌رغم ورم جزئی، می‌توانید بهبود شکل و برآمدگی گوش‌ها را ارزیابی کنید. این ورم به‌سرعت برطرف می‌شود و گوش‌ها در مدت ۳ تا ۶ هفته پس از جراحی، ظاهری طبیعی خواهند داشت.

۵. یک راه‌ حل امن برای تغییر ظاهر گوش ها

فرایند عمل زیبایی گوش کم تهاجم است؛ به این معنا که نسبتاً بی‌خطر است. این جراحی بسته به نیاز بیمار، به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. به طور معمول برای کودکان از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. در بزرگسالان اغلب این عمل با بی حسی موضعی انجام می‌شود. درهرصورت معمولاً بیماران می‌توانند همان روز کلینیک را ترک کنند. بیمار می‌تواند دوره‌ی نقاهت کوتاه خود را در منزل آغاز کند. این دوران نقاهت شامل اجتناب از فعالیت‌های شدید برای چند هفته است.

دوره نقاهت پس از جراحی شامل چه مواردی می‌شود؟

مراحل مختلفی در طول دوره نقاهت وجود خواهد داشت. دوره نقاهت و زمان بهبود پس از عمل در هر فردی متفاوت خواهد بود. مراقبت‌های بعد از عمل شامل موارد زیر خواهد بود :

  • در 24 ساعت اولیه پس از عمل، پانسمان کشی به دور سر پیچیده خواهد شد. گوشتان ممکن است متورم و بزرگتر از حالتی که انتظار آن را داشتید، به نظر بیایند.
  • توصیه می‌شود در مدت زمان بین 24 تا 72 ساعت بعد از عمل نیز از یک پیشانی بند استفاده شود و به تدریج تورم آن از میان خواهد رفت.
  • پس از 72 ساعت در هفته اول، می‌توانید به کار برگردید. این مساله به راحتی شما با تورم گوشتان و نوع کاری که انجام می‌دهید، بستگی دارد.
  • در هفته‌های اول و دوم بعد از جراحی، احساس راحت تر و بهتری نسبت به گوشتان در جمع خواهید داشت.
  • در ماه سوم، این تورم به کلی از میان رفته است.

کی قادر خواهم بود موهایم را بعد از جراحی بشویم؟

دوره نقاهت بعد از جراحی نه فقط به خاطر درد، بلکه به دلیل محدودیت در اعمالی مانند دوش گرفتن یا حمام کردن، می‌تواند دوره سختی به شمار رود. پزشک به شما توصیه خواهد نمود تا روز قبل از جراحی، تمامی کارهای لازم مانند دوش، حمام، شستن مو و تراشیدن ریش و ازینگونه موارد را انجام دهید. در این حالت می‌دانید که کارهای خود را انجام داده اید و عدم انجام آنها به مدت چند روز، مشکلی پیش نخواهد آورد.

پس از انجام عمل اصلاح گوش، به مدت 3 الی 4 روز باید پانسمان به گوش داشته باشید و شستن مو در این دوره از محدودیت هایتان خواهد بود. وقتی که تایید پرستار یا جراحتان را برای برداشتن پانسمان کسب نمودید، قادر خواهید بود که موهایتان را بشوئید، فقط سخت نگیرید و آرام این کار را انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا