سلامت و تندرستی

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا از حیث گستردگی و گستردگی کارش، پیوسته در شرق و غرب مورد بحث قرار می گیرد و این باز هم به برکت دانشمندان سرشناس و نامدار غربی است که شبانه روز را به کاوش در این معجزه پرداخته اند. . پاسخگویی به سوالات علمی و فلسفی روز در تمام سنین.

تقریباً در تمام شهرهای بزرگ جهان، از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان، و همچنین توسط ابن سینا انجام شده است. اطلاعات ارائه شده در برخی از این سمینارها با آنچه ما در ایران نوشتیم قابل مقایسه نیست.

یکی از تحصیلات اجباری ما در فلسفه دکارت در آغاز جنگ انقلاب و در دوران جنگ ممنوعه بود، در حالی که من در فرانسه در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه خوزه تحصیل می کردم. استاد ما دکتر است. دومینیک لوکور، یکی از رهبران دکارت در فرانسه، این درس را آموزش داد. در روز اول سخنرانی او این سوال را مطرح کرد: “چرا دکارت چه قبل و چه بعد از آن با سایر فیلسوفان فرانسوی آنقدر متفاوت است که در واقع یک تافته متفاوت است؟” این را بگویم که فرانسوی ها و فرانسوی ها همیشه خود را متفکر معرفی می کنند و می گویند این دکارت است.

با این سوال سکوت بر کلاس حاکم می شود. برخی از دانشجویان پاسخ مثبت دادند. سپس خود معلم با پاسخ غافلگیرکننده و غافلگیرکننده کلاس را غافلگیر کرد. این تاریخ ها مصادف با شروع جنگ انقلاب و ممنوعیت ممنوعیت آن بود و رسانه های فرانسوی در شبانه روز جنگ و انقلاب ایران را به طور کامل گزارش می دادند و به تفصیل درباره آنها بحث می کردند. معلم گفت: «اگر به ریشه‌های عوامل انقلاب ایران نگاه کنید، به مذهب شیعه می‌رسید که برخلاف دیگر مذاهب اسلامی، رادیکال و همیشه مخالف نظام سلطنتی و ابن سینا، فیلسوف بزرگ ایرانی غرب غرب است. با علم و فلسفه خود نیز از نوکیشان شیعه بود.» با حاکمان زمان خود به قدرت رسید و او را از شهر و شهر بیرون کرد.

وی ادامه می دهد: به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان فلسفه ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها در علم و فلسفه، بلکه در شیوه زندگی خود توسط سلف ایرانی، یعنی بنیاد فلسفی دکارت، در من» تالیف شده، بر اثر فلسفی ابن سینا درباره این مرد معلق تأثیر می گذارد. جدای از بهره برداری از علم و فلسفه، متوجه می شویم که دکارت در زمان حیات خود استراحتی نداشته و از شهری به شهر و از کشوری به کشور دیگر گریخته است تا در سایه آن مکان مناسبی برای زندگی و کاوش بیابد و در این عمل، شما می توانید بررسی خواهد کرد. نخاه می خواست از ابن سینا تقلید کند. »

سر کلاس خیلی خوشحال شدم و استاد از ابن سینا بسیار تعریف کرد، اما متاسفم که ما ایرانی ها نتوانستیم نمونه کار فرانسوی در دکارت را برای ابن سینا بسازیم. این موضوع باعث شد به فکر نوشتن کتابی درباره ابن سینا با نگاهی نو به برنامه های تحقیقاتی آینده ام بیفتم.

پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و در حین انجام تحقیقات در دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در مورد علمای اسلامی ایران تحقیق می کردم. در این مدت، دکتر. مهدی گلشنی رئیس پژوهشکده است و من مقالات ویژه زیادی درباره خیام و خواجه نصیر منتشر می کنم. پس از آن کار ابن سینا را به دست گرفتم و از داخل و خارج از ایران اخبار خواستم تا کتاب منتشر شد. دانشمندان ابن سینا تاکنون بیشتر به جنبه های متافیزیکی و فلسفی ابن سینا پرداخته اند. اگر در غرب جنبه های دیگری از ابن سینا مانند ریاضیات، نجوم، کیهان شناسی، موسیقی متولد شد، دوست دارم با ارائه ترجمه این گونه آثار، ترجمه ای مدرن از ابن سینا را در کشورم ارائه دهم. مؤلفان و مترجمان این کتاب مؤلفان و صاحب نظران حوزه پژوهش هستند، متأسفانه در زمان انتشار این کتاب دکتر دکتر. ساسان سپنتا نویسنده ایرانی و مائورو زونتا نویسنده فرانسوی درگذشت. آنها گفتند که نمی توانند ببینند مقاله آنها در کجا منتشر شده است.

آقای قاسم فینیانوس، نویسنده سوری یکی از گزارش ها، به دلیل حملات داعش و گروه های تروریستی در سوریه، سمت اصلی خود را ترک کرده است و من در حال حاضر از او اطلاعی ندارم. یکی از خبرهای خوب این کتاب، خبر دکتر گلشنی و شاگردش دکتر. جمالی، درباره آگاهی و رابطه ذهن و مغز از دیدگاه ابن سینا. دو گزارش نیز در مورد نجوم ابن سینا نوشته ام یکی به فارسی و دیگری به زبان فرانسه که امیدوارم مورد بحث قرار گیرد. همچنین گزارشی از تناقض روشها از دیدگاه ابن سینا توسط دانشمندان خارجی داریم که توسط دانشمندان ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقالات نیز نگاهی نو به مبحث منطقی ابن سینا دارد.

علت انتخاب نوشتن درباره ابن سینا نه تنها دانش ابن سینا بلکه کار بزرگ فکری او در تمدن اسلامی است. به تنهایی نماد تمدن است، از هر نظر که به آن نگاه کنید! مثلاً اگر زندگی نامه برخی از دانشمندان شرق و غرب را مطالعه کنید، متوجه می شوید که برای پیشرفت علمی آنها گاهی شکست می خورند، چیزهایی را می خواستند و از دستورات پادشاهان یا ملکه ها اطاعت می کردند. ما آنقدر زیاد داریم که نیازی به ذکر آنها نیست. عده ای که فقط علم دارند و از رزق و روزی اخلاقی و دینی محروم مانده اند، به دلیل ارتباط با زندگی مادی و مادی دنیا، علم خود را در خدمت دشمنان بشری به کار می گیرند.

ابن سینا به علوم بزرگ زمان خود نیز مشهور است. امروزه به دلیل گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که بر خلاف گذشته فقط باید در یک علم تخصص داشت و زندگی انسان برای مطالعات علمی مختلف کافی نیست. اما اینها نیز به ندرت قادر به تکرار و کشف یک حوزه از هنر هستند. من برخی از این علمای سرشناس را در دانشگاه صنعتی شریف و در سایر دانشگاه‌ها دیده‌ام، اما متوجه شده‌ام که نه تنها موضوعات اصلی ادبیات، دین، فلسفه و سیاست کشور خود را نمی‌دانند. آنها همچنین راهی برای دانستن مهارت های خود ندارند. مثلاً می‌دانم استاد ریاضی جبری است اما وارد بحث هندسی نمی‌شود، اما برعکس، اگر ابن سینا را مطالعه کنید، اطرافش شما را با علم دیگری متعجب می‌کند!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد دانشکده علوم این دانشگاه یادداشتی در خصوص لزوم توجه بیشتر به زوایای ناشناخته این دانشمند برای ما ارسال کردند که در ادامه می خوانید. ما ایرانیان آنچنان که باید و شاید دانشمندان و فیلسوفان را به طور عام و ابن سینا را به طور خاص نمی شناسیم و فقدان این دانش مانع از عرضه محصولات ارزشمند خود در بازار جهانی شده است. از سوی دیگر غرب در این زمینه از ما برتری دارد. ابن سینا از حیث گستردگی و گستردگی کارش، پیوسته در شرق و غرب مورد بحث قرار می گیرد و این باز هم به برکت دانشمندان سرشناس و نامدار غربی است که شبانه روز را به کاوش در این معجزه پرداخته اند. . پاسخگویی به سوالات علمی و فلسفی روز در تمام سنین. تقریباً در تمام شهرهای بزرگ جهان، از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان، و همچنین توسط ابن سینا انجام شده است. اطلاعات ارائه شده در برخی از این سمینارها با آنچه ما در ایران نوشتیم قابل مقایسه نیست. هدف اصلی از گردآوری این کتاب ترجمه و انتشار برخی از این داستان ها است و شما با در نظر گرفتن موضوعات این کتاب با من هم عقیده خواهید شد.

23302

دکمه بازگشت به بالا