سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

آیا می‌توانیم بجای عینک از لنز رنگی استفاده کنیم؟

آشنایی با ویژگی های عینک طبی و لنز طبی چشم

عینک یا لنز!؟  شاید خیلی از ما بعد از اینکه فهمیدیم چشمانمان ضعیف است و نیاز به عینک دارد، بین دو راهی این انتخاب مانده باشیم و ندانیم عینک یا لنز کدام بهتر است یا کدام‌یک مناسب چشمان ماست؟ هرکسی ممکن است به دلایل شخصی یا طبق سلیقه ی خود استفاده از عینک را به لنز چشم ترجیح داده و یا برعکس خیلی ها ممکن است به عینک علاقه ای نداشته باشند. پیشنهاد می کنیم در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی راجع به مزایا و مضرات استفاده از عینک یا لنز را به شما عزیزان ارائه دهیم. همچنین به بررسی ویژگی های عینک یا لنز از جنبه ی علمی و از نظر پزشکان مختلف نیز خواهیم پرداخت و راهنمایی های لازم جهت انتخاب بهتر بین عینک یا لنز را ارائه خواهیم کرد.

عینک یا لنز ! کدام بهتر است؟

انتخاب بین عینک یا لنز کاملاً به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد. علاوه بر آن درجه ی ضعیفی چشم، قیمت عینک یا لنز و بودجه ی فرد، نوع زندگی و در نظر گرفتن راحتی و زیبایی هم عوامل تاثیرگذار در انتخاب بین عینک یا لنز هستند. البته قبل از انتخاب عینک یا لنز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از مزایا و معایب عینک یا لنز اطلاعاتی به دست آورید و بررسی کنید که کدام‌ یک مناسب چشمان شما خواهد بود.

با بررسی‌های انجام شده برای ارجعیت عینک یا لنز، پزشکان و اپتومتریست ها، استفاده از عینک را نسبت به لنز بهتر می‌دانند. از نظر متخصصان قرار دادن مداوم جسم خارجی مانند لنز روی کره ی چشم به مرور به چشم‌ها آسیب رسانده و احتمال مشکلاتی چون عفونت یا زخم قرنیه و کم شدن بینایی را افزایش می دهد. همچنین استفاده از دست برای قرار دادن لنز در چشم نیز احتمال انتقال آلودگی به چشم را چند برابر می‌کند. استفاده از لنز به‌ جای عینک به‌ خصوص برای افرادی که شماره ی چشمشان بالای چهار است و چشمان رنگی دارند، توصیه نمی‌شود و برای این‌گونه افراد مضرات بیشتری در پی خواهد داشت.

اما در برخی زمان‌ها مثلاً برای شرکت در مهمانی‌ها و ورزش یا هنگام جراحی بینی که استفاده از عینک مشکل یا حتی ممکن نیست، اگر از لنز استفاده می‌کنید، باید نکات بهداشتی استفاده از لنز را رعایت کنید تا با مشکلاتی مواجه نشوید. در ادامه ی مقاله به مزایا و مضرات استفاده از عینک یا لنز و چگونگی استفاده از آن ها خواهیم پرداخت.

انواع عینک طبی

عینک ها با توجه به عدسی، رنگ شیشه، جنس و رنگ فریم در انواع مختلفی دسته بندی می شوند. در هنگام باید چند مورد مهم را در نظر بگیرید. اول اینکه در نظر بگیرید با توجه به شماره چشمانتان چه مدتی از شبانه‌ روز عینک بر چشم خواهید داشت؟ یا اینکه اغلب روز فعالیتتان به چه شکلی است؟ فعال هستید یا بیشتر کارتان پشت میزی است؟

پاسخ این سوالات تعیین‌ کننده ی سبک یا سنگینی فریم عینک انتخابی شماست. علاوه بر این ها باید در نظر بگیرید که انتخاب فریم متناسب با فرم صورت و زیبایی و شکیل بودن چقدر برایتان اهمیت دارد؟ اگر خیلی این موضوع برایتان مهم است، باید دقت کنید که چهره ی شما و حتی رنگ مو و پوست شما به کدام شکل و رنگ فریم عینک نزدیک‌تر است؟

انواع لنز طبی

لنزها نیز مانند عینک انواع مختلفی دارند و در برندها و مارک های گوناگون با کیفیت های متفاوت تولید می شوند. لنزهای طبی به انواع لنزهای نرم برای چشم های نزدیک بین و دور بین، لنزهای سخت برای چشم های آستیگمات و قوز قرنیه و لنزهای توریک که در دو نوع نرم و سخت برای چشم های آستیگمات تجویز می شوند، موجود است. لنزهای دیگری به نام لنزهای تماسی وجود دارند که آن ها نیز در انواع نرم و سخت، کروی، تور یک و دو کانونی و یا لنزهای تماسی روزانه و طولانی مدت موجود می باشند.

قبل از خرید لنز طبی به یاد داشته باشید که حتماً چشمانتان توسط متخصص چشم پزشک یا اپتومتریست معاینه شود و طبق دستور او لنز مناسب چشمان خود را تهیه نمایید.

استفاده از لنزهای دائمی به جای عینک طبی

آیا تا به حال نام به گوش تان خورده است؟ لنزهای دائمی یا ICL، یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری هستند که این روزها رواج زیادی پیدا کرده اند. لنزهای تماسی دائمی یا ICL، نوعی لنز تماسی هستند که با یک عمل جراحی، در داخل چشم گذاشته می شوند.

این عمل جراحی امروزه بسیار فراگیر شده و به علت عوارض به نسبت کم آن، توصیه می شود. با اتمام عمل جراحی، فرد به هیچ عنوان نمی تواند لنز را در چشم خود احساس کند؛ بنابراین از حس وجود جسمی خارجی بر روی چشم، راحت خواهد شد. عمل کاشت لنز، برای افرادی که با هرگونه عیوب انکساری رو به رو هستند، توصیه می شود؛ با این حال همیشه برخی استثناها وجود دارند که در مقاله زیر به آن ها اشاره شده است.

مزایا و معایب عمل کاشت دائمی لنز طبی

هر سکه ای دو رو دارد و به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از لنز طبی دائمی به جای عینک ، از معایب و مزایای آن باخبر باشید.

مزایای عمل کاشت لنز دائمی

  • داشتن دید عالی
  • جلوگیری از خشکی چشم
  • سازگاری کامل با بدن
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری
  • کاملا برگشت پذیر
  • مناسب برای استفاده طولانی مدت

معایب عمل کاشت لنز دائمی

  • قیمت گران
  • داشتن محدودیت سنی (۱۸ تا ۵۰ سال)
  • نیاز به چکاپ سالانه پزشک

قیمت عمل کاشت لنز طبی دائمی

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، عمل کاشت لنز دائمی، قیمت بالاتری نسبت به سایر روش های اصلاح بینایی دارد. قیمت عمل کاشت لنز طبی دائمی، بستگی به عوامل زیادی مثل جراح، کلینیک، نوع لنز، هزینه بیمارستان و …  دارد. با این حال، قیمت عمل کاشت لنز طبی دائمی، معمولا رنجی بین ۱۶ الی ۲۰ میلیون تومانی دارد. این قیمت می تواند بالاتر و یا پایین تر از آنچه که گفته شد، باشد.

عوارض لنز رنگی

لنزهای رنگی، ابزارهای اصلاح بینایی امنی هستند؛ معمولا عوارض جانبی زمانی سراغ شما می آیند که به خوبی از آن ها نگهداری نکرده و مطابق مقاله زیر، آن ها را تمیز نکنید. با این حال، برخی از عوارض و مشکلات احتمالی لنزهای رنگی را برای شما آورده ایم:

  • سایش قرنیه
  • زخم قرنیه
  • احتمال عفونت چشمی
  • خشکی چشم
  • کراتیت
  • حساسیت چشم

قیمت لنز طبی برای چشم های ضعیف

لنزهای طبی، بسته به برند، مارک، میزان قدرت اصلاحی و اورجینال بودن شان، قیمت های متفاوتی دارند. در فروشگاه تخصصی محصولات چشمی لنزیلا، شما به طیف وسیعی از لنزهای طبی و رنگی، دسترسی دارید. تمامی این لنزها اورجینال بوده و با ضمانت عرضه می شوند.

قیمت لنز طبی عینک

لنز یا عدسی های عینک، از مهم ترین بخش های عینک می باشند. لنز عینک، به طور مستقیم با شفافیت، وضوح دید و راحتی شما ارتباط دارد.

در بازار، لنزهای عینک طیف قیمتی متفاوتی دارند. بسته به برند، کیفیت لنز، متریال به کار رفته و …، این قیمت می تواند تغییر کند. ارزان ترین لنزهای عینک طبی، از ۱۵۰ هزار تومان شروع می شوند. این عدسی ها، پلاستیکی می باشند و فاقد پوشش ها می باشند.

عدسی های رده متوسط، قیمتی بالای ۱ میلیون تومان دارند و شفافیت دیدی بهتر از لنزهای ارزان قیمت دارند. آن ها معمولا آنتی رفلکس بوده و دارای پوشش می باشند.

و اما رده لنزهای باکفیت عینک، قیمتی بالای ۳ میلیون تومان دارند. این عدسی های باکیفیت، بسیار ظریف بوده و از متریال درجه یک ساخته شده اند. همچنین بسیار مقاوم اند و تقریبا هرگز خش نمی افتند.

لازم به ذکر است که شما می توانید با هر بودجه ای، مطابق با نیازهایتان عدسی دلخواهتان را از لنزیلا تهیه کنید. تنها کافیست با ما در ارتباط باشید تا اپتومتریست مجرب ما، دکتر مهدی احمدی حسینی، شما را در فرآیند انتخاب و خرید راهنمایی کند.

آیا لنز طبی می تواند جایگزین عینک شود؟

افرادی که دچار ضعف بینایی هستند باید برای دید بهتر از عینک استفاده کنند؛ در غیر این صورت محیط پیرامون خود را واضح نمی‌بینند.
عینک یک وسیله بسیار خوب برای افرادی است که دارای چشم‌های ضعیف هستند، اما استفاده مکرر از آن باعث خستگی فرد خواهد شد. به طور مثال تمیز کردن عینک، بخار گرفتن، نگهداری و غیره از مشکلاتی است که منجر می‌شود افراد تمایلی به استفاده از عینک نداشته باشند و بخواهند از لنز طبی استفاده کنند.

هر چند که مزایای لنز چشم زیاد می‌باشد، اما پیش از استفاده از لنز باید حتما به چشم پزشک مراجعه شود. چشم پزشک با انجام تست‌ ها تشخیص دهد که چشم فرد مستعد عفونت است یا خیر؟
آیا چشم بیمار نیاز به لنز طبی دارد یا خیر؟
در صورت برخورداری از تمام شرایط لازم، متخصص چشم پزشک نمره چشم را مشخص می‌کند و فرد می‌تواند از لنز طبی به جای عینک استفاده کند. شما با مراجعه به مجموعه لنزیلای مشهد، واقع در مشهد، احمدآباد عارف ۶. پلاک ۲۷، می توانید از خدمات معاینه چشم توسط اپتومتریست مجرب مجموعه ما، برخوردار شوید.

چه زمانی باید از عینک یا لنز طبی استفاده کنیم؟

حفظ بینایی مهم است، زیرا دید ما باگذشت زمان تغییر می‌کند. ما برای فعالیت‌های روزمره مانند خواندن یا نگاه‌کردن به کامپیوتر به دید خوبی نیاز داریم.

برنامه‌ریزی ویزیت‌های منظم با اپتومتریست یا چشم‌پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که بینایی شما خوب است یا مشکلاتی را پیدا کنید که می‌توان آنها را با عینک یا لنزهای تماسی درمان یا اصلاح کرد. عوارض لنز طبی به جای عینک، مشکلات دیگری برای دید چشم به وجود می‌آید. در زیر زمان‌هایی را که می‌بایست از عینک یا لنز طبی استفاده کنیم، به شما نشان خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با این علائم، مقاله را مطالعه نمایید.

ریز کردن چشم‌ها به‌صورت مکرر

هنگامی که چشم‌هایتان را ریز می‌کنید، می‌خواهید نور اضافی وارد چشم را به حداقل برسانید و میزان تاری تصویر را کاهش دهید. این کار ممکن است یک مشکل موقتی باشد. اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای باشد که شما سعی می‌کنید بینایی ضعیف خود را جبران کنید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شما نزدیک‌بین یا دوربین هستید.

در صورت خستگی چشم یا استرس

فشار چشم یا درد چشم می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مانند کمبود خواب، آنفولانزا، سرماخوردگی یا آلرژی باشد. اما اگر چشم‌هایتان بیش از چند روز درد می‌کند، یا وقتی چشم‌هایتان را حرکت می‌دهید، احساس درد می‌کنید، یا اگر چشم‌هایتان از فعالیت‌های عادی مانند تماشای تلویزیون یا خواندن خسته به نظر می‌رسد، آن را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که هیچ‌گونه عفونت چشمی، مشکل سلامتی یا مشکل بینایی ندارید.

داشتن سردرد مکرر

سردردهای مکرر ممکن است نشان‌دهنده مشکلات بینایی باشد. سردرد ممکن است با دوربینی یا آستیگماتیسم همراه باشد که می‌تواند باعث تار شدن اجسام دور و نزدیک شود. برای رفع آستیگماتیسم باید از استفاده نمایید.

هنگام تار دیدن

تاری دید می‌تواند نشانه نزدیک‌بینی یا دوربینی باشد. بزرگسالان ممکن است هنگام مطالعه، رانندگی یا نشستن پشت کامپیوتر این مشکل را تجربه کنند. کودکان همچنین هنگام مطالعه، انجام تکالیف یا مدرسه آن را احساس می‌کنند.

مالیدن چشم

اگر مرتباً چشمان خود را می‌مالید، ممکن است دچار خستگی چشم یا فشار چشم شوید که با استفاده از عینک ممکن است رفع شود. مالیدن چشم‌ها ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی مانند ورم ملتحمه آلرژیک که به‌عنوان ورم ملتحمه نیز شناخته می‌شود، یا ممکن است ناشی از عفونت یا آلرژی باشد، بنابراین بهتر است با یک‌چشم پزشک مشورت کنید.

زمانی که دید در شب ضعیف است

عوامل مختلفی می‌توانند در تاریکی باعث مشکلات شما شوند، مانند آب‌مروارید یا استفاده از برخی داروها که باعث ایجاد مشکل در دید در شب می‌شوند. اگر نزدیک می‌بینید، استفاده از عینک می‌تواند کمک‌کننده باشد. چنانچه نیاز به مشاوره برای خرید لنز دهب داشتید می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا