سلامت و تندرستی

ارتباط میزان بالای آنتی اکسیدان خون با ریسک کمتر زوال عقل

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که دارای سطوح بالای آنتی اکسیدان های لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین در خون خود هستند، نسبت به افرادی که سطح آنتی اکسیدان کمتری دارند، در چند دهه کمتر به افسردگی مبتلا می شوند.

لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات سبز رنگ مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می شوند. بتا کریپتوکسانتین در میوه هایی مانند پرتقال، پاپایا، نارنگی و خرمالو یافت می شود.

می بیدون، نویسنده یک مطالعه از مؤسسه ملی بهداشت مریلند، گفت: “توسعه خدمات مردم محور یک چالش مهم بهداشت عمومی است.” آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند که می تواند به سلول آسیب برساند. مطالعات بیشتری برای آزمایش اینکه آیا افزودن این آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت از مغز در برابر ناتوانی کمک کند، مورد نیاز است.

این مطالعه شامل ۷۲۸۳ نفر بود که در شروع مطالعه حداقل ۴۵ سال سن داشتند. آنها در ابتدا معاینه فیزیکی، مصاحبه و آزمایش خون برای سطوح آنتی اکسیدانی داشتند. آنها همچنین برای شناسایی یک فرد دارای معلولیت تا 16 سال غربالگری می شوند.

مطالعات نشان داده است که افرادی که دارای سطوح بالای لوتئین و زآگزانتین هستند نسبت به افرادی که سطوح پایینی دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. هر افزایشی در سطح لوتئین و زآگزانتین حدود 15.4 میکرومول در لیتر و کاهش 7 درصدی در خطر زوال عقل است.

در مورد بتا کریپتوکسانتین، هر افزایش استاندارد با حدود 8.6 میکرومول در لیتر با کاهش 14 درصدی در خطر زوال عقل همراه بود.

مهم است که در نظر داشته باشید و با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند تحصیل، مالی و ورزش، اثرات این آنتی اکسیدان ها و خطر افسردگی کاهش می یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا