جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

انواع بازی فکری» و ویژگی هر کدام چیست؟

بازی‌ فکری هم فال است و هم تماشا. لحظات‌مان را شاد و مفرح می‌کند و از طرفی مغزمان را هم ورزش می‌دهد و برای و مفید است. در این مقاله درباره انواع بازی فکری و مزایای مختلفی که برای تقویت مهارت‌های ذهنی و اجتماعی‌ شما دارند گفته‌ایم.

حتما بخوانید:

از سن و سال ما که دیگر گذشته است؛‌ حتما این جمله اشتباه و آشنا را شنیده‌اید و شاید هم متاسفانه در دسته افرادی هستید که از آن استفاده می‌کنند. این جمله که پر است از انرژی‌های منفی و مخرب می‌تواند، زندگی‌تان را به دره رکود و رخوت بکشاند. براساس کدام قانون و تفکر منطقی، بزرگسالان نباید بعضی از کارهایی را که سراسر فایده است، انجام دهند؟ مثلا بازی کردن، آن هم بازی فکری یکی از مواردی است که پیر و جوان نمی‌شناسد.

مزایای بازی فکری چیست؟

بازی‌های فکری عموما باعث می‌شوند تا در ذهن خود برنامه‌ریزی کنید، نقشه بکشید و تلاش کنید، اطلاعاتی را به خاطر بسپارید که در شکست دادن حریفان به کمک‌تان می‌آیند. وقتی که از مغزتان به اندازه کافی کار بکشید، از پیری و و… دور خواهید ماند. هدف از انجام بازی فکری، بهبود حافظه، قدرت تفکر، افزایش سرعت انتقال و تقویت مهارت‌های شناختی است.

شاید بپرسید مهارت‌های شناختی چیست؟ مهارت‌های شناختی همان مهارت‌هایی است که باید برای پردازش افکارتان داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، توانایی‌هایی که در یادگیری و حل مسأله به کمک‌تان می‌آیند. چه کودک باشید و چه بزرگسال، برای بهتر زندگی کردن باید دائما فکر کنید و تصمیم بگیرید. پس چه خوب که به کمک روش‌هایی مانند استفاده از بازی فکری به مغزتان کمک کنید.

حتما بخوانید:

مزایای بازی فکری چیست؟

اگر سلول‌های مغزی به فعالیت کردن، تشویق نشوند، استدلال نکنند و به دنبال حل مسائل و رفع چالش‌های گوناگون نباشند، کارایی خود را از دست خواهند داد. اما به کمک بازی فکری می‌توان مغز را تمرین داد و قبراق نگه داشت. از جمله مزایای بازی فکری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت حافظه؛
  • افزایش سرعت انتقال؛
  • افزایش سرعت تفکر؛
  • افزایش مهارت‌های شناختی؛
  • افزایش سطح ؛
  • افزایش مهارت استقلال در تفکر و برنامه‌ریزی.

بازی‌های فکری، انواع و اقسامی دارد. اگر قبول دارید که بازی فکری ، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه از مزایای آن سود می‌برند، در ادامه به تعدادی از انواع بازی فکری توجه کنید:

انواع بازی فکری را بشناسید

بازی فکری انواع مختلفی دارد که هر یک به تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصی می‌پردازند. به طور کلی می‌توان چند دسته‌بندی برای آن در نظر گرفت:

  1. بازی‌ با کارت؛
  2. بازی های رومیزی؛
  3. بازی با طرح تست هوش، معما؛
  4. بازی های ساختنی.

۱. بازی فکری با کارت

بازی‌های کارتی، معمولا شامل تعدادی کارت هستند که دو یا چند نفر با هم برای رسیدن به نتیجه‌ای خاص رقابت می‌کنند. دبلنا، مونوپولی و… از جمله بازی‌های کارتی هستند. انواع و اقسام دیگر آن را هم قطعا خودتان می‌شناسید. به نظر شما مزایای بازی‌های کارتی چیست؟

افزایش صمیمیت و ارتباطات

  • این روزها فناوری به همه زمینه‌های زندگی‌مان وارد شده است. حتی بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای هم جای خود را به بازی‌های شاد و مفیدی داده است که قدیم‌ترها در دورهمی‌ها انجام می‌دادیم. بازی‌های کارتی به شما کمک می‌کنند تا در جمع‌های دوستانه و خانوادگی به هم نزدیک‌تر شوید، بیشتر با هم صحبت کنید و یخ جمع را بشکنید. بازی‌های کارتی عموما گروهی هستند و همین باعث می‌شود که افراد، تلفن‌های همراه‌شان را کنار بگذارند و با هم در گفت‌وگو و ارتباط بیشتری قرار بگیرند.

امکان بازی کردن برای همه گروه‌های سنی

  • یکی از مزایای درخشان بازی‌های کارتی، این است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف و با توانمندی‌های گوناگون می‌توانند در آن شرکت کنند. شاید بپرسید که منظور از توانمندی‌های مختلف چیست و چرا همه گروه‌های سنی می‌توانند در آنها شرکت کنند. در درجه اول باید گفت که بازی‌های کارتی بیشتر مبتنی بر شانس هستند و با اینکه نیاز به فکر کردن و به کارگیری حافظه دارند، آن‌قدر پیچیده نیستند که فقط کسانی از عهده آنها برآیند که بسیار باهوش و زرنگ هستند. پس جای نگرانی و خجالت برای بازی کردن وجود ندارد. نترسید و به جنبه نشاط و تفریح بازی فکر کنید تا به طور غیرمستقیم، مغزتان را هم نرمشی داده باشید.

امکان بازی کردن برای افراد با توانایی‌های مختلف

  • به واسطه شکل و شمایل بازی، امکان مشارکت افرادی که از نظر جسمی هم محدودیت و معلولیت دارند کاملا وجود دارد. اگر بخواهید با دوستان یا اعضای خانواده‌تان برنامه‌ای مفرح بگذارید و مثلا تنیس، والیبال یا بازی‌های حرکتی انجام بدهید شاید عزیزان‌تان که معلولیت و محدودیت جسمی دارند، قادر به شرکت در بازی نباشند. اما با وجود بازی‌های کارتی، تقریبا همه با توانمندی‌های مختلف هوشی و جسمی می‌توانند شرکت کنند و لذت ببرند.

تقویت حافظه

  • بازی‌های کارتی، تمرینات ذهنی بسیار خوبی هم هستند. همان‌طور که گفته شد، بازی‌های کارتی دشوار نیستند ولی برای انجام آنها باید خاصی انتخاب کرد و با محاسبه یا بررسی شرایط سریع تصمیم‌گیری کرد. علاوه بر اینها، در بعضی از انواع بازی‌های فکری لازم است تا رفتار بازیکنان دیگر را زیر نظر بگیرید و به روند بازی به دقت توجه کنید. موفقیت در این قسمت از بازی، نیازمند به‌کارگیری حافظه است. همه اینها یعنی مغزتان در حال تمرینِ تمرکز و تقویت دقت است.

۲. بازی فکری رو میزی

بازی‌ فکری رومیزی هم همان بازی‌های معروفی هستند که به‌صورت یک صفحه بازی رو میزی طراحی‌شده، دو یا چند نفر را به خود مشغول می‌کند. شطرنج که معرف حضور همگان است و از نمونه‌های دیگر می‌توان به تخته نرد و مِنچ و… اشاره کرد. این بازی‌ها هم مزایایی دارند که هم در شما حس و حال خوبی ایجاد می‌کنند و هم برای مغزتان مفید هستند:

ایجاد شادی و نشاط

  • وقتی با اعضای خانواده، مشغول بازی‌های فکری مانند تخته می‌شوید، لحظات‌تان پر از خنده و نشاط می‌شود. خندیدن در مغز ، هورمون اندورفین(endorphin) ترشح می‌کند یعنی هورمونی که نشاط و شادمانی در شما به وجود می‌آورد. خندیدن و در کنار هم بودن هم اعتماد، همراهی و هم‌دردی میان افراد خانواده و دوستان را بیشتر می‌کند.

تقویت مهارت‌های شناختی

  • بازی‌های فکری با تخته منجر به تقویت مهارت‌های شناختی می‌شوند. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، حل مسأله یکی از مهارت‌های شناختی است. بازی با کارت به تقویت بخش‌هایی از مغز مانند: هیپوکامپ و قشر پیش‌پیشانی کمک شایانی می‌کند. این بخش‌های مغز مسئول مدیریت افکار پیچیده و شکل دادن به حافظه هستند به همین خاطر با بازی‌های فکری مانند تخته‌نرد می‌توان به تقویت مغز کمک کرد.

حتما بخوانید:

جلوگیری از مشکلات ناشی از کهولت سن

  • بازی‌های فکری به حفظ توانمندی شناختی در افراد مسن هم کمک زیادی می‌کنند یکی دیگر از مزایای بازی‌ فکری با تخته، کاهش خطر ابتلا به و است. به دلیل اینکه با بازی‌های تخته‌ای مانند شطرنج، مدام نیاز به فکر کردن و درگیرسازی مغز با فرایند بازی وجود دارد. مغز فعال و قوی، کمتر در معرض از دست دادن توانایی‌هایش قرار می‌گیرد.

تنظیم فشار خون و ایجاد آرامش

  • بازی کردن یک فعالیت مفرح است و حین انجام آن، بدن بیشتری پیدا می‌کند. برای مثال ترشح اندورفین که ناشی از آرامش و نشاط بازی است، ماهیچه‌ها را در حالت آرام‌تری نگه می‌دارد و به بهبود گردش خون در بدن هم کمک می‌کند. بهبود وضعیت گردش خون در بدن باعث متعادل نگه داشتن فشار خون می‌شود.

کاهش تنش و استرس

  • بعضی از پژوهش‌ها در حوزه بازی نشان می‌دهد که افراد زیادی برای و فشارهای مختلف به بازی کردن روی می‌آورند. در تحقیقی مشخص شد که ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان در پژوهش از بازی فکری برای کاهش تنش‌های روزانه خود بهره می‌برند.

۳. بازی فکری با طرح تست هوش، معما

بعضی از انواع بازی فکری هم با حل کردن معماها و پاسخ دادن به تست هوش همراه هستند. در بازی‌های معمایی و توأم با تست هوش، مغز و ذهن بیشتر استفاده می‌شود. در این نوع بازی‌ها برای پیروزی نیاز به فکر کردن وجود دارد. دیگر خبری از شانس و اقبال نیست. بلکه فرد باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا به پاسخ صحیح دست پیدا کند.

تمرین ایجاد ارتباطات مؤثر

  • بازی‌های معمایی و تست هوش‌ها معمولا به صورت گروهی انجام می‌شوند. همین موضوع می‌تواند به تقویت مهارت‌های افراد در بهبود بخشیدن به ارتباطات اجتماعی‌شان کمک کند. زمانی که شما با هم‌گروهی‌های خود در تعامل و ارتباط قرار می‌گیرید، در واقع، در حال تمرین کردن هم‌فکری، ارتباط مؤثر برقرار کردن با دیگران و سازگاری با جمع هم هستید.

یادگیری و تمرین تفکر حل مسأله

  • بازی فکری در قالب معما و تست هوش، دستاوردهای فراوانی برای‌تان به همراه خواهد داشت. تقویت ، افزایش میزان صبر و حوصله و توانایی سازماندهی و منظم کردن افکار از جمله رهاوردهای بازی‌های فکری به این سبک است. بازی‌های معمایی به شما یاد می‌دهند که چطور یک مسأله را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا قابلیت بررسی ابعاد مختلف آن میسر شود. تقویت هم از مزیت‌های درخشان بازی‌های معمایی است. از این نترسید که شاید از عهده این بازی‌ها برنیایید. خجالت را کنار بگذارید و روی توانایی‌های سلول‌های خاکستری‌تان بیشتر حساب کنید.

افزایش ضریب هوشی

  • تحقیقات نشان داده است که حل کردن معماها و بازی‌های فکری که با هوش سر و کار دارند باعث افزایش بهره یا ضریب هوشی (IQ) می‌شود. علت این است که معماها، شما را به سمت تفکر و استدلال هدایت می‌کنند. برای حل مسائلی که در این نوع از بازی‌ها مطرح می‌شود، نیاز به استفاده از معلومات عمومی در کنار بهره‌مندی از حافظه، منطق و توانایی حل مسأله وجود دارد. در نتیجه مغز ورزیده‌تر و کارکشته‌تر می‌شود.

حتما بخوانید:

تقویت قوه تحلیل و استدلال

  • وقتی به حل معما و تست هوش می‌پردازید باید از منطق خود استفاده کرده و موضوع را برای خود استدلال کنید. در نتیجه تمرکزتان افزایش پیدا می‌کند و لازم است با روش‌های تحلیلی و منطقی مختلف به نتیجه برسید. در این صورت، ذهنی فعال‌تر خواهید داشت که یاد می‌گیرد برای حل مسائل خود از استفاده کند.

۴. بازی‌های ساختنی

احتمال اینکه فکر کنید، بازی‌های ساختنی مختص کودکان است بسیار زیاد است. اما دوست عزیز! چنین چیزی به هیچ‌وجه صحیح نیست. همانطور که در موارد قبلی خواندید، بازی کردن آن هم از نوع فکری، برای همه افراد در طیف‌های سنی مختلف مفید است. بازی‌های ساختنی هم همین‌طور هستند. مثلا ساخت پازل‌ها، مدل‌ها و… می‌تواند مزایای مختلفی از جمله موارد زیر را برای بزرگ و کوچک به همراه داشته باشد:

افزایش دقت

  • بازی‌های ساختنی، توجه به جزئیات و دقت را در شما افزایش می‌دهند. وقتی قرار است یک پازل ۲هزار قطعه را بسازید باید به قطعات مختلف نگاهی دقیق داشته باشید و مثلا به شکل قطعه‌ها، رنگ‌شان، ابعادشان و… دقیق توجه کنید. تشخیص تفاوت‌ها میان قطعات مختلف باعث می‌شود که به فرد دقیق‌تری بدل شوید و این دقت در زندگی روزانه، ارتباطات و کارتان هم بسیار مفید خواهد بود. کودکان هم با انجام این بازی‌ها، بادقت‌تر با مسائل مختلف رو به رو خواهند شد.

افزایش اعتماد به نفس

  • بازی‌های ساختنی هم برای کاهش استرس‌ها بسیار مفید هستند. در هنگام بازی کردن، مغز از حالت فشار و تنش به حالتی مشابه رویا دیدن فرو می‌رود. این تغییر حالت مغزی از هوشیاری فعال به هوشیاری ناخودآگاه، استرس را کاهش می‌دهد، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و را هم بیشتر می‌کند.

خوش‌خلقی و بهبود روحیه

  • بازی‌های ساختنی به ترشح هورمون در مغز کمک می‌کنند. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است که در بهبود اخلاق و حال و هوای‌تان نقش دارد. دوپامین علاوه بر ایجاد در شما، تمرکز، و حافظه را هم زیاد می‌کند. هر وقت که یک بازی ساختنی را با موفقیت به پایان می‌رسانید، در مغز دوپامین ترشح می‌شود. ترشح دوپامین، راهی است که مغز برای سپاس‌گزاری از شما بابت دستاوردهای مختلف در اختیارتان می‌گذارد.

تقویت استدلال دیداری

  • برای موفقیت در بازی‌های ساختنی باید در قطعات مختلف بازی، پازل یا، دقیق شوید. این دقت نظر، استدلال بصری یا دیداری را افزایش می‌دهد. هر چقدر که توانایی استدلال دیداری‌تان بیشتر باشد در انجام برخی از امورات روزانه موفق‌تر عمل خواهید کرد. مثلا در پارک کردن خودرو و رانندگی، در خواندن نقشه و مسیریابی و…، بهتر عمل خواهید کرد.

در آخر

بازی‌های فکری با یک تیر، چندین و چند نشان را هدف می‌گیرند. با وجود آنها هم مهمانی‌ها و دورهمی‌های‌تان خوش‌تر و شادتر خواهد گذشت، هم از مغزتان استفاده بهتری می‌کنید و هم از فشار و استرس‌های رنگارنگ نجات پیدا خواهید کرد. پس اهمیت بازی کردن را دست‌کم نگیرید. بازی‌های فکری متنوعی در بازار وجود دارند که دست‌تان را در انتخاب کاملا باز می‌گذارند. انتخاب با شما است. بهتر است سریع‌تر دست به کار شوید برای روزهایی که فشار کار و زندگی، فکرتان را خسته و روح‌تان را مشوش می‌کند، یک عدد بازی فکری تهیه کنید و در منزل به انجام آن بپردازید، با خانواده و فرزندان‌تان بازی کنید و مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی‌تان را گرم و دوست‌داشتنی برگزار کنید.

تکنیک‌هایی برای به‌خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب

۱۰،۰۰۰ تومان

انجام بازی رومیزی یک اشتیاق عظیم ذهنی است چرا که این بازی ها یک تجربه ی باور نکردنی را برای شما و سایر بازیکنان ایجاد می کنند. ضمن آنکه بازی فکری توانایی های ذهنی بازیکنان را به چالش می کشاند، انتخاب بازی فکری نیز یک چالش جدید برای گیمرها به وجود می آورد. بازی های بردگیم انواع و سبک های مختلفی دارند، شناختن انواع بازی های فکری و داشتن اطلاعات همه جانبه درباره ی آنها به شما کمک می کند تا یک در دسترس داشته باشید.
در سراسر جهان بردگیم به عنوان یک سرگرمی رایج بین نوجوانان و بزرگسالان و حتی کودکان و سالمندان می باشد، که برای هر رده ی سنی مزایا و ویژگی های خاص خود را دارد. هر ساله شرکت های طراحی بازی های رومیزی با توجه به علایق و سبک های پرطرفدار و ترند گیمرها بازی های فکری متنوعی را منتشر می کنند.
انواع بازی رومیزی که گیمر ها انجام می دهند به متغییر های بسیاری بستگی دارد.سبک و عناصر بازی، مکانیزم بازی، تعداد بازیکنان و مدت زمان بازی از جمله مواردی هستند که باعث متمایز شدن انواع بازی های فکری می شوند. دسته بندی های مختلفی برای بازی های رومیزی در نظر گرفته می شود اما از جمله برجسته ترین آنها می توان به بازی های انتزاعی، استراتژیک، دورهمی، بازی کاغذ و قلم و ….. اشاره کرد. در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید، در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع بازی فکری؛ ویژگی ها، تفاوت ها و مزایای آنها بپردازیم.

اگر علاقه مند به انواع بازی های رومیزی هستید و به دنبال یک سرگرمی فوق العاده برای ایام فراغت خود هستید، برای آشنایی بیشتر و دسترسی به انواع بازی های فکری بر روی لینک کلیک نمایید.

بازی های فکری استراتژیک از جمله محبوب ترین و پرطرفدار ترین بازی های رومیزی می باشند. بردگیم استراتژیک داری یک محتوا و خط داستانی است، در این بازی تمام تصمیم گیری ها و حرکات بازیکنان حول محور اصلی داستان می باشد. بازی رومیزی استراتژیک یک بازی مبتنی بر مهارت و تفکر بوده و عنصر شانس در این نوع بردگیم کمتر به چشم می خورد. این دسته از بازی ها تفکر استراتژیکی و تاکتیکی بازیکنان را به چالش می کشانند و در نهایت نتیجه ی بازی بر اساس میزان توانایی های بازیکنان و برنامه ریزی و تصمیم گیری آنها رقم می خورد.

بازی فکری استراتژیک به طور معمول بین 45 تا 60 دقیقه زمان میبرد و برای 2 الی 6 نفر طراحی می شود. بردگیم استراتژیک باعث پرورش و تقویت مهارت های شناختی همانند تفکر استراتژیک، تصمیم گیری، حل مسئله و برنامه ریزی بازیکنان می شود.
بازی های رومیزی استراتژیک خود دارای ژانرهای متفاوتی هستند و مجموعه ای از مکانیزم های بازی را در بر دارند. از جمله تم های رایج بازی های استراتژیک می توان موارد زیر را نام برد.

  • بازی های جنگی (War Games / Combat)
  • بازی های یورو یا اروپایی ( Euro Game)
  • بازی های قرون وسطی (Medieval )
  • بازی های شهر سازی (City Building )
  • بازی های ساختن قلمرو و کشورگشایی (Territory Building/ Area Control )

بازی های استراتژیک با سبک های نام برده شده دارای یک فضای رقابتی شدید و برد- باخت می باشند. بازی های قرون وسطایی و یورو از جمله بازی هایی هستند که وقایع آن دوارن را در قالب بازی رومیزی به تصویر می کشند. در این ژانرهای محتلف، باید با حفظ نیروها و منابعی که در دست دارید و با افزایش دارایی های خود کشورگشایی کنید و از قلمرو خود در برابر دشمنان محافظت کنید و یا به دور از جنگ مسیر شهرسازی و تجارت را در پیش بگیرید.

بازی های استراتژیک با توجه به سبکی که دارند، دارای المان های متفاوتی همچون تاس، مهره، کارت، ژتون، توکن و … می باشند. لذا با حضور این المان ها در بازی، بازیکنان با مکانیزم های مختلفی سرو کار خواهند داشت.

از جمله مرسوم ترین مکانیزم های بازی رومیزی استراتژیک می توان موارد زیر را نام برد؛

  • انتخاب کارت (Card Drafting )
  • جمع آوری مجموعه از کارت ها و ژتونها (Set Collection)
  • تاس ریختن ( Dice Rolling )
  • حرکت منطقه ای / جا به جایی نیروها ( Area Movement)
  • تفکر استراتژیک (Strategic Thinking )
  • برنامه ریزی استراتژیک ( Strategic Planning)
  • جایگذاری کارگر (Worker Placement)
  • مبادله و تجارت (Trading )
  • ریسک پذیری ( Push- Your_ Luck)

از جمله پرطرفدار ترین و محبوب ترین انواع بازی های فکری استراتژیک می توان بازی های زیر را نام برد:

  • سیطره کتان (Catan)
  • بازی رومیزی ریسک (Risk)
  • بازی فکری دژ( Citadels)
  • نجات جهان ( Pandemic)
  • بازی سنچری جاده ابریشم (Century Spice Road)
  • بازی لوکوموتیو ( Ticket to Ride)
  • بازی فکری رکب (Condottiere)

بازی رومیزی انتزاعی یکی از سرگرمی های جذاب دونفره می باشد، البته بعضی از بازی های انتزاعی برای 2الی 4 نفر طراحی شده اند. بازی انتزاعی یک مفهوم ذهنی می باشد که هیچ خط و تم داستانی ندارد و با هیچ یک از رویدادها و عناصر بیرونی در ارتباط نیست به بیانی دیگر شاکله ی بازی های فکری انتزاعی بر اساس مفاهیم ذهنی می باشد.

بازی رومیزی انتزاعی یک بازی مهارتی است و عنصر شانس هیچ نقشی در فرایند بازی ندارد. مدت زمان بازی به سطح توانایی، ابتکار و نبوغ بازیکنان بستگی دارد ولی به طور معمول بازی بین 30 الی 45 دقیقه زمان میبرد. بازی های انتزاعی بر خلاف بازی های رومیزی دورهمی و استراتژیک، تنها دارای یک صفحه بازی و تعدادی مهره هستند. بنابراین مکانیزم های این سری از بازی ها از یکنواختی بیشتری برخودار هستند با این حال بازی های انتزاعی به شدت جذاب و چالش برانگیز بوده و دارای یک فضای فوق العاده رقابتی می باشد.

بازی های انتزاعی به عنوان یک تمرین ذهنی فوق العاده به شدت برای تمامی سنین توصیه می شوند، ضمن آنکه باعث تقویت لوب های مختلف مغز به ویژه لوب پیشانی می شوند که خاستگاه اندیشیدن و تفکر استراتژیک و برنامه ریزی است. تفکر و برنامه ریزی استراتژیک، دقت و تمرکز بالا از جمله توانایی های لازم برای پیروزی در بازی های انتزاعی به شمار می روند. بازی های انتزاعی تمرینی برای چگونه اندیشیدن می باشند و برای تقویت حافظه و جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر بسیار موثر هستند.

برای مشاهده بهترین بازی‌های رومیزی بزرگسالان بر روی لینک کلیک نمایید.

از جمله مکانیزم های کاربردی در بازی رومیزی استراتژیک می توان موارد زیر را نام برد:

  • حرکت شبکه ای (Grid Movement)
  • حرکت نقطه به نقطه (Point to Point Movement)
  • شناسایی الگو (Pattern Recognition)
  • ساخت الگو (Pattern Building )
  • چینه کشی (Enclosure)

از جمله بهترین و محبوب ترین انواع بازی فکری انتزاعی می توان موارد زیر را نام برد:

  • بازی رومیزی شطرنج (Chess)
  • بازی نبرد کوهستان و جنگ شاهان از سری بازی های پروژه (GIPF)
  • بازی انتزاعی آزول ( Azul)
  • بازی فکری انتراعی کندو یا هایو ( Hive)
  • بازی فکری رینگ (Zerts)
  • بردگیم گبه بازی (Patch Work)
  • بازی لینک ( LYNGK)
  • کوریدور(Quoridor)
  • اتللو ( Othello)
  • پنتاگو(Pentago)

بازی های رومیزی دورهمی همانطور که از نامشان پیداست، یک سرگرمی مهیج برای مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی و دوستانه می باشند. بازی دورهمی در گروه های بزرگ و با تعداد بازیکنان بیشتر نسبت به سایر بازی های رومیزی انجام می شود.

این سری از بازی ها دارای قوانین نه چندان پیچیده و در عین حال بسیار جذاب می باشد، بنابراین یادگیری روش بازی و قوانین آن بسیار ساده است، حتی بازیکنانی که تجربه ی بازی با بردگیم های دورهمی را ندارند به سرعت با آن ارتباط می گیرند. مدت زمان بازی بسته به تعداد بازیکنان و توانایی آنها و تم بازی متغییر است و نمی توان یک مدت زمان مشخص را برای بازی های دورهمی در نظر گرفت، اما به طور معمول بردگیم دورهمی بین 15 دقیقه الی 60 دقیقه زمان میبرد.

اکثر بازی های دورهمی پر سروصدا هستن و دارای یک فضای مفرح و شاد می باشند و به ندرت پیش می آید که بازی تم رقابتی و جو سنگینی داشته باشد. بازی های دورهمی مبتنی بر مهارت های اجتماعی هستند لذا مکانیزم های کاربردی بازی های دورهمی بیشتر بر اساس توانایی های اجتماعی بازیکنان شکل می گیرند و مکانیزم های استراتژیکی در این سری از بازی ها کمتر به چشم می خورند. بازی های دورهمی به طور معمول دارای تم های زیر هستند:

  • معمایی –جاسوسی- نقش مخفی ( Mystery / Secret Identity)
  • اقتصادی – تجاری ( Economic )
  • قرون وسطایی (Medieval)
  • همکاری مشترک (Co-operative )
  • بازی کارتی (Deck Building)

اکثر بازی های کارتی دارای تم دورهمی هستند که از جمله پر طرفدارترین بازی های فکری می باشند. بی شک می توان گفت  بازی فکری کارتی یکی از بهترین سرگرمی های دوران فراغت و مهمانی هاست. برای مشاهده و خرید انواع بازی کاری تنها باید بر روی لینک کلیک کنید.

در بازی های رومیزی دورهمی شاهد حضور چشمگیر عنصر شانس در تمام مراحل بازی هستیم. بردگیم دورهمی دارای مکانیزم های متعدد و جذابی می باشد که نتایج بازی را غیر قابل پیش بینی می کند. از جمله مکانیزم های انواع بازی های رومیری دورهمی می توان موارد زیر را نام برد:

  • تاس ریختن ( Dice Rolling)
  • نقش آفرینی (Role Playing )
  • قصه گویی ( Story telling )
  • مذاکره (Negotiation)
  • مبادله و تجارت (Trading /Commodity speculation)
  • همکاری (Cooperative)
  • زبردستی (Dexterity)
  • نقاشی ( Drawing and painting )
  • حافظه ( Memory)
  • ریسک پذیری ( Push- Your- Luck)
  • رای گیری ( Voting )
  • بازی بدون نوبت (َAction Selecting Simultaneous)
  • جمع آوری عناصر با ارزش (Hand Management)
  • بلوف زنی (Bluffing )
  • انتخاب (Drafting)

از بهترین انواع بازی فکری دورهمی که لحظات شادی را برای شما به ارمغان می آورند می توان بازی های زیر را نام برد:

  • بازی کارتی کدنیمز ( Codenames)
  • بازی رومیزی استوژیت (Dixit )
  • بازی اسپلندور (Splendor)
  • بازی کودتا (Coup)
  • بازی کارتی مافیا (Mafia)
  • بازی رومیزی مونوپولی ( Monopoly)
  • بازی سنچری جاده ابریشم ( Century Spice to Road)
  • بازی اولون (Avalon)
  • بازی زیرخاکی ( Dead Man’s Draw)

تمامی بازی دونه جنبه ی آموزشی دارند و نمی توان را به هیچ عنوان نادیده گرفت. هر یک با توجه به سبک و مکانیزم هایی که دارد گوشه ای از مهارت های شناختی و زندگی را به بازیکنان آموزش می دهد و یا باعث توسعه مهارت های فردی بازیکنان می شود.اما بازی های فکری آموزشی با هدف آموزش مستقیم و یا تقویت یک مهارت خاص طراحی می شوند و به طور معمول مخاطب آنها رده ی سنی کودکان و نوجوانان می باشند.

آموزش غیر مستقیم از طریق بازی یکی از موثرترین روش ها برای آموزش مفاهیم مختلف به کودکان می باشد، ضمن آنکه بازی های فکری آموزشی باعث تشویق کودکان به یادگیری می شوند.
آموزشی در سبک ها و تم های مختلف با هدف آموزش و پرورش مهارت های زیر طراحی می شوند، البته اهداف آموزشی این رده از بازی های رومیزی با توجه به رده ی سنی بازیکنان متفاوت می شود.

  • آشنایی با حروف الفبا
  • آشنایی با مفاهیم ابتدایی ریاضی
  • محاسبات ذهنی ریاضی
  • آشنایی با مفاهیم ابتدایی همانند شناخت رنگها، حیوانات ، اشیا و…..
  • شمارش اعداد
  • مهارت های زبانی و گفتاری
  • پرورش خلاقیت و نوآوری
  • مهارت های اجتماعی ( یادگیری مشارکت، کارگروهی و تیمی)
  • رشد و پرورش مهارت های شناختی ( اندیشیدن، تصمیم گیری، برنامه ریزی و مهارت حل مسئله و ….)
  • پردازش سریع اطلاعات ( هماهنگی حرکات دست و چشم )
  • تقویت دقت و تمرکز
  • افزایش حافظه
  • یادگیری رقابت سالم

بازی های فکری- آموزشی ضمن مزایایی که در رابطه با یادگیری بازیکنان دارند، یک فضای صمیمانه را بین کودکان و نوجوانان و خانواده هایشان فراهم می کنند.

از بهترین انواع بازی های رومیزی آموزشی می توان موارد زیر را نام برد:

  • کیدیکو
  • تنگرام
  • دوجین
  • تیزبین
  • بزنگاه

برای مشاهده و خرید انواع اسباب بازی فکری کودک تنها باید بر روی لینک کلیک نمایید.

از گذشته تا کنون بازی های فکری با قلم و کاغذ از محبوب ترین سرگرمی ها بین خانواده ها بوده است. بازی های قلم کاغذی هیچ محدودیتی ندارند و در هر زمان و مکانی تنها با وجود قلم و کاغذ می توانید این بازی فکری مهیج را انجام دهید و برای ساعت ها سرگرم شوید.افراد در سنین و با توانایی های مختلف می توانند بازی های فکری قلم کاغذی را انجام دهند. بیشتر بازی های فکری با قلم و کاغذ از نوع دورهمی هستند و قابلیت این را دارند که با تعداد بالا در گروه های دوستانه و دورهمی های خانوادگی اجرا شوند.

در این دسته از بازی ها با توجه به نوع بازی مکانیزم های مختلفی استفاده می شود:

  • نوشتن و خواندن (Writing and Reading)
  • حافظه (Memory )
  • سرعت عمل و زبر دستی (Dexterity)
  • خلاقیت (Creativity )
  • تمرکز و دقت ( Concentration and Attention)
  • پیش بینی و ذهن خوانی (Prediction and Mind reading )

از محبوب ترین انواع که از جمله خنده دارترین و مفرح ترین بازی ها هستند می توان موارد زیر را نام برد:

  • اسم فامیل
  • نقطه بازی
  • نقاشی نابینا
  • شاه دزد وزیر
  • دان کبیر
  • چشمک
  • دوز
  • اسم روی پیشانی
  • دست بازی روی کاغذ ( خط و دست )
  • اسم های بی نقطه ، یک نقطه و دو نقطه
  • بازی کی! کی؟ کجا ؟ چیکار می کرد؟

اگر ایده ای برای بازی های فکری با کاغذ و قلم دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.

سخن آخر

این نکته را در نظر داشته باشید که دسته بندی های زیادی بر اساس سبک و تم بازی، مکانیزم ها و عناصر بازی درنظر گرفته شده است. در این مطلب درباره ی رایج ترین آنها به طور کامل و جامع صحبت شد.
اگر برای اولین بار قصد دارید وارد دنیای بازی های رومیزی شوید، شناخت انواع بازی های رومیزی بسیار ضروری می باشد. بازی را انتخاب کنید که با خصوصیات شخصیتی و توانمندی ها و سلیقدر این مقاله پس از بیان فواید بازی های فکری و معیارهای مهم هنگام خرید بازی فکری، 30 مورد از بهترین بازی فکری بزرگسالان و کودکان و نوجوانان را به شما معرفی خواهیم کرد. این بازی ها برای همه اعضای خانواده، خواهرها و برادرها و دوستان در جمع های کوچک و دورهمی ها عالی هستند.

لیست بهترین بازی فکری در خانه به انتخاب سردبیر

در این بخش سرگرم کننده ترین بازی های فکری و کارتی را که مناسب بازی در خانه و دورهمی های خانوادگی است مورد بررسی قرار می دهیم. متناسب با سلیقه و نیاز شما، انواع بازی های ماجراجویی، استراتژیک، سرگرم کننده و معمایی را در این لیست قرار داده ایم.

  1. بازی فکری ماجراجویی زیر خاکی

یکی از مزایای این بازی پیچیده نبودن اونه و اینکه به راحتی میتونید در هر جمع مهمونی اون رو یاد بگیرید و سرگرم بشید

2.بازی هیجان انگیز جنگل مخوف

این بازی مناسب سن جوانان و بزرگسالان است. موفقیت در آن به شانس، استراتژی و خرابکاری بستگی دارد.

برای رهایی از جنگل ترسناک و موجودات غیر طبیعی باید حیوانات را جمع کنید و از طلسم ها و نشان ها کمک بگیرید.

  1. بازی فکری دژ

این بازی استراتژیک و معمایی داستان جدیدی دارد و می تواند ساعت ها شما را سرگرم کند.

بازیکنان در نقش هایی که اول بازی به آن ها داده می شوند با هم رقابت می کنند تا با ساختن شهر مورد نظرشان در قلمروی پادشاهی بیشترین امتیاز را به دست آورده و برنده بازی شوند.

نسبت به مافیا این بازی خیلی استراتژیک تر شده و جذابیت و ریسک پذیری و پیش بینی و تصمیم گیری و مهارت ارتباطی بیشتری نسبت به خیلی از بازی های کارتی داره

4.بازی دورهمی خنده دار «نَمیریّه»

این بازی فکری مناسب 7 سال به بالا و جمع های 2 تا 5 نفره است. در آن از معما و استراتژی و نقشه خبری نیست. در عوض کلی هیجان و سرگرمی با خود به همراه دارد.

بازیکنان به ترتیب کارت ها را می کشند و از اجل معلق فرار می کنند تا نمیرند. شخصیت های مختلف مثل شفای عاجل و جیم فنگ بازی را از یکنواختی در می آورد.

  1. بازی فکری جالیز

یک بازی مالی فوق العاده با طراحی ایرانی. بازیکنان در این بازی مالک جالیزهای خود هستند و با کشت محصولات و فروش آن ها به یکدیگر کسب درآمد می کنند.

از جمله مهارت هایی که با انجام این بازی به آن دست پیدا می کنید: قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی، مهارت پیش‌بینی، ریسک‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی و کلامی

6.بازی استراتژیک کهربا

این بازی از روی نسخه جهانی و محبوب Splendor ساخته شده است. در این بازی باید اقتصادی فکر کنید و همانند یک سرمایه گذار عمل کنید.
بازی کهربا شما را به دوره ی رنسانس می برد، جایی که صاحبان معدن باهم به رقابت می پردازند تا بتوانند به بهترین جواهر ساز شهر تبدیل شده و در نهایت به اشراف زادگان شهر نزدیک شوند.

  1. بازی فکری شب مافیا

بعید است نام این بازی جذاب و چالش برانگیز تا به حال به گوش شما نخورده باشد. این بازی در همه دورهمی ها یکی از اولین گزینه ها برای گذران وقت و تجربه اوقات خوش است. در این بازی افراد به دو دسته شهروند و مافیا با نقش های متفاوت تقسیم می شوند. هدف بازی، شناسایی مافیاها است. اما در انتها نهایتا یکی از دو دسته برنده خواهند شد.

در عین حال که ممکن است بازی بسیار طولانی شود اما بنابر قوانین خاص و وجود داوری به نام لرد، این بازی هیچ گاه برای شما تکراری نخواهد شد.

در فروشگاه اسباب بازی کودک شما به راحتی می‌توانید با دیدن تصاویر و ویدیوهای اختصاصی از اسباب بازی ها بهترین انتخاب برای خرید اسباب بازی، خرید بازی فکری و خرید کتاب کودک را داشته باشید.

8.بازی فکری ایرانی سفالگر

تفاوت این بازی با بازی فکری های مشابه در نحوه رقابت است. در این بازی خانوادگی و دوستانه شما در نقش استاد سفالگری با مدیریت شاگردانتان به دنبال فروش بیشتر سفال ها و ساخت ظروف زیبا خواهید بود.

  1. بازی فکری هیجانی گربه های انفجاری

این بازی شبیه به بازی رولت روسی طراحی شده و برای همه سنین مناسب است. ویژگی خاصش اتفاق های پیش بینی نشده است که باعث خنده کل بازیکنان خواهد شد تا اوقات خوش تری را سپری کنید.

فاکتور سرعت عمل در این بازی خیلی مهمه و هرچه سریع تر انجام بشه بیشتر سرگرمتون می کنه. یادگیری اون ساده و جذابه و برای یادگیری بهتر یه ویدئو هم داره.

  1. بازی فکری راز جنگل

این بازی خاطره انگیز و نوستالژیک را خیلی از پدر و مادرهای امروزی در دوران بچگی خود تجربه کرده اند.در این بازی قرار است گنجینه هایی را که در زیر درختان پنهان شده اند پیدا کنید و بدون اینکه دیگر بازیکنان مطلع شوند، آن ها را به دست حاکم برسانید تا برنده بازی شوید. این بازی کارتی و سرگرم کننده باعث تقویت حافظه می شود.

11.بازی فکری کاپوچین

یک بازی فوق العاده برای افزایش مهارت تطبیق رنگ برای بچه ها مخصوصا با سن پایین تر. ویژگی منحصر به فرد این بازی این است که نیاز نیست صبر کنید تا نوبتتان شود بلکه همه به صورت همزمان بازی می کنند و سرعت عمل است که برنده را تعیین می کند. مهارت های ارتباطی و تمرکز از فاکتورهایی است که به برنده شدن شما کمک می کند.

12.بازی فکری استوژیت

در این بازی هیجان انگیز به شما باید به کمک قوه تخیل و داستان سرایی خود، با خلاقیت رقیبان مسابقه دهید. استعداد، قدرت ذهن خوانی و تجربه های قبلی به شما کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشید.

می توان ادعا کرد که در این بازی شانس هیچ نقشی ندارد و برنده کسی است که از قدرت ذهنی بالاتر برخوردار باشد. این بازی بسیار مناسب دورهمی های خانوادگی است. اگز افزونه آن یعنی استوژیت پلاس را تهیه کنید، ۹۶ کارت تصویر جدید و خیال‌انگیز به بازی اضافه می شود و آن را سرگرم کننده تر می کند.

  1. بازی فکری دکتر اکتشاف

اگر به دنبال بازی فکری می گردید که علاوه بر درگیر کردن به  تفویت هماهنگی دست و چشم هم کمک کند این بازی با بقیه بازی های این لیست فرق دارد.

علاوه بر تقویت سرعت عمل، قدرت تصمیم گیری بازیکنان و قدرت تمرکز هم بالا می رود و اعتماد به نفس به آن ها می دهد.

  1. بازی فکری استراتژیک رکب

شما و دیگر بازیکنان در این بازی در یک محیط جنگی قرون وسطایی قرار می گیرید و باید بر سر قلمرو حکومتی خودتان و گسترش آن بجنگید.

در اول بازی محل شروع جنگ مشخص می شود و هر کس بتواند 3 استان مجاور یا  5 استان غیر همجوار را زودتر تصاحب کند برنده بازی می شود.

  1. بازی فکری مونوپولی مدل دبلیو

مونوپولی معادل انگلیسی واژه انحصار است. همان طور که حدس می زنید در این بازی شما با پول غیر واقعی سر و کار دارید. مونوپولی که در دنیا هم شناخته شده است، نسخه های مختلفی دارد.

در این نسخه شما به خرید و فروش ملک یا ساخت و ساز در آن با توجه به قوانین تعریف شده در بازی می پردازید. به خاطر گزینه های مختلفی که پیش رو دارید، زمان بازی طولانی می شود و برای گذران وقت گزینه مناسبی محسوب می شود.

  1. بازی کارتی فکری پایاپای

در این بازی هر بازیکن 9 کارت در اختیار دارد و با وارد شدن در یک بازار پر هیاهو با فضای ایرانی به دنبال آن است تا 9 کارتی را که در دستش است از یک جنس درآورد و برنده بازی شود.

  1. بازی فکری نوجوانان تبانی

در این بازی که نسخه آسان شده مافیا است، با کلی از شخصیت های هالیوودی سر و کار دارید و مهارت های مانند تصمیم گیری، تفکر منطق، تعامل اجتماعی، دقت و تمرکز، مهارت های ارتباطی را می آزمایید.

  1. بازی فکری شاه دزد وزیر

در این بازی خانوادگی با کمک حافظه و البته بلوف زنی باید سعی کنید پول بیشتری به دست آورید و برنده شوید.

