جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

کافه دانش چیست؟

کافه دانش راهی است برای گروهی برای بحث و تأمل در مورد هر ایده یا مفهومی بدون هیچ تعارضی و در عین حال توسعه و به اشتراک گذاری. کافه دانش تمام تصمیماتی را که منجر به توسعه درک عمیق تر می شود متوقف می کند.

کار در یک کافه دانش نیاز به روشی دارد تا آن را کارآمد کند. دیوید گورتین یکی از پیشگامان کافه دانش (www.gurteen.com).

کافه دانش با ایستادن شرکت کنندگان بر روی یک صندلی (یا یک صندلی متحدالمرکز اگر گروه بزرگ یا اتاق کوچک است) شروع می شود. توسط شخصی هدایت می شود که با توضیح هدف کافه دانش و نقش گفتگو در زندگی تجاری شروع می کند. مجری موضوع هتل را معرفی می کند و با یکی دو سوال به پایان می رسد. به عنوان مثال، اگر موضوع اشتراک دانش باشد، این سوال برای گروه می تواند این باشد: “موانع اشتراک دانش در سازمان چیست و چگونه می توان بر آنها غلبه کرد؟”

پس از پایان جلسه مقدماتی، گروه به گروه های کوچکتر تقسیم می شود که هر گروه حدود پنج نفر است. هر گروه کوچک تقریباً 45 دقیقه بحث خواهند کرد. بحث های گروهی کوچک توسط یک تسهیل کننده هدایت نمی شود و خلاصه ای از بحث برای بازخورد بعدی به گروه بزرگتر وجود ندارد.

سپس شرکت‌کنندگان به حلقه باز می‌گردند و تسهیل‌گر گروه را در یک جلسه آخر 45 دقیقه‌ای هدایت می‌کند که در آن افراد در مورد بحث‌های گروهی کوچک فکر می‌کنند و هر گونه فکر، بینش و ایده‌ای را که ممکن است پیش بیاید به اشتراک می‌گذارند.

کافه های دانش با 15 تا 50 شرکت کننده موثر هستند. 30 نفر تعداد ایده آل است. با بیش از 50 شرکت‌کننده، معمولاً برای چت‌های گروهی بزرگ به میکروفون نیاز است که جریان مکالمه را مختل می‌کند. کافه دانش ارزشمند به 1-2 ساعت زمان نیاز دارد. تنها قانون سخت و سریع این است که جلسات باید به گونه ای برگزار شود که بیشتر وقت به گفتگو اختصاص داده شود. کافه دانش نمی تواند جلسات ارائه یا بازخورد را میزبانی کند. ‘

چرا از کافه دانش استفاده می کنیم؟

در یک سازمان، به ویژه یک سازمان سلسله مراتبی، مردم اغلب فرصتی برای تأمل در بحث ها ندارند. مردم معمولاً گرفتار فشار کاری هستند. بنابراین بزرگترین ارزشی که می توانیم از گفتگو و تفکر خوب بدست آوریم از بین می رود.

کافه‌های دانش دوره‌ای به مردم فرصتی برای بحث و تأمل بهتر در مورد دیدگاه‌های خود می‌دهند. به طور معمول، مردم کافه های دانش را با انگیزه و الهام بیشتری ترک می کنند. بسیاری از افراد متوجه می شوند که پس از جلسات، دانش ارزشمندی را به دست آورده اند.

چه زمانی از دانش استفاده می کنیم؟

هیچ قانون سخت و سریعی در مورد زمان استفاده یا عدم استفاده از کافه دانش وجود ندارد. بستگی به فرهنگ سازمان یا جامعه دارد. کافه های اطلاعات بر اساس موقعیت مکانی هستند. مهمترین چیز این است که نباید مردم را مجبور به شرکت در یک کافه اطلاعات کنید. برای به دست آوردن بهترین نتایج، یک کافه دانش باید یک تمرین طبیعی، داوطلبانه و مشارکتی باشد.

اصول آموزش کافی نت

7 اصل کلیدی برای استفاده از این ابزار وجود دارد:

موضوع بحث: تمام موارد مربوط به موضوع مورد بحث باید به وضوح بیان شود

در نظر گرفتن فضای روانی ایمن: محل جلسه باید جدا از جلسات رسمی باشد.

برابری همه افراد: همه شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن سطوح سازمانی حق شرکت در مذاکرات را دارند.

بدون نتایج از پیش تعیین شده: هیچ راهنمایی ذهنی برای شرکت کنندگان نباید وجود داشته باشد، بلکه باید با هدایت جلسه به نتایج خاصی دست یافت.

صحبت کردن، نه صحبت کردن: یک روال ملاقات دوستانه باید حفظ شود و هیچ کس نباید ایراد بگیرد.

تا حد امکان گروه های کوچک تشکیل دهید: اساساً گفتگوی واقعی و عمیق در گروه های کوچک اتفاق می افتد.

Keeping the Flow: جریان گفتگو نباید قطع شود و جلسات کافه دانش تا حصول نتیجه مطلوب ادامه یابد.

موضوعات کافه دانش

اگر به فکر راه اندازی چنین کافی شاپی هستید، می توانید موارد کاربردی زیر را بررسی کنید:

چه پیشنهادی برای افزایش اشتیاق، یادگیری و ارتباط در محیط کار دارید؟

چگونه می توانیم دانش را در محل کار به اشتراک بگذاریم؟

آیا مهارت و رفتار برای فارغ التحصیلان امروزی مهمتر از دانش است؟

برای تشویق بیشتر به همکاری و به اشتراک گذاری تجربیات در بین سازمان ها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

آیا آینده ای برای زندگی کاری خود در نظر دارید؟

چگونه می توانیم فرهنگ سازمانی خود را تغییر دهیم تا افراد را برای انجام تجارت توانمند کنیم و از آنها استقبال کنیم؟

چگونه می توانیم مکالمات تجاری خود را بهبود بخشیم؟

تاثیر روندهای تکنولوژیکی بر آینده سازمان چیست؟

کار با تلفن همراه؛ دوست یا دشمن؟

چه تجربه ای بیشترین تاثیر را روی شما داشته است؟

ابزارهای اجتماعی برای کار سازمان چه ویژگی های مفید و کاربردی دارند؟

دکمه بازگشت به بالا