اقتصادیکسب و کار ایرانی

قبرس اروپایی شمالی است یا جنوبی

قِبرِس (به : Κύπρο)(به : Cyprus) با نام رسمی جمهوری قبرس (به : Κυπριακή Δημοκρατία) ، در و در شرق است. و بزرگ‌ترین شهر این کشور، است. قبرس در جنوب ، غرب ، جنوب شرقی ، شمال و شمال غربی ، و قرار دارد. جزیرهٔ قبرس پس از جزایر و ، سومین بزرگ در دریای مدیترانه‌است. این کشور همچنین سومین جزیرهٔ پرجمعیت، در دریای مدیترانه است. جمعیت قبرس، حدود ۱/۱۷۰/۰۰۰ نفر است. قسمت شمال این جزیره، (بخش ) دارای ساکنان و می‌باشد و بخش جنوبی (اروپایی) این جزیره عموماً قبرسی هستند. در قبرس هردو زبان و ، زبان‌های رسمی هستند. یونانی‌ها مسیحی و ، سنی هستند. این جزیره به خاطر اهمیت خود، بارها در طول تاریخ، مورد حمله و اشغال گوناگون از جمله ، ، ، و قرار گرفته‌است.

از سال که در واکنش به کودتای یونانی‌ها به ، جزیرهٔ قبرس به دو بخش تقسیم شد. پس از آن، بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی‌هاست به پیوست اما بخش ترک‌نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی قبرس توسط دولت به‌عنوان به رسمیت شناخته شده‌است. قبرس از نقاط مدیترانه است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به سازمان پیوست. قبرس، با درآمد سرانهٔ بالا و بسیار بالاست. این کشور از سال ۱۹۶۱، به عضویت درآمد و همچنین از کشورهای بنیان‌گذار است. جمهوری قبرس از ۱ مه ۲۰۰۴، عضو می‌باشد. قبرس در به‌خاطر معادن خود مشهور بود به طوری‌که خود واژه مس در (برای نمونه copper= در ) از نام یونانی این جزیره یعنی (Kypros) Κύπρος گرفته شده‌است.

یک معدن مس در قبرسقبرسی‌ها برای اولین بار در ، به ساخت ابزار مسی روی آوردند. یکی از پایه‌های اقتصادی امپراتوری ذخایر مس جزیره قبرس بود. قبرس جزیره‌ای است که در طول تاریخ در تصرف ، ، ، مصری ها، امپراتوری عثمانی و سرانجام انگلیسی‌ها بوده‌است؛ اما پس از انگلیس به علت ضعف اقتصادی و کاهش نفوذ جهانی از این جزیره خارج شد. سپس رهبران سه کشور ، و به همراه رهبران دو بخش قبرس در ۱۱ فوریه ۱۹۵۹ پیمانی را امضا کردند که به موجب آن مسائل جزیره به نسبت ۷ به ۳ میان یونانی‌تبارها و ترک‌تبارها تقسیم شد.

Is Cyprus Northern or Southern European?

قبرس در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از کسب کرد و حکومت مستقل قبرس بر پایه مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و ، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند.

در دسامبر ۱۹۶۳، نمایندگان در پی اختلاف بر سر نحوهٔ اجرای این توافق از دولت قبرس بر اثر حادثه از قبرس اخراج شدند. با آغاز عملیات نظامی یونانی‌های این جزیره، کشور را ترک کردند و این سرآغاز درگیری‌های قومی میان ترک‌ها و یونانی‌ها در این جزیره بود که برای ۱۱ سال ادامه پیدا کرد. و در پی بروز درگیری بین دو طرف، در سال ۱۹۶۴ یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام داشت که مأموریت آن تا کنون تمدید شده‌است. در این درگیری‌ها طرف ترک تلفات سنگین‌تری را متحمل شد و حدود ۴۵ هزار نفر که یک پنجم جمعیت ترک‌ها را شامل می‌شد آواره شدند. این افراد در حدود ۱۰ سال تا پیش از به صورت زندگی می‌کردند. تا اواخر سال ۱۹۶۰ تنش ادامه پیدا کرد و در طی این مدت حدود ۲۶۰ هزار نفر از ترک‌های قبرسی مجبور به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به کشورهای دیگر شدند.

در سال ۱۹۷۴ دولت سراسقف ، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتایی به تحریک حکومت نظامیان یونان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، یگان‌های ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد که عملاً باعث تقسیم این جزیره شد. بحران قبرس پس از و اعلام استقلال که فقط از سوی ترکیه مورد تأیید قرار گرفت آغاز شد.

دید قبرس از بالا. دشت مرکزی مسائوریا بین دو رشته‌کوه اصلی قبرس.قبرس، پس از و ، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. درازای جزیره قبرس در طولانی‌ترین شکل خود ۲۴۰ کیلومتر و پهنای آن در عریض‌ترین حالت، ۱۰۰ کیلومتر است. کرانه‌های ترکیه در ۷۵ کیلومتری شمال قبرس قرار دارند. منابع مختلف، قبرس را از دید جغرافیایی، گاه جزئی از ، گاه بخشی از و گاه در به‌شمار آورده‌اند.

در جزیره قبرس دو رشته‌کوه اصلی خودنمایی می‌کنند، و کوهستان کوچکتر . دشت مرکزی میان این رشته‌کوه، نام دارد. این دشت توسط رودخانه پدیه‌ئوس آبیاری می‌شود که طولانی‌تر رود جزیره نیز هست. کوه‌های ترودوس بیشتر مناطق جنوب و غربی قبرس را دربر می‌گیرند و کمابیش نیمی از جزیره در اختیار این کوهستان است. بلندترین نقطه در قبرس، است که در مرکز کوهستان ترودوس واقع شده و ۱۹۵۲ متر ارتفاع دارد. کوهستان کم‌پهناتر کیرنیا که در امتداد کرانه‌های شمالی جزیره قرار گرفته به نسبت ترودوس مساحت بسیار کمتری را اشغال کرده و بلندی‌های آن نیز کم‌ارتفاع‌ترند. بلندترین نقطه کیرنیا ۱۰۲۴ متر بالاتر از سطح دریا است. جزیره قبرس از نظر زمین‌شناختی بخشی از به‌شمار می‌آید.

قبرسی‌های یونان در بخش جنوبی و قبرسی‌های ترکیه در بخش شمالی قبرس قرار دارند که با مرزی به نام «خط سبز» تفکیک شده‌اند که تا (لفگوشا) کشیده می‌شود؛ و پایتخت قبرس شمالی و جنوبی را به دو بخش تقسیم می‌کند. در حال حاضر پنج تقاطع مرزی وجود دارد که ۲۴ ساعته برای عبور و مرور شهروندان باز است.قبرس دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل است. حدود ۱۲٪ زمین‌های آن زیر کشت بوده و در آن ، ، ، و به عمل می‌آید. پرورش ، و نیز رایج است.

سوالات متداول مقایسه قبرس شمالی با جنوبی 2023

هوای آفتابی و سیاست مالی ملایم قبرس در قبال مهاجران، باعث شده است تا مهاجرت به قبرس به تصمیمی جذاب تبدیل شود. نرخ‌های مالیات و هزینه زندگی در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار پایین است وهمچنین تحصیل در قبرس با بهترین امکانات و معتبر ترین دانشگاه های دنیا باعث شده تا مهاجران به شکلی راحت برای ادامه زندگی و تحصیل خود این کشور را انتخاب کنندو همچنین بتوانند ویزای قبرس و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

با این حال، قبرس هنوز برای بسیاری از افراد کشوری ناشناخته است که شما میتوانید با مراجعه وب سایت دانشگاه emu اطلاعات لازم در مورد تحصیل در این کشور اگاه شوید. در اخبار دیدگاهی یکسان از فرهنگ ملی قبرس ارائه می‌شود که با ماهیت دوگانه یونانی و ترکی قبرس آن مغایرت دارد. این فرهنگ دوگانه مربوط به دو بخش جدا از جمله قبرس شمالی و قبرس جنوبی است. در این بررسی ما به شمال و جنوب قبرس نگاهی می‌اندازیم و به طور کلی در مورد وضعیت زندگی در کشور قبرس می‌پردازیم.

درباره جزیره قبرس

77 درصد از جمعیت جزیره را قبرس یونانی تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها 18 درصد قبرس ترک هستند و تقسیم زمین نیز تا حدودی به نفع طرف یونانی است که ضلع شمالی 3355 کیلومتر مربع از قبرس را پوشش می‌دهد. بخش ترکی این کشور که قبرس شمالی نام دارد، پس از درگیری در سال 1974 به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد و با وجود عدم به رسمیت شناختن بین المللی، به عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی شناخته شد.

دوگانگی تأثیر یونانی و ترکی بر شخصیت ملی قبرس نهادینه شده است. مرکز اصلی مالی و جمعیتی کشور در نیکوزیا قرار دارد و تنها شهر اروپایی تقسیم شده از زمان فروپاشی دیوار برلین است. نیکوزیا ک به گونه‌ای قرار دارد که خط سبز سازمان ملل مستقیماً از آن عبور می‌کند و دو بخش یونانی و ترکی را تشکیل می‌دهد.

شرایط زندگی در قبرس

جزیره قبرس به خاطر سواحل افسانه‌ای خود مشهور است اما با کوه‌های خیره‌ کننده و دره‌های کوچک پر از تاکستان‌ها، باغ‌های پرتقال و باغ‌های زیتون، مردم را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. زندگی در قبرس می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. زندگی در قبرس آرام است و فرصت‌های بیشتری برای گذراندن وقت در خارج از منزل وجود دارند.

جمهوری قبرس یک کشور عضو اتحادیه اروپا است. این کشور دارای اقتصاد پویا، امکانات عالی برای مهاجران است. هزینه زندگی در قبرس به طور کلی پایین است، مالیات‌ها کم است و قیمت ملک معمولاً ارزان‌تر از کشورهای بزرگ اروپایی است. سبک زندگی معمولاً مدیترانه‌ای است که با سرعت آرام و نگرش لذت بردن از لحظه را تداعی می‌کند. میوه، سبزیجات، ماهی و غذاهای دریایی مختلفی را می‌توان در تمام طول سال به صورت تازه خریداری کرد.

بازارهای رنگارنگ و ارزان میوه و سبزیجات نیز همه جا پر شده‌اند. این جزیره، گرم‌ترین آب و هوا را در اتحادیه اروپا دارد و حدود 320 روز در قبرس آفتابی است. قبرس همچنین در میان مناطقی با آب و هوای سالم در سراسر جهان قرار دارد. همچنین، زبان انگلیسی به طور گسترده‌ای در قبرس شمالی و جنوبی صحبت می‌شود.

امنیت جزیره قبرس

قبرس یکی از امن‌ترین نقاط اروپا است. میزان جرم و جنایت در هر دو طرف بسیار پایین است. با وجود تقسیم قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی، این کشور مکانی بسیار امن برای گردشگران و مهاجران است. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، جرم و جنایت کمتری در این کشور وجود دارد. البته مواردی از جنایات خیابانی غیرخشونت آمیز نیز وجود دارد اما مشکلی خاصی محسوب نمی‌شود. اما در کل، قبرس مکانی امن و آرام برای زندگی است.

مزایا و معایب زندگی در قبرس

اگرچه این جزیره مکان مطلوبی برای بسیاری از مهاجران است اما مهاجرت به قبرس هم مزایا و هم معایب مخصوص به خود را دارد. در ادامه به جوانب مثبت و منفی مهاجرت به قبرس اشاره می‌کنیم:

جوانب مثبت

  • هوای فوق العاده و روزهای آفتابی زیاد، روشن و طولانی
  • فرصت‌های زیادی برای یک سبک زندگی فعال در فضای باز (زمین‌های گلف عالی، کوهپیمایی خیره کننده به ویژه در قبرس شمالی)
  • سواحل بسیار زیبا برای انتخاب یک روز در کنار دریا
  • بسیاری از مردم محلی به اندازه کافی انگلیسی بلد هستند. بنابراین، یادگیری یونانی یا ترکی غیر ضروری باشد.
  • مالیات کم و هزینه‌های زندگی کمتر، مزیت فوق العاده‌ای محسوب می‌شود. این امر به ویژه در صورتی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید، صادق است. این بخش از قبرس ارزان از بخش جنوبی است.
  • کشوری بسیار مهاجرپذیر است.

جوانب منفی

  • ژانویه و فوریه اغلب باران می‌بارد و می‌تواند بسیار سرد باشد.
  • جولای و آگوست می‌توانند به طور غیر قابل تحملی گرم باشد، بنابراین تهویه هوا ضروری است.
  • قبرس انتخاب خوبی برای پروازهای مستقیم به سایر کشورهای اروپایی نیست اما تعداد زیادی از پروازهای مستقیم به برخی از کشورها وجود دارد.
  • اینترنت با سرعت کمتر و هزینه بیشتر
  • کالاهای وارداتی از هر دو طرف (قبرس شمالی و جنوبی) گران هستند.
  • تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی

این جزیره محل زندگی دو کشور جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) است. همچنین یک منطقه حائل به نام خط سبز بین دو کشور وجود دارد که توسط سازمان ملل ایجاد شده است. هر دو جمهوری، کشورهای باثباتی با میزان جرم و جنایت نسبتاً پایین هستند. هر دو منطقه شمالی و جنوبی از مهاجران استقبال می‌کنند و دارای جوامع مهاجران بسیار بزرگی هستند.

هزینه زندگی در شمال به میزان قابل توجهی کمتر است. اگر می‌خواهید یک مقصد ارزان قیمت یا محیط زیبای مدیترانه‌ای داشته باشید، قبرس شمالی می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. وبسایت فوربس (Forbes) قبرس شمالی را به عنوان بهترین مقصد برای خریدهای ساحلی در سال 2021 رتبه بندی کرد.

با این حال، اقتصاد قبرس جنوبی با ثبات‌تر است و مقررات شفاف‌تر و مطابق با اتحادیه اروپا را ارائه می‌دهد. همچنین، اگر می‌خواهید یک کسب ‌و کار راه‌ اندازی کنید یا از مزایای سیاست‌های مالیاتی ملایم در یک حوزه قضایی معتبر در لیست سفید استفاده کنید، جمهوری قبرس جنوبی بهتر است. خارجی‌ها می‌توانند در قبرس شمالی و جنوبی با مجوز ملک خریداری کنند.

هر کسی می‌تواند از مرز بین قبرس شمالی و جنوبی در هر دو جهت عبور کند، به شرط اینکه قوانین ویزا را رعایت کند. شهروندان اتحادیه اروپا برای عبور از مرز بین کشورها آزاد هستند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید شرایط ویزا را رعایت کنند. گزینه‌های خرید و سرگرمی در قبرس جنوبی فراوان‌‌تر هستند، در حالی که طبیعت و مکان‌های تاریخی اصلی قبرس در بخش شمالی این کشور است.

 

دکمه بازگشت به بالا