فرهنگ و هنر

استعدادهایی که در «عصر جدید» جایی ندارند

سجاد سرگلی منتقد برنامه تلویزیونی «عصر جدید» به استعدادهایی که در این برنامه وجود ندارد اشاره می کند و می گوید: هنگام تماشا به این نکته توجه داشته باشید که اینها فقط بازی است.

به گزارش سی وی نت، این نویسنده و پژوهشگر در مطلبی با عنوان «نقد عصر جدید» در کانال تلگرامی خود نوشت: عصر جدید برنامه ای برای استعدادیابی است که از شبکه سوم سیما پخش می شود. که از برنامه های غربی سرچشمه می گیرد، مهمان یا شرکت کننده دارد. این بازدیدکنندگان استعداد خود را نشان می دهند و با رای داوران و گاه مردم، بالا و پایین می روند و به سطوح بالاتر می روند.

در این پست نمی خواهم وارد جزئیات این برنامه شوم، بلکه یک موضوع را نقد می کنم: استعداد نمایی.

در این برنامه مجری و داوران تاکید می کنند که شرکت کنندگان در این برنامه باید بتوانند مهارت های خود را به نمایش بگذارند. یعنی اگر فردی در بالاترین سطح استعداد باشد اما بتواند استعداد خود را با اهمیت صحنه تطبیق دهد، مهارتی به نظر نمی رسد.

در شناسایی و ترویج هنر آفات مشکل بزرگی وجود دارد. مهمترین عیب این است که مردم ایده و استعداد را در این برنامه می بینید. ممکن است افراد غیر نژادی باشند که می توانند مشکلات و مشکلات را حل کنند، یا می توانند راه حل های مالی پیچیده ای برای زندگی خود و دیگران ارائه دهند، یا مهارت های روحی قوی مانند رویاپردازی و هیپنوتیزم و مدیتیشن دارند، یا کسانی که می توانند. یک جمله برای آرام کردن اطرافیانتان یا حل مشکلاتشان یا برنامه نویس بودن یا نویسنده خوبی باشید (خودتان فکر کنید و به این لیست اضافه کنید). کجا چنین مکان هایی در چنین برنامه هایی چنین مهارتی دارند؟

فاجعه دیگر این است که برخی از افرادی که در حسرت دیدن رویدادهای قبلی هستند، فکر می کنند وارد چنین برنامه ای می شوند. آنها هنوز مهارت خود را کشف نکرده اند (نه اینکه ماهر نیستند، بلکه مهارت های آنها نشان می دهد که این برنامه مهارت واقعی آنها نیست) و فقط یاد گرفته اند که چگونه نشان دهند و از داوران حمایت کنند.

نکته منفی دیگر این است که برخی از جوانان ممکن است این بازی ورزشی را جدی بگیرند و احساس بی مهارتی کنند و احساس حقارت و تحقیر کنند. بدتر از آن کلماتی است که معمولاً به فرزندم می‌گویم.

آخرین چیزی که من به آن نیاز دارم این است که برنامه های تلویزیونی، چه بخواهند چه نخواهند، لذت تولید کنند. چنین برنامه هایی تشویق، پاداش، توجه و ترویج می کنند. جوانی را در نظر بگیرید که مثلاً مهارت هایش در یکی از علوم اصلی است و در رشته خاصی مشغول به تحصیل است. این جوان با دیدن این برنامه و تمایل به دیدن آن، ذائقه و علاقه خود را به نمایش تغییر می دهد و زیبایی چنین اتفاقاتی او را از ادامه تحصیل در رشته های علمی باز می دارد. در چنین شهرهایی اکثریت قریب به اتفاق جوانان مایلند هنرمند و هنرمند شوند، زیرا در معرض واقعیات علوم، رشته مهندسی و علوم انسانی نیستند و آنطور که باید در این زمینه ها شناخته نمی شوند.

من نمی گویم چنین برنامه هایی را نبینیم. اما هنگام تماشا، به خاطر داشته باشید که اینها فقط یک نمایش هستند. پس بیایید برای سرگرمی به آنها نگاه کنیم و آنها را ساده نگیریم. چنین برنامه هایی در صورت لزوم برای کسب استعداد، در کشف هنر و صنایع دستی مؤثرتر است. “استعداد یک فرد با آن متفاوت است.”

فصل سوم «عصر جدید» در شب نوروز 1401 با اجرای احسان علیخانی و با بازی امین حیایی، مجید اسماعیلی، کارن همایونفر و ژاله صامتی از شبکه سه در حال پخش است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا