سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

احیا مو چیست و هر آنچه باید درباره آن بدانید

صافی و احیای مو از مهمترین فعالیت‌هایی است که اکثر افراد در جهان برای بهبود ظاهر و سلامت موهای خود انجام می‌دهند. چرا که موهای سالم، درخشان و صاف، جزو آرزوهای بسیاری از افراد هستند. اما برخی از عوامل مانند استفاده مکرر از محصولات شیمیایی، حرارت بیش از حد، آلودگی محیطی و تغذیه ناصحیح می‌توانند به آسیب دیدگی و ضعف موها منجر شوند. در این مقاله، به بررسی روش‌ها، مزایا و کاربردهای صافی و احیاء مو خواهیم پرداخت. از صافی ساده تا روش‌های پیشرفته‌تری مانند احیاء مو با استفاده از مواد شیمیایی، این روش‌ها به افراد کمک می‌کنند تا موهایی سالم، براق و زیبا داشته باشند. مو از شگفت انگیز ترین و مهمترین عنصر زیبایی در تمامی افراد خصوصا خانم ها می باشد و تقریبا تمام خانم ها تجربه تغییر رنگ مو را داشته اند. رنگ مو اغلب از مواد شیمیایی درست می شوند به همین جهت باعث بروز آسیب های متعددی به موهای شما می شوند.

یکی از متداول ترین روش های تغییر رنگ مو، دکلره می باشد که باعث بروز آسیب های متعددی به موها خواهد شد.صافی و احیاء مو یک فرایندی است که برای حذف گره‌ها، خشکی و ناهمواری از موها استفاده می‌شود. صافی و احیاء مو همچون ریباندینگ و پروتئین تراپی از جمله روش هایی برای صاف و لخت کردن مو است که افراد زیادی از این روش استفاده می کنند و یا به دنبال انجام آن هستند. این عمل با استفاده از کراتین که نوعی پروتئین است انجام می پذیرد.

فواید احیای مو

احیا مو فواید بسیاری دارد که در زیر به ذکر مهمترین‌شان می‌پردازیم:

  • شاداب شدن موها
  • تقویت بافت‌های چربی موجود در مو
  • ایجاد موهای درخشان
  • صافی مو
  • از بین رفتن وز مو
  • شانه‌پذیری بیشتر مو
  • از بین رفتن مشکلات به وجود آمده در ساختار مو (به میزان قابل توجه)
  • راحتی بابت استفاده مداوم از اتو مو

روش های احیا مو

شاید تکنیک‌های مختلف احیای مو با هم متفاوت باشند اما در یک چیز شباهت دارند و آن هم تغییر در ظاهر موها است. مو به دلایل مختلفی شکننده شده و وز می‌شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. کشش بر اثر بستن مو با کش
  2. حرارت مستقیم و مداوم به مو
  3. ایجاد فشار روی مو
  4. استفاده از شامپوهای سولفات‌دار

دلیل هر چه که باشد، در نهایت مو بر اثر آن زمخت‌تر شده و لطافتش را از دست می‌دهد. در این هنگام موخوره هم به وجود می‌آید و خشکی موهایتان را احساس خواهید کرد. وقتی که مو به این مرحله می‌رسد، غیر قابل تحمل می‌شود. برای حل این مشکل نیاز است تا از تکنیک‌های احیا مو استفاده کنید. روش‌های مختلف احیا مو به خاطر جلوگیری از کوتاه کردن موها انجام می‌شوند. در واقع مراکز زیبایی با ارائه این تکنیک‌ها موهایی شاداب و سالم به مشتریان‌شان بدون اینکه نیازی به کوتاهی مو پیدا کنند، ارائه می‌دهند. در اغلب موارد بسیاری از آسیب‌های مو با تکنیک‌های مختلف از بین می‌روند و مو دوباره شاداب می‌شود. چنانچه این اتفاق نیفتاد، متاسفانه چاره‌ای جز کوتاه کردن موها ندارید. بسته به میزان آسیب و مشکل در هر مو، آرایشگر روش خاصی را در نظر می‌گیرد تا موها را احیا کند.

فواید و مضرات احیای مو

برای بازگرداندن سلامتی و زیبایی موها از روش های مختلفی استفاده می‌شود. بهترین و موثرترین روش احیای مو است‌. این تکنیک خودش نیز به روش های متفاوتی در آرایشگاه های زنانه تهران انجام می‌شود. هر یک از روش های احیای مو مزایایی بسیاری برای موها دارند. به طور کلی می‌‌توان گفت تمام روش‌هایی که برای زیباتر کردن موها استفاده می‌شوند غیرتهاجمی و ایمن هستند، در نتیجه هیچ گونه عوارضی به همراه نخواهد داشت. در واقع احیای مو، به ترمیم کردن ساقه موها گفته می‌شود که می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. این فواید شامل صافی موها و از بین رفتن وزی، ساخت موهایی زیباتر و درخشان، تقویت بافت چربی مو، تقویت شادابی در موها، عدم نیاز به استفاده از اتو مو یا سشوار، از بین بردن مشکلات در موها و شانه کردن راحت موهاست.

تفاوت احیا و صافی مو چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، احیا مو موجب صافی نسبی آن می‌شود، اما به‌معنی صاف‌کردن موها نیست. احیاکردن مو یعنی به‌روش‌های مختلفی مانند پروتئین‌رسانی و تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی، آسیب‌های مو را رفع کنید. مویی که از آسیب‌ها و تخریب‌ها دور می‌شود، حالت صاف‌تری هم پیدا می‌کند. با این حال، احیا‌ و صافی مو معادل یکدیگر نیستند. صاف‌کردن موها مقوله دیگری است که با روش‌های گوناگون انجام می‌شود و به‌اندازه روش‌های احیا روی سالم‌شدن موها اثر ندارد. در واقع هدف از صاف‌کردن بیشتر زیبایی است، اما فرایند احیای مو سالم‌شدن آن را در پی دارد.

داروهای گیاهی و ماسک‌های خانگی مختلفی وجود دارند. امکان استفاده از اینها در منزل هم هست. برای احیای مو در منزل باید مواد مناسب را روی ساقه آن بمالید. رسیدگی به تغذیه و داشتن سبک زندگی سالم هم بی‌تأثیر نیست. مثلا خواب کافی، دوری از استرس و خوردن مواد مغذی را‌ه‌هایی برای احیای موها در منزل هستند. گاهی هم نیاز به پزشک متخصص مو هست. پزشکان با بررسی وضعیت هر فرد متوجه می‌شوند که کمبودهایی در بدنش دارد یا خیر. گاهی کمبود املاح و برخی مواد لازم در بدن است که موها را ضعیف و شکننده می‌کند. برای همین شاید نیاز به مصرف مکمل‌ها و داروهایی باشد که پزشک متخصص تجویز می‌کند.

انواع روش های احیای مو

کراتینه احیای مو چیست؟ یکی از مهمترین قسمت‌های تشکیل‌دهنده موهای شما کراتین است. اگر موهای صافی دارید باید این خبر خوش را بدهیم که میزان کراتین موهایتان زیاد است؛ ولی اگر موهایتان فر یا وز است، میزان کراتین کمتری در موهای شما وجود دارد. میزان کراتین موجود در مو کاملا به جنس و ساختمان مو بستگی دارد و در هر فرد متفاوت است. چنانچه کراتین مو از بین برود، مو آسیب می‌بیند.

شاید کمبود کراتین در آقایان به دلیل کوتاه بودن موی سر چندان به چشم نیاید اما در خانم‌ها به دلیل داشتن موی بلند به صورت واضح مشخص است. همچنین خانم‌ها با انجام روش‌های مختلف زیبایی که به کراتین مو آسیب می‌رسانند، موجب کم شدن میزان کراتین موهایشان می‌شوند. آرایشگرها به منظور احیا مو با کراتین، با استفاده از مواد کراتینه، از بیرون ساختمان مو، فرآیند ترمیم را آغاز می‌کنند.

به طور کل کراتینه مو به دو روش توسط آرایشگرها انجام می‌شود که در زیر آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

تامین رطوبت مو: برای تامین رطوبت مو، آرایشگر از موادی خاص استفاده می‌کند تا آسیب‌های مو تا حد زیادی از بین بروند. این روش تاثیری در صاف شدن موها ندارد. البته از آن‌جا که مشکلات مو از بین می‌روند و ساقه ترمیم می‌شود، تا حدودی موها صاف می‌شوند، اما صافی به صورت صد در صدی نیست. در این روش، صافی مو برای آرایشگر یا مشتری اهمیتی ندارد بلکه مهم تامین مواد مورد نیاز برای ساختمان مو است.

صافی مو: کراتینه برزیلی یا صافی برزیلی یکی از روش‌های احیای مو و کراتینه است. کراتینه برزیلی به منظور صافی صد در صد انجام می‌شود.

بوتاکس مو

بوتاکس مو یکی دیگر از روش‌های احیای مو است. چنانچه موهای شما مشکلاتی که در زیر ذکر می‌کنیم را دارند می‌توانید از خدمات بوتاکس مو استفاده کنید:

  • دهیدراته شدن مو
  • خشکی مو
  • نرم و نازک شدن مو
  • سبک شدن مو
  • کم حجم شدن مو
  • آسیب دیدن مو به خاطر رنگ و دکلره

زمانی که موها ویژگی الاستیسیته‌شان را از دست می‌دهند، نیاز است تا آن‌ها دوباره را احیا کنید؛ این خاصیت مو بنا به دلایل مختلفی مثل عدم مراقبت درست و اصولی یا کهولت سن از بین می‌رود. برای حل این مشکل می‌توانید از خدمات بوتاکس مو استفاده کنید. بوتاکس در واقع در عمق موها تاثیر می‌گذارد و رطوبت آن‌ها را تامین می‌کند؛ همچنین شکاف موها را از بین می‌برد و باعث پر حجم‌تر شدن می‌شود.

محصولات بوتاکس مو در مراکز زیبای مواد ضروری برای مو دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • پروتئین‌های مهم و ضروری برای مو
  • آمینواسیدها
  • انواع ویتامین
  • املاح مناسب برای مو

بوتاکس به منظور جوان‌سازی مو انجام می‌شود. چنانچه احساس می‌کنید بافت موهایتان دیگر مثل قبل نیست و فرسوده شده، می‌توانید از خدمات بوتاکس استفاده کنید. هر چند کراتینه مو را می‌توان در منزل طبق آموزش‌های مختلف انجام داد اما بوتاکس تخصصی است و باید در مراکز زیبایی انجام شود. فقط کسانی که دوره‌های تخصصی بوتاکس مو را می‌گذارنند می‌توانند خود در منزل موهایشان را بوتاکس کنند، در غیر این صورت نیاز است تا از آرایشگر حرفه‌ای کمک بگیرید. یکی از ویژگی‌های بوتاکس مو عدم استفاده از فرمالین در فرآیند ترمیم مو است. در زمانی که آرایشگر پروسه بوتاکس را آغاز می‌کند، مواد سمی که بوی نامطبوعی دارند در فضای آرایشگاه پخش نمی شود و مشتری یا آرایشگر از این بابت اذیت نخواهد شد.

پروتئین تراپی مو

پروتئین مو مانند کراتین از اهمیت زیادی برخوردار است. پروتئین در واقع رطوبت مو را حفظ می‌کند و چنانچه از بین برود، حیات موهایتان به خطر می‌افتد. چنانچه موهای‌تان پروتئین کافی دارند، دچار ریزش نمی‌شوید و موها حالت ارتجاعی خواهند داشت؛ علاوه بر این در موهای شما شکستگی هم به وجود نمی آید و ساختارشان حفظ می‌شود.

نشانه‌های کم شدن پروتئین را می‌توانید در زیر بخوانید:

  • زبر شدن مو
  • خشن شدن مو
  • ایجاد گره در زمان شانه زدن
  • از بین رفتن درخشندگی طبیعی مو
  • کدر و مات شدن مو

اما چه کارهایی موجب از بین رفتن پروتئین مو می‌شوند؟ در زیر به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

  • شانه کردن در زمان خیس بودن مو
  • استفاده مداوم از سشوار
  • استفاده مداوم از اتو مو
  • استفاده مداوم از وسایل فر کننده مو
  • استفاده برس و شانه‌های نامناسب

با مراجعه به مراکز تخصصی احیای مو و استفاده از خدمات پروتئین‌تراپی می‌توانید موهای خود را ویتامینه کنید و از شر آسیب‌های آزار دهنده مو راحت شوید.

دکمه بازگشت به بالا