سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

ایا خوردن سیر ترشی با ماهی ضرر دارد؟

از قدیم الایام یکی از خوراکی های سفره ایرانیان که جزء جدانشدنی سفره زنان ایرانی بوده است، انواع ترشی ها (هفت بایار، سیر ترشی، ترشی، ترشک، لواشک و …) بوده است.

مصرف ترشی به نوبه خود اصولی دارد که ممکن است دیدگاه خوانندگان این مقاله را تغییر دهد. خیارشورهای «هفت بیجار»، «سیرترشی»، «ترشیلیت» و سایر خیارشورها خوراکی نیستند و اثر دارویی ندارند، اما باید به مقدار کم به عنوان چاشنی غذاهای مختلف همراه با غذا مصرف شوند.

مصرف زیاد و غیر اصولی ترشیجات نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه باعث ایجاد بیماری های مختلفی در مصرف کنندگان می شود. اگر استفاده نامناسب از ترشی ها در سنین نوجوانی مشکلی ایجاد نکند، مطمئناً در میانسالی و سالمندی مشکل ایجاد می کند.

نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنند این است که خوردن ترشی اصول مهمی دارد; برای هر غذایی باید ترشی مناسب آن غذا را انتخاب کنید، زیرا اگر ترشی ها درست انتخاب نشوند، نه تنها مفید نیستند، بلکه می توانند اثرات منفی روی غذا داشته باشند.

در مورد زمان، فصل خوردن ترشی ربع زمستان و اول بهار است. از مصرف ترشی در فصل تابستان و پاییز باید خودداری کرد، زیرا از نظر طب سنتی ایران غذاهای زمستانی باید گرم باشد، بنابراین توصیه می شود مصرف ترشی در کنار غذاهای گرم و خشک برنامه ریزی شود.

ترشی کلم از خوردن گل کلم و هفتربیز خودداری کنید. همه اینها به همراه غذاهایی که باعث اسهال می شوند مانند حبوبات و شیر می توانند باعث نفخ معده و روده شوند، بنابراین از خوردن آنها خودداری کنید.

از خوردن برنجال ترش (لایت) با غذاهای دیر هضم و دیر هضم خودداری کنید. از جمله غذاها می توان به کباب جگر سیاه، ماهی، تخم نیمرو و دیگر غذاهای دیر هضم و کثیف از صالح الکیموس یا ردی الکیموس اشاره کرد.

توصیه و تاکید می شود از افزودن شکر سفید به خورش قرقاول که واقعاً اشتباه آشپزی است خودداری شود و از رب انار به عنوان جایگزین استفاده شود. در چنین حالتی هضم و جذب فسنجان بیشتر و بیشتر می شود.

از خوردن هر نوع مرکبات به جز تفاله پرتقال یا آب پرتقال با ماهی خودداری کنید. خوردن پرتقال با ماهی باعث ضعف کبد و اختلالات کبدی می شود و شرایط را برای بیماری های سیستم ایمنی مانند ام اس، ویتیلیگو (زخم)، گیلن باره و … فراهم می کند.

از خوردن ترشی در شب خودداری کنید; خوردن سرکه و ترشی در شب منجر به دفع بیشتر کلسیم از بدن می شود و باعث پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته و سکته قلبی می شود.

زیاده روی در مصرف خیارشور در مردان باعث کاهش قوای جنسی و تضعیف نطفه و در زنان باعث درد شدید قاعدگی و دردهای نامنظم و دردناک و تشدید نقرس در سنین بالا می شود.
برای صادرات ترشی سیر مرواریدی به سایت seyfikar.com مراجعه نمایید.

یکی از مهم ترین عوامل اختلال حافظه و حتی آلزایمر در ایران، مصرف زیاد ترشیجات است زیرا ترشی ها طبیعت سرد و خشکی دارند و باعث سردی مغز می شوند. می گفتند ترشی نخورید، چیزی به دست می آورید، پس اگر نگران کندی و حواس پرتی خود هستید، با مداد قرمز با ترشی و ترشی دور و بر خود را بکشید.

برای تهیه سیر ترشی به هر لیتر سرکه 3 قاشق چایخوری سیاه دانه اضافه کنید. برای تهیه نمک هفتبیجار به هر کیلوگرم ترکیب یک قاشق چایخوری پودر گلپر اضافه کنید.

دکمه بازگشت به بالا