جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

انواع مه پاش مرغداری

دستگاه های مرطوب کننده و مه پاش مرغداری اثرات مثبت زیادی مانند کنترل و کاهش گرد و غبار و بوهای هوا، کاهش دمای پرندگان، افزایش وزن و رشد مرغ و بهبود کیفیت گوشت مرغ دارند. استفاده از این تجهیزات در مرغداری کاملا مقرون به صرفه بوده و علاوه بر سرمایه گذاری کوتاه مدت به افزایش بهره وری صنعت نیز کمک می کند. انواع مختلفی از سیستم های مرطوب کننده و مه پاش وجود دارد. در میان این دستگاه‌ها، مرطوب‌کننده‌های اولتراسونیک، مه‌پاش‌کننده‌ها و نبولایزرهای دیسکی (یا فن) مهم‌تر هستند. پس از بررسی مزایا و معایب این سیستم ها، این مقاله بهترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های مه پاش پرنده را توصیف می کند که ارزش خواندن دارند.

انواع مرطوب کننده های موجود در بازار

همانطور که گفته شد پاک کننده های مرطوب در انواع اولتراسونیک، نازلی و دیسکی توسط تولیدکنندگان داخلی در بازار عرضه می شوند. هر کدام از این دستگاه ها برای قابلیت های متفاوتی طراحی شده اند. مه پاش بینی نیز بسته به تعداد نازل و قدرت موتور در انواع سالن ها استفاده می شود. هر کدام از این دستگاه ها مزایا و مزایایی نسبت به دیگری دارند. انتخاب مناسب با توجه به نیاز دستگاه رطوبت ساز به افزایش کارایی آن در محیط مورد نظر کمک زیادی می کند. بنابراین قبل از خرید مه پاش مرغ باید تمام مزایا و معایب آن را بدانید و بر اساس آن اقدام به خرید کنید.

خواص سونوگرافی را بررسی کنید

در این دستگاه ها رطوبت توسط امواج اولتراسونیک ایجاد می شود. در هنگام استفاده از این مرطوب کننده ها باید توجه داشته باشید که هیچ گونه آبی را نمی توان در دستگاه استفاده کرد. زیرا وجود ناخالصی های زیاد یا آب منفذی می تواند روی پیزوهای دستگاه تاثیر منفی بگذارد. ضمناً این دستگاه ها قدرت پرتاب غبار بالایی ندارند و با تعداد کم نمی توان سطح رطوبت را به صورت یکنواخت در تمامی قسمت های سالن تنظیم کرد. اما نصب این مرطوب کننده ها بسیار ساده است، کافی است دستگاه را به برق وصل کرده و به مخزن آن آب اضافه کنید. مدل های قدرتمند و بزرگ دستگاه های مرطوب کننده التراسونیک قابلیت اتصال به آب لوله کشی را دارند و نیازی به کنترل سطح آب مخزن خود ندارند. زیرا وقتی آب نباشد به طور خودکار وارد مخزن آنها می شود. از دیگر نکات مثبت این نوع رطوبت سازها می توان به قدرت و کارایی بسیار بالا در ایجاد رطوبت و جلوگیری از خیس شدن کف سالن اشاره کرد. در این دستگاه ها آب مایع به صورت مه خنک در اثر فشار امواج اولتراسونیک به بیرون پرتاب می شود. این مه می تواند به سرعت رطوبت نسبی سالن را افزایش داده و دمای گرمایش را کاهش دهد. همچنین بدنه این مرطوب کننده ها از مواد ABS ساخته شده است که کاملا ضد زنگ بوده و عمر مفید دستگاه را افزایش می دهد.

ویژگی های دیمرهای دیسکی و پروانه ای را بررسی می کند

این نوع رطوبت سازها از طریق ذرات آب پودری و فرآیند تبخیر آن باعث افزایش رطوبت سالن و کاهش دما می شوند. رطوبت سازهای دیسکی دارای مخزن هستند و آب دریافتی آنها می تواند مستقیماً از لوله وارد مخزن شود. این مرطوب کننده ها در هنگام انتقال گرد و غبار قدرت ریزش بالایی دارند. نصب و استفاده از Disk Fogger نیز آسان است. از دیگر مزایای این نوع گرد و غبار قابلیت کار با آب چاه یا آب سخت و همچنین قابلیت ضدعفونی و سمپاشی سالن می باشد. در واقع می توان با افزودن سموم محلول در آب سالن را مسموم کرد. رطوبت سازهای دیسکی همچنین می توانند به عنوان سیستم تهویه در مواقع کمبود آب استفاده شوند. زیرا فن این دستگاه ظرفیت هوای بالایی دارد. سمپاش های دیسکی پرمصرف ترین سمپاش های طیور هستند.

بررسی ویژگی های مه نازل

سیستم مه‌گیر هواپیما از یک پمپ و موتور تشکیل شده است که آب را فشرده و به مه منتقل می‌کند. این سیستم ها باید شامل مخزن و سیستم فیلتر باشند. برای فشرده سازی آب موتور و پمپ باید آب را از مخزن خارج کنند. اما با شناور می توان آب مخزن را طوری کنترل و تنظیم کرد که ضعیف نشود و آب از طریق سیستم لوله به مخزن برگردد. در این نوع مه از آب برای فرآیند استخراج استفاده می شود. در واقع یک سوراخ بسیار کوچک وجود دارد که مانند یک پودر آب پرفشار از خود ساطع می کند. بنابراین روی این دستگاه ها باید از فیلتر استفاده شود. در غیر این صورت، کثیفی موجود در آب، دریچه ها را مسدود می کند و علاوه بر چکه و خیس کردن کف، حتی نمی تواند مه ایجاد کند. با توجه به عمر محدود فیلترها و تعویض آنها، این هزینه عملیات ممکن است برای برخی از مشتریان گزاف باشد. اما مه های مه آلود برای ایجاد مه با امواج رادیویی بسیار قدرتمندتر هستند. با این سیستم ها می توان زباله ها را جدا کرد و اسپری کرد. برای این دیگ ها نیاز است که این سیستم ها با تجهیزات، لوله ها و شبکه خروجی ها در ساختمان نصب و نصب شوند. بنابراین نصب این سیستم ها نیاز به تجربه و تخصص فنی دارد. جت ها در بالای سقف قرار می گیرند و جهت نوک ها به سمت کف است. ذرات بخار آب گرما را در قسمت بالایی ساختمان جمع آوری کرده و قبل از رسیدن به سطح زمین و خیس شدن کف ساختمان تبخیر می شوند.

یک نتیجه گیری

لازم به ذکر است که تمامی دستگاه های مرطوب کننده هوا و  مه پاش مرغداری می توانند به سنسور رطوبت سنج یا تایمر مجهز شوند و بدین ترتیب عملکرد دستگاه به حالت اتوماتیک تغییر می کند. مه پاش نازل و دیسکی در مرغداری ها بسیار رایج است. با این حال، استفاده از مرطوب کننده اولتراسونیک در این سالن ها مشکلی ندارد. انتخاب سیستم اسپری طیور به شرایط مرغداری، آب مصرفی و زیربنای مرغداری بستگی دارد. تشخیص دقیق و مناسب سیستم مه پاشی سالن مرغداری نیاز به مشاوره تکمیلی دارد و بدون نظر کارشناسی نمی توان به راندمان مطلوب دست یافت. گروه صنعتی فوگر تولید کننده انواع رطوبت ساز و مه پاش آماده ارائه مشاوره رایگان خرید مه پاش مرغداری می باشد. پس در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید مه پاش برای پرنده می توانید با شماره 09144485590 تماس حاصل فرمایید.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا