اقتصادی

اصفهان خواستگاه ورزش پهلوانی/۲۵ زورخانه نیازمند باسازی فوری است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: ورزش زورخانه ای، ورزشی که پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است، این ورزش ریشه در تفکر بزرگ شیعه و اسلام دارد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران است که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن، روحش را نیز از ناملایمت‌ها و صفات رذیله می‌زداید.

ورزش زورخانه‌ای مجموعه‌ای از حرکت‌های ورزشی با وسایل و بدون وسایل است که در آن آداب و رسوم مخصوصی اجرا می‌شود.

اصفهان که پایتخت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای است پهلوانان زیادی را در خود پرورش داده و همواره در این ورزش نام آور بوده است.

اصفهان خواستگاه ورزش پهلوانی/۲۵ زورخانه نیازمند باسازی فوری است

وجود ۱۶۰ زورخانه در اصفهان

سید مهدی حسینی، سرپرست هیأت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اصفهان با اشاره به وجود ۱۶۰ زورخانه در استان اصفهان به خبرنگار آنلاین می‌گوید: از این تعداد ۱۳۷ باب زورخانه فعال و میزبان ورزشکاران است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین سهم شهر اصفهان از تعداد زورخانه‌های اصفهان ۵۰ باب است.

سرپرست هیأت پهلوانی و زورخانه‌ای استان اصفهان دلیل غیرفعال بودن مابقی زورخانه‌ها را وضعیت نامناسب فیزیکی و غیرقابل استفاده بودن آنها می‌داند و اضافه می‌کند: برای بازسازی و احیای آنها باید اعتبار قابل توجهی اختصاص یابد.

وی با تاکید براینکه حدود پنج زورخانه فعال در استان اصفهان نیز به تعمیر، اصلاح و بهسازی فوری نیاز دارد، ابراز می‌کند: در مجموع باید بالغ بر پنج میلیارد تومان برای آنها هزینه شود که برای تأمین آن در حال رایزنی با نیکوکاران هستیم.

حسینی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۲ زورخانه جدید در بلوار کشاورز واقع در جنوب غربی اصفهان و شهر حبیب‌آباد در شهرستان بُرخوار با هزینه بالغ بر ۴.۵ تا پنج میلیارد تومان احداث خواهد شد، می‌افزاید: برگزاری دوره‌های آموزشی برای ورزشکاران، مربیان و داوران از اصلی‌ترین برنامه‌های این هیأت در سال جاری خواهد بود.

اصفهان خواستگاه ورزش پهلوانی/۲۵ زورخانه نیازمند باسازی فوری است

استقبال ۳۰ کودک مبتلا به سندروم داون از ورزش پهلوانی

وی تاکید می‌کند: برای نخستین بار در ایران در روزهای گذشته آموزش این ورزش به کودکان سندروم داون در دستور کار قرار گرفته و شمار کودکان علاقه‌مند به این رشته نیز تاکنون به ۳۰ نفر رسیده است؛ در کنار برنامه‌های مُتداول هیأت، گسترش آموزش به این ورزشکاران را نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد.

جذب دانش آموزان برای مشارکت در ورزش پهلوانی

همچنین عزیزالله مشفقی، معاون توسعه فرهنگ زورخانه‌ای و پهلوانی اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین می‌گوید :۱۷ شوال، سالروز نبرد حضرت علی (ع) با عمربن عبدود، روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای نام گذاری شده است و در این روز کارهای زیادی در خصوص ترویج فرهنگ پهلوانی انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای توسعه ورزش‌های پهلوانی، برنامه‌های متعددی در سطح شهر و استان اصفهان صورت می‌گیرد تا مردم با این ورزش‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند، همچنین زورخانه‌های استان در این هفته با اجراهای متعدد، پذیرای حضور مردم هستند.

مشفقی با بیان اینکه در این ورزش علاوه بر تقویت بعد جسمانی، بعد معنوی ورزشکاران هم مورد توجه است، عنوان می‌کند: توسعه منش‌های پهلوانی در دستور کار هیئت است و حتی در اجرای حرکات زورخانه ای نیز اشعار مرشدان، افراد را به داشتن خصلت‌های نیکو تشویق می‌کند؛ خصلت‌هایی مانند راستی، درستی، کمک به هم نوع، آزادی زندانی‌ها، از منش‌های پهلوانی است. همچنین برای هر منش در زورخانه، برنامه‌هایی اجرا می‌شود، برای مثال در خصوص سنت قدیمی دید و بازدید و صله ارحام، برنامه زورخانه گردی در ماه مبارک رمضان را برای خانواده‌های سر تا سر استان برگزار کردیم.

اصفهان خواستگاه ورزش پهلوانی/۲۵ زورخانه نیازمند باسازی فوری است

معاون توسعه ورزش‌های پهلوانی در خصوص جذب ورزشکاران پایه اظهار می‌کند: در سنوات گذشته مرشدها در مدارس حضور داشتند و دانش آموزان مستعد را شناسایی کردند، این دانش آموزان پس از آموزش در مدارس فعالیت می‌کنند و هم سن و سالان خود را به سمت زورخانه‌ها جذب می‌کنند. کمیته مرشدان هیئت، فعالیت‌های زیادی در خصوص استعدادیابی انجام داده است.

مشفقی درباره هیئت ورش‌های زورخانه ای تصریح می‌کند: ورزشکاران اصفهان در مسابقات قهرمانی استان و کشور شرکت می‌کنند و هیئت وظایف مربوطه را به درستی انجام می‌دهد.

درج و تصویب «روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای» در متن تقویم رسمی کشور، با هدف پاسداری و ترویج فرهنگ ارزشمند پهلوانی و جوانمردی و همچنین در راستای اهداف یونسکو در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس انجام شده است. امیدواریم این مناسبت فرهنگی بتواند بهانه خوبی برای ترویج اخلاق مداری و فرهنگ جوانمردی در کشور و هدیه‌ای معنوی به مردم جهان باشد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا