سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

آیا استخر برای زن باردار ضرر دارد؟

آیا در دوران بارداری می خواهید استخر بروید و نگران هستید که مبادا استخر در بارداری برای سلامتی فرشته کوچک شما مضر باشد؟ نگران نباشید! استخر رفتن در دوران بارداری و ورزش شنا بنا به دلایل بسیاری برای خانم های باردار مفید است و در صورت عدم وجود عوارض بارداری و یا هرگونه ممنوعیت پزشکی می توان بدون نگرانی تا به انجام این ورزش پرداخت. در این متن به 5 مزیت برتر استخر رفتن در بارداری و شنا در این دوران اشاره می شود.

استخر در بارداری ضرر دارد؟

چنانچه وقت آزاد کمی دارید و در جستجوی ورزشی هستید که همه اعضای بدن را به تحرک وادارد، شنا گزینه بسیار مناسب و ایده آلی برای شما است. استخر در بارداری و ورزش شنا به علت استفاده از عضلات اصلی بدن نقش موثری در افزایش قدرت و توانمندی کل بدن دارد. شنا قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدن را افزایش داده و باعث ورزیده شدن عضلات و افزایش سطح آمادگی جسمانی بدن می شود. علاوه بر آن تقویت قلب و عروق، بهبود گردش خون و تقویت ریه و دستگاه تنفسی از دیگر مزیت های مهم شنا به شمار می روند و این تمام چیزی است که پزشک انجام آن را در به شما توصیه کرده است!

استخر در بارداری و شنا کردن از فشار وارده بر مفاصل و رباط ها می کاهد در دوران بارداری هورمونی به نام ریلکسین در بدن ترشح می شود که با شل کردن عضلات رحم و لیگامان های حمایت کننده از مفصل لگن موجب سهولت اتساع رحم و فراهم کردن شرایط برای زایمان طبیعی می شود. با افزایش اتساع و انعطاف پذیری عروق خونی به آنها در تحمل حجم اضافه خون در این دوران کمک می کند.

علاوه بر آن این هورمون با ایجاد تغییرات عمده در سیستم عضلانی-اسکلتی باعث نرم شدن مفاصل و افزایش انحنای ستون فقرات شده و در نهایت سبب می شود که خانم های باردار در این دوران بیش از مواقع دیگر در معرض آسیب های مفصلی قرار بگیرند. این در حالی است که شنا از نظر آسیب پذیری یکی از کم خطرترین ورزش ها محسوب شده و احتمال رگ به رگ شدن و ابتلا به سایر صدمات مفصلی در حین این ورزش به حداقل می رسد. آب از فشار وارده بر روی ستون فقراتتان کاسته و باعث می شود احساس بی وزنی خوشایندی را تجربه کنید.

معرفی استخر نصر اصفهان (22 بهمن)، سانس ها و آدرس و رزرو

استخر شهید نصر اصفهان یا همان استخر ۲۲ بهمن، یکی از مجموعه های آبی قدیمی این شهر می باشد که در طی چند سال فعالیت توانسته جایگاه ویژه ای در میان اهالی این شهر به دست بیاورد و یکی از انتخاب های اصلی برای شنا و سپری کردن اوقات خوش تبدیل شود. این مجموعه آبی که بیشتر به دلیل برخورد خوب پرسنل و خدمات متنوعی که برای کاربران خود در نظر می‌گیرد، شناخته شده است و در طی چندین سال فعالیت خود، توانسته خود را به روز رسانی کند و امکانات بسیار مناسبی را در اختیار تمامی مراجعه کنندگان قرار دهد. امروز در وبسایت هویتیک قصد داریم همراه با شما نگاهی به این مجموعه انداخته و امکاناتی را که برای شما در نظر گرفته اند، از نظر کارشناسی مورد ارزیابی قرار دهیم.

Is the swimming pool harmful for pregnant women?

 استخر در بارداری و شنا کردن مانع از گرمای بیش از حد بدن می شود

در دوران بارداری سرعت تنفس شما افزایش یافته و در نتیجه با انجام کوچکترین فعالیتی به سرعت شروع به عرق ریختن می کنید. در واقع تعریق یک مکانیسم طبیعی است که از جنین در مقابل گرمای بیش از حد بدن محافظت می کند. اگر چه خطر تولید گرمای بیش از حد و خطرناک در هنگام پرداختن به ورزش بسیار اندک است (مگر آنکه در هوای گرم و مرطوب به فعالیت های ورزشی شدید و سنگین بپردازید) ولی با این حال افزایش جریان خون و بالا رفتن میزان سوخت و ساز بدن که از تغییرات فیزیولوژی و طبیعی بدن در این دوران است باعث می شود که در هنگام ورزش احساس گرما کنید. چنانچه تحمل گرمای ناشی از ورزش برایتان دشوار و ناخوشایند است ورزش شنا به دلیل خنک نگه داشتن بدن گزینه بسیار مناسب و کارآمدی برای شما است.

استخر در بارداری و شنا کردن در تسکین حالت تهوع موثر است

تجربه مادران از حالات و با یکدیگر متفاوت است و هر مادری روش منحصر به فرد خودش را در پیشگیری از حالت تهوع دارد. به گفته اغلب مادرانی که از رنج می برند شنا دارای اثرات مفیدی در رفع حالت تهوع است.  فارغ از چرایی این مساله که می تواند ناشی از علل مختلفی نظیر تاثیر ورزش در ارتقا سطح سلامت، پاسخ فیزیولوژیک خاص بدن نسبت به ورزش شنا و یا حتی احساس راحتی و آرامش بیشتر در آب باشد به هر حال در شنا ویژگی خاصی هست که به مادران باردار کمک می کند که در این دوران احساس بسیار بهتری داشته باشند.

استخر در بارداری و شنا کردن در امور روزمره شما خللی وارد نمی کند

به جز یک مایوی مخصوص بارداری که با پیشرفت بارداری خود به آن نیاز پیدا خواهید کرد برای شرکت در جلسات شنا به وسایل تمرینی یا تجهیزات ورزشی دیگری نیاز نخواهید داشت. اگر چه در این دوران غوطه ورشدن در آب برای شما ممنوع است ولی در صورتی که انجام این کار برایتان مشکل نبوده و توانایی انجام آن را دارید گاهی زیرآبی رفتن های بسیار کوتاه در طول شنا مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. تا هنگامی که از انرژی لازم و کافی برخوردارید می توانید به طور معمول به شنا بپردازید و در انجام انواع شناها هیچ گونه مشکل یا ممنوعیتی نخواهید داشت. ولی با این وجود برخی از مربیان انجام شنای قورباغه را به دلیل تقویت عضلات کمر و سینه به خصوص در به مادران باردار توصیه می کنند.

به طور خلاصه استخر در بارداری و شنا کردن در ایجاد شادابی و نشاط و تامین سلامت خود و جنینتان کمک کرده و ورزشی عالی برای تمامی مادران باردار است!

  • استخر رفتن در بارداری و ورزش شنا راهی عالی برای حفظ سلامت مادر و جنین است.
  • ورزش با سوزاندن کالری های مازاد بدن در حفظ وزن سالم و ایده آل، بهبود وضعیت جسمانی و همچنین تقویت عضلات که موجب تسهیل فرایند زایمان و بازیابی هر چه سریع تر بدن پس از زایمان می شود کمک بسیار موثری به شما می کند.

استخر رفتن در زمان بارداری در بهبود خواب شبانه، ایجاد نشاط و افزایش سطح انرژی بدن بسیااستخر در بارداری مضر نبوده و خطری برای جنین و مادر ندارد. نیز نمی تواند هیچ آسیبی به زنان باردار وارد کند در صورتی که مقدار آن در آب استخر مجاز باشد. حتی شنا کردن در دوران بارداری یکی از سالم ترین ورزش ها بوده و توصیه می شود. به علاوه ورزش هایی چون دوچرخه سواری و پیاده روی در این دوران بسیار مفید است. این ورزش علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط، به تقویت عضلات کمک می کند. با مطالعه این مقاله با مزایای شنا و استخر در بارداری اشاره می کنیم.

شنا در دوران بارداری

در صورت عدم ممنوعیت پزشک، شنا دردوران بارداری سه بار در هفته و هر بار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مفید است. اما باید دقت کرد که چون بدن در این دوران تغییرات زیادی داشته است، بهتر است قبل از شنا، ابتدا بدن خود را گرم کرده و بعد از شنا نیز، بدن خود را با حرکات کششی سرد کنید. در طول مدت شنا هر ۱۵ دقیقه یکبار به اندازه ۵ دقیقه استراحت کرده و آب کافی میل کنید. شنای کرال مناسب ترین گزینه برای افرادی است که قبل از بارداری، به صورت حرفه ای شنا می کردند. شنای قورباغه ای در ماه های آخر برای افرادی که کمر درد و یا گردن درد دارند، مناسب است. اما شنای پروانه ای در این دوران ممنوع است، زیرا عضلات شکم و فیله کمر را درگیر می کند.

مزایای استخر در بارداری

با توجه به این که بعد از غوطه ور شدن در آب، میزان ۹۰ درصد از وزن بدن کم می شود، این ورزش فشار کمتری را روی بدن وارد می کند.جریان خون با این شنا بهتر شده و مقاومت بدن بالا می رود. شنا به بدن برای جذب و استفاده از اکسیژن قدرت می دهد. چنین مزیتی برای جنین و مادر بسیار مهم است.در این ورزش چون فشار حاصل از بزرگ شدن شکم حذف می شود، کمر درد کمتر احساس می شود.یکی از عوارض بارداری، خمیده شدن بدن و انحراف لگن است. اما شنا ماهیچه ها را تقویت کرده و از خمیده شدن ستون فقرات و شانه ها به جلوی بدن، پیشگیری می کند.

از مزایای دیگر شنا، کشش بافت های نرم، بالا بردن میزان انعطاف پذیری، تقویت سیستم عروقی، خنک شدن بدن و آرامش است.شنا کردن در استخر در بارداری، نقش عمده ای در متناسب نگه داشتن وزن شما در این دوران دارد. زیرا کالری بیشتری در این ورزش سوخته و احساس خستگی کمتری می شود.شنا یکی از ورزش هایی است که به خواب راحت کمک کرده و باعث کاهش ناراحتی های جسمی و روحی در دوران بارداری می شود.

ممنوعیت استفاده از سونا و جکوزی در دوران بارداری

زنان باردار به هیچ عنوان نباید از سونا و جکوزی استفاده کنند. زیرا مقدار اکسیژنی که مادر و جنین در رطوبت و گرمای بالا دریافت می کنند، کاهش پیدا می کند. در دمای بالا، آب بدن کم شده و افزایش دمای بدن باعث کم آبی و غش کردن می شود. زیرا برای این که دمای بدن کم شود، افزایش جریان خون در پوست رخ داده در نتیجه جریان خون مغز کم شده و فرد غش می کند.در صورت استفاده از سونا و جکوزی، رشد جنین در هفته های اول دچار اختلال می شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از استخر در دوران بارداری

برای زنان باردار، هر استخری برای شنا توصیه نمی شود. باید استخرهایی با استانداردهای لازم انتخاب شود تا خطری ایجاد نشود. در این جا برخی از این شرایط بیان می شود.استخرهای روباز برای زنان باردار مناسب است.

زنان باردار نباید در استخرهای آلوده شنا کنند. برای تصفیه آب استفاده می شود ولی در این شرایط نباید آب گرم باشد. بیشتر استخرهایی مناسب هستند که با استفاده از گاز اوزون تصفیه می شوند.همان طور که در بالا نیز گفته شد هر چند دقیقه یکبار استراحت کرده و گردش هوای مناسبی داشته باشد.هنگام راه رفتن کنار استخر و همپنین بالا و پایین رفتن از پله های استخر مواظب باشید تا نیفتید.آب کافی در استخر میل نمایید به طوری که هر ۱۵ دقیقه یکبار یک و بعد از خروج از استخر نیز یک لیوان آب بخورید. مقدار استفاده از آب را در هوای گرم و مرطوب بالا ببرید.

مجموعه فرهنگي ورزشي انقلاب

استخر باشگاه انقلاب، مجموعه ماندگار استخر بانوان مجموعه مورخ 8/4/1390 موردافتتاح و بهره برداری قرار گرفت. این پروژه به مساحت (5000) مترمربع و با اعتباری بالغ بردو میلیارد و سيصد ميليون تومان از محل اعتبارات سازمان تربیت بدنی و به کارفرمایی مجموعه فرهنگي ورزشي انقلاب ، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ساخته شد.

شایان ذکر است؛این مجموعه شامل سيستم استخر سرريز تعادلي ؛ سالن رختكن و بار شناگر 300نفر در سانس ؛ ديگهاي فولادي به حجم 3 ميليون كالري در ساعت ؛ سيستم تهويه چرخشي با هواساز ؛ سيستم تونل مهاب ؛ سيستم جكوزي با 2 دماي متفاوت ؛ سالن بدنسازي ؛ سيستم حمام سنتي و هشتي ، سيستم ماساژ با اتاقهاي مجزا ؛ سيستم حمام تركي ؛ سوناهاي خشك و بخار ؛ قابليت 4 فصل بودن استخر روباز ؛ فضاي سبز به مساحت 7هزار متر مربع ؛ سيستم هاي گاتر جهت دفع آبهاي سطحي ؛ سيستم فوق هوشمند تزريق ازن ؛ كلر و تصفيه آب ؛ مي باشد که جهت استفاده (( بانوان ))علاقمندان به رشته شنا در تهران بزرگ مورد بهره برداری قرارگرفت.

ادرس استخر یاران قم

استخر یاران قم، قم، شهر قم، گلزار شهدا، به سمت میدان پلیس، مقابل مجتمع امام خمینی، خیابان شهید سقایتی، جنب مجتمع اداری آستانه
دکمه بازگشت به بالا