جامعه و خانواده

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – سی وی نت

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به آب برای متابولیسم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب نوشیدنی های سالم و مغذی تاثیر مثبتی بر سلامت فرد دارد، دقت در انتخاب آنها نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش سی وی نت،نوع نوشیدنی با توجه به آب و هوا انتخاب خواهد شد. زیرا مصرف این موارد باعث تغییر دمای پوست نیز می شود زیرا نوشیدنی داغ باعث جریان یافتن خون در زیر پوست و در نتیجه گرم شدن فرد می شود. برعکس این عمل با نوشیدن شراب سرد انجام می شود. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و خنک باعث نشاط روح و تقویت بدن می شود.

باید درک کرد که در یک کودک، مقدار آب بدن به 75 درصد وزن می رسد، اما این مقدار تا سن او کاهش می یابد. با چاقی، درصد آب به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام مرکز بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای آب آشامیدنی بسته به وضعیت، جنسیت و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است:

– نوشیدن روزانه هشت لیوان مایع ترجیحا آب برای بزرگسالان توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به آب حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران باردار برای تامین آب مورد نیاز و تولید شیر به حدود 1 تا 0.75 لیتر بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

– مصرف آب کافی در افراد بالای 55 سال مورد تاکید قرار می گیرد، این گروه سنی به دلیل عوامل مختلفی از جمله کم آبی بدن، کاهش عملکرد قلب و کلیه ها، کاهش ورزش و مصرف مواد مخدر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت هستند.

– در زنان باردار توصیه می شود مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین را قطع یا محدود کنند و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی می شود. استفاده از مایع بین وعده های غذایی توصیه می شود و در هنگام تهوع صبحگاهی همراه غذا استفاده نشود.

– در مورد یبوست که به دلیل کاهش تحرک دستگاه گوارش ایجاد می شود، نوشیدن مایعات فراوان مانند آب یا آب میوه های طبیعی و غذاهای مرغوب مانند سنگ نان، حبوبات و غلات توصیه می شود. کمک به تنظیم حرکات روده

– نوشیدنی های مغذی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در بازارهای سراسر جهان عرضه می شوند و مورد پذیرش عموم مردم به ویژه افراد مسن قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی طعم شیرینی دارند و می توانند برای زنان باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به نوشیدن مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. در نتیجه شانس زایمان در زنان باردار افزایش می یابد. از سوی دیگر، نوشیدن نوشابه های گازدار باعث کاهش وزن نمی شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها منجر به افزایش وزن نیز می شود. افراد معمولاً با استفاده از نوشیدنی های رژیمی برای رعایت رژیم غذایی سخت اشتباه می کنند، یعنی برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی به جای نوشابه، نوشابه های مغذی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار آن است. و تایپ کنید غذای مردم..

یعنی نمی توان هر نوع و مقدار غذایی خورد و گفت چون نوشابه خورده می شود باعث افزایش وزن نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی گزینه مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که ورزش شدید یا هوای گرم دارند باید آب بیشتری بنوشند.

– بر مصرف آب به خصوص در افراد بالای 55 سال تاکید شده است، در سالمندان نوشیدن حداقل شش لیوان آب در روز برای حفظ آب بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به آب، این افراد احساس تشنگی می کنند و به همین دلیل اغلب دچار افسردگی و یبوست می شوند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید از مایعات خود نهایت استفاده را ببرد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی دارند. یعنی انرژی بالایی دارند و در عین حال معمولا غذا هم ندارند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری شیر را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآوری دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود از آب به عنوان بهترین نوشیدنی از نظر تشنگی و نیاز به نوشیدن آب استفاده شود.

– یکی از راه‌های اطمینان از نوشیدن آب کافی در روز، توجه به ویژگی‌های خروجی ادرار هر روز است. بو باید بلند، واضح و غیر قابل انکار باشد.

– تعداد کالری نوشیدنی بسیار متفاوت است. هر روز مقداری نوشیدنی مانند نوشابه های صنعتی و نوشابه های گازدار بنوشید و کالری این نوشیدنی ها بالاست. برخی از نوشیدنی ها، مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، شیر یا آب میوه تازه (طبیعی)، دارای ریزمغذی ها و کالری کمی هستند. آب و سایر نوشابه‌های گازدار مانند چای و قهوه می‌توانند مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند و حاوی کالری اضافی نیستند. همچنین برای کاهش کالری و داشتن مقدار و اندازه مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کم توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا