فرهنگ و هنر

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

اکنون کمتر از دو هفته به جام جهانی باقی مانده است، اما دامنه پیراهن های تیم ملی ایران مانند همیشه بی پایان است. این پیراهن یک روز قبل از رونمایی به اشتباه توسط سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد که البته نمی توان به آن استناد کرد. چون مثل همیشه مهم نیست در این حوزه چه گفته می شود.

به گزارش سی وی نت، در طول سالیان متمادی، رهبران شرکت ها و سازمان های مختلف در طول شرکت در رویدادهای مختلف جهانی، به دلیل نرمی خود، ریسک های متفاوتی را متحمل می شوند.

در واقع هر زمان که ایران قصد حضور در رویدادهای جهانی را دارد، در زمانی رخ می دهد که این امر نشان می دهد که پایان با انتقادات و اختلافات فراوانی همراه است.

پیش بینی می شود ایران قطعه یا موسیقی خاصی را برای حضور در این رویداد آماده کند، اما زمانی که محمد معتمدی به عنوان گزینه منتخب این رویداد معرفی شد، موضوعات دیگری را در فضای خود اعلام کرد. داستان، شاید اگر کارگران مهم کمی بیشتر حرکت می‌کردند، به اینجا ختم نمی‌شد و حتی با انتخاب خواننده مناسب، می‌توانستند قطعه‌ای بسازند که ماندگاری بیشتری از زمان گذشته داشته باشد.

اما طراحی لباس های این مراسم موضوع دیگری است که در دوره های مختلف با توجه به نوع طرح به حد وصل می شود. این زمانی است که لباس تیم ملی هر کشور در جام جهانی یکی از دیدنی ترین نمایش ها برای بعد هنری هر کشوری است. در واقع یکی از بارزترین جذابیت های هر کشوری در عرصه بین المللی، طراحی لباس تیم ملی فوتبال است.

یکی از بحث‌های مربوط به این لباس به حذف تصویر یوزپلنگ ایران برمی‌گردد، هرچند به باور سازندگان این ایده، ورود یوزپلنگ آسیایی در لباس یک کشور در سال گذشته می‌تواند افراد زیادی را به خود جذب کند. از چیزها توجه به این گونه و نیازهای حفاظتی آن

تصویر یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای فرهنگ سازی در مورد این گونه گرانبها و بیان خطرات پیش روی یوزپلنگ استفاده شد. این سیستم محیطی به قدری مورد توجه قرار گرفت که در سال 2017 زمانی که گزارش شد بازیکنان این کشور بدون یوزپلنگ وارد زمین سبز جام جهانی روسیه می شوند، طراحی لباس تیم های خارجی مورد انتقاد قرار گرفت و در پاسخ به آنها گفتند که این تصمیم دولت فدرال نیست.

حالا پس از چهار سال، ساعدی فر، مالک برند ملی پوشاک پیش از این گفته بود که طبق توافق وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و تولیدکنندگان، سیاه گوش از پیراهن شماره این تیم برای حضور در جام جهانی حذف شد. و تصویری از پوست سیاه گوش روی همان لباس ساخته شد.

اما استفاده از پوست یوزپلنگ برای تولید لباس با انتقاد برخی از دوستداران محیط زیست مواجه شده است. بر این اساس که می گویند “طراحی پوست یادآور شکار و تاکسیدرمی است، نه حیات و حفاظت از گونه های خطرناک”.

علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی 2022 سرمایه گذاری زیادی برای حفاظت از محیط زیست انجام داده است و سیستم پشتیبانی فیفا از جام جهانی قطر، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از اصول پنج گانه خود معرفی کرده است.

از حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی که بگذریم، به داستان های زیادی از رونمایی از لباس ملی می رسیم که به دلیل ناهماهنگی، هر بار ابعاد جدیدی به وجود می آورد.

ابتدا قرار بود رونمایی از لباس تیم ملی یکشنبه 24 آبان برگزار شود که به 26 آبان ماه موکول شد.

اما یک روز قبل از مراسم رونمایی تصویری در ابر منتشر شد که گفته می شد لباس هواداران تیم ملی است اما تیم فوتبال با انتشار تصویری از لباس تیم ملی در جام جهانی واکنش نشان داد. .

در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: پس از انتشار عکسی از پیراهن هواداران طراحی شده توسط صنعت مد و لباس با نام پیروز، فدراسیون فوتبال اعلام می کند که این پیراهن هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال و تیم ورزشی ندارد. تیم ملی و همانطور که قبلا گفته شد “لباس تیم ملی در جام جهانی فردا (سه شنبه 26 آبان ماه) در جمع سران ورزش و سران کشور رونمایی می شود.”

البته پس از دقایقی تصویر ملی پوش و متن اطلاعیه فدراسیون حذف شد.

همچنین گفته می شود انتشار تصویر لباس تیم ملی قبل از برگزاری مراسم از سوی تیم فوتبال این است که چند هفته پیش یکی از سایت های معروف خارجی تصویر لباس سال گذشته تیم ملی را منتشر کرده است. جام جهانی قطر اولین بار در جشن لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر به نام پیروز و دبیر شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

همه این اتفاقات و اتفاقات زمانی رخ داد که در خارج از ایران، دو یا سه سال قبل از برگزاری، در دوره برنامه ریزی، به برندهای بزرگ ورزشی برای طراحی پیراهن برای چنین رویدادهایی واگذار می شد. همچنین سازندگان این گونه محصولات در زمینه ساخت لباس های ورزشی نیز مطالعه کرده اند تا محصولات مناسبی را برای این منظور ارائه دهند. این محصولات باید نماینده کشور تیم مورد نظر و بازیکنان معروف و جذاب برای هواداران باشد. در نهایت جنبه تجاری لباس های فوتبال وجود دارد که البته به دلیل نداشتن کپی رایت در بین اعراب کشورمان رواج ندارد.

به هر حال به نظر می رسد این همه سردرگمی در مورد لباس های تیم ملی ایران در مقاطع مختلف جام جهانی همیشه به دو دلیل برمی گردد: بی برنامگی یا تضاد منافع شخصی پروژه ها با اختیارات مالی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا