سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

آیا قرص یدوناتال ایکس مارت چاق کننده است؟

قرص یدوناتال ایکس مارت محصولی مناسب برای کمک به تامین نیاز ید، آهن و فولیک اسید در خانم‌ها و مادران باردار کارایی دارد. در هر قرص به غیر از موارد گفته شده، میزان مناسبی از ویتامین D و خانواده B وجود دارد.

Is Idonatal X Mart fattening

ید و آهن دو ماده معدنی هستند که کمبود هر کدام آسیب‌های مختلفی به بدن می‌زند. کاهش ید منجر به بیماری گواتر و کم کاری تیروئید می‌شود که فرد بیمار باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرد و از مکمل‌های حاوی ید استفاده کند. آهن نیز یک ماده معدنی ضروری برای ساخت گلبول‌های قرمز و پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن است. اما وجه اشتراک این ۲ ماده معدنی در حفظ سلامت جنین و مادر در دوران حاملگی است. به همین دلیل برند ایکس مارت یدوناتال را روانه بازار کرده که علاوه بر ید و آهن، دارای ویتامین C، D و خانواده گروه B است.

فواید قرص یدوناتال ایکس مارت

  • حاوی ویتامین C، D و خانواده B
  • تامین فولیک اسید مورد نیاز بدن
  • پیشگیری و درمان کم خونی
  • مناسب استفاده روزانه
  • مناسب بانوان باردار

نحوه مصرف

  • روزی ۱ عدد همراه وعده غذایی میل کنید.

هشدار مصرف

  • در صورت داشتن حساسیت یا بیماری خاص، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

شرایط نگهداری

دور از دسترس کودکان و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

ید چه نقشی در سلامت جنین دارند ؟

از دلایل عقب ماندگی ذهنی و جسمی نوزاد، کمبود ید در دوران بارداری است. این ماده از بروز اختلالات مربوط به بینایی و شنوایی نوزاد جلوگیری می‌کند. همچنین بسیاری از مشکلات ذهنی نیز به دلیل کمبود این ماده برای نوزاد به وجود می‌آید. مکمل اسید فولیک هم برای رشد و عملکرد سالم سلولی نیاز است؛ همچنین ساخت پروتئین‌های جدید هم به این ماده بستگی دارد. اسید فولیک یا ویتامین B۹ برای ساخت گلبول‌های قرمز نیز مفید است؛ بنابراین مانند آهن، از کم خونی هم پیشگیری می‌کند

ترکیبات یدوناتال ایکس مارت (به ازای 1 قرص) :

عنوان مقدار نیاز روزانه
Ferrous Fumarate (Equivalent to 18 mgIron elemental) 54.6 mg *
Vitamin C 80 mg *
Folic Acid 600 mcg *
Iodine 150 mcg *
Vitamin D3 10 mcg *
Vitamin B1 1.1 mg *
Vitamin B2 1.4 mg *
Vitamin B6 1.4 mg *
Vitamin B12 2.5 mcg *
  • *نیاز مصرف روزانه قرص یدوناتال ایکس مارت را می توان در دوران پیش از بارداری، بارداری و شیردهی استفاده کرد. مصرف روزانه این مکمل در پیش از بارداری و حین بارداری جهت پیشگیری از نقص‌های عصبی در جنین توصیه می‌شود. همچنین مصرف ید در رشد مغز و تکامل بینایی و شنوایی جنین ضروری است. مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری تا اندازه زیادی می‌تواند بر سلامت مادر و جنین تاثیر مثبت بگذارد. کمبود ید سبب ایجاد مشکلات در رشد مغزی جنین می‌شود و می‌توان گفت یکی از دلایل تولد نوزاد عقب افتاده کمبود ید است. از دیگر موارد در این رابطه اسید فولیک است که کمبود آن سبب در مادر و جنین و ایجاد نقص در سیستم عصبی جنین می‌شود. هر شخص معمولی روزانه به مصرف ۶ گرم نمک ید دار که شامل ۱۵۰ میکروگرم ید است، نیاز دارد. اما در یک بانوی باردار چیزی حدود دو برابر این مقدار لازم است در طول شبانه روز مصرف شود و این نیاز به ید را با مصرف مکمل‌ها می‌توان برطرف نمود.

موارد مصرف قرص یدوناتال ایکس مارت مناسب دوران بارداری

رشد سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین

  1. حاوی ید، آهن و فولیک اسید

مشخصات

روش مصرف

روزی یک عدد قرص همراه با وعده غذایی میل شود.

عنوان مقدار نیاز روزانه
*
*
*
*
*
*
*
*
*

اسید فولیک (B9)

سیانوکوبال آمین(B12)

ویتامین B12، در تولید تمامی سلولهای خونی از جمله گلبولهای سفید، قرمز و پلاکتها، حفظ رشد و تکامل سلولهای بدن، تنظیم میزان  هموسیستئین در خون و حفظ سلامت سیستم عصبی مرکزی نقش دارد. جزء ویتامین های ضروری است که از طریق مواد غذایی حیوانی جذب می شود و گیاه خواران باید از مکمل این ویتامین برای تامین ویتامین مورد نیاز خود استفاده کنند.

آهن

آهن برای ساخت هموگلوبین لازم است. کار هموگلوبین رساندن اکسیژن به خون است. کمبود آهن باعث کم خونی می‌شود. یعنی این که ارگان‌ها و عضلات، اکسیژن لازم برای عملکردهای معمولی ندارند. مغز نوزادان و کودکان در حال رشد به طور مستقیم از کمبود آهن ضربه می‌بیند. بنابراین نیاز است این کمبود در کودکان در زمان مناسب تشخصی داده شده و درمان شود.
نوزادانی که کمبود آهن دارند رشد کمی دارند و یا وزن آنها اضافه نمی‌شود. رنگ پوست آنها زرد بوده و رنگ پریده تر از کودکان دیگر است. نوزاد بی‌اشتها است و از خوردن یا آشامیدن امتناع می‌کند و جنب و جوش کمتری دارد. در صورت کمبود آهن کودک بی‌قرار است، بدون دلیل مشخص گریه و بی تابی می‌کند. در کودکانی که سن بیشتری دارند کمبود آهن با احساس خستگی، اختلال در تمرکز و ضعف عمومی مشخص می شود. در بزرگسالان نیز کمبود آهن همین مشکلات را می تواند در پی داشته باشد.

اسید فولیک

جهت اطمینان از اصالت کالا، خرید مکمل های ورزشی و غذایی، لوازم بهداشتی آرایشی، ارتوپدی و تجهیزات پزشکی را حتما از  انجام دهید. قرص یدوناتال ایکس مارت به عنوان یک تامین کننده ضروری شناخته می شود که می تواند ید، اسید فولیک و آهن مورد نیاز بدن مادران باردار را تامین کند. همچنین این محصول با کمک به تقویت سیستم عصبی و ایمنی مادر و جنین باعث افزایش سلامت هر دو شده و را افزایش می دهد

اسید فولیک یک ماده ضروری برای زنانی است که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند. لوله عصبی جنین در 3 هفته اول بارداری تشکیل می شود و تشکیل درست آن بستگی زیادی به وجود در خون مادر دارد. بنابراین همواره به بانوان توصیه می شود که اسید فولیک را مصرف کنند چرا که در صورت بارداری حتی قبل از اینکه متوجه بارداری شوید، لوله عصبی جنین شکل خواهد گرفت و در صورت عدم وجود اسید فولیک کافی نقص در لوله عصبی جنین ایجاد خواهد شد.

آهن و ید نیز تاثیر مشابهی بر سلامت مادر و جنین دارند و از جمله مواد ضروری در دوران بارداری و قبل از بارداری به شمار می آیند که یدوناتال ایکس مارت از این دو ماده در ترکیبات خود استفاده کرده است. ویتامین سی و ویتامین د3 دو ویتامین هستند که می توانند به بانوان در افزایش سلامت و حفظ عملکرد طبیعی سیستم دفاعی بدن که در دوران بارداری اهمیت آن دو برابر می شود، کمک کنند. برخی از ویتامین های گروه ب نیز برای تقویت سیستم عصبی و کمک به در یدوناتال ایکس مارت وجود دارد.

چرا باید در بارداری ید مصرف کنم؟

در بارداری، مصرف ید بیشتری برای ساخت هورمون های تیروئید در مادر و جنین مورد نیاز است. این برای رشد طبیعی مغز در نوزاد مهم است. سطوح بسیار پایین ید در مادر در دوران بارداری با کاهش ضریب هوشی کودک و عملکرد مدرسه مرتبط است. متوسط UIC بین 150 تا 499 میکروگرم در لیتر نشان دهنده وضعیت ید کافی در زنان باردار است، مقادیر کمتر از 150 میکروگرم در لیتر نشان دهنده کمبود ید و مقادیر بالای 500 میکروگرم در لیتر بیش از حد ید را نشان می دهد.

ید یک ماده مغذی ضروری برای بیوسنتز هورمون های تیروئید است که مسئول تنظیم رشد، تکامل و متابولیسم هستند. نیاز به ید در دوران بارداری و شیردهی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. مصرف نکردن ید کافی در دوران بارداری و شیردهی ممکن است عوارض جانبی برای مادر و جنین ایجاد کند. مادران ممکن است علائم کم کاری تیروئید مانند گواتر، ضعف، خستگی و احساس سرما را تجربه کنند.

فواید اسید فولیک در بارداری و رشد جنین چیست؟

حتی مصرف به بانوانی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا در هنگام بارداری دچار کمبود ید و اسید فولیک نشده و نقایص مادرزادی در جنین ایجاد نشود.

چرا آهن در بارداری اهمیت دارد؟

آهن توسط بدن برای ساخت گلبول های قرمز استفاده می شود. بدن شما هنگام بارداری خون بیشتری تولید می کند زیرا شما و کودکتان در حال رشد هستید. این بدان معناست که در دوران بارداری به آهن بیشتری نیاز دارید. سطح پایین آهن می تواند باعث احساس خستگی، تمرکز ضعیف و افزایش خطر ابتلا به عفونت شود. از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا خشک و غلات غنی شده استفاده کنید. شکل آهن موجود در فرآورده های گوشتی به نام هِم، راحت تر از آهن موجود در سبزیجات جذب می شود.

بیشتر انتقال آهن به جنین در طول سه ماهه سوم اتفاق می افتد ، و این انتقال همزمان با کمترین میزان بیان هپسیدین مادری است، که اجازه می دهد تا حداکثر میزان آهن به گردش خون مادر برسد. در دوران بارداری، حجم خون در بدن شما افزایش می یابد و همچنین میزان آهن مورد نیاز شما افزایش می یابد. بدن شما از آهن برای تولید خون بیشتر برای تامین اکسیژن به کودکتان استفاده می کند. آهن در ترکیب با اسید فولیک نیز تأثیر مفیدی بر کم خونی در ترم دارد و باید به طور معمول در زنان باردار حداقل در کشورهای در حال توسعه برای کاهش بروز کم خونی به دلیل افزایش تقاضا در دوران بارداری استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا