اهمیت تدریس رشته ایرانشناسی در کشورهای مختلف / جزئیات یک تفاهمنامه همکاری مشترک
رئیس بنیاد ایرانشناسی گفت: تدریس رشته ایرانشناسی و به ویژه گرایش نسخهشناسی و مرمت میتواند در کشورهای مختلف، موجب افرایش اقبال و گرایش آنان به شناخت ایران شده و به سبب جذابیت و گستردگی فرهنگ و تمدن ایرانی، در صورت معرفی شایسته آن به مخاطبان، میتوان تعداد زیادی از علاقهمندان به این رشته تحصیلی را از خارج از کشور برای تحصیل در ایران جذب کرد.
به گزارش سی وی نت، محمدحسین رجبی دوانی در مراسم امضای تفاهمنامهی مشترک همکاری بین بنیاد ایرانشناسی و سازمان امور دانشجویان، امضای این تفاهمنامه مشترک میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ایرانشناسی را در راستای جذب دانشجوی خارجی در رشته ایرانشناسی بر شمرد.
وی با اشاره به سفر خود به کشور روسیه، از استقبال گسترده دانشجویان این کشور به تحصیل در رشته ایرانشناسی خبر داد.
رجبی دوانی افزود: علاقهمندان غیر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور میتوانند از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته ایرانشناسی مشغول به تحصیل شوند و این رویداد قطعا برای معرفی کشور عزیزمان به مردم جهان بسیار موثر خواهد بود.
در ادامه این مراسم هاشم داداشپور – معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، نیز به اهمیت نقش تنظیمگری و سیاستگذاری بنیاد ایرانشناسی در حوزه معرفی ایران تأکید و اظهار کرد: در کنار آن، این بنیاد میتواند نقش ترویجی و بحث تربیت دانشجو را نیز ایفا نماید و بر این اساس توجه به نقش ملی و بینالمللی بنیاد ایرانشناسی حائز اهمیت است.
وی همچنین بیان کرد: پرداختن به مسائل و ابعاد گوناگون مرتبط با ایران، باید با حوزه ایرانشناسی گره بخورد و معرفی ایران در همه ابعاد دیده شود.
داداشپور ادامه داد: اهمیت پرداختن به حوزه هنر و فرهنگ ایرانی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران است و بنیاد ایرانشناسی این وظیفه خطیر را در حفظ و شناساندن آن بر عهده دارد. چنین هویتی از بعد اسلامی تاکنون بسیار پرداخته شده و در حال حاضر در این زمینه به موفقیت درخشانی رسیدهایم ولی از بعد ایرانی آن که ریشه عمیقی با کشورهای آسیای مرکزی دارد، تاکنون کم توجهی شده که باید هرچه بیشتر به بحث هویت و فرهنگ ایرانی مشترک با سایر کشورها توجه بیشتری شود.
معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در رابطه با جذب دانشجویان خارجی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی خود را در جهت جذب و اعطای بورسیه تحصیلی به علاقهمندان رشتههای مرتبط با ایرانشناسی اعلام میکند و بنیاد ایرانشناسی این فرصت را دارد که به این رشته و دانشجویان آن توجه ویژه کرده و ظرفیت تحصیلی آن را بالا ببرد.
در ادامه این نشست محمدجواد سلمانپور – مشاور بین الملل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری نمایشگاه بینالمللی جاذبههای تحصیلی در ایران خبر داد و بیان کرد: قرار بر این است که با کمک بنیاد ایرانشناسی، ظرفیتهای کافی در جهت شناساندن ایرانشناسی در بخش داخلی و بینالمللی فراهم شود.
وی افزود: بنیاد ایرانشناسی به عنوان مجموعهای دولتی و مورد اعتماد، باید امکانی را برای ارتباط با دانشگاههای برگزار کننده رشته ایرانشناسی در داخل و خارج از کشور، در نظر داشته باشد تا تعاملی بین داخل و خارج از کشور در این حوزه شکل بگیرد و علاقهمندان به حوزه ایرانشناسی بتوانند اطلاعات و دانش لازم را در این زمینه کسب کنند.
در ادامه این نشست ایمان نظام زاده – معاون اطلاعرسانی و همکاریهای علمی و بینالمللی بنیاد ایرانشناسی، از برگزاری نمایشگاه جاذبههای تحصیلی استقبال کرد و آن را فرصتی برای شناساندن ایران برشمرد.
وی افزود: بنیاد ایرانشناسی از زمان تأسیس خود تا به امروز همایشها و جلسات متعددی را در جهت شناساندن ایران بصورت داخلی و بینالمللی برگزار نموده و حاصل آن، گردآوری مجوعه بانکهای غنی اطلاعاتی است و یکی از وظایف این مجموعه شناسایی و رصد فعالیتهای کرسیها و مراکز ایرانشناسی در خارج از کشور و برقراری ارتباط و تعامل با آنها است.
بنابر اعلام بنیاد ایرانشناسی نظامزاده همچنین گفت: بنیاد ایرانشناسی در حوزه مطالعات تطبیقی در سطح بینالملل سعی دارد تا ارتباطات مؤثری برقرار کند و به دنبال تربیت دانشجویان در جهت شناساندن ایران و جلوگیری از ایرانهراسی باشد. همچنین باید در عرصه ملی به بحث مهم هویت بخشی و بازیابی هویت ایرانی – اسلامی توجه بیشتری شود و از تمامی سازمانها و نهادها در این راستا یاری جست.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برگزاری دورههای دانشافزایی ایرانشناسی برای دانشجویان خارجی مقیم ایران، به تاثیرگذاری این گونه اقدامات در معرفی هر چه بیشتر ایران تاکید کرد.
بنیاد ایرانشناسی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، از سال ١٣٨٣ رشته ایرانشناسی را دایر کرده و این رشته دارای ۴ گرایش در مقطع کارشناسیارشد و یک گرایش در مقطع دکتری است.
انتهای پیام