فواید انجام بازی فکری برای کودکان

بازی فکری نه تنها بسیار سرگرم کننده است، بلکه راهی عالی برای بچه ها است تا مهارت های مهم را در کنار سرگرمی بیاموزند. بازی های فکری به کودکان می آموزد چگونه از قوانین پیروی کنند، منصفانه بازی کنند و بازیگر خوبی باشند. مطئمنا در نگاه اول بسیار سرگرم کننده هستند اما کودکان با انجام آن ها چیزهای زیادی یاد می گیرند. بهتر است نگاهی به بعضی از تاثیرات این بازی ها بر ذهن و مهارت های بچه ها بیاندازیم.

این مهارت برای بچه های کوچکتر خیلی مهم است. بازی های تعاملی مانند انواع بازی فکری و که در آن ها باید چیزی را بسازید یا اجسام را در مسیرهای خاص جابجا کنید بسیار به افزایش این مهارت کمک می کند. البته سطوح ابتدایی این نوع هماهنگی در سنین پایین تر و با انجام در بچه ها شکل می گیرد.

  • اخلاق ورزشکاری و حفظ روحیه

نتیجه بازی گاهی برد است. گاهی هم می بازیم. بازی های فکری این مهارت را به کودکان می آموزند که در صورت برد یا باخت روحیه خود را حفظ کنند و در زندگی استوار باشند.

هیچ چیز به اندازه گذراندن اوقات خوش در کنار خانواده و دوستان ارزشمند نیست. هنگام انجام بازی فکری گروهی چه کودکان بازیکن اصلی باشند یا در قالب تیم در بازی مشارکت داشته باشند، به تقویت مهارت های اجتماعی آن ها کمک شایانی می کند.

برای کودکان کوچکتر و نوپا، بازی های فکری راهی سرگرم کننده برای یادگیری رنگ ها و اشکال و تطبیق آن ها است. اگر بازی فکری را برای کودکان زیر 5 سال تهیه می کنید، مراقب باشید که تکه های خیلی کوچک نداشته باشد. وجود این تکه ها باعث می شود کودک در معرض خطر بلعیدن یا قرار بگیرد.

بازی فکری یک روش عالی برای کودکانی است که به تازگی به مدرسه می روند و در حال یادگیری خواندن و نوشتن هستند. بعضی بازی ها با معماهایی همچون ساخت کلمات و اسامی به تقویت این مهارت کمک می کنند.

فرقی نمی کند فرزند شما 3 ساله یا 13 ساله باشد، مهم بودن در کنار خانواده است.بازی با عروسک های پولیشی، یا بازی های فکری روشی مناسب برای جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم و دورشدن از صفحه های نمایش تلویزیون، لپ تاپ و گوشی است و کمک می کند تا ارتباط و تعامل میان اعضای خانواده بیشتر شود.

راه های مقابله با تنفر بچه ها از بازی کردن و ترغیب آنها به بازی

این موقعیت برای همه ما اتفاق افتاده است. زمانی که خیلی دوستانه دور هم جمع شده ایم و بازی می کنیم. یکی برنده می شود و یکی می بازد. ممکن است شخص بازنده با جیغ زدن یا بیان جملات نه چندان زیبا احساسات منفی خود را بروز بدهد. زمانی که فرزند شما همان بازنده زجرکشیده است چه باید بکنیم؟ ما در اینجا چند نکته را برای اینکه کودک بتواند بازنده بهتری باشد به شما می گوییم.

شاید خیلی برای شما سخت باشد که ببینید کودک در اثر عصبانیت تکه های بازی را به این طرف و آن طرف پرتاب می کند. یا جیغ و داد می کند. لطفا هر کاری که می کنید، سر بچه ها داد نزنید.

  • احساسات بچه ها را تصدیق کنید

همه ما می دانیم که باختن سخت است. کمی کودک را دلداری بدهید. به آن ها بگویید که احساسشان را درک می کنید و مثل آن ها ناراحت هستید. از آن ها بخواهید احساس خود را به زبان بیاورند و با شما صحبت کنند.

  • به آن ها بگویید که بازی همیشه برد نیست

به خصوص به بچه های کوچکتر نمی توان قوانین پیچیده احتمالات در برد و باخت را توضیح داد. اما می توان به آن ها گفت که گاهی شانس در بازی تاثیر گذار است. بعضی اتفاق ها قابل کنترل نیستند. باختن به این معنی نیست که آن ها کار اشتباهی را انجام داده اند.

گاهی اوقات باید باختن را تمرین کرد. اگرچه به راحتی می توان کاری کرد که بچه ها همیشه برنده بازی باشند اما این کار باعث می شود که تجربه باختن در زندگی واقعی آن ها را در آینده نابود کند.

  • شرایط «بازنده ای خوب و متین بودن» را برایشان شبیه سازی کنید

برای این کار مطئمن شوید همیشه در انتهای بازی به برنده تبریک بگویید. خواه اینکه آن ها برنده باشند یا بازنده. با این کار احترام گذاشتن را یاد می گیرند.

مشخصات سایر بازی های فکری بزرگسال و کودک و نوجوان

خب حال با دانستن نکات بالا، به سراغ لیست بهترین بازی های فکری که برای شما آماده کرده ایم می رویم. در تهیه لیست سعی کرده ایم از سبک های مختلف کارتی، هیجانی، ماجراجویی و سرگرمی بهترین گزینه را به شما معرفی کنیم.

پس از آنکه در ابتدای مفاله بهترین بازی ها به انتخاب سردبیر را به شما معرفی کردیم، در این بخش سایر بازی های فکری تک نفره و چند نفره عمو پولدار، کاستل، پایاپای و … مناسب رده های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال را به همراه عکس و مشخصات آن ها برای شما لیست کرده ایم.

در توضیح هر محصول باکس هایی که با علامت مشخص شده اند، در واقع نظرات خریداران آن محصول است که برای کمک به انتخاب شما نقل قول کرده ایم.

مشخصات مهم:

حتما فیلم خاطره انگیز و منحصر به فرد جومانجی را تماشا کرده اید که داستان آن بر اساس همین بازی طراحی شده است.

در این بازی قرار است همان میزان هیجان را با اتفاقات پیش بینی نشده ای که برایتان در جنگل اتفاق می افتد تجربه کنید.

برای رهایی از این جنگل ترسناک، تنها راه جلو رفتن و به اتمام رساندن بازی است و همین سبب سرگرمی و جذابیت آن  می شود.

مشخصات مهم:

  • آموزش سرمایه گذاری و تجارت
  • مناسب گروه سنی 8 سال به بالا

برای نوجوانان بازی فکری مناسبی است و باعث تقویت فکر اقتصادی و مقداری دور کردن از امواج وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل می شود، بطور خلاصه برای آنها تفریح سالمی است.

بازی فکری بزرگسالان پی شوم

مشخصات مهم:

بازی خوبی است و تکراری نمیشود کلمه های بی ادبی ندارد و می تواند یه خانوده را که حوصله ی شان سر رفته با این اوقات فراغت خود را پر کننند حتما توصیه میکنم این باری را بخرید

مشخصات مهم:

  • اگر میخواهید بازی ای داشته باشید که کلی سلبریتی های هالیوودی در آن وجود داشته باشند از این بازی استفاده کنید حتما یکی از محبوب ترین کاراکترهای سریال های شما توی این بازی وجو دارد همچنین شما می توانید این بازی را با تعداد بازیکنان 8-4 نفره و در زمان بیشتر از 30 دقیقه ای بازی کنید. مهارت هایی که در این بازی می آموزید: تصمیم گیری، تفکر منطق، تعامل اجتماعی، دقت و تمرکز، مهارت های ارتباطی می باشد.

یکی از بازی هاییه که هرچه پرجمعیت تر انجام بدیم هیجان و لذتش بیشتره. در کل هیچ کمی از مافیا نداره که هیچ بلکه توانایی کسب اعتماد/بی اعتمادی رو بیشتر به چالش میکشه

مشخصات مهم:

بازی خیلی جالبیه و من واقعا خوشم اومد. البته اگر تعداد بیشتر باشه، خیلی بیشتر حال میده. محتواش صرفا یه سری کارته ولی بازی خلاقانه ایه چون باید حواست به بقیه اعضا هم باشه. یکی دیگه از بازی هایی که مثل این همش کارته و خیلی خیلی کیف میده تیزبینه.

مشخصات مهم:

  • -قابل بازی برای 2 الی 5 بازیکن

توصیه میکنم بخرید بازی نمیریه تقریبا همون بازی گربه های انفجاری هست با قیمت مناسبت تر و باحال تر اما گربه های انفجاری اکشن های کارت هاش مشخصه اما نمیریه یجورایی بومی سازی شده ی اون بازی خارجی هست و باحال تر بنظرم،

بازی فکری نوجوانان عصر نو نهالک

مشخصات مهم:

  • پس از یک جنگ و دورانی ویرانگر، انسانها سعی می کنند زمین را دوباره بسازند و قاره ها را با هم متحد کنند. پس شما هم تاس بریزید و شانس خود را امتحان کنید. کسی چه می داند، شاید شما سالار برگزیده ی جهان شدید. بازی عصر نو 2121 برگرفته از بازی ایج آف وار، برای گروه سنی 8 سال به بالا، تعداد 2 تا 6 نفر، مدت زمان 15 الی 30 دقیقه مناسب است.

بازی فکری ایرانی هوپا شاهراه

مشخصات مهم:

نقشه این بازی برای خاورمیانه. ایران سال 1340 است

بازی بسیار جذابی هست و اصلا تکراری نمیشه. قطعات بسیار باکیفیتی داره و چند قطعه جایگزین هم در جعبه بازی موجود هست. با اطمینان یکی از بهترین برد گیم های فارسی و ایرانی هست. خرید این بازی رو حتما پیشنهاد میکنم.

مشخصات مهم:

  • – پرورش مهارت‌های خلاقیت، تعیین توالی، حل مسئله، تصمیم‌گیری سریع، ذهن‌خوانی، پیش‌بینی، پردازش آنی اطلاعات و انعطاف‌پذیری ذهنی
  • – رامودیس یک بازی جالب و سرگرم‌کننده برای کودکان و بزرگسالان
  • – بکارگیری لوب پیشانی مغز برای بازی کردن کارت‌هایشان در زمان صحیح، ذهن‌خوانی، تصمیم‌گیری سریع و پیش‌بینی حرکت حریفان
  • – بکارگیری هیپوکمپوس بخشی از مغز جهت در نظر گرفتن و به خاطرسپاری کارت‌های بازی شده‌ی دیگر بازیکنان و حدس زدن حرکت‌های بعدی حریفان
  • – تقویت حافظه‌ی بلندمدت و کوتاه‌مدت و افزایش خلاقیت بازیکنان
  • – یادگیری مهارت‌های آموزشی مخصوصاً ریاضیات و تقویت مهارت جمع و تفریق در کودکان
  • – مناسب برای تعداد بازیکنان 2-6 نفر

من این بازی رو با مادر بزرگ و پدربزرگم،دوستام و خانواده ام بازی کردم و همه خوششون اومد به نظر من این بازی برای تمام سلیقه ها خوبه و بعد از چند بار بازی کردن قلقش دستتون میاد به نظر من اگه میخواین نشان های امتیاز گم نشه توی کیسه بریزید

بازی فکری هوپا اجی مجی بوم

مشخصات مهم:

  • بلاک آس یک بازی استراتژیک است که قدرت تجسم و تفکر خلاق بازیکن را تقویت می کند. این بازی مفتخر است با دریافت بیشترین تعداد جوایز در دهه اخیر، عنوان برترین بازی قرن 21 را به خود اختصاص دهد.

بازی فکری کودک عمو پولدار

مشخصات مهم:

  • افزایش اطلاعات تجاری و اقتصادی

مشخصات مهم:

  • بازی تخته‌ای , بازی معمایی , تست هوش , بازی حافظه , بازی فکری
  • بازی برتر بین سال های 2005 تا 2010

بازی خیلی خوبیه هوش آدم رو درگیر میکنه و باید موقع بازی تمرکز داشته باشی.

خیلی بازی خوب و سرگرم کننده هست اصلا پیچیده نیست و همه به راحتی یاد میگیرن و بازی انتزاعی نیست من خوشم اومد ،کیفیتش خیلی خوبه

بازی فکری کارتی دو نفره اونو

مشخصات مهم:

  • دارای 108 کارت از جنس لمینیت 350
  • کارتهای بازی بسیار با دوام و ضد تعرق

مشخصات مهم:

  • بازی تخته‌ای , بازی معمایی , تست هوش , بازی فکری , بازی حافظه , بازی آموزشی
  • خردسال , کودک , نوجوان , بزرگسال

مشخصات مهم:

  • خردسال , کودک , نوجوان , بزرگسال

خیلی خوب و عالی و سرگرم کننده پیشنهاد میکنم برا بچه ها عالیست با این قیمت

مشخصات مهم:

تانگو (تنگرام) بر اساس یک افسانه‌ی چینی طراحی شده است. بازی تانگو یکی از بهترین وسیله‌ها برای افزایش درک بصری و پرورش هوش فضایی-دیداری کودکان است

  • بازی معمایی , تست هوش , بازی فکری

مشخصات مهم:

  • بازی کارتی , تست هوش , بازی فکری , بازی حافظه

مشخصات مهم:

  • موجب افزایش هوش و تمرکز بازیکنان می شود
  • این محصول برای ماه های پایانی کلاس اول و تمامی کودکان دبستانی که دردیکته مشکل دارند مناسب می باشد
  • مناسب گروه سنی 7 سال به بالا

بازی فکری کارتی دختر کفشدوزکی و پسر گربه ای

مشخصات مهم:

من امروز به دستم رسید عالی دخترم خوشش اومد و با دوستاش خیلی بازی کرد

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!

ه شما متناسب باشد. سبک بازی و مکانیزم ها و ویژگی های آن را با توجه به شرایط و علاقه مندی خود بسنجید و انواع بازی های فکری را با یکدیگر مقایسه کنید و طبق معیارهای انتخابی خود به آنها نمره دهید، علاوه بر این می توانید از سایت اطلاعات مفیدی در رابطه با نوع، ژانر و مکانیزم بازی بدست آورید. در نهایت با یک انتخاب درست و بهینه از انجام بازی رومیزی در کنار دوستان و اعضای خانواده خود لذت ببرید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا