حوادث

آیا در اختیار قرار دادن خودرو به شخص بدون گواهینامه جرم است؟

رانندگی بدون گواهینامه از نظر قانون مجازات اسلامی جرم است اما آیا رانندگی با خودرو بدون گواهینامه جرم است؟

به گزارش سی وی نت، معاون روابط عمومی و مبارزه با جرایم جنایی با ارسال پیامکی به شهروندان اعلام کرد: در صورتی که مالک عمدا خودروی خود را به عنوان مامور تخلفات رانندگی به شخصی بدون گواهینامه انتقال دهد. او تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.» اما قانون در مورد هزینه هایی که صاحب خودرو هنگام صدور گواهینامه راننده خود بابت آن می گیرد چه می گوید و عامل جرم بودن به چه معناست؟

به طور کلی ماده 723 قانون مجازات اسلامی می گوید: راننده بدون گواهینامه مستحق: محکومیت برای بار اول تا دو ماه حبس یا مجازات تا یک میلیون ریال یا هر دو و در صورت تکرار تا سقف. دو ماه تا شش ماه حبس.»

علاوه بر این نکته مهم توجه به «کمک به جرم» است. طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 «هر فعل یا فعل یا ترک فعلی مقرر در قانون جرم محسوب می شود». بنابراین با توجه به اینکه قانون برای رانندگی بدون گواهینامه نیز مجازات هایی در نظر گرفته است، این عمل جرم محسوب می شود. طبق ماده 126 همین قانون، الف. مرتکب را قبل از مرتکب قرار دهید. ج- هرکس تسهیل کننده جرم باشد وکیل جرم محسوب می شود.

به عنوان مثال در قانون مجازات اسلامی برای معاونت در جرم ذکر شده است، زمانی که مالک خودرو عمداً گواهینامه خود را به راننده ای بدون گواهینامه می دهد، ارتکاب جرم را آسان می کند که رانندگان بدون گواهینامه. او همچنین به مجرم راهی برای ارتکاب جرم داده است، بنابراین او عامل بعدی است.

یک راننده بدون مجوز در این مورد یک “مدیر” جرم است. یک خانه دار خودش مجرم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